Gå til innhold

Dere som mener man ikke skal føre regnskap i relasjoner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, sug lut skrev:

Og ærlig talt, hvor mye oppgaver er det snakk om? De fleste har passelig reint hus til jul uansett. Stryke duker? dekke bordet? Det er null stress, og julematen er da virkelig den enkleste maten jeg serverer gjester i løpet av hele året. Ribbe gjør seg sjøl, medisterkaker lages på forhånd, samme med surkål, poteter koker uten innsats fra noen og ribba står nå der i ovnen. De færreste tilter av å piske krem. Jeg fatter ikke hva HI bråker om.

Gud, så altoppofrende og perfekt husmor du er da. Vi vanlige, dødelige synes nok det er litt mer stress med selskap enn du beskriver. 

Anonymkode: d8234...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du inviterer henne også og under middagen mens foreldre og andre hører på sier du bare rolig at du gleder deg til neste år for da holder vel hun jul? Da må hun sno seg unna foran alle andre. 

Anonymkode: 94eaa...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med hi. Synes man skal inkludere alle i jula . Men da må alle gjøre det. Hi er sliten av å stelle til julaften for mange ti år på rad, og kanskje er hun sliten av andre grunner og, det vet vi ikke. Å si at nå er det nok, dette makter jeg ikke , må være lov. Hun har i tillegg kommet med flere forslag overfor søsteren , angående måter å løse dette på, men søsteren vil ikke noe av dette. Da har hi ingen grunn til dårlig samvittighet , Feir jul hver for dere. Søsteren har selv valgt dette og sannsynligvis blir det også kjempekoselig  for alle.

Anonymkode: 6b4e5...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du var en hurpe. Jeg hadde nok gjort det samme. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: aeebe...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil å lufte denne problemstillingen her, for alle vil jo overføre problemstillingen til sin egen familie og sine egne erfaringer, og det er slett ikke sikkert det passer med din familie.

Her sluttet vi søsken å feire sammen da alle fikk barn, vi er ikke mindre enn fire søsken og de tre eldste av oss har tre og fire barn hver oss. Det ble altfor mange å være sammen med på julaften. Vi var alle enige om dette.

Så her feirer vi julaften hver for oss, også bytter besteforeldrene og vår bror som ikke har familie på med å komme.

Vi har aldri vært alene på julaften siden jeg har skilte foreldre, en bror uten familie, og mannen min har sine foreldre pluss en skilt søster. Så selskapeligheter har vi uansett, det er alltid noen som kommer, i år kommer det 6 stykker til oss pluss at vi er 6 stykker selv så vi blir 12 til bords. Broren min har sine svigerforeldre i år og det samme har min søster, så alle har gjester.

For meg virker det smålig og lite generøst og si til din søster at hun ikke er velkommen, for jeg regner med det er en god grunn til at hun ikke inviterer. Men det er fordi jeg er vant med søsken som tar sin del av jobben både når de kommer på besøk og ikke minst når de inviterer til ting. Men det kan godt hende du har en egoistisk søster som bare surfer på andres vilje til å ordne istand og aldri tar noe ansvar selv, og da kan det være helt riktig å si at nå må du enten være alene eller ta jobben med å ordne istand. Jeg kan likevel ikke annet enn å synes litt synd på tantebarna dine på den siden da, som er vant til å ha både besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler tilstede på julaften og nå plutselig ikke få noen....

Anonymkode: 0f5c2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, sug lut skrev:

Og ærlig talt, hvor mye oppgaver er det snakk om? De fleste har passelig reint hus til jul uansett. Stryke duker? dekke bordet? Det er null stress, og julematen er da virkelig den enkleste maten jeg serverer gjester i løpet av hele året. Ribbe gjør seg sjøl, medisterkaker lages på forhånd, samme med surkål, poteter koker uten innsats fra noen og ribba står nå der i ovnen. De færreste tilter av å piske krem. Jeg fatter ikke hva HI bråker om.

I praksis er det en god del ekstra jobb, også om ingen skal overnatte og huset uansett er pyntet til jul.

Bord skal dekkes og pyntes.

Det skal bæres inn ved og tennes på peisen.

Et fruktfat skal stå klart.

Det skal settes frem og tennes lys.

Trappa skal feies.

Fakler skal settes ut.

Boden må ryddes for plass til den måten de andre skal komme med.

Vi må huske kaffefløte til svigermor, sukkerbiter til Ole og riktig julebrus til nevøene.

Det må være mat i beredskap for å dekke opp for dem som glemmer eller svir det de skal ha med.

Yttertøy og støvler må flyttes fra gangen slik at det blir plass til gjestenes klær.

Soverommet må være klart slik at det er et sted å legge de minste ungene.

Rene håndklær og toalettpapir må settes frem.

Under selskapet er det vertskapet som hele tiden må hente ekstra servietter, svare på hvor saltet er, finne en tresleiv, passe på at lysene blir slukket, fortelle hvor gjestene skal legge gaver osv.

Etterpå er det oppvask, for hånd, siden finserviset ikke tåler oppvaskmaskin.

Det er vi som blir sittende med alt av gavepapir og å bli kvitt det.

Duker må vaskes etterpå og gulv vaskes eller støvsuges.

1. Juledag blir det et stadig renn av folk som skal hente gaver, kjeler, fat og kosedyr som de ikke fikk med seg da de gikk julaften kveld.

Det blir rett og slett ganske mye arbeid på vertskapet selv om gjestene bidrar. Det er helt overkommelig og jeg liker det som regel, men det er ikke tvil om at det er mye mer lettvint å komme på besøk.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sug lut skrev:

Og ærlig talt, hvor mye oppgaver er det snakk om? De fleste har passelig reint hus til jul uansett. Stryke duker? dekke bordet? Det er null stress, og julematen er da virkelig den enkleste maten jeg serverer gjester i løpet av hele året. Ribbe gjør seg sjøl, medisterkaker lages på forhånd, samme med surkål, poteter koker uten innsats fra noen og ribba står nå der i ovnen. De færreste tilter av å piske krem. Jeg fatter ikke hva HI bråker om.

I praksis er det en god del ekstra jobb, også om ingen skal overnatte og huset uansett er pyntet til jul.

Bord skal dekkes og pyntes.

Det skal bæres inn ved og tennes på peisen.

Et fruktfat skal stå klart.

Det skal settes frem og tennes lys.

Trappa skal feies.

Fakler skal settes ut.

Boden må ryddes for plass til den måten de andre skal komme med.

Vi må huske kaffefløte til svigermor, sukkerbiter til Ole og riktig julebrus til nevøene.

Det må være mat i beredskap for å dekke opp for dem som glemmer eller svir det de skal ha med.

Yttertøy og støvler må flyttes fra gangen slik at det blir plass til gjestenes klær.

Soverommet må være klart slik at det er et sted å legge de minste ungene.

Rene håndklær og toalettpapir må settes frem.

Under selskapet er det vertskapet som hele tiden må hente ekstra servietter, svare på hvor saltet er, finne en tresleiv, passe på at lysene blir slukket, fortelle hvor gjestene skal legge gaver osv.

Etterpå er det oppvask, for hånd, siden finserviset ikke tåler oppvaskmaskin.

Det er vi som blir sittende med alt av gavepapir og å bli kvitt det.

Duker må vaskes etterpå og gulv vaskes eller støvsuges.

1. Juledag blir det et stadig renn av folk som skal hente gaver, kjeler, fat og kosedyr som de ikke fikk med seg da de gikk julaften kveld.

Det blir rett og slett ganske mye arbeid på vertskapet selv om gjestene bidrar. Det er helt overkommelig og jeg liker det som regel, men det er ikke tvil om at det er mye mer lettvint å komme på besøk.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Hvis hun generelt er ei ku og du misliker både henne og resten av familien hennes fordi de ødelegger alle julaftener med spetakkel og fyll og bråk, så dropp nå endelig å invitere dem, men å gjøre det fordi hun ikke steller i stand julaften er jo bare trist.

Vi har så ulik oppfatning av hva som er folkeskikk. Du mener det er helt innafor å alltid la søster (som åpenbart ikke synes det er så enkelt og uproblematisk) sørge for julehygge år etter år. Men å ikke spise kaken hun har laget er så frekt at man da står fritt til å aldr invitere igjen (slik leser jeg deg fra dine svar i andre tråder). Jeg er stikk motsatt. Det er frekt og bedritent å alltid la søster stelle i stand, komme, spise, reise seg og gå. Liker du ikke kaken lar man være å forsyne seg. 

Anonymkode: cd849...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud fri så glad jeg er for at vi aldri har hatt tradisjon for å samle hele flokker av familie på julaften. Skulle vi feiret sammen hele familien, ville vi blitt over 30 stykker. Det er det gudskjelov ingen som har hintet noe ønske om. 

Anonymkode: 08e84...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke søsteren feire med sin manns familie?

Anonymkode: 6b4e5...f0f

De bor langt unna.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I praksis er det en god del ekstra jobb, også om ingen skal overnatte og huset uansett er pyntet til jul.

Bord skal dekkes og pyntes.

Det skal bæres inn ved og tennes på peisen.

Et fruktfat skal stå klart.

Det skal settes frem og tennes lys.

Trappa skal feies.

Fakler skal settes ut.

Boden må ryddes for plass til den måten de andre skal komme med.

Vi må huske kaffefløte til svigermor, sukkerbiter til Ole og riktig julebrus til nevøene.

Det må være mat i beredskap for å dekke opp for dem som glemmer eller svir det de skal ha med.

Yttertøy og støvler må flyttes fra gangen slik at det blir plass til gjestenes klær.

Soverommet må være klart slik at det er et sted å legge de minste ungene.

Rene håndklær og toalettpapir må settes frem.

Under selskapet er det vertskapet som hele tiden må hente ekstra servietter, svare på hvor saltet er, finne en tresleiv, passe på at lysene blir slukket, fortelle hvor gjestene skal legge gaver osv.

Etterpå er det oppvask, for hånd, siden finserviset ikke tåler oppvaskmaskin.

Det er vi som blir sittende med alt av gavepapir og å bli kvitt det.

Duker må vaskes etterpå og gulv vaskes eller støvsuges.

1. Juledag blir det et stadig renn av folk som skal hente gaver, kjeler, fat og kosedyr som de ikke fikk med seg da de gikk julaften kveld.

Det blir rett og slett ganske mye arbeid på vertskapet selv om gjestene bidrar. Det er helt overkommelig og jeg liker det som regel, men det er ikke tvil om at det er mye mer lettvint å komme på besøk.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Altså alt det som gjør det hyggelig å stelle i stand. Ingen arbeidsbomber her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I praksis er det en god del ekstra jobb, også om ingen skal overnatte og huset uansett er pyntet til jul.

Bord skal dekkes og pyntes.

Det skal bæres inn ved og tennes på peisen.

Et fruktfat skal stå klart.

Det skal settes frem og tennes lys.

Trappa skal feies.

Fakler skal settes ut.

Boden må ryddes for plass til den måten de andre skal komme med.

Vi må huske kaffefløte til svigermor, sukkerbiter til Ole og riktig julebrus til nevøene.

Det må være mat i beredskap for å dekke opp for dem som glemmer eller svir det de skal ha med.

Yttertøy og støvler må flyttes fra gangen slik at det blir plass til gjestenes klær.

Soverommet må være klart slik at det er et sted å legge de minste ungene.

Rene håndklær og toalettpapir må settes frem.

Under selskapet er det vertskapet som hele tiden må hente ekstra servietter, svare på hvor saltet er, finne en tresleiv, passe på at lysene blir slukket, fortelle hvor gjestene skal legge gaver osv.

Etterpå er det oppvask, for hånd, siden finserviset ikke tåler oppvaskmaskin.

Det er vi som blir sittende med alt av gavepapir og å bli kvitt det.

Duker må vaskes etterpå og gulv vaskes eller støvsuges.

1. Juledag blir det et stadig renn av folk som skal hente gaver, kjeler, fat og kosedyr som de ikke fikk med seg da de gikk julaften kveld.

Det blir rett og slett ganske mye arbeid på vertskapet selv om gjestene bidrar. Det er helt overkommelig og jeg liker det som regel, men det er ikke tvil om at det er mye mer lettvint å komme på besøk.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Nettopp! Søsteren min pleier ta med brus og vin. Da har hun utlegg på ca. 500 kroner.  Min uetablerte søster har med en konfekt. Mine foreldre har med dessert og en kake. I fjor fant jeg ut at jeg hadde utlegg på 5000 kr i forbindelse med julaften (pinnekjøtt til 11 personer, julepølser fra slakteren, tilbehør, snop, frukt, akevitt, blomster til bordet mm). For ikke å snakke om timesvis med forberedelser. Jeg har lyst til å se julefilmer med ungene og gå i kirken, for så å ta med en pose med brus og besøke min søster. For en gangs skyld.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Søsteren min pleier ta med brus og vin. Da har hun utlegg på ca. 500 kroner.  Min uetablerte søster har med en konfekt. Mine foreldre har med dessert og en kake. I fjor fant jeg ut at jeg hadde utlegg på 5000 kr i forbindelse med julaften (pinnekjøtt til 11 personer, julepølser fra slakteren, tilbehør, snop, frukt, akevitt, blomster til bordet mm). For ikke å snakke om timesvis med forberedelser. Jeg har lyst til å se julefilmer med ungene og gå i kirken, for så å ta med en pose med brus og besøke min søster. For en gangs skyld.

Anonymkode: 4b67d...999

Jeg ser julefilmer, tar en treningstur, går i kirken og har julaften her. Det er ikke noe problem. Du vet tydeligvis prisen på alt, men du vet ikke verdien av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg ser julefilmer, tar en treningstur, går i kirken og har julaften her. Det er ikke noe problem. Du vet tydeligvis prisen på alt, men du vet ikke verdien av noe.

Storsinna du. Jeg synd derimot dette blir urettferdig. Vi har grei økonomi, men en mer rettferdig fordeling av utgiftene ville jeg syntes var rimelig. Forventer ikke at søsteren som studerer, eller foreldrene mine som er pensjonister, skal bidra på samme måte. Men tenker at søsteren min med god økonomi kan dele arbeid og utgifter med meg. 

Det beste er at jeg kun føler glede over å ha stått opp for meg selv. Hun kan være så sur hun bare vil. Mamma syntes heller ikke at dette var urimelig.

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Søsteren min pleier ta med brus og vin. Da har hun utlegg på ca. 500 kroner.  Min uetablerte søster har med en konfekt. Mine foreldre har med dessert og en kake. I fjor fant jeg ut at jeg hadde utlegg på 5000 kr i forbindelse med julaften (pinnekjøtt til 11 personer, julepølser fra slakteren, tilbehør, snop, frukt, akevitt, blomster til bordet mm). For ikke å snakke om timesvis med forberedelser. Jeg har lyst til å se julefilmer med ungene og gå i kirken, for så å ta med en pose med brus og besøke min søster. For en gangs skyld.

Anonymkode: 4b67d...999

Men hvis det er kroner og øre det koker ned til må du jo si det.  Alt det andre du gjør gjør du jo uansett så lenge du har invitert folk? Det blir ikke flere fakler eller mere støv om du har flere gjester.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Søsteren min pleier ta med brus og vin. Da har hun utlegg på ca. 500 kroner.  Min uetablerte søster har med en konfekt. Mine foreldre har med dessert og en kake. I fjor fant jeg ut at jeg hadde utlegg på 5000 kr i forbindelse med julaften (pinnekjøtt til 11 personer, julepølser fra slakteren, tilbehør, snop, frukt, akevitt, blomster til bordet mm). For ikke å snakke om timesvis med forberedelser. Jeg har lyst til å se julefilmer med ungene og gå i kirken, for så å ta med en pose med brus og besøke min søster. For en gangs skyld.

Anonymkode: 4b67d...999

Men har du bedt de om å bidra mer da, utenom å be din søster ha julaften hos seg? Har du bedt en av de ta med snop og frukt, en ta med akevitt osv? Har du bedt om hjelp til forberedelsene, til å ta med noe ferdiglaget julemat?

Anonymkode: 4ea56...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg ser julefilmer, tar en treningstur, går i kirken og har julaften her. Det er ikke noe problem. Du vet tydeligvis prisen på alt, men du vet ikke verdien av noe.

Ta deg en bolle a. Alle skjønner at det er jobb å ordne julemiddag og selskap til 10-15 personer (om jeg har forstått rett antall). Flott for deg at du er så effektiv og perfekt, men sånn er det ikke for alle. Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg drar ikke fra mat som står på platen i over en time for å dra i kirken. Noen må bli hjemme å passe på. 

Hi: jeg hadde gjort det samme selv. Jeg har selv familie som aldri har løftet en finger for meg, derfor har jeg sluttet å gjøre noe for dem. 

Anonymkode: f9ebe...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg ser julefilmer, tar en treningstur, går i kirken og har julaften her. Det er ikke noe problem. Du vet tydeligvis prisen på alt, men du vet ikke verdien av noe.

Merkelig at du er så raus når det gjelder julaften, du som er så steil når det gjelder mange andre ting, at du utelukker folk uten å blunke når de ikke danser etter din pipe ellers.. Den moralske høyborgen du viser her nå, er bare pinlig, med tanke på mange andre innlegg du skriver.

Anonymkode: 4ea56...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du bedt de om å bidra mer da, utenom å be din søster ha julaften hos seg? Har du bedt en av de ta med snop og frukt, en ta med akevitt osv? Har du bedt om hjelp til forberedelsene, til å ta med noe ferdiglaget julemat?

Anonymkode: 4ea56...495

Det er ikke kroner og ører som er hovedproblemet, men også det er begynt å irritere meg. Jeg lager middag selv når jeg inviterer. Vil heller bytte på hvor vi er. Det har jeg vært tydelig på.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sug lut skrev:

Altså alt det som gjør det hyggelig å stelle i stand. Ingen arbeidsbomber her.

Nei, det er ingen "arbeidsbomber" og jeg synes også det er hyggelig, men det er heller ikke tvil om at det faktisk er en del jobb.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ingen "arbeidsbomber" og jeg synes også det er hyggelig, men det er heller ikke tvil om at det faktisk er en del jobb.

Anonymkode: 3d1ae...be5

Jeg elsker å være vertinne, og det har jo da også tatt åtte år før jeg begynte å kjenne på at det var nok. Kunne vært deilig å være gjest innimellom også.,

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker å være vertinne, og det har jo da også tatt åtte år før jeg begynte å kjenne på at det var nok. Kunne vært deilig å være gjest innimellom også.,

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Jeg tenker dette er helt fair. Søsteren din ER jo invitert til deg i år også, under betingelse av at hun inviterer neste jul. 

Hun står helt fritt til å komme i år, og å holde et familieselskap et år frem i tid er ikke en urimelig forventning. Hun er voksen og etablert, og det er ikke noe som står i veien for at hun skal få det til. 

I en familie stiller man opp for hverandre, det er ikke en enveisgreie. 

Hvis du vil strekke ut en hånd så send henne en melding hvor du forklarer at det er en del arbeid å holde juleselskap, og at du også ønsker å være gjest innimellom. Gjenta at hun er velkommen til dere i år hvis dere heretter kan dele ansvaret mellom dere ved å holde annethvert selskap. Se hva hun svarer. 

 

Anonymkode: 5a80d...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten dette gjøres på nå vil trolig føre til splittelse i familien din, HI. Er du klar for følgene dette kan få på sikt? Spørsmålet er ikke ment som en kritikk av deg (de fleste kan vel forstå at du er gått litt lei om ting er så ensidig som du forklarer), men mer for å gjøre deg oppmerksom på at dette, som for deg kanskje er denne julen og ev. andre juler, det kan også påvirke familierelasjonene i årevis fremover, også ellers i året.

Mitt forslag er at du akkurat denne ene julen snur om og inviterer søsteren din, men også at du stiller krav til alle som skal komme.  F.eks. kan du si at din søster i år har ansvar for å kjøpe inn ribbe og pølser og vin og at dette blir levert til dere senest den 21. desember. Så ber du de andre ta med andre ting. Videre gir du beskjed om at du i år føler behov for å gå i kirken julaften, og at du derfor foreslår at en av de andre voksne blir hjemme for å passe middagen.

Etter jul inviterer du hele familien på nytt og så er du dønn ærlig og sier at du er lei av å være den som har ansvar for absolutt hele julefeiringen. Si at du synes det er veldig koselig at dere feirer sammen og at du gjerne vil at dere skal fortsette med dette (hvis du faktisk vil dette), men at dere i årene fremover må finne løsninger som gjør at dere fordeler oppgavene en slik julefeiring.

Før dette fellesmøtet synes jeg du skal møte din søster alene - uten å kritisere henne - og forsøke å få en god samtale med henne. Har du f.eks. noengang spurt henne hvorfor hun synes det er så vanskelig å ha jul hos seg? Som flere nevner, det kan godt være at det er årsaker du ikke vet om (selv om du sier det ikke er det). Kanskje er ikke den økonomien like bra som du tror, kanskje har hun eller mannen et spillproblem, kanskje sliter hun eller mannen med en form for sosial angst, kanskje føler hun at hun ikke når opp til deg, fordi du har lagt en list for julefeiringen hun føler hun ikke kan matche, kanskje føler hun at hun ikke greier å lage maten, kanskje har hun problemer i ekteskapet dere ikke vet om (jeg vet f.eks. om ei som aldri har julefeiringen hos seg og mannen fordi mannen er voldelig og blir mer ustabil rundt jul, men han greier å "ta seg sammen" og skjule hvem han egentlig er når han er sammen med andre - svært få, og ingen i nærmeste familie/venner vet han er voldelig), kanskje har hun et skjult spiseproblem? Det kan selvfølgelig "bare" være latskap, slik du sier, Hi - men mest trolig så ligger det noe bak hennes aversjon mot å ta på seg ansvaret for julen, noe du ikke vet om. Det at hun ikke en gang takler å ha et vanlig selskap/få besøk viser jo tydelig akkurat det. Kanskje kan hun være klar til å innrømme dette om dere har en ordentlig samtale, kanskje er hun ikke der at hun greier det (avhengig av hva det ev. er, så vil det trolig være vanskelig for henne). De fleste oppegående personer ser jo at ting bør gå begge veier, at alle må bidra.

Det er flott at du nå begynner å stå opp for deg selv og sette grenser, HI. De fleste kan ha forståelse for valget ditt også. Men siden din søster heller ikke takler vanlig besøk/selskap i eget hus, så ligger det trolig mer bak. Da risikerer du at det blir veldig feil å skyve henne unna, slik hun nok opplever det nå. Du kan fremdeles sette grenser for deg selv uten å skyve henne helt bort, slik resultatet er nå. Kanskje blir det resultatet uansett på sikt, men det er dumt å gjøre det uten at du er 100 % sikker på at det ikke ligger mer bak.

Uansett, når du tar beslutningen om julen, husk at det kan påvirke forholdet deres resten av året også, ikke bare mellom deg og henne, men også hele familien.

Anonymkode: d466b...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner absolutt at du er irritert, HI. Men ville nok valgt å bite i meg irritasjonen denne dagen heller enn å få et dårlig forhold til din søster de 364 resterende dagene i året. Også for barnas skyld; når det blir splittelse i familien er dette svært belastende for alle parter! Og det er vanskelig å reparere. Snakker av erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...