Gå til innhold

Når begynner ungene deres å ordne julegaver selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her har ungene gitt gaver de enten har laget eller kjøpt for egne penger fra de var 5. Det er vanlig blant jentene i familien. Guttene derimot har ikke ordnet med gaver selv, utenom noen ganger til foreldre, før tidligst på videregående. Noen forventer "å stå på kortet" til de er over 20.

Hvordan er det hos dere. Når tar barna eget ansvar for julegaver?

Anonymkode: 28430...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jobber de i november og tjener penger så de kan kjøpe selv eller de laget noe. Alle skal få. De er 8 og 10 år og har gjort dette fra de begynte på skolen. De har alltid laget noe til foreldre i barnehage da. Både gutt og jente

Anonymkode: c34ba...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ordnet egne julegaver fra jeg var liten. Mine to brødre på nå 23 og 26 år ordner fortsatt ikke selv. Forventer bare å henge seg på det jeg gir. I år har jeg bedt dem fikse det selv, så vi får se da, om noen får gaver. 

Min treåring kommer til å være med å planlegge og kjøpe julegaver fra og med neste år. I vår familie gir vi gave fra familiene, så det økonomiske rundt de fleste gavene kommer jeg nok til å stå for frem til hun får seg jobb. Eventuelt om jeg gir henne større ukelønn i månedene før jul som skal dekke julegaver. Det får vi se på litt nærmer. Når det blir vanlig med venninnegaver vil hun få mulighet til å "jobbe" for pengene slik at hun kan kjøpe de julegavene selv. 

Jeg tror det er mye viktig læring i julegaver. 

Anonymkode: 70945...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene har gitt ting de har laget selv siden de startet i barnehage. Men den gang måtte det jo organiseres av voksne. Nå går de i 6. Og 4. Klasse og organiserer mere selv. I fjor var første året de selv dro og fant julepresang til meg - men det krever også litt voksen medvirkning pga slik vi bor. Den eldste er jente og organiserer smågaver til andre selv. Den yngste er gutt. Han organiserer det ikke, men om jeg legger til rette lager han ting, pakker inn osv. Han liker å gi gaver. 

Anonymkode: 99b2a...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-åringen var på shopping første gangen ifjor tror jeg. Jente. Sønnen min som er eldre ordner ikke selv. Men han er unnskyldt med at han har autisme og hater butikker. 

Anonymkode: 1c857...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Anonym bruker said:

Her har ungene gitt gaver de enten har laget eller kjøpt for egne penger fra de var 5. Det er vanlig blant jentene i familien. Guttene derimot har ikke ordnet med gaver selv, utenom noen ganger til foreldre, før tidligst på videregående. Noen forventer "å stå på kortet" til de er over 20.

Hvordan er det hos dere. Når tar barna eget ansvar for julegaver?

Anonymkode: 28430...ff4

de 2 eldste på 16 og 17 gjør det, yngste på 10 kjøper kun til vennene sine forløpig

Anonymkode: fef1f...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 8 og 11. Begge lager ting på skolen og yngste lager i tillegg noe på SFO som er pakket inn. De får «julegavepenger» og skal (bestemt selv) inn i en bestemt butikk i morgen å kjøpe til meg og pappaen. Det blir moro å åpne. 

De bruker ikke egne penger til julegaver

Anonymkode: 1e059...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har kjøpt gave til meg, pappaen og broren siden de begynte på skolen. Får penger av oss og vi ble med de på senteret. I starten fulgte vi de inn på feks Clas olson og ventet utenfor. De har blitt flinke til å kjøpe presanger de tror vi ønsker oss!

 

3 åringen får pakke inn nye drikkeflasker til storebrødrene. Gjør det på lille julaften, tenker han gledersrg til å gi pakke han vet hva er, og ingen krise om han røper seg.

 

Jeg synes det er viktig å lære barna tidlig å tenke på andre, tenke hva andre vil bli glade for. De bruker ikke mye penger på presang, og kjøper kun småting. Men den lille nissen jeg fikk som de kjøpte som 7. Åringer er framme hvert år (selv om den ser stygg ut ig jeg aldri hadde kjøpt den selv 😂).

 

Anonymkode: 83d1f...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 17 år har kjøpt gaver til oss foreldre for egne penger for første gang i år, han har en ekstrajobb i butikk ved siden av skolen. Vi forventer ikke det så det er veldig koselig.

Jentene på 9 og 11 år har gaver til oss foreldre, besteforeldre og storebror. En kombinasjon av ting de har laget og litt småtteri som sjokolade de har kjøpt. Ikke noen store greier, tror de har fått 100 kr å kjøpe for.

Vi kjøper gaver ellers til søskenbarn osv som er fra familien, alle er med på å planlegge gavene og vet hva det er i dem.

Anonymkode: 13b75...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir bort ting de har laget på skole og barnehage, og ting de har ordnet på juleverksted i desember. Vi har en del «lagedager» i desember hvor vi lager ordentlige ting. De pakker inn og skriver til og fra lapper, velger hvem som skal få hva. 

Men gaveshopping tar vi voksne oss av foreløpig. Vi spør gjerne hva de har lyst til å gi til søsken, fettere og kusiner, og tar dem gjerne med i butikkene. Men vi gir dem ikke penger og sender dem på shopping. Har barn fra 6-12. 

Alle gaver vi gir utenom kjernefamilien er fra hele familien, så da er det ikke naturlig at en av barna kjøper det. 

Kanskje de får eget gavebudsjett til søsknene sine etterhvert, men det ville blitt veldig mange gaver. Egentlig synes jeg det er nok at de får en gave fra oss og en fra søsken, det blir mange nok gaver. 

Anonymkode: f6beb...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre på 5 og 8 lager mye selv. I tillegg står de på kortet fra oss. Til meg og mannen kjøper de gave alene (med hjelp fra den andre av oss).

Husker selv at jeg fikk 50 kr å kjøpe for til hver i familien fra jeg var ca 8. Veldig stas! 

Anonymkode: 812ff...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2018 den 11.30, Anonym bruker skrev:

Her har ungene gitt gaver de enten har laget eller kjøpt for egne penger fra de var 5. Det er vanlig blant jentene i familien. Guttene derimot har ikke ordnet med gaver selv, utenom noen ganger til foreldre, før tidligst på videregående. Noen forventer "å stå på kortet" til de er over 20.

Hvordan er det hos dere. Når tar barna eget ansvar for julegaver?

Anonymkode: 28430...ff4

Eldste på 14 ordnet julegaver til kompisene sine for første gang i år😅

Anonymkode: 7fd33...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

De gir bort ting de har laget på skole og barnehage, og ting de har ordnet på juleverksted i desember. Vi har en del «lagedager» i desember hvor vi lager ordentlige ting. De pakker inn og skriver til og fra lapper, velger hvem som skal få hva. 

Men gaveshopping tar vi voksne oss av foreløpig. Vi spør gjerne hva de har lyst til å gi til søsken, fettere og kusiner, og tar dem gjerne med i butikkene. Men vi gir dem ikke penger og sender dem på shopping. Har barn fra 6-12. 

Alle gaver vi gir utenom kjernefamilien er fra hele familien, så da er det ikke naturlig at en av barna kjøper det. 

Kanskje de får eget gavebudsjett til søsknene sine etterhvert, men det ville blitt veldig mange gaver. Egentlig synes jeg det er nok at de får en gave fra oss og en fra søsken, det blir mange nok gaver. 

Anonymkode: f6beb...45e

Her går de to store sammen og finner pakke til småsøskena, god  samarbeidstrening! Så blir det en pakke fra 3 søsken på hver!

Anonymkode: 83d1f...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker når de har lyst? ☺️

Jeg har spurt barna om det er noen de vil gi julegave til, og når de vil det så får de det. Tenker nok det blir sånn til de blir større og uttrykker et ønske om en annen måte å gjøre det på. Jeg er ikke så opptatt av å selvstendiggjøre dem ift. julegaver. Det må være drevet av lyst synes jeg. 

Anonymkode: 5b6bf...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker når de har lyst? ☺️

Jeg har spurt barna om det er noen de vil gi julegave til, og når de vil det så får de det. Tenker nok det blir sånn til de blir større og uttrykker et ønske om en annen måte å gjøre det på. Jeg er ikke så opptatt av å selvstendiggjøre dem ift. julegaver. Det må være drevet av lyst synes jeg. 

Anonymkode: 5b6bf...80a

Det er jeg nok litt uenig med deg. Jeg synes det er viktig å lære barna gleden ved å gi og at de også har et ansvar for at alle får en fin julefeiring.

Anonymkode: 28430...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker når de har lyst? ☺️

Jeg har spurt barna om det er noen de vil gi julegave til, og når de vil det så får de det. Tenker nok det blir sånn til de blir større og uttrykker et ønske om en annen måte å gjøre det på. Jeg er ikke så opptatt av å selvstendiggjøre dem ift. julegaver. Det må være drevet av lyst synes jeg. 

Anonymkode: 5b6bf...80a

Så dersom du, når du er gammel og barna er over 30 år, ikke får julegave fra noen av dem til tross for at de gir til det, så syns du det er helt greit? 

Har nemlig krangling med mine voksne søsken i pr for å få dem til å kjøpe julegaver til våre foreldre. De har altså aldri blitt opplært i dette. 

Anonymkode: 70945...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår spørsmålet ditt på forskjellige måter.

Min jente har ordnet julegaver til venninner fra hun var 12 år. Gutten min på 18 år kom på lillejulaften i fjord og sa at vi måtte ut å kjøpe til kompisene hans.

Mine søsken har ordnet julegave selv til oss fra de flyttet hjemmefra sånn midt i 20 årene.

Mine søskenebarn har vi aldri fått julegave fra, de er mellom 25 og 35. Jeg har alltid ordnet til dem. Selv er jeg nå 37, og har ordnet julegaver til alle fra jeg flyttet for meg selv som 19 åring.

Anonymkode: 99bca...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn begynte i fjor da han var åtte, lagde liste over hvem som skulle ha gave og krysset ut etter hvert som gaven var ferdig. Han lager alle gavene selv og pakker fint inn og lager egne kort. Er så stolt av ham :)

Anonymkode: 6518b...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...