Gå til innhold

Trekk i lønn pga ferie. I desember.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Visste ikke at jeg skulle bli trukket i lønn. Får bare feriepenger i juni og ingen lønn. Etter dette har jeg økt stilling. Har tatt den ferien jeg har fått beskjed om at jeg har. Jobber turnus. I desember har de trukket meg mange tusen i lønn pga ferie. Er dette riktig? Kan jeg be om at de trekker i januar istedet? Det var litt kjedelig når det var halv skatt og alt: (

Anonymkode: 36b12...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

H os di hos den nye jobben ikke har opparbeidet deg ferielønn, så får du ikke ferielønn selv om du har krav på ferie

Anonymkode: 98b66...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått alle feriepengene dine da du tok hovedretten er det riktig at du trekkes for de dagene du tar ut ferie ellers. Feriepengene påvirkes heller ikke av hva du tjener nå, men er beregnet fra hva du tjente i fjor.

Anonymkode: cbd8b...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i desember? Kunne de ikke trukket det i november da? Føler meg snytt for penger pga halv skatt.. har opparbeidet meg ferie. Ingen har sagt nie om dette. Kun at jeg har igjen så og så mange dager med ferie som jeg må ta ut

Anonymkode: 36b12...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i desember? Kunne de ikke trukket det i november da? Føler meg snytt for penger pga halv skatt.. har opparbeidet meg ferie. Ingen har sagt nie om dette. Kun at jeg har igjen så og så mange dager med ferie som jeg må ta ut

Anonymkode: 36b12...065

Du blir jo trukket den måneden du tar feriedagene. At det er halv skatt taper du ikke noe på. Hvis du har betalt for mye skatt får du det tilbake.

Anonymkode: cbd8b...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobber i kommunen er det vanlig at man trekkes for 5uker ferie i juni og får utbetalt vanlig lønn når jeg har ferie. Skal jeg kun ha 4uker må jeg varsle om det, så blir jeg ikke trukket for mer enn 4 uker.

Anonymkode: 0a329...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Visste ikke at jeg skulle bli trukket i lønn. Får bare feriepenger i juni og ingen lønn. Etter dette har jeg økt stilling. Har tatt den ferien jeg har fått beskjed om at jeg har. Jobber turnus. I desember har de trukket meg mange tusen i lønn pga ferie. Er dette riktig? Kan jeg be om at de trekker i januar istedet? Det var litt kjedelig når det var halv skatt og alt: (

Anonymkode: 36b12...065

skjønner ikke. Hvis du får penger i juni måtte du jo spare opp så du kan bruke de pengene når du får ferie

Anonymkode: f6cc6...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tatt en dag i desember

Anonymkode: 36b12...065

Du har tatt en feriedag i desember og de har trukket deg flere tusen kroner? Hva i alle dager slags lønn har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her blir vi trukket for all ferie i juni og får dermed kun utbetalt feriepenger da

Anonymkode: 81209...750

og her får man utbetalt vanlig lønn + 5 ukers lønn i juni. Som skal holde til all ferie fra juni 2018 til juni 2019

Anonymkode: f6cc6...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Du har tatt en feriedag i desember og de har trukket deg flere tusen kroner? Hva i alle dager slags lønn har du da?

Fordi jeg har økt stilling fikk jeg beskjed om. Forstår ingenting. Må ringe i morgen. Hvis jeg har hatt mer ferie enn jeg har rett på trodde jeg noen sa ifra og ikke sier at jeg må ta den siste dagen for det har jeg allerede blitt trukket for. Har fastlønn. 

Anonymkode: 36b12...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg har økt stilling fikk jeg beskjed om. Forstår ingenting. Må ringe i morgen. Hvis jeg har hatt mer ferie enn jeg har rett på trodde jeg noen sa ifra og ikke sier at jeg må ta den siste dagen for det har jeg allerede blitt trukket for. Har fastlønn. 

Anonymkode: 36b12...065

Hm, høres merkelig ut. Men det som har skjedd må jo være at du f.eks jobbet 50% stilling i juni da du fikk utbetalt feriepenger og ferien ble trukket. Så gikk du opp til 100% stilling (bare for å ta noen tall) før du avviklet hele ferien din, og da har du hatt dobbelt så mye ferie som du har blitt trukket for. Da er det jo ganske typisk at sånne ting blir oppdaget i slutten av året når lønningskontorene rundt omkring ofte går gjennom ferier og andre ting for å sjekke at alle har avviklet den ferien de skal og ev. om noe skal overføres / avvikles før året slutter. Høres ut som en kjedelig situasjon dette. Men skattetrekket har jo ingenting å gjøre med dette. Det må jo heller være en fordel at du betaler halv skatt på den lønne du får utbetalt, for da får du jo mer utbetalt enn ved fullt skattetrekk. Hver krone burde jo hjelpe i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Visste ikke at jeg skulle bli trukket i lønn. Får bare feriepenger i juni og ingen lønn. Etter dette har jeg økt stilling. Har tatt den ferien jeg har fått beskjed om at jeg har. Jobber turnus. I desember har de trukket meg mange tusen i lønn pga ferie. Er dette riktig? Kan jeg be om at de trekker i januar istedet? Det var litt kjedelig når det var halv skatt og alt: (

Anonymkode: 36b12...065

Hva står det på lønnsslippen på trekket?

Høres ut som noen har gjort en feil her. 

Hvis du har brukt opp ferien din tidligere i år skal du bli trukket for den dagen du tar fri, ikke noe mer.

Hos oss har vi halvt trekk i november. 

Anonymkode: 03f29...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...