Gå til innhold

Hvordan håndtere kresne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere med kresne barn si noe om hvordan dere gjør det hos dere? Jeg har en treåring som for et års tid siden gikk fra å spise bokstavelig talt alt, til å ikke spise noen ting. Syns ikke det bedrer seg heller, blir bare verre og verre. Nå liker hun ikke spaghetti........ 

Anonymkode: fc0ee...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har vært altetende, så bare spist brød med smør og så altetende i perioder. Nå er hun fire år og helt på normalen. Vi har aldri maset om å smake, hun har fått sin tallerken og vi har tatt den bort urørt. Til og med mat barn normalt elsker har hun nektet i de periodene.

Nå elsker hun feks brokkoli og blomkål og spiser ofte masse av det til middag. Kjøtt er hun ikke spesielt glad i så det spiser hun ørsmå biter av. 

Hun er uansett ingen varmmat elsker. Hun liker helst kald middag eller brødmat. 

Anonymkode: 1f46f...9eb

Skrevet

Vi har fire barn som alle er blitt eksponert for mye ulik mat hele veien. Alle har tingde ikke liker i perioder, og en må regnes som ganske kresen nå for tiden. En annen var det, men holder på å vokse det helt av seg nå (er 16 år og liker stadig flere ting).

Jeg har aldri hatt noe fokus på dette. De må ikke spise opp, de må ikke smake, de må rett og slett ikke høre mas om at de ikke liker. De er oppdratt til å ikke si noe stygt om noe mat og å rose det de faktisk liker. Har vi mat de ikke liker, må de lage seg noe annet selv, men jeg lager aldri noe nummer ut av det. Vi har heller fokus på et koselig måltid med levende lys og gode samtaler. Og de er gjerne med på å lage maten, det fører ofte til større lyst til å spise den.

Jeg var selv kresen som barn og ble oppdratt slik som jeg beskriver over. Det gikk seg til av seg selv i tenårene og etter hvert har det blitt til at jeg spiser nesten alt. Lutefisk og oliven er fortsatt ikke helt min greie, men det meste ellers av vanlig mat går ned. Jeg tror at barn som blir tilbudt mye mat, er med på å tilberede den og ellers ikke blir utsatt for press, utvikler et godt forhold til mat på sikt, sglv om de har en kresen periode som barn.

Anonymkode: 455f3...475

Skrevet

Prøv å inkluder barnet i matlagingen så langt det lar seg gjøre, samt lage maten annerledes. 

Min hun ikke liker spagetti så kan du jo koke annen pasta med spagettisaus.  Ikke tving det i barnet men en liten endring kan gjøre stor forskjell.

Anonymkode: 9252c...136

Skrevet

Her i huset oppfordres man til å smake, med løfter om at man ikke må spise det om man ikke liker. Det lages ikke alternativ mat, annet enn ved helt spesiell mat (rakfisk feks). Har ei som spiser mer og mer. 

Skrevet
On 12/19/2018 at 5:48 PM, Anonym bruker said:

Kan dere med kresne barn si noe om hvordan dere gjør det hos dere? Jeg har en treåring som for et års tid siden gikk fra å spise bokstavelig talt alt, til å ikke spise noen ting. Syns ikke det bedrer seg heller, blir bare verre og verre. Nå liker hun ikke spaghetti........ 

Anonymkode: fc0ee...b1f

gjør ikke så mye ut av det, helsesøster sier det bare blir mye verre hvis jeg skal tvinge barnet til og spise. husker jeg måtte sitte flere timer hvis jeg ikke spiste opp maten, mye jeg ikke liker idag pga det

Anonymkode: ccdd4...f79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...