Gå til innhold

Tramadol


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ikke så bred erfaring med smertestillende, så jeg spør her. 

Jeg har hatt en operasjon, og har i den forbindelse fått resept på Tramadol som skal taes sammen med 1g Paracet. Dette synes jeg ikke virker i det hele tatt. Jeg tar opptil 4 Tramadol i slengen, og kjenner nesten ingen forskjell. 

Er dette fordi de ikke er så sterke selv om det står rød trekant på, eller er det bare smertene som er "for store"? 

For ordens skyld: Jeg ber ikke om tips e.l., det forstår jeg at jeg skal ta med kompetent helsepersonell. Jeg bare lurer på om dette er veldig svake smertestillende selv om det er varseltrekant på pakken. 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er absolutt ikke svake smertestillende, og det er ren idioti å hive innpå 4 tramadol om gangen

Anonymkode: c615b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er absolutt ikke svake smertestillende, og det er ren idioti å hive innpå 4 tramadol om gangen

Anonymkode: c615b...1ba

Det var litt av en kraftsalve. Og det høres rart ut, i og med at jeg knapt merker at jeg har tatt dem. Vanligvis kan man jo bli surrete o.l. av sterke medisiner, men det blir jeg altså ikke. Og smertene er så å si som før. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol er sterke smertestillende! Du må ikke ta 4 om gangen!!! Jeg fikk kjeft av legen etter å ha tatt to med ekstreme smerter!  

 

Anonymkode: 03e8b...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tramadol er sterke smertestillende! Du må ikke ta 4 om gangen!!! Jeg fikk kjeft av legen etter å ha tatt to med ekstreme smerter!  

 

Anonymkode: 03e8b...6c6

Det står på lappen at jeg skal ta 2. Men i ren desperasjon tok jeg 4 i stedet. Var fortsatt nesten like vondt :( 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gemini77/ skrev:

Hvilken styrke har du fått da? Kommer jo helt an på om du tar 50 MG eller 100 MG. 

Det står 50, så da er de kanskje ikke like sterke som de andre her har fått. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ca. 10 % av befolkningen omdanner ikke tramadol til det aktive stoffet som gir smertestillende effekt og vil derfor ikke få god smertelindring.

 

https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-revmatologisk-forening/Pasientinformasjon/pasientinformasjon-om-legemidler/tramadol-kaps/

 

 

Anonymkode: 68c8b...05b

Sukk. Da er det ganske utrolig at de sender folk hjem med den medisinen da, uten å ha prøvd om det fungerer først, engang. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det står 50, så da er de kanskje ikke like sterke som de andre her har fått. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Da bør man iallefall ta 2 av gangen ja. En operasjon for et par år siden fikk jeg både morfin og tramadol. Tok da 2 tramadol og en morfin. Lettere å håndtere smertene underveis hvis man får ned smertene initielt. Derfor bør man også ta smertelindring jevnlig og ikke vente til det er helvetes vondt igjen. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller pratet med sykehuset som opererte deg angående alternative smertestillende enn å ta alt for mye tramadol, som i tillegg ikke virker. Kan hende du kan få noe kombinert med det som blir bedre for deg. 

Jeg tar 100 MG tramadol hver kveld for å sove pga bechterew. Opererte nylig igjen og tok ta 100 MG depot tabletter av tramadol morgen og kveld og supplerte med 50 mg tabletter på dagen. Tok da rundt 300-400 mg i døgnet og dette var en operasjon som ikke skaper så voldsomme smerter i etterkant. Rådet mitt er å kontakte sykehuset ditt. Man blir ikke akkurat bedre i etterkant ved å ha mye vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd Ibux i stede, om det er noe som du får lov å ta?. Usikker på om Tramadol kanskje må taes over noen dager, før det har effekt?

Anonymkode: f7613...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gemini77/ skrev:

Da bør man iallefall ta 2 av gangen ja. En operasjon for et par år siden fikk jeg både morfin og tramadol. Tok da 2 tramadol og en morfin. Lettere å håndtere smertene underveis hvis man får ned smertene initielt. Derfor bør man også ta smertelindring jevnlig og ikke vente til det er helvetes vondt igjen. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller pratet med sykehuset som opererte deg angående alternative smertestillende enn å ta alt for mye tramadol, som i tillegg ikke virker. Kan hende du kan få noe kombinert med det som blir bedre for deg. 

Jeg tar 100 MG tramadol hver kveld for å sove pga bechterew. Opererte nylig igjen og tok ta 100 MG depot tabletter av tramadol morgen og kveld og supplerte med 50 mg tabletter på dagen. Tok da rundt 300-400 mg i døgnet og dette var en operasjon som ikke skaper så voldsomme smerter i etterkant. Rådet mitt er å kontakte sykehuset ditt. Man blir ikke akkurat bedre i etterkant ved å ha mye vondt. 

Takk for godt og utfyllende svar. Jeg fikk morfin på sykehuset og hadde god virkning av det, men fikk ikke fortsette å ta den medisinen hjemme. Så ved hjemreise, var det kun Tramadol som ble skrevet ut (inntil 400 mg/døgn). Jeg vet at de vurderte Paralgin Forte. Vet du om den er noe sterkere enn Tramadol? 

Skal vurdere å ringe sykehuset i morgen. Det er bare så tungvint å få tak i rette vedkommende. Kanskje lettere å ta det med fastlegen, jeg vet ikke. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville prøvd Ibux i stede, om det er noe som du får lov å ta?. Usikker på om Tramadol kanskje må taes over noen dager, før det har effekt?

Anonymkode: f7613...819

Jeg tar en slags Ibux også, bare sterkere. Men kan bare ta én gang pr. dag. Pleier å ta den på morgenen, sammen med Paracet og Tramadol. Resten av dagen kan jeg kun ta P og T. Jeg tror ikke man trenger å ta dem over flere dager, men har uansett gjort det uten at det fungerer. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sukk. Da er det ganske utrolig at de sender folk hjem med den medisinen da, uten å ha prøvd om det fungerer først, engang. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Fordi man må ta blodprøver for å finne ut dette. Du må jo først melde fra om at de ikke fungerer på deg og så ta prøve. Helsevesenet kan ikke ta blodprøver på alle her for å finne det ut, det blir en rimelig stor kostnad.

Anonymkode: 737a8...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for godt og utfyllende svar. Jeg fikk morfin på sykehuset og hadde god virkning av det, men fikk ikke fortsette å ta den medisinen hjemme. Så ved hjemreise, var det kun Tramadol som ble skrevet ut (inntil 400 mg/døgn). Jeg vet at de vurderte Paralgin Forte. Vet du om den er noe sterkere enn Tramadol? 

Skal vurdere å ringe sykehuset i morgen. Det er bare så tungvint å få tak i rette vedkommende. Kanskje lettere å ta det med fastlegen, jeg vet ikke. 

Hi 

Anonymkode: 5404d...a40

Paralgin F og Tramadol har like virkestoffer, så virker ikke tramadol så virker ikke paralgin forte..

Anonymkode: 737a8...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever svært liten effekt av Tramadol, men har grei effekt av Paralgin Forte, så det skader ikke å forsøke å skifte. 

Snakk med lege vedrørende dosering. Jeg bruker rimelig mange paralgin forte samtidig - med velsignelse fra legen, så det er ingen absolutte svar angående doser (ser noen som roper høyt her fordi du tok fire samtidig). I perioder hvor jeg tar mye smertestillende, må jeg ofte øke dosene tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ungen effekt av tramadol eller paralgin forte. Ta kontakt med sykehuset.  Du må ha noe annet. Oxynorm? 

Anonymkode: 62b1e...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen effekt av Tramadol eller Paralgin Forte. Tror de inneholder kodein eller noe, og det fungerer ikke på meg. Veldig frustrerende.

Anonymkode: 3f9c7...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Tramadol for et års tid siden da jeg hadde noen sterke smerter. De fungerte ikke i det hele tatt på meg heller....

Anonymkode: 7213c...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Paralgin F og Tramadol har like virkestoffer, så virker ikke tramadol så virker ikke paralgin forte..

Anonymkode: 737a8...387

Dette er jo rett og slett feil. De har ikke like virkestoffer. Om det er de samme 10% som ikke får effekt av tramadol som ikke får effekt av paralgin forte vet jeg ikke, men de har helt sikkert ikke samme virkestoff i alle fall.

Anonymkode: 68c8b...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI
 
Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.
 
Vennlig hilsen
 Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...