Gå til innhold

Være rundt noen med Asberger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt på en aktivitet og der er det en som nok har Asberger. Det blir mye misforståelser da alle tøyser mye, denne personen tar alt bokstavelig og blir forvirret. Avbryter i samtaler hele tiden for å dele sin historie, gjerne om noe helt annet, og er generelt litt vanskelig å forholde seg til. 

Det blir fort til at folk viker litt unna og prøver å overse denne personen da det er litt slitsom med alle misforståelsene og avbrytelsene. Hvordan skal vi håndtere dette uten å stenge ute denne personen på noen måte? Vi får jo ofte ikke snakket om våre ting fordi vi blir avbrutt og for oss er jo dette en sosial arena også hvor dwr er hyggelig å veksle noen ord. Det er jo tydelig en person som sliter sosialt, men det går jo ut over oss alle på en måte. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt håpløst å kommunisrere med slike personer. Kanskje stygt å si det, men må bare sette denne personen på plass slik man gjør med små barn som avbryter: Nå må du være stille for nå snakker de voksne, det er ikke pent å avbryte når vi snakker osv... 

Anonymkode: e2cbd...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere trente jeg med en kvinne med asperger, og hun var ganske lik den personen du beskriver. Det var slitsomt til tider, hun hadde alltid noe å si, fortelle, kommentere og spørre om, og det gjaldt ofte helt andre ting enn det vi holdt på med, eller snakket om. Vi endte opp med å rett og slett prate til henne som et barn, direkte, tydelig og enkelt språk. Hjalp litt. Det som er trist er at hun har barn, og jeg har observert henne når hun har fulgt sitt barn på trening. Hun kjefter og roper gjennom rommet, hun sitter og er veldig opptatt av telefonen, og når barnet ba om oppmerksomhet (som se på meg mamma!) overså hun det, og slengte ut et svar uten å se opp fra telefonen.. Her er besteforeldrene inni bildet og hjelper med den daglige omsorgen, så barna blir fulgt opp av flere enn mor.

Anonymkode: 3df40...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med klare og tydelige beskjeder. Nå må du være stille, du kan snakke etterpå. Hvis dere peiler samtalen inn på noe NN er interessert i, skal du se at hn livner til og dere klarer kanskje å ha en normal samtale. 

Anonymkode: 507c4...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøv med klare og tydelige beskjeder. Nå må du være stille, du kan snakke etterpå. Hvis dere peiler samtalen inn på noe NN er interessert i, skal du se at hn livner til og dere klarer kanskje å ha en normal samtale. 

Anonymkode: 507c4...718

Ja, vi ender jo alltid opp med å snakke om det NN er interessert i. Det avbrytes og tema byttes. Ofte er det helt meningsløse «morsomme» historier om litt barnslige ting det er vanskelig å svare noe mer til. Akkurat som NN tror det er viktig å hele tiden si noe, og det blir jo bare så slitsomt. 

Blir det ikke oppfattet nedlatende å snakke til vedkommende som til et barn med klare beskjeder? Eller er dette også noe folk med Asberger ikke får med seg?

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan omgåes med folk som har Asbergers?

Veldig greit. Man, for det første leser opp om det, og så er det noe med det å spørre! Kommunikasjon. De fleste, jeg vil tro alle, med Asbergers vet at de har det og hvordan det påvirker dem. De fleste har ingen problem med å forklare. Min bror har Asbergers, gjennom samtaler med han, lege og psykolog forsår vi han nå, og han forstår at vi ikke alltid forstår. Min veileder på universitetet har Asbergers,  han er åpen om det. Vi kan stille spørsmål og han vil svare. Mi venninne er autist, hun har ingen problem med å forklare eller svare på spørsmål.  

Anonymkode: e42a5...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan omgåes med folk som har Asbergers?

Veldig greit. Man, for det første leser opp om det, og så er det noe med det å spørre! Kommunikasjon. De fleste, jeg vil tro alle, med Asbergers vet at de har det og hvordan det påvirker dem. De fleste har ingen problem med å forklare. Min bror har Asbergers, gjennom samtaler med han, lege og psykolog forsår vi han nå, og han forstår at vi ikke alltid forstår. Min veileder på universitetet har Asbergers,  han er åpen om det. Vi kan stille spørsmål og han vil svare. Mi venninne er autist, hun har ingen problem med å forklare eller svare på spørsmål.  

Anonymkode: e42a5...388

Det er jo litt annerledes med folk du har en slik relasjon til da. Man spør jo ikke folk man ser litt på en aktivitet om de har en diagnose liksom. Det blir jo frekt, hva om personen bare er rar?

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjeder med direkte ordbruk, ikkje "dans rundt grauten". 

Viss det er nokon som tøyser og bruker ironi, le av det og ha det morro, slik du ville i andre situasjoner. Etterpå forklarer du enkelt og greit at det berre var spøk og ironi. Viss vedkomande ikkje forstår spøken, forklar detaljert og med direkte ordbruk kva som gjorde det til ein spøk.

Eg har jobba med barn som har aspergers, og det er ganske enkelt å forstå dei, når du først har "knekt koden". Det er slitsomt til tider, men veldig givande.

MEN! Ikkje snakk til dei som barn. Er vedkommande 30 år, skal du behandle vedkommande som ein 30-åring.

Anonymkode: 7ffe4...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi beskjeder med direkte ordbruk, ikkje "dans rundt grauten". 

Viss det er nokon som tøyser og bruker ironi, le av det og ha det morro, slik du ville i andre situasjoner. Etterpå forklarer du enkelt og greit at det berre var spøk og ironi. Viss vedkomande ikkje forstår spøken, forklar detaljert og med direkte ordbruk kva som gjorde det til ein spøk.

Eg har jobba med barn som har aspergers, og det er ganske enkelt å forstå dei, når du først har "knekt koden". Det er slitsomt til tider, men veldig givande.

MEN! Ikkje snakk til dei som barn. Er vedkommande 30 år, skal du behandle vedkommande som ein 30-åring.

Anonymkode: 7ffe4...147

Det er nærmest umulig å forklare spøkene og da går jo all tiden til det. Synes det er litt kjipt at fokus skal bli denne personen og ta hensyn til denne. Nesten så jeg vurderer å slutte der. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forsøkt å bli litt bedre kjent på to manns hånd, og sett hvor åpen personen er om sin asbergers. Så etterhvert turt å spørre. 

Nå finner jeg mennesker fascinerende, og ville sett på dette som en fin mulighet til å lære. 

Det er et et voksent menneske, og er ikke lik alle andre. Personer med asbergers er like forskjellig som personer med rødt hår, eller brunetter... Finn ut hva akkurat det mennesket trenger. 

Anonymkode: a003e...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

34 minutes ago, Anonym bruker said:

Gi beskjeder med direkte ordbruk, ikkje "dans rundt grauten". 

Viss det er nokon som tøyser og bruker ironi, le av det og ha det morro, slik du ville i andre situasjoner. Etterpå forklarer du enkelt og greit at det berre var spøk og ironi. Viss vedkomande ikkje forstår spøken, forklar detaljert og med direkte ordbruk kva som gjorde det til ein spøk.

Eg har jobba med barn som har aspergers, og det er ganske enkelt å forstå dei, når du først har "knekt koden". Det er slitsomt til tider, men veldig givande.

MEN! Ikkje snakk til dei som barn. Er vedkommande 30 år, skal du behandle vedkommande som ein 30-åring.

Anonymkode: 7ffe4...147

Ikke generaliser. Ikke alle med asperger oppfører seg slik. Langt derifra. Har du møtt én med asperger, har du møtt én.

Anonymkode: 78689...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja, en med aspergers kan merke at du er nedlatende. Min bror har det og selv om han såklart er "preget" av det så hender det ikke sjelden at han forstår at noen gjør narr eller er nedlatende, han kan også i enkelte tilfeller forstå sarkasme og skjulte hint. 

De er faktisk ikke dumme, bare fungerer annerledes enn andre.

Anonymkode: 4d4ca...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde forsøkt å bli litt bedre kjent på to manns hånd, og sett hvor åpen personen er om sin asbergers. Så etterhvert turt å spørre. 

Nå finner jeg mennesker fascinerende, og ville sett på dette som en fin mulighet til å lære. 

Det er et et voksent menneske, og er ikke lik alle andre. Personer med asbergers er like forskjellig som personer med rødt hår, eller brunetter... Finn ut hva akkurat det mennesket trenger. 

Anonymkode: a003e...a56

Joda, men vi er 10-15 personer og jeg er der faktisk fordi dette er min ene «frikveld» fra barna og voksen/egentid. Jeg er der for meg og ikke for å gi denne personen det den trenger sagt litt brutalt. Slik det har blitt får jeg ikke så mye ut av denne aktiviteten og gleder meg ikke lengre til å dra. Det blir bare slitsomt og ganske pinlig, merker jo at alle føler på dette. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Joda, men vi er 10-15 personer og jeg er der faktisk fordi dette er min ene «frikveld» fra barna og voksen/egentid. Jeg er der for meg og ikke for å gi denne personen det den trenger sagt litt brutalt. Slik det har blitt får jeg ikke så mye ut av denne aktiviteten og gleder meg ikke lengre til å dra. Det blir bare slitsomt og ganske pinlig, merker jo at alle føler på dette. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Skjønner deg godt. Jeg kjenner godt til asperger, og strekker meg langt hvis det er barn/ungdom som har det.

Men voksne folk på fritiden? Nei det hadde jeg ikke orket faktisk.

Er det noen som kan tenkes å kunne gi henne en direkte, men vennlig tilbakemelding om at hun dominerer samtalen?

Anonymkode: 14699...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner deg godt. Jeg kjenner godt til asperger, og strekker meg langt hvis det er barn/ungdom som har det.

Men voksne folk på fritiden? Nei det hadde jeg ikke orket faktisk.

Er det noen som kan tenkes å kunne gi henne en direkte, men vennlig tilbakemelding om at hun dominerer samtalen?

Anonymkode: 14699...5a3

Tja, det er jo en som er «leder» på sett og vis, men synes det er vanskelig å ta det opp. Tenker at hvis ingen andre har gjort det så burde vel ikke jeg heller. Men ser jo at alle føler på dette. Vanskelig! Kan jo hende dette er denne personens ene dag også...

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Tja, det er jo en som er «leder» på sett og vis, men synes det er vanskelig å ta det opp. Tenker at hvis ingen andre har gjort det så burde vel ikke jeg heller. Men ser jo at alle føler på dette. Vanskelig! Kan jo hende dette er denne personens ene dag også...

Anonymkode: b1d3f...4bb

Hun trenger jo ikke å slutte. Men det er ingen rett å ødelegge felles samtaler, diagnose eller ei

Anonymkode: 14699...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men vi er 10-15 personer og jeg er der faktisk fordi dette er min ene «frikveld» fra barna og voksen/egentid. Jeg er der for meg og ikke for å gi denne personen det den trenger sagt litt brutalt. Slik det har blitt får jeg ikke så mye ut av denne aktiviteten og gleder meg ikke lengre til å dra. Det blir bare slitsomt og ganske pinlig, merker jo at alle føler på dette. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Ja, det er synd at mennesker som ikke oppfører seg helt som normen kommer å ødelegger på den måten. Dette er jo tross alt din frikveld. Uhørt. 

🤨

Anonymkode: a003e...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er synd at mennesker som ikke oppfører seg helt som normen kommer å ødelegger på den måten. Dette er jo tross alt din frikveld. Uhørt. 

🤨

Anonymkode: a003e...a56

Var du ironisk nå, eller mente du det? For jeg forstår henne veldig godt, om man har liten tid til egenpleie verdsetter man det høyt, og om det da blir "ødelagt" fordi man må ta spesielle hensyn til noen man ikke har valgt selv, så er det kjipt! Det er utrolig slitsomt å alltid måtte sitte andre først, spesielt når den tiden skal handle om en selv.

Anonymkode: 3df40...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Ikke generaliser. Ikke alle med asperger oppfører seg slik. Langt derifra. Har du møtt én med asperger, har du møtt én.

Anonymkode: 78689...fa3

Det var ikkje meint generaliserande. Eg snakker berre ut frå min erfaring.

Eg har møtt fleire med aspergers, og har funnet ut at viss eg tar utgangspunkt i det eg skreiv, blir det enklare for meg å bli kjent med kvar enkelt. Når eg blir kjent med dei, kan eg tilpasse meg deretter.

Anonymkode: 7ffe4...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nærmest umulig å forklare spøkene og da går jo all tiden til det. Synes det er litt kjipt at fokus skal bli denne personen og ta hensyn til denne. Nesten så jeg vurderer å slutte der. 

Anonymkode: b1d3f...4bb

Eg har opplevd at det er nok å sei "det var ein spøk" så forstår dei det. Treng ikkje meir enn det.

Anonymkode: 7ffe4...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er synd at mennesker som ikke oppfører seg helt som normen kommer å ødelegger på den måten. Dette er jo tross alt din frikveld. Uhørt. 

🤨

Anonymkode: a003e...a56

Jeg tror du greier skjønne hva jeg mener om du legger godviljen til.

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg har opplevd at det er nok å sei "det var ein spøk" så forstår dei det. Treng ikkje meir enn det.

Anonymkode: 7ffe4...147

Hadde det vært så enkelt. Denne personen skjønner det likevel ikke og blir bare veldig forvirret og opphengt i det når vi må forklare at det var spøk. Fatter liksom ikke konseptet spøk eller ironi som vel er vanlig. Men pleier de ikke lære seg AT folk tuller selv om de ikke skjønner det og når det skjer?

Anonymkode: b1d3f...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hadde det vært så enkelt. Denne personen skjønner det likevel ikke og blir bare veldig forvirret og opphengt i det når vi må forklare at det var spøk. Fatter liksom ikke konseptet spøk eller ironi som vel er vanlig.

Nei, mange aspergere som forstår og bruker spøk og ironi.

1 minute ago, Anonym bruker said:

Men pleier de ikke lære seg AT folk tuller selv om de ikke skjønner det og når det skjer?

Anonymkode: b1d3f...4bb

"De"? Alle aspergere er ikke like. 

Anonymkode: 78689...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært så enkelt. Denne personen skjønner det likevel ikke og blir bare veldig forvirret og opphengt i det når vi må forklare at det var spøk. Fatter liksom ikke konseptet spøk eller ironi som vel er vanlig. Men pleier de ikke lære seg AT folk tuller selv om de ikke skjønner det og når det skjer?

Anonymkode: b1d3f...4bb

Det er vanlig at personer med asperger ikke forstår ironi. (det gjelder selvfølgelig ikke alle) 

Her tror jeg at jeg hadde gitt korte og tydelige beskjeder, nå snakker xx, nå må du vente. Også, nå har vi byttet tema nok, kan vi prøve å bytte tema litt sjeldnere? Da vil hn kanskje vite når, da kan du svare om noen minutter. 

Anonymkode: 507c4...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...