Gå til innhold

Saus til ribbe


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lager riktig god saus til ribba, men bruker ikke oppskrift, jeg bruker hvetemelsjevning og sø og ribbefett fra langpanna. Vann og fløte i tillegg. Koker eu god stund, og blir vanvittig god. 

Anonymkode: 686e8...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ingen saus til ribbe. Stekesjy brukes. 

Anonymkode: ebe4e...b27

Hvorfor er det en selvfølge?

Anonymkode: c01fa...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ha saus til ribba. Bruner smør og mel, og sper det ut med kraften som jeg har trekt medisterkakene i. Til slutt har jeg i ribbefett og smaker til med fløte, salt og pepper. Er halve middagen det 😁

Anonymkode: 76202...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbesaus er et must. Svigerfamilien brukte bare fett, men nå er alle omvendt etter å ha fått saus hos meg. Jeg bruker krafta etter ribbesteking (sørger for at det alltid er nok vann i panna så det ikke brenner seg), skummer av det meste av fettet og har på jevning. Enklere blir det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Ribbesaus er et must. Svigerfamilien brukte bare fett, men nå er alle omvendt etter å ha fått saus hos meg. Jeg bruker krafta etter ribbesteking (sørger for at det alltid er nok vann i panna så det ikke brenner seg), skummer av det meste av fettet og har på jevning. Enklere blir det ikke. 

Enkelt og så innmari godt! 

Anonymkode: 686e8...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart saus, masse, på potetene og grønnsakene.

Jeg har grønnsaker og vann i stekepanna mens jeg steker ribba, blir masse god kraft til saus.

Jeg lager en jevning, har på kraften fra langpanna og smaker til med salt og pepper.

Sausen er jo et av høydepunktene på julaften, helt umulig å slå ribbesaus altså, det er deilig.

Anonymkode: d4d18...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Og såklart har man saus til ribba! Greit nok at ribba er nok i seg selv, men potetene er da fryktelig kjedelig uten saus. Er min mening da 😏 Jeg har prøvd meg på å lage sausen sjøl flere ganger, men syns aldri den blir sånn veldig god. Så blir som regel 2 sauser. En hjemmelaget og en fra pose 🙄 Men skal prøve igjen i år med hjelp fra dere 👏👏😁Heldigvis flink til å lage fløtesaus til kalkunen på nyttåraften da 😂

Anonymkode: e5ca6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må helt klart være saus til ribba. Å få den servert med bare ribbefett/stekesjy er en stor skuffelse, hele måltidet blir ødelagt for min del. 

Vi lager den likt som de fleste andre her; jevning, stekesjy, vann, salt, div krydder og fløte

Anonymkode: feb4b...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det en selvfølge?

Anonymkode: c01fa...90c

Fordi jeg hverken har fått det servert noen gang eller hørt om folk som bruker saus til ribbe. Men enkelte er vel mer kresne og må dynke maten i noe. Slik barn bruker ketchup...

Anonymkode: ebe4e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg hverken har fått det servert noen gang eller hørt om folk som bruker saus til ribbe. Men enkelte er vel mer kresne og må dynke maten i noe. Slik barn bruker ketchup...

Anonymkode: ebe4e...b27

Kresen fordi man vil ha saus. Er det bedre å dynke maten i ribbefett altså. Du er rar

Anonymkode: c01fa...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg hverken har fått det servert noen gang eller hørt om folk som bruker saus til ribbe. Men enkelte er vel mer kresne og må dynke maten i noe. Slik barn bruker ketchup...

Anonymkode: ebe4e...b27

Jøss, for en nedlatende holdning...

Her i huset er ingen kresne selv om vi elsker sausen man lager av ribbeskyen. Svigermor kan spise den sausen med skje, den er så god. Jeg tror aldri man får så god saus ellers og det er for oss en veldig viktig del av julemiddagen.

Skjønner på denne tråden at noen ikke lager saus på julaften, og det er for meg rart, men jeg skjønner at tradisjonene er forskjellig uten å trenge være så surmaga som deg.

Anonymkode: d4d18...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg hverken har fått det servert noen gang eller hørt om folk som bruker saus til ribbe. Men enkelte er vel mer kresne og må dynke maten i noe. Slik barn bruker ketchup...

Anonymkode: ebe4e...b27

Jeg er oppvokst med ribbefett og fikk det først servert av svigemor. Stusset litt først, men fant ut at det faktisk var godt. Oppførselen din er jo ikke noe bedre enn de "barna" som bruker ketchup på alt. Hvorfor slenge ut dritt bare fordi andre synes saus er godt på ribba? Det er jo faktisk ikke skadelig!

Anonymkode: 8c0ec...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kresen fordi man vil ha saus. Er det bedre å dynke maten i ribbefett altså. Du er rar

Anonymkode: c01fa...90c

Da liker man jo tudeligvis ikke poteter og grønnsaker. 

Anonymkode: ebe4e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da liker man jo tudeligvis ikke poteter og grønnsaker. 

Anonymkode: ebe4e...b27

Det er jo tåpelig ting å si. 

Anonymkode: feb4b...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også ha brun saus til ribba..

Jeg kjøper ferdig brun saus poser, og erstatter mye av væskeinnholdet med kraft/sjy fra medisterkakene og ribbefett. Smaker til med fløte underveis! Kan drikke den sausen🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...