Gå til innhold

Er fødsel nr 2 (og 3) lettere enn den første?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg tør å føde igjen hvis det blir like vondt og ille som sist. Det gikk kjapt, og jordmor spår at neste fødsel kommer til å gå enda kjappere? Vil det også si at riene blir enda mer voldsomme og vonde? :(

Anonymkode: 8b4af...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis. Min første varte 6 timer fra de første tegnene på at noe var på gang, til hun var ute. 3 timer aktiv fødsel. Det ble ganske intenst. Med nummer to hadde jeg irritasjon i korsryggen dagen etter termin. Bor langt unna sykehus, så fikk komme til jordmor lokalt, i tilfelle uvi. Visste seg da at jeg hadde 6 cm åpning, uten en eneste rie. En time senere startet riene, og et kvarter etterpå var han født. Hadde en helt annen opplevelse av kontroll og ro, hadde jo gjort dette før. Men hadde faktisk pauser mellom de få riene også. Det hadde mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger!

Jeg hadde to timer med aktiv fødsel, men tortursmertene startet allerede en time før det. Hvis jeg tenker tilbake på fødselen oppdager jeg ofte at jeg slutter å puste og strammer hele kroppen 🙈

Anonymkode: 0f737...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Vet ikke om jeg tør å føde igjen hvis det blir like vondt og ille som sist. Det gikk kjapt, og jordmor spår at neste fødsel kommer til å gå enda kjappere? Vil det også si at riene blir enda mer voldsomme og vonde? :(

Anonymkode: 8b4af...f1a

for meg gikk 1 og 3 som en drøm, fødsel nr 2 ende i katastrofe keisersnitt, så det gikk ikke veldig fort eller bra,men heldigvis gikk det bra med både meg og min datter

Anonymkode: 61a61...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt håp er at nå vet jeg litt mer hva jeg går til og har et reelt tidsperspektiv på det. Men gruer meg nesten enda mer fordi jeg opplevde det som mye heftigere enn forventet.. (må legge til at alt gikk bra med meg og babyen, likevel syns jeg det var litt traumatisk) 

 

HI

Anonymkode: 8b4af...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en veldig rask 1. fødsel og en 2. fødsel som var rask, men ikke like rask og dermed hadde jeg mer kontroll. Jeg var redd nee 2 ville komme enda raskere, så jeg var redd jeg ikke skulle komme meg til sykehuset (Har 5 min å kjøre), men var lengre på sykehuset enn ved første fødsel. 

Anonymkode: 1bdbd...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde en veldig rask 1. fødsel og en 2. fødsel som var rask, men ikke like rask og dermed hadde jeg mer kontroll. Jeg var redd nee 2 ville komme enda raskere, så jeg var redd jeg ikke skulle komme meg til sykehuset (Har 5 min å kjøre), men var lengre på sykehuset enn ved første fødsel. 

Anonymkode: 1bdbd...509

Det er det samme jeg tenker på.. har nesten 3 timer å kjøre

Anonymkode: 8b4af...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fødsel 4 timer fra første rie. Fra 4 cm til ungen var ute var 1 time. Intenst! 

Andre fødsel fra første rie til ungen var ute var 3.5 time. Det er rundt 3.5-4 timer kroppen min velger å føde på så skal vel ikke klage. De aller fleste har raskere (og bedre) fødseler etter den første.

Anonymkode: e0363...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre styrtfødsler. Stormrier uten pause i åpningsfasen. Det gikk få minutter fra første rie til alt opplevdes som en lang ris. Det opplevde jeg skremmende første gang. Hadde jo lest og forberedt meg på rier og pauser, og trodde noe var galt. I tillegg trodde jeg at det skulle fortsette i 8-10 timer, det var jo så lenge fødsler pleide å vare, og fikk panikk ved tanken😉 Pressriene var en lettelse sammenlignet med åpningsrier, og etter 3-4 av dem var fødselen over. 

De neste to fødslene visste jeg både at dette var normalt for meg, og at alt ville være over etter et par timer. Derfor opplevde jeg fødslene som enklere. I praksis var det en stjernekikker og en med hånden over hodet, så for jordmor var det første fødsel som var «den enkle». 

Anonymkode: fe719...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok veldig individuellt. Nr 1 tok 21 timer, stjernekikker med hånda langs hodet i tillegg. Fin fødsel, fikk epidural underveis pga stormrier som ikke ga noe åpning. Alt gikk rolig og fint for seg etter det. Nr 2 ble styrtfødsel, 71 minutter aktiv fødsel. Et helvette uten sidestykke. Jordmor rakk å smelle ei morfinsprøyte i låret mitt når de skjønte d gikk fort, den kicket inn når jeg lå å ammet etterpå 😛

Hadde aldri trodd d skulle gå så fort, var sikker på at jeg revnet opp til hjernestammen mens jeg lå der. Men etterpå var formen upåklagelig, oppe å gikk med en gang og veldig sprek. Lite smerter etterpå. Etter første fødselen fikk jeg styrtblødning og var klein i månedsvis. Så styrtfødselen var greiere for kroppen enn den andre, selv om det var et helvette den timen det sto på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som vi hadde litt samme opplevelse første gang. Raskt og veldig intenst. For meg ble det lettere, for hver fødsel.

Nr 1 gikk fort og var ekstremt intens uten pauser. 2-10 cm på under 2 timer. Konstante rier og rietopper tett som hagl. Spydde underveis i stormriene.

Nr 2 gikk også raskt. Samme tid som med første, men en helt annen opplevelse. Hadde normale pauser mellom riene. De var forsåvidt like vonde, men når man får noen få minutter å komme seg på, så utgjør det et hav av forskjell. Veldig kontrollert og fin fødsel.

Nr 3 holdt på å komme hjemme. Reiste inn det jeg trodde var TIDLIG pga tidligere styrtfødsler. Reiste med en gang jeg skjønte det ikke var kynnere som strammet magen. Knapt smerefullt. Fødte nesten i heisen på vei inn på føden. Ble slengt i en seng og fødte med klærne på. 

Anonymkode: 92750...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt tre styrtfødsler. Stormrier uten pause i åpningsfasen. Det gikk få minutter fra første rie til alt opplevdes som en lang ris. Det opplevde jeg skremmende første gang. Hadde jo lest og forberedt meg på rier og pauser, og trodde noe var galt. I tillegg trodde jeg at det skulle fortsette i 8-10 timer, det var jo så lenge fødsler pleide å vare, og fikk panikk ved tanken😉 Pressriene var en lettelse sammenlignet med åpningsrier, og etter 3-4 av dem var fødselen over. 

De neste to fødslene visste jeg både at dette var normalt for meg, og at alt ville være over etter et par timer. Derfor opplevde jeg fødslene som enklere. I praksis var det en stjernekikker og en med hånden over hodet, så for jordmor var det første fødsel som var «den enkle». 

Anonymkode: fe719...738

Oi, det var akkurat sånn jeg opplevde det! Da jeg først var i gang, var det masse rier uten pause og jeg tenkte at dette klarer jeg aldri i mange timer til.. Syns også at pressriene var mye bedre - her fikk jeg litt lengre pause + at jeg hadde en konkret oppgave å konsentrere meg om (ikke bare holde ut uutholdelige smerter). Hadde et kvarter med pressrier fra full åpning til babyen var ute

Håper det oppleves mindre overveldende neste gang

Anonymkode: 8b4af...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har det gått raskere for hver fødsel. Brukte ca 20 timer på eldstemann, stjernekikker og navlestrengen to ganger rundt halsen. 

Nr. 2 tok det ca 8 timer fra riene startet (12 timer fra vannet gikk), var også stjernekikkert. Hodet hadde ikke festet seg, så jeg fikk ikke bevege meg før hodet hadde festet seg og da hadde jeg 8 cm åpning. 

Nr. 3 var en liten rakett som kom hjemme på badet, 30 min fra første ri til hun kom ut. Kom riktig vei, og sklei vel bare ut i forhold til brødrene sine 😂 Enormt med etterrier etter henne.

Anonymkode: 5d39c...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan høres ut som vi hadde litt samme opplevelse første gang. Raskt og veldig intenst. For meg ble det lettere, for hver fødsel.

Nr 1 gikk fort og var ekstremt intens uten pauser. 2-10 cm på under 2 timer. Konstante rier og rietopper tett som hagl. Spydde underveis i stormriene.

Nr 2 gikk også raskt. Samme tid som med første, men en helt annen opplevelse. Hadde normale pauser mellom riene. De var forsåvidt like vonde, men når man får noen få minutter å komme seg på, så utgjør det et hav av forskjell. Veldig kontrollert og fin fødsel.

Nr 3 holdt på å komme hjemme. Reiste inn det jeg trodde var TIDLIG pga tidligere styrtfødsler. Reiste med en gang jeg skjønte det ikke var kynnere som strammet magen. Knapt smerefullt. Fødte nesten i heisen på vei inn på føden. Ble slengt i en seng og fødte med klærne på. 

Anonymkode: 92750...d0a

Håper at det går med meg som med deg. :) Kjenner meg igjen i din opplevelse av første fødsel! Var ikke mentalt forberedt og hadde null kontroll. Tryglet om epidural, men da var det allerede for sent..

HI

Anonymkode: 8b4af...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper at det går med meg som med deg. :) Kjenner meg igjen i din opplevelse av første fødsel! Var ikke mentalt forberedt og hadde null kontroll. Tryglet om epidural, men da var det allerede for sent..

HI

Anonymkode: 8b4af...f1a

Ja, samme her. Jeg var veldig mentalt forberedt på å føde uten epidural. Men etter en time i en eneste sammenhengende rie så tryglet jeg etter det. Men det var for sent. «Dette går fort og er snart over» Jeg ble også tatt helt på senga av intensiteten og den totale mangelen på pauser. Ble nesten litt redd. Men hadde en solid og trygg jordmor. Men som sagt, de to neste fødslene var myyye lettere. Og siste følte jeg meg nesten snytt for 😂😂

Anonymkode: 92750...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gjennomsnitt tror jeg folk opplever at den første fødselen er verst, og at det går greiere og raskere neste gang. Men det er selvsagt individuelt. Min 2. fikk hodet på skeiva og kjørte seg litt fast på vei ut, så utdrivningsfasen tok lang tid. Om det egentlig var verre enn første fødsel, vet jeg ikke, men det føltes sånn, kanskje fordi jeg hadde vært så innstilt på at dette skulle gå veldig greit?

Anonymkode: 371e8...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var rask og grei, nr 2 enda raskere og enda greiere, og nr 3 var helt grusom-lang, drøy og vond 😜 Dette gjelder kun åpningsfasen altså, utdrivning har heldigvis vært en svært enkel sak ved alle 3 😀

Anonymkode: 40c65...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 14.31, Anonym bruker skrev:

Vet ikke om jeg tør å føde igjen hvis det blir like vondt og ille som sist. Det gikk kjapt, og jordmor spår at neste fødsel kommer til å gå enda kjappere? Vil det også si at riene blir enda mer voldsomme og vonde? :(

Anonymkode: 8b4af...f1a

Nr 2 var ekstremt mye verre.. så nei det blir ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt går fødslene raskere og enklere for hver baby. 

Jeg hadde veldig rask fødsel med første, og den andre varte omtrent like lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang trudde jeg at jeg skulle dø og fikk da panikk. Gjorde så vondt at jeg trudde d var farlig. 

Med Nr 2 var jeg mer forberedt... Var like vondt, men var ikke redd så da opplevdes det «lettere». Var mer fokusert.

med Nr 3 var det så vondt at jeg fikk litt panikk.., dette fordi jeg hadde styrtfødsel og fødte på 30 min... Positive er at jeg slapp å være i aktiv fødsel i 6-8 timer som med de andre 2 😁 var i knall form etterpå og er det fortsatt 1 uke etterpå. 

 

Anonymkode: 0a1af...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...