Gå til innhold

Saus eller fett til svineribba?


Himmel og hav

Saus/sjy eller fett til svineribbe?  

32 stemmer

  1. 1. Saus/sjy eller fett til svineribbe?

    • Saus/ Sjy
      22
    • Ribbefett
      7
    • Begge deler
      3
    • Ingenting/ annet
      0


Anbefalte innlegg

Siden dette tydeligvis er et tema som vekker engasjement: La oss ta en meningsmåling! Så Bruker du saus/sjy, fett eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men bør saus og sjy kombineres som alternativ? Jeg bruker stekeskyen, men lager aldri saus av den.

Anonymkode: e23f1...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager Jamie Oliver sin saus (gravy), og bruker deler av stekesjyen i den. - Den blir alltid spist opp 😋

Lager ellers ribbe med delvis Hellstrøm sin oppskrift, så skyen blir veldig god på smak av hvitløk og rotgrønnsaker i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjell på ribbefett og sjy?

Anonymkode: 897fb...8b5

Ribbefett er jo reint fett som er smelta. Sjy er krafta minus fettet, eller med litt fett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men bør saus og sjy kombineres som alternativ? Jeg bruker stekeskyen, men lager aldri saus av den.

Anonymkode: e23f1...c21

Kanskje ikke. Jeg valgte det fordi diskusjonen gikk på fett eller saus av noe slag. Jeg jevner sjyen og lager en sjysaus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Siden dette tydeligvis er et tema som vekker engasjement: La oss ta en meningsmåling! Så Bruker du saus/sjy, fett eller begge deler?

Hvorfor har du saus og sjy i samme kategori? Det er jo to ulike ting? Saus lager man med jevning, sjy er ribbefettet som havner i panna og kokes ut i vann. Så du har jo den med både i første og andre svaralternativ. Vi bruker sjy, altså ribbefett. Men ikke saus laget med jevning. 

Anonymkode: 80877...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Ribbefett er jo reint fett som er smelta. Sjy er krafta minus fettet, eller med litt fett i. 

Dette er vel feil?

Anonymkode: 80877...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du saus og sjy i samme kategori? Det er jo to ulike ting? Saus lager man med jevning, sjy er ribbefettet som havner i panna og kokes ut i vann. Så du har jo den med både i første og andre svaralternativ. Vi bruker sjy, altså ribbefett. Men ikke saus laget med jevning. 

Anonymkode: 80877...97c

Sjy er kraft. Ribbefett er bare fettet uten krafta. Om du beholder alt ribbefettet i sjyen, så får du en veldig feit sjy vil jeg tro, men at det du da serverer er sjy. Ribbefett, sånn det serveres der jeg har sett det og sånn jeg gjør det selv, er blankt, reint smeltet fett. Om du tar det du koker ut av panna og setter i kjøleskapet over natta, så er fettet det hvite på toppen og sjyen/krafta det brune under. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du saus og sjy i samme kategori? Det er jo to ulike ting? Saus lager man med jevning, sjy er ribbefettet som havner i panna og kokes ut i vann. Så du har jo den med både i første og andre svaralternativ. Vi bruker sjy, altså ribbefett. Men ikke saus laget med jevning. 

Anonymkode: 80877...97c

Vi har to alternativ, ribbefett,  som flyter opp på toppen hvis du lar det i panna bli stående litt, og saus av sjy, som ligger igjen når jeg har tatt bort ribbefettet. Det er selvfølgelig fett igjen i sausen også, men ikke så mye. 

Anonymkode: d88ca...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Himmel og hav skrev:

Siden dette tydeligvis er et tema som vekker engasjement: La oss ta en meningsmåling! Så Bruker du saus/sjy, fett eller begge deler?

Du glemte brun saus. Mange som sier de lager det og. Dessuten er det mange som kaller ribbefett det du kaller sjy, uavhengig av definisjonen du har funnet på nett. Så da har du en skikkelig feilkilde i undersøkelsen din.

Anonymkode: 12a9c...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du glemte brun saus. Mange som sier de lager det og. Dessuten er det mange som kaller ribbefett det du kaller sjy, uavhengig av definisjonen du har funnet på nett. Så da har du en skikkelig feilkilde i undersøkelsen din.

Anonymkode: 12a9c...dd0

Å, huff. Jeg som skulle søke forskningsmidler på bakgrunn av den :D Ribbefett blir forøvrig ikke til sjy eller sjy til ribbefett selv om noen er begrepsforvirra og kaller det for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Sjy er kraft. Ribbefett er bare fettet uten krafta. Om du beholder alt ribbefettet i sjyen, så får du en veldig feit sjy vil jeg tro, men at det du da serverer er sjy. Ribbefett, sånn det serveres der jeg har sett det og sånn jeg gjør det selv, er blankt, reint smeltet fett. Om du tar det du koker ut av panna og setter i kjøleskapet over natta, så er fettet det hvite på toppen og sjyen/krafta det brune under. 

Sjyen man får siles og det tynne er det som kalles ribbefett, eller sjy. Det er jo saften fra kjøttet, både vanndag og fett. Ingen bruker vel bare smeltet fett?

Anonymkode: 80877...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Å, huff. Jeg som skulle søke forskningsmidler på bakgrunn av den :D Ribbefett blir forøvrig ikke til sjy eller sjy til ribbefett selv om noen er begrepsforvirra og kaller det for det. 

Men uansett hvor sarkastisk du er så er undersøkelsen din fullstendig misvisende når du har laget kategoriene slik. Du kan ikke slå sammen to ulike ting sånn. 

Anonymkode: 80877...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men uansett hvor sarkastisk du er så er undersøkelsen din fullstendig misvisende når du har laget kategoriene slik. Du kan ikke slå sammen to ulike ting sånn. 

Anonymkode: 80877...97c

La være å ta undersøkelsen alvorlig da. Lag eventuelt din egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Himmel og hav skrev:

La være å ta undersøkelsen alvorlig da. Lag eventuelt din egen.

Du bryr deg ikke om det blir helt feil? Hva er vitsen med den da? Du har jo slått sammen de to alternativene som er mest vanlig til ett (for at du skal vinne?)

Anonymkode: 80877...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjyen man får siles og det tynne er det som kalles ribbefett, eller sjy. Det er jo saften fra kjøttet, både vanndag og fett. Ingen bruker vel bare smeltet fett?

Anonymkode: 80877...97c

Jo. Det har jeg vært borti mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du bryr deg ikke om det blir helt feil? Hva er vitsen med den da? Du har jo slått sammen de to alternativene som er mest vanlig til ett (for at du skal vinne?)

Anonymkode: 80877...97c

Vinne? Vinne hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du bryr deg ikke om det blir helt feil? Hva er vitsen med den da? Du har jo slått sammen de to alternativene som er mest vanlig til ett (for at du skal vinne?)

Anonymkode: 80877...97c

Hva er det hun vil vinne tenker du? Du kan jo bare lage en tråd hvor du spør om det du mener er riktig, verre er det ikke

Anonymkode: 897fb...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...