Gå til innhold

Kombinere jobb og familieliv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da uansett være lettere enn å ha en jobb hvor man i alle disse ekstra feriene må på jobb, og unge MÅ i bhg eller på SFO, event være alene hjemme. Du kan jo sitte hjemme å rette selvom ungene Er hjemme? Det må være veldig behagelig på sommeren at det ikke er en kabal som må legges og få til å gå opp for å få feriene til ungene til å gå opp. Jeg og mannen hadde bare en uke sammen i sommer, vet om flere som hadde det helt likt. Barneskolelærere må iallefall slippe litt billigere unna,elevene slutter alt fra kl 12-14, de siste trinna kanskje litt senere, da har man mange timer før kl blir 16 på å rette det som må rettes. På u.skolen og VG husker jeg iallefall at mine lærere rettet en del i timene. Mellom hver time har man jo 10 minutter minst til rådighet, jeg har langt i fra 10 minutter pause hver time i min jobb 😅 sum a summarium tror jeg ikke lærere jobber mer enn andre. Det går alt fra 6-8 uker mellom hver ferie. Mye ansvar, og sikkert mye slitsomme elever og foreldre, men vi har alle våre problemer å Bryne oss på i jobbene alle sammen tror jeg..

Anonymkode: 20cab...319

10 minutt pause mellom timene? Da skal man stor sett forflytte seg fra rom til rom og hente det man trenger til neste økt. Vi har dessuten bare 5..

Jeg retter aldri i timene, da er jeg der for elevene.

Og jeg slutter over jul og begynner i ny jobb. Gleder meg til ordnede arbeidstider, fleksitid og fem uker ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Soon to be mum skrev:

Uten lønn? Virkelig???!! Dette er vel en del av overtidsarbeidet dere gjør for nettopp å ha en så lang sommerferie. 

Overtidsarbeidet jeg gjør i mitt komprimerte arbeidsår får jeg selvsagt lønn for. Nå skal jeg snart avspasere, eller ha juleferie om du vil, og da har jeg med meg 60 norskstiler hjem. De tar det ca 20 timer å rette. Det får jeg ikke lønn for. 

Jeg sier ikke at lærere jobber mer enn andre, mange yrker har stor arbeidsbyrde. Men når du sier at lærere jobber så mye mindre enn andre syns jeg det er vanskelig å ikke svare. 

Anonymkode: eede5...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Overtidsarbeidet jeg gjør i mitt komprimerte arbeidsår får jeg selvsagt lønn for. Nå skal jeg snart avspasere, eller ha juleferie om du vil, og da har jeg med meg 60 norskstiler hjem. De tar det ca 20 timer å rette. Det får jeg ikke lønn for. 

Jeg sier ikke at lærere jobber mer enn andre, mange yrker har stor arbeidsbyrde. Men når du sier at lærere jobber så mye mindre enn andre syns jeg det er vanskelig å ikke svare. 

Anonymkode: eede5...5b1

Jeg har aldri sagt at lærere jobber så mye mindre. Hvor har du i det hele tatt det fra? Vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger jeg ikke har altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvstendig næringsdrivende. Hjemmekontor, fleksibel arbeidstid, ferier når jeg vil og høy lønn. Ulempen er at det tar tid å bygge seg opp og mange mislykkes. Lykkes man er det verdens beste jobb. 

Anonymkode: 706de...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber deltid i ambulansetjenesten med døgn vakter. Fungerer veldig fint, snitt 1,8 vakt per uke 100%. Er ofte hjemme i ukedagene, sen levering, tidlig henting og fri 1 dag per uke fra bhg. Slipper mye av tidspresset med å jobbe dagtid. Får mye tillegg for natt/helg må derfor ikke jobbe fullt. Ulempen er jobb i helg og helligdager, ikkenså mye tid hele familien. Er også avhengig av av at partner har dagjobb. Alt i alt lite stress for ungene, og mye tid sammen med en av foreldrene

Anonymkode: 4c982...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke lærer. Men du er da en av de som mener dere jobber mer enn de fleste andre ? De 11-12 ukene dere har med ferie i løpet av året godtgjør ikke for noe av den tiden du jobber overtid? Jeg kjenner jo flere lærere , de drar på fjellet i jul,vinter og påskeferie, har litt korter sommerferie enn elevene, slutter noen dager senere, begynner  noen dager tidligere. Mitt poeng er at, lærere kan umulig jobbe mye mer enn de fleste andre gjør i sine yrker. Jeg tviler på at lærere må jobbe ræva av seg i hvert friminutt, husker i allefall at det var stort sett fult på lærerværelsene på skolene jeg har gått på om man stakk innom i løpet av et friminutt, ikke er det samme lærer som går inspeksjon hvert minutt heller. 

Anonymkode: 20cab...319

Enda en som ikke har forstått noe.... Vi lærere har IKKE 11-12 uker FERIE i året! Vi har 5 uker slik som de fleste andre. De andre fri-ukene våre er avspasering for at vi jobber mer de ukene elevene er på skolen. Så var det sagt, enda en gang. Merkelig at dette ikke snart kan gå inn hos folk i andre yrker!!

Anonymkode: dd1ac...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enda en som ikke har forstått noe.... Vi lærere har IKKE 11-12 uker FERIE i året! Vi har 5 uker slik som de fleste andre. De andre fri-ukene våre er avspasering for at vi jobber mer de ukene elevene er på skolen. Så var det sagt, enda en gang. Merkelig at dette ikke snart kan gå inn hos folk i andre yrker!!

Anonymkode: dd1ac...c2c

Det er jo fordi dere syter så jævlig over at dere jobber ubetalt overtid resten av året

Anonymkode: f5395...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lærer. Synes arbeidstiden var helt topp og feriene var tidvis for lange😉 Jeg var deg ang uten barn og ivrig i tjenesten. Jeg jobbet selvsagt noen ettermiddager og kvelder nå og da, men hadde aldri mer enn full arbeidesuke. Dessuten er det jo ikke sånn st man som lærer underviser hver eneste skoletime i løpet av en dag. Leseplikten er jo ulik etter hvilket fag du underviser i. Norsklærere er vel de med lavest leseplikt? 

Selv med fagmøter, møter med foreldre, møter med ppt/bup/barnevern osv fikk jeg gjort unna en del arbeid ift retting og forberedelser i løpet av skoledagen. Vi unge lærerne forøkte noen ganger å få til kurs osv i friukene. Det ble det nødvendigvis gretten stemning av blant de eldre lærerne..... de skulle jo avspasere. 

Jeg sluttet u læreryrket rett etter jeg fikk barn. Fordi barna mine Lom til p begynne på den skolen jeg jobbet på og det ønsket jeg ikke. Desverre fikk jeg ikke jobb på noen av de andre nærskolene med en gang og pendling ble uaktuelt. Dermed ble det jobb i staten i stedet. Mindre ferie og fritid. Ingen overtidsbetaling og lite mulighet for hjemmekontor!

Anonymkode: 0e067...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går an å sette en standard som gjelder hvor mye alle lærere jobber. Det kommer helt an på hvilke utfordringer det er i klassen, hvilket trinn det er, når på året vi snakker om, hvilket fag en underviser i, hvor mye prestisje den enkelte lærer legger i jobben osv. Det er dessuten mest jobb de første åra når man er nyutdanna. Etterhvert blir man mer rutinert og kan dessuten bruke stoff en har forberedt tidligere år. Lærere gjør en god og viktig jobb!

Anonymkode: 94181...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kommunikasjonsrådgiver i offentlig virksomhet. Jobber 80%. Kabalen går opp. Jeg har god fleksibilitet og en interessant jobb. 

Men dette er noe som har kommet til meg etter ti års innsats. Jeg har hatt mediejobber med dårlig betaling, døgnet-rundt-jobbing og mye fest og moro. Jeg har jobbet i privat næringsliv med mye reising, lange kvelder og bra betaling kombinert med småbarn. 

Og nå har jeg altså landet på en spennende jobb med gode betingelser og middels inntekt, i hard konkurranse med andre. 

Anonymkode: 1eb82...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså lærer, og jeg trives veldig godt i jobben min. Jeg har ei lønn å leve av, men rik blir jeg ikke. Svært mange andre yrkesgrupper har så absolutt like stort arbeidspress, mange også for langt dårligere lønn. Det er ikke der "problemet" ligger. 

Problemet er at folk ikke evner å forstå at vi lærere ikke har en eneste dag mer ferie enn andre arbeidstakere.

Vi jobber komprimerte uker, og gudene skal vite at det er mange, mange uker der vi jobber svært mange flere timer enn en lærers normalarbeidsuke på 43,5 timer. Jada, det er uker jeg ikke jobber 43,5 timer, men det er neimen ikke mange. Jeg talte timer et par skoleår, og lå høyt, høyt over normalarbeidsår for lærere. Da talte jeg selvsagt med alle timer jeg brukte på forberedelser, selve undervisningen, etterarbeid i form av byråkrati, møter og utviklingsarbeid, i tillegg til retting. Retting i norskfaget i vgs er tidkrevende, for å si det mildt, og svært mye av dette foregår i helger og de pålagte avspaseringsukene, også kalt høst-, jule-, vinter- og påskeferie. Ergo: Ikke ferie, det er heller snakk om uker uten fast arbeidstid, men med mange timers arbeid. 

Om sommeren har vi noe pålagt avspasering, og dessuten ferie. Den lange sommerpausen er absolutt nødvendig for å koble ut et skoleår, gjøre vanlige ferieting, og være familiemenneske. 

Det er, som tidligere nevnt, mange yrkesgrupper som jobber minst like mye, men ikke mange som har såpass komprimert arbeidsår som lærerne. 

Vær så snill, gjør ærlige forsøk på å forstå at vi ikke har mer ferie enn andre, for det har vi virkelig ikke. Å være lærer lar seg selvfølgelig kombinere med familieliv, men alle lærere jeg kjenner, må mange ganger utebli fra hyggelige familieting i perioder der vi har stort press. Dette gjelder også andre yrkesgrupper, folk i ulike turnuser, f.eks., de får heller ikke med seg fotballkamper, søndagsturer osv - dette vet vi, og det er slett ikke slik at dette er verre for lærere enn for andre. 

Det vi stort sett slipper, er sommerferiekabalen. 

Som sagt, vi lærere har det ikke verre enn andre, men mer ferie enn andre, det har vi ikke.

 

Anonymkode: 5f999...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...