Gå til innhold

Kombinere jobb og familieliv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I alle fall ikke lærer! Det er de færreste lærere som har fri i skolens ferier, da har vi alltid rettebunker, til tider høye som hus, omtrent. Svært mye kveldsarbeid, svært mye helgearbeid, i alle fall hvis man tar fri på ettermiddagene. 

Pluss er jo at vi har store deler av sommeren fri sammen med barna, minus planleggingsdager, ei uke før skolestart, og for mange også en dag eller tre etter skoleslutt. 

Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt et yrke med bare dagarbeid og der man legger fra seg jobben når man går for dagen, og som ikke krevde meg igjen før neste morgen. Som lærer er jeg tilgjengelig for foreldre og elever fra 07 - 23, i eksamenstiden også seinere. 

Anonymkode: 5f999...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med regnskap og har etter mange år klart å få jobben tilpasset mitt liv og ikke motsatt. Mye planlegging bak. Jobber jo kveld og helg, men må jo kunne si det går overens med familie så lenge jeg kan være hjemme når barna er det. 

 

Anonymkode: 144a0...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I alle fall ikke lærer! Det er de færreste lærere som har fri i skolens ferier, da har vi alltid rettebunker, til tider høye som hus, omtrent. Svært mye kveldsarbeid, svært mye helgearbeid, i alle fall hvis man tar fri på ettermiddagene. 

Pluss er jo at vi har store deler av sommeren fri sammen med barna, minus planleggingsdager, ei uke før skolestart, og for mange også en dag eller tre etter skoleslutt. 

Skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt et yrke med bare dagarbeid og der man legger fra seg jobben når man går for dagen, og som ikke krevde meg igjen før neste morgen. Som lærer er jeg tilgjengelig for foreldre og elever fra 07 - 23, i eksamenstiden også seinere. 

Anonymkode: 5f999...cd6

Men det må da uansett være lettere enn å ha en jobb hvor man i alle disse ekstra feriene må på jobb, og unge MÅ i bhg eller på SFO, event være alene hjemme. Du kan jo sitte hjemme å rette selvom ungene Er hjemme? Det må være veldig behagelig på sommeren at det ikke er en kabal som må legges og få til å gå opp for å få feriene til ungene til å gå opp. Jeg og mannen hadde bare en uke sammen i sommer, vet om flere som hadde det helt likt. Barneskolelærere må iallefall slippe litt billigere unna,elevene slutter alt fra kl 12-14, de siste trinna kanskje litt senere, da har man mange timer før kl blir 16 på å rette det som må rettes. På u.skolen og VG husker jeg iallefall at mine lærere rettet en del i timene. Mellom hver time har man jo 10 minutter minst til rådighet, jeg har langt i fra 10 minutter pause hver time i min jobb 😅 sum a summarium tror jeg ikke lærere jobber mer enn andre. Det går alt fra 6-8 uker mellom hver ferie. Mye ansvar, og sikkert mye slitsomme elever og foreldre, men vi har alle våre problemer å Bryne oss på i jobbene alle sammen tror jeg..

Anonymkode: 20cab...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sykepleier hvertfall.. vi sees knapt..

Han jobber også turnus da. Og har tidkrevende hobbyer. 

Anonymkode: 16d99...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da uansett være lettere enn å ha en jobb hvor man i alle disse ekstra feriene må på jobb, og unge MÅ i bhg eller på SFO, event være alene hjemme. Du kan jo sitte hjemme å rette selvom ungene Er hjemme? Det må være veldig behagelig på sommeren at det ikke er en kabal som må legges og få til å gå opp for å få feriene til ungene til å gå opp. Jeg og mannen hadde bare en uke sammen i sommer, vet om flere som hadde det helt likt. Barneskolelærere må iallefall slippe litt billigere unna,elevene slutter alt fra kl 12-14, de siste trinna kanskje litt senere, da har man mange timer før kl blir 16 på å rette det som må rettes. På u.skolen og VG husker jeg iallefall at mine lærere rettet en del i timene. Mellom hver time har man jo 10 minutter minst til rådighet, jeg har langt i fra 10 minutter pause hver time i min jobb 😅 sum a summarium tror jeg ikke lærere jobber mer enn andre. Det går alt fra 6-8 uker mellom hver ferie. Mye ansvar, og sikkert mye slitsomme elever og foreldre, men vi har alle våre problemer å Bryne oss på i jobbene alle sammen tror jeg..

Anonymkode: 20cab...319

Jobber i vgs. I dag rakk jeg ikke å gå på do før etter møtetida, det var ca 15.30... 

Er norsklærer og har dermed stor rettebyrde, og må ha ro under rettinga. Ikke alltid like enkelt med barn til stede. Jeg kan fortsette, men tror ikke det er nødvendig. 

MEN jeg trives i jobben min! Vi har hundrevis flotte ungdommer, det er moro å stå i klasserommet, det er pyton å utføre så infernalsk mye (unødvendig) byråkrati, har supre kolleger. Dessuten er selvfølgelig den gode friperioden om sommeren deilig. 

Det er positive og negative sider ved det meste, men jeg er drittlei av alle som tror læreryrket er så innmari lettvint  og rosenrødt. Det er knallhardt arbeid, men samtidig spennende, utfordrende og morsomt arbeid. 

Anonymkode: 5f999...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i vgs. I dag rakk jeg ikke å gå på do før etter møtetida, det var ca 15.30... 

Er norsklærer og har dermed stor rettebyrde, og må ha ro under rettinga. Ikke alltid like enkelt med barn til stede. Jeg kan fortsette, men tror ikke det er nødvendig. 

MEN jeg trives i jobben min! Vi har hundrevis flotte ungdommer, det er moro å stå i klasserommet, det er pyton å utføre så infernalsk mye (unødvendig) byråkrati, har supre kolleger. Dessuten er selvfølgelig den gode friperioden om sommeren deilig. 

Det er positive og negative sider ved det meste, men jeg er drittlei av alle som tror læreryrket er så innmari lettvint  og rosenrødt. Det er knallhardt arbeid, men samtidig spennende, utfordrende og morsomt arbeid. 

Anonymkode: 5f999...cd6

Signerer!!!!

Norsklektor 2 

Anonymkode: bd8e4...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i vgs. I dag rakk jeg ikke å gå på do før etter møtetida, det var ca 15.30... 

Er norsklærer og har dermed stor rettebyrde, og må ha ro under rettinga. Ikke alltid like enkelt med barn til stede. Jeg kan fortsette, men tror ikke det er nødvendig. 

MEN jeg trives i jobben min! Vi har hundrevis flotte ungdommer, det er moro å stå i klasserommet, det er pyton å utføre så infernalsk mye (unødvendig) byråkrati, har supre kolleger. Dessuten er selvfølgelig den gode friperioden om sommeren deilig. 

Det er positive og negative sider ved det meste, men jeg er drittlei av alle som tror læreryrket er så innmari lettvint  og rosenrødt. Det er knallhardt arbeid, men samtidig spennende, utfordrende og morsomt arbeid. 

Anonymkode: 5f999...cd6

Jeg sa aldri at jeg tror det er lettvindt eller rosenrødt å være lærer, jeg er lei av å høre om alle lærere som mener de jobber mer enn alle andre🤷🏼‍♀️  At du ikke fikk gått på do før 15.30 er jo trist, hadde du ikke matpause? Det er forøvrig også slik spl har det, de springer skoa av seg.. Husker vel saken for en tid tilbake om dama som blødde igjennom uniformen sin fordi ho ikke hadde sjangs til å gå på do..

Anonymkode: 20cab...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Da er vi i gang igjen. Det går ikke an å ha en slik tråd som dette uten st en gjeng lærere og sykepleiere ødelegger den med å krangle om hvem som har det verst, ispedd litt nettroll som fyrer oppunder ved å slenge ut drittkommentarer. 

Flott altså. 👏👏👍

Anonymkode: 1b2f8...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo være en jobb med flexitid, hjemmekontor og fri i alle ferier, har ikke funnet den men den finnes sikkert. 

Kanskje blogging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da uansett være lettere enn å ha en jobb hvor man i alle disse ekstra feriene må på jobb, og unge MÅ i bhg eller på SFO, event være alene hjemme. Du kan jo sitte hjemme å rette selvom ungene Er hjemme? Det må være veldig behagelig på sommeren at det ikke er en kabal som må legges og få til å gå opp for å få feriene til ungene til å gå opp. Jeg og mannen hadde bare en uke sammen i sommer, vet om flere som hadde det helt likt. Barneskolelærere må iallefall slippe litt billigere unna,elevene slutter alt fra kl 12-14, de siste trinna kanskje litt senere, da har man mange timer før kl blir 16 på å rette det som må rettes. På u.skolen og VG husker jeg iallefall at mine lærere rettet en del i timene. Mellom hver time har man jo 10 minutter minst til rådighet, jeg har langt i fra 10 minutter pause hver time i min jobb 😅 sum a summarium tror jeg ikke lærere jobber mer enn andre. Det går alt fra 6-8 uker mellom hver ferie. Mye ansvar, og sikkert mye slitsomme elever og foreldre, men vi har alle våre problemer å Bryne oss på i jobbene alle sammen tror jeg..

Anonymkode: 20cab...319

Ha ha ha! Du er i alle fall ikke lærer, ser jeg. Om sommeren har jeg helt fri, det er riktig, og visst er det deilig. Så hvis «kombinere jobb og familie» betyr «slippe sommer-sfo» så er lærer et topp valg. I de andre avspaseringsukene har jeg alltid jobb, men jeg kan ofte gjøre den på kvelden. Du kan sikkert gjøre litt kveldsarbeid i feriene dine du også, hvis du vil? Uten lønn? 

Når elevene går hjem har vi fagsamarbeid, utviklingsarbeid, møter med ppt, barnevern, osv. Rettingen må foregå etter klokken 16, og definitivt ikke i timene. 

Mine 10 minutter bruker jeg til inspeksjon, jeg tar på plaster eller ispose, løser konflikter, smører knekkebrød, eller kopierer noe. Jeg har sjelden tid til å sjekke telefonen min i løpet av arbeidsdagen, eller tisse, for eksempel. 

Fordelen med lærerjobben er, utenom i Oslo, at jeg er nokså fleksibel i overtidsarbeidet. Jeg kan gå mellom halv fire og fire hver dag, nesten, og så jobbe et par - tre timer hjemme. Det er absolutt en fordel når man har små barn. 

Anonymkode: eede5...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og jobber ren natt-stilling nå mens jeg har små barn. Det er perfekt.  Da er jeg hjemme og står opp når de er ferdige på skolen og i barnehagen.  Jeg har hver tredje helg men har gode friperioder fordi vi har 10 timers vakter og gjør unna en arbeidsuke på tre netter med full stilling. Det er slitsomt men ikke for resten av livet. 

Anonymkode: 69a65...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha ha! Du er i alle fall ikke lærer, ser jeg. Om sommeren har jeg helt fri, det er riktig, og visst er det deilig. Så hvis «kombinere jobb og familie» betyr «slippe sommer-sfo» så er lærer et topp valg. I de andre avspaseringsukene har jeg alltid jobb, men jeg kan ofte gjøre den på kvelden. Du kan sikkert gjøre litt kveldsarbeid i feriene dine du også, hvis du vil? Uten lønn? 

Anonymkode: eede5...5b1

Uten lønn? Virkelig???!! Dette er vel en del av overtidsarbeidet dere gjør for nettopp å ha en så lang sommerferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha ha! Du er i alle fall ikke lærer, ser jeg. Om sommeren har jeg helt fri, det er riktig, og visst er det deilig. Så hvis «kombinere jobb og familie» betyr «slippe sommer-sfo» så er lærer et topp valg. I de andre avspaseringsukene har jeg alltid jobb, men jeg kan ofte gjøre den på kvelden. Du kan sikkert gjøre litt kveldsarbeid i feriene dine du også, hvis du vil? Uten lønn? 

Når elevene går hjem har vi fagsamarbeid, utviklingsarbeid, møter med ppt, barnevern, osv. Rettingen må foregå etter klokken 16, og definitivt ikke i timene. 

Mine 10 minutter bruker jeg til inspeksjon, jeg tar på plaster eller ispose, løser konflikter, smører knekkebrød, eller kopierer noe. Jeg har sjelden tid til å sjekke telefonen min i løpet av arbeidsdagen, eller tisse, for eksempel. 

Fordelen med lærerjobben er, utenom i Oslo, at jeg er nokså fleksibel i overtidsarbeidet. Jeg kan gå mellom halv fire og fire hver dag, nesten, og så jobbe et par - tre timer hjemme. Det er absolutt en fordel når man har små barn. 

Anonymkode: eede5...5b1

Herregud for en sutring.Skulle tro det bare var lærere som jobbet for lønna si

Anonymkode: f5395...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for en sutring.Skulle tro det bare var lærere som jobbet for lønna si

Anonymkode: f5395...303

Når vedkommende tror at lærere har ti minutters pause mellom hver undervisningstime og helt fri i skolens ferier, så må det da være lov å påpeke at det ikke er riktig? Hun har da heller aldri påstått at det kun er lærere som jobber for lønna si? Er jo du som sutrer.

Jeg har aldri jobba som lærer, men jeg har vært i praksis på skole som lærerstudent i forbindelse med at jeg tok praktisk-pedagogisk utdanning. Jeg kan love at lærerne ikke har fri i friminuttene, eller på kveldstid for den del. For å si det sånn: jeg gikk aldri inn i læreryrket etter endt utdanning. Har det dessverre mye mer behagelig i min ordinære kontorjobb, selv om jeg har kortere sommerferie. Sommerferien til lærerne er faktisk ikke så lang at den kan forsvare at de skal jobbe fletta av seg ellers i året.

Og JADA: Det finnes andre yrker med umenneskelig arbeidsbelastning også. Beundrer for eksempel alle som jobber innen helsevesenet. Det er helt krise at vi som samfunn har gjort noen av de viktigste yrkene så innmari uattraktive, med det resultat at vi mangler en hel haug av faglærte innen blandt annet skole, helse og diverse yrkesfag.

Anonymkode: 44a74...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok synes jeg typiske mannsyrker lar seg godt kombinere med familieliv. Med tilstrekkelig høy lønn har man råd til å jobbe deltid. 

Anonymkode: 8cdd2...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bonde. Det fungerer egentlig veldig bra. Jeg er relativt fleksibel. Ofte kan jeg jobbe tidlig eller sent slik at jeg lett kan gå på tilstelninger, følge til tannlegen ol. Det er nesten bestandig noen hjemme når ungene kommer fra skolen og det kan være hyggelig å ha med ungene på noen arbeidsoppgaver. Hvis de er syke kan jeg stikke innom dem selv om jeg jobber og i har plass nok til at ungene kan få utfoldet seg.

I forhold til barna synes jeg yrket fungerer veldig bra. Det er værre å få til forholdet til partneren. Økonomisk er vi veldig avhengige av hans lønn. Jeg kan nesten aldri ta meg fri en hel helg slik at vi kan dra bort, jeg har aldri sommerferie, må jobbe alle helligdager og må ofte avbryte middagen eller annen fellestur fordi noe oppstår. Han er veldig fornøyd med å slippe alle oppgaver som snøbrøyting, å levere bilen til sørvis, vedhugging osv 😊.

Anonymkode: 7e91c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha ha! Du er i alle fall ikke lærer, ser jeg. Om sommeren har jeg helt fri, det er riktig, og visst er det deilig. Så hvis «kombinere jobb og familie» betyr «slippe sommer-sfo» så er lærer et topp valg. I de andre avspaseringsukene har jeg alltid jobb, men jeg kan ofte gjøre den på kvelden. Du kan sikkert gjøre litt kveldsarbeid i feriene dine du også, hvis du vil? Uten lønn? 

Når elevene går hjem har vi fagsamarbeid, utviklingsarbeid, møter med ppt, barnevern, osv. Rettingen må foregå etter klokken 16, og definitivt ikke i timene. 

Mine 10 minutter bruker jeg til inspeksjon, jeg tar på plaster eller ispose, løser konflikter, smører knekkebrød, eller kopierer noe. Jeg har sjelden tid til å sjekke telefonen min i løpet av arbeidsdagen, eller tisse, for eksempel. 

Fordelen med lærerjobben er, utenom i Oslo, at jeg er nokså fleksibel i overtidsarbeidet. Jeg kan gå mellom halv fire og fire hver dag, nesten, og så jobbe et par - tre timer hjemme. Det er absolutt en fordel når man har små barn. 

Anonymkode: eede5...5b1

Nei, jeg er ikke lærer. Men du er da en av de som mener dere jobber mer enn de fleste andre ? De 11-12 ukene dere har med ferie i løpet av året godtgjør ikke for noe av den tiden du jobber overtid? Jeg kjenner jo flere lærere , de drar på fjellet i jul,vinter og påskeferie, har litt korter sommerferie enn elevene, slutter noen dager senere, begynner  noen dager tidligere. Mitt poeng er at, lærere kan umulig jobbe mye mer enn de fleste andre gjør i sine yrker. Jeg tviler på at lærere må jobbe ræva av seg i hvert friminutt, husker i allefall at det var stort sett fult på lærerværelsene på skolene jeg har gått på om man stakk innom i løpet av et friminutt, ikke er det samme lærer som går inspeksjon hvert minutt heller. 

Anonymkode: 20cab...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke lærer. Men du er da en av de som mener dere jobber mer enn de fleste andre ? De 11-12 ukene dere har med ferie i løpet av året godtgjør ikke for noe av den tiden du jobber overtid? Jeg kjenner jo flere lærere , de drar på fjellet i jul,vinter og påskeferie, har litt korter sommerferie enn elevene, slutter noen dager senere, begynner  noen dager tidligere. Mitt poeng er at, lærere kan umulig jobbe mye mer enn de fleste andre gjør i sine yrker. Jeg tviler på at lærere må jobbe ræva av seg i hvert friminutt, husker i allefall at det var stort sett fult på lærerværelsene på skolene jeg har gått på om man stakk innom i løpet av et friminutt, ikke er det samme lærer som går inspeksjon hvert minutt heller. 

Anonymkode: 20cab...319

For du jobber vel ikke 2-3 timer overtid hver enste dag? Altså en lærer jobber 11-12 timer hver enste dag? 😏

Anonymkode: 20cab...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var ikke meningen å skape en debatt om hvem som jobber hardest.. 😅 

Takk for innspill! Vil gjerne høre flere erfaringer!

- HI

Anonymkode: 94181...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor og lektor uten familienettverk i nærheten. Hadde ikke kunnet skjøte morskapet uten akkurat det yrket ihht å både kunne jobbe 100% og å være mor når skole og barnehage slutter. Men SKITThardt er det.

Anonymkode: bd8e4...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...