Gå til innhold

HVordan fortelle barna at vi skal skilles?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi flytter fra hverandre etter nyttår, har ikke fortalt barna ennå. Vi er venner, og ønsker begge at dette skal gjøres på en måte som er best for barna. Vi er enige om bidrag, om bosted osv. Alt er i orden i mellom meg og exen. Ikke noen bitre følelser, ingen er sint eller sur ingen har vært utro osv. Vi er ikke kjærester lenger og mannen vil ikke fortsette. Det er forståelig. Men, jeg gruer meg noe voldsom til å fortelle dette til barna våre, nesten så jeg blir kvalm. De er 11 og 9 år gamle. Jeg skjønner jo at de blir lei seg, men jeg synes det er så forferdelig at det er "min" skyld, at jeg påfører de dette her 😞 Hvordan gå frem på mest mulig skånsom måte?

Han har allerede fått ny leilighet som han flytter inn i 1 februar, den er fin og jeg tror han får det bra der. Vi tenker at begge to er med bort første gang de skal se på leiligheten, slik at de ikke føler at vi ikke lenger er en familie. For vi er jo fortsatt det selv om vi ikke skal bo sammen lenger. Uansett, er det noen med noen gode innspill?

Anonymkode: fc5e8...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær ærlig og hold det enkelt. Ikke kom med lange utredninger. Svar på alle spørsmål. Vær mest mulig konkret. Usikkerhet gjør det værre. 

Anonymkode: f58de...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner at dette tøft. Har dessverre ikke så mange tips, men kan dere ikke vente med å ta praten til etter jul? Synes det er en litt brutal beskjed å få for barna bare noen dager før jul. Lykke til! 

Anonymkode: 8af07...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, skjønner at dette tøft. Har dessverre ikke så mange tips, men kan dere ikke vente med å ta praten til etter jul? Synes det er en litt brutal beskjed å få for barna bare noen dager før jul. Lykke til! 

Anonymkode: 8af07...c42

Hei, og takk for svar! Vi skal vente til etter nyttår med å fortelle de hva som skal skje, jeg tenker i midten av januar kanskje?

Anonymkode: fc5e8...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, og takk for svar! Vi skal vente til etter nyttår med å fortelle de hva som skal skje, jeg tenker i midten av januar kanskje?

Anonymkode: fc5e8...122

Stakkars barn, skal de ikke få noe tid til å bearbeide ting før far flytter? Mulig eldre blir skikkelig sur og skuffet over å bli holdt utenfor så lenge. Du og far har gått gjennom en lang prosess, funnet leilighet og alt mens barna skal kun få vite at «neste uke flytter far, vi har planlagt alt».

 

hva med å si det i romjulen? Når dere har god tid til å være sammen alle 4. Så barna får se dere er venner, spørre og faktisk få noen dager før de må på skolen igjen. 

Anonymkode: a2194...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten er innflyttingsklar 1 feb, men han burde vente til mars.

Dere kan ikke gi ungene 2 ukers varsel på.at livet deres endres for evig.

Anonymkode: 6d47e...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars barn, skal de ikke få noe tid til å bearbeide ting før far flytter? Mulig eldre blir skikkelig sur og skuffet over å bli holdt utenfor så lenge. Du og far har gått gjennom en lang prosess, funnet leilighet og alt mens barna skal kun få vite at «neste uke flytter far, vi har planlagt alt».

 

hva med å si det i romjulen? Når dere har god tid til å være sammen alle 4. Så barna får se dere er venner, spørre og faktisk få noen dager før de må på skolen igjen. 

Anonymkode: a2194...ace

Men det er jo derfor jeg spør om råd. Jeg har ikke vært gjennom dette før... Jeg synes det er veldig vanskelig og jeg vet ikke hva som er best å gjøre...jeg er helt rådvill!

Anonymkode: fc5e8...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei, og takk for svar! Vi skal vente til etter nyttår med å fortelle de hva som skal skje, jeg tenker i midten av januar kanskje?

Anonymkode: fc5e8...122

Nei nei, ikke vent så lenge. Ta det med en gang over nyttår

Anonymkode: 9b8dc...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med de andre her tydeligvis. Jeg tenker det er nok at barna får vite ca. en uke i forveien. De kan bli forvirret av at dere er så gode venner, boende under samme tak, som kan gi forhåpninger. Jeg synes derimot at dere må høre barnas ønsker i forhold til samvær. De skal høres, ikke nødvendigvis bestemme. 

Du kan gjerne be om møte på familievernkontoret for å få tips og råd. Lærer og helsesøster bør også snarlig få vite slik at de kan følge litt ekstra med på barna fremover. 

Anonymkode: 056b3...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god ide og gjøre det i romjulen. Da kan dere bruke tiden på å være mye sammen og barna får fri til å bearbeide det sammen med dere, og å se at det fremdeles er fint å være sammen. God tid på å trygge dem høres best ut. Det kan være overveldende å få en sånn beskjed og så skulle konsentrere seg om skole og jobb igjen rett etterpå.

Anonymkode: 592fb...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dere er så gode venner som du sier, så ville jeg nok sagt det i romjula en gang. Vær ærlig, fortell det som det er. "Jeg og pappa er veldig glade i hverandre, men vi er ikke kjærester lengre og 1. februar flytter pappa inn i en ny leilighet". Hvis dere likevel klarer å gjøre romjula fin sammen og vise dem at dere er venner, uten å gi dem falske forhåpninger (kanskje på tide at sover på gjesterommet?), så tror jeg det kan gå ganske fint. De trenger nok tid til å bearbeide dette, men det finnes mange skillsmissebarn rundt omkring som klarer seg helt fint, og mange av dem hadde nok langt i fra så godt utgangspunkt som dine har i at du og far er så innstilt på å samarbeide.

Anonymkode: 0a400...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si det i julen.! Og ikke si det flere uker i forveien. Dette er en situasjon der det er bedre å rive plasteret av. Maks en uke før pappa skal flytte. Er bedre enn at de skal gå og Grue seg i en mnd på at pappa skal flytte. 

Anonymkode: a5953...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...