Gå til innhold

Dere som mener man ikke skal føre regnskap i relasjoner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva ville dere gjort i mitt tilfelle. Gjelder min søster som har god økonomi, pent hus, hyggelig mann og alt på stell. Men hun liker åpenbart ikke å ha besøk. Dersom vi foreslår å stille innom kommer det umiddelbart; «vi kommer heller til dere». Hun har aldri (er 38 år) invitert til julefeiring eller juleselskap hos seg. Forventer at jeg ordner det. Har spurt henne direkte om hun kan invitere, men hun har tusen unnskyldninger for å slippe.

Så i år har jeg (etter å ha spurt om hun vil stå for julefeiringen), sagt at jeg ikke vil stelle i stand til så mange flere ganger, og dermed invitert resten av storfamilien men ikke henne og hennes familie. Hun er fortsatt blodig fornærmet. Jeg sa det i november. 

Så til spørsmålet; har jeg vært en hurpe her?

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.... Vet du den egentlige grunnen til hvorfor hun ikke ønsker å invitere da? Er det noe hun ikke forteller? Synes du kunne gitt henne lenger varsel. Og hva betyr resten av storfamilien? Er det dine foreldre eller fler?

Anonymkode: b1022...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja.... Vet du den egentlige grunnen til hvorfor hun ikke ønsker å invitere da? Er det noe hun ikke forteller? Synes du kunne gitt henne lenger varsel. Og hva betyr resten av storfamilien? Er det dine foreldre eller fler?

Anonymkode: b1022...211

Vår yngre uetablerte søster og våre foreldre.

Spurte en måned før jul om hun kunne tenke seg å ha julefeiringen hos seg etter at vi har vært hos oss i alle år. Hun sa nei. Jeg satte hardt mot hardt.

Det er ingenting hun ikke kan/vil fortelje. Hun har aldri likt å gjøre mer enn hun må. Veldig selvsentrert.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje likevel det er litt hardt. Du kan bli flinkere til å fordele oppgavene feks. Du dekker og pynter, stiller med hus, står for tilbehøret, hun fikser ribba. Moren din kan ta med dessert og yngste søsteren kan ta med drikke. Så tar du det opp til våren, at nå er det hennes tur til å stille med hus. Når alle andre er samlet, så er det sikkert sårt at hun ikke blir invitert i det hele tatt, hvis det er slik dere har feiret i alle år.

Anonymkode: b1022...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort det samme. På et eller annet tidspunkt får jeg nok og da gjør jeg slike ting. Neppe særlig veloverveid, jeg er impulsiv. Men folk som bare tar uten å gi kutter jeg ut etterhvert. 

Søsteren din kan være litt fornærmet, det er ikke realt gjort. Samtidig så tenker jeg hun også fortjener en oppvekker. 

Anonymkode: 52a91...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår yngre uetablerte søster og våre foreldre.

Spurte en måned før jul om hun kunne tenke seg å ha julefeiringen hos seg etter at vi har vært hos oss i alle år. Hun sa nei. Jeg satte hardt mot hardt.

Det er ingenting hun ikke kan/vil fortelje. Hun har aldri likt å gjøre mer enn hun må. Veldig selvsentrert.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Men et kompromiss da? Ha det hos dere, men fordele oppgavene. 

Jeg har det hos meg i år, og står for hus, ribbe og grønsaker/tilbehør. 

Pappa tar med ferdiglaget pinnekjøtt. 

Søster 1 tar med stor bolle riskrem med saus

Søster 2 tar med drikke og snaks

Søster 3 tar med julekaker

Så jeg bare koser meg med julefilmer, siden ribba lager seg selv og huset blir rent nok med en runde juff våtmopp og dempet belysning 😊🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes kanskje likevel det er litt hardt. Du kan bli flinkere til å fordele oppgavene feks. Du dekker og pynter, stiller med hus, står for tilbehøret, hun fikser ribba. Moren din kan ta med dessert og yngste søsteren kan ta med drikke. Så tar du det opp til våren, at nå er det hennes tur til å stille med hus. Når alle andre er samlet, så er det sikkert sårt at hun ikke blir invitert i det hele tatt, hvis det er slik dere har feiret i alle år.

Anonymkode: b1022...211

Men hun kunne jo da ha snudd og sagt vi kunne være hos henne. Jeg sa også at dersom hun ikke ville feire alene kunne hun invitere foreldrene og søsteren vår, så kunne min familie og meg være for oss selv.

Selv om andre hjelper til er det mer arbeid å ha det hjemme. Derfor mener jeg vi må bytte på. Hun går i kirken hvert år, jeg er hjemme og ordner til. Ja, jeg kunne sikkert greid begge deler, men jeg blir stresset og finner ikke tid til alt.

 

Hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Men et kompromiss da? Ha det hos dere, men fordele oppgavene. 

Jeg har det hos meg i år, og står for hus, ribbe og grønsaker/tilbehør. 

Pappa tar med ferdiglaget pinnekjøtt. 

Søster 1 tar med stor bolle riskrem med saus

Søster 2 tar med drikke og snaks

Søster 3 tar med julekaker

Så jeg bare koser meg med julefilmer, siden ribba lager seg selv og huset blir rent nok med en runde juff våtmopp og dempet belysning 😊🎅

Syns ikke det kan kalles et kompromiss når hun ALDRI stiller hus til disp.

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri invitert alle, bortsett fra EN søster. Det er bare slemt. 

Anonymkode: 2d145...d51

Hvorfor det når hun fikk tilbudet om at alle kunne være samlet- hos henne siden vi har vært hos oss i 10 år (etter foreldrene våre solgte huset).

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det når hun fikk tilbudet om at alle kunne være samlet- hos henne siden vi har vært hos oss i 10 år (etter foreldrene våre solgte huset).

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Fordi det kunne ikke ramle meg inn å bruke julefeiringen til å sette standpunkt og ekskludere. Men så er jeg raus og glad i mine søsken. Og ja, vi feirer alltid jul hos oss😊

Anonymkode: 2d145...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår yngre uetablerte søster og våre foreldre.

Spurte en måned før jul om hun kunne tenke seg å ha julefeiringen hos seg etter at vi har vært hos oss i alle år. Hun sa nei. Jeg satte hardt mot hardt.

Det er ingenting hun ikke kan/vil fortelje. Hun har aldri likt å gjøre mer enn hun må. Veldig selvsentrert.

 

hi

Anonymkode: 4b67d...999

Du har jo bestemt deg for at du har rett og hun er lat. Ferdig snakket.

Men det KAN faktisk være konkrete grunner til at hun ikke inviterer. Jeg inviterte heller ikke i en årrekke. Det var pga min "snille" mann nektet. Overfor andre var han sjarmerende. Hjemme fikk jeg høre, at han ikke ville vi fikk folk på besøk, for jeg var så håpløs og gjorde alt galt og gjorde ham flau. En venninne av meg i oppveksten fikk aldri invitere på mat/overnatting. Moren hadde en spiseforstyrrelse og forsøkte vel å skjule det, tror jeg. En annen jeg kjenner inviterte aldri storesøsteren sin fordi denne alltid kritiserte henne og hennes måte å gjøre ting på høylydt.

Folk kan ha så mange grunner, og det er ikke sikkert hun ønsker å fortelle deg den virkelige grunn.

Og igjen, så kan det jo være hun bare er lat. Det kan ingen av oss her inne jo strengt tatt vite.

Anonymkode: 314e7...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jula er vi rause og inkluderende, vi stenger ikke noen ute. Ærlig talt!

Jeg ville sagt til søsteren din at hun er velkommen til deg i år. Og samtidig avtalt at fra nå og fremover tar dere ansvar for julefeiring annethvert år. 

Anonymkode: 5a80d...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I jula er vi rause og inkluderende, vi stenger ikke noen ute. Ærlig talt!

Jeg ville sagt til søsteren din at hun er velkommen til deg i år. Og samtidig avtalt at fra nå og fremover tar dere ansvar for julefeiring annethvert år. 

Anonymkode: 5a80d...ccc

Jeg sa faktisk det også. At jeg kunne strekke meg til å ha den i år også, dersom hun lovde å ta neste år. Det ville hun «ikke forplikte seg til».

Anonymkode: 4b67d...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri invitert alle uten én uansett grunn. Det synes jeg er skikkelig smålig og som du legger det frem ganske aggressivt, rett og slett. Jeg hadde svelget den kamelen, og heller fordelt oppgavene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke det kan kalles et kompromiss når hun ALDRI stiller hus til disp.

Anonymkode: 4b67d...999

Jo, det spørs bare hvordan en vektlegger det. For meg er det å stille med hus den minste jobben... 

Hva ønsket du å oppnå ved å droppe henne? Straff så hun skulle forstå hva hun går glipp av, og skjerpe seg? Vel, på generelt grunnlag vil jeg si at det funker ofte dårlig. Hun ser ikke din side når det gjøres sånn. Hun ser deg bare som sur og sær. 

Men leser deg som at dette har gnaget deg lenge, så du har blitt sur og bitter. Svarene som gis i forsøk på forsoning ønsker du ikke å ta inn, for det er bedre å kose seg i sin miss øye eller noe. 

Personlig er det å ekskludere en smålig, uansett grun. Hadde hevet meg over det. Det er en av 365dager. 

Men for deg er det sikkert litt seint, og irritasjonen har satt seg for hardt. Nå er det opp til deg om du vil la det ete deg eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. du er alt for hard. Og du veit virkelig ikke hvorfor hun ikke inviterer. Ta opp telefonen og inviter og beklag. Forklar at du blei bitt av ett eller annet, men at du har fått vettet tilbake. Ærlig talt!

Anonymkode: 960f3...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg er enig med deg, og jeg kunne gjort det samme. Jeg kan ikke fordra å gi og gi til noen som aldri gir eller bidrar tilbake, hvorfor er det bare ene parten som skal være raus nå i juletiden?

Anonymkode: 36593...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den andre tråden din, og søsteren din har vel mann og barn? Hvis det var snakk om én enslig voksen som ikke får komme er det jo veldig ugreit, men om hun har en familie hun kan feire med må det være ok. Og jeg forstår at du ønsker å dele på oppgavene. 

Anonymkode: 6c343...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort som deg. Hun fikk valget og valgte som hun gjorde. Det er uhøflig å forvente gratis julemiddag, oppdekning, service og null forberedelser år etter år. Dere som er så rause, tror ikke på at dere hadde latt dere utnytte i år etter år. 

Anonymkode: cd849...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIB er selve arnestedet for moralisme. 

Det er helt greit å ikke invitere denne søsteren. Folk på DIB mener at kvinner ikke skal sette grenser, men forstå ihjel og heller slite seg ut selv. 

Hadde du snudd problemstillingen og spurt fra din søsters side hadde du fått helt andre svar. 

Nyt julen og gjør det du ønsker. 

Anonymkode: d8234...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun generelt er ei ku og du misliker både henne og resten av familien hennes fordi de ødelegger alle julaftener med spetakkel og fyll og bråk, så dropp nå endelig å invitere dem, men å gjøre det fordi hun ikke steller i stand julaften er jo bare trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med hi! Her har hi hatt julefeiring i 10 år uten at søsteren har bidratt, i år gav hi søsteren to alternativer. Ene var at hi hadde julefeiring i år og at søsteren holder julekvelden neste år, men det var uaktuelt for søsteren. Hi har også sagt at søsteren kan ha besøk av foreldrene og den single søsteren og hi sin familie feirer alene, men det var også uaktuelt. Det eneste som er aktuelt for søsteren er at hi står for hele julekvelden og hun skal komme til dekket bord, og da er det søsteren som er urimelig og ikke hi. Forøvrig er jeg veldig uenig i at å fordele oppgaver gjør at hi bør ha julekvelden hvert år da å lage riskrem er veldig liten innsats i forhold til å holde selskapet.

Så hi bare hold på løsningen du har i år med verdrns beste samvittighet.

Anonymkode: 58445...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Jeg kunne aldri invitert alle uten én uansett grunn. Det synes jeg er skikkelig smålig og som du legger det frem ganske aggressivt, rett og slett. Jeg hadde svelget den kamelen, og heller fordelt oppgavene.  

Og ærlig talt, hvor mye oppgaver er det snakk om? De fleste har passelig reint hus til jul uansett. Stryke duker? dekke bordet? Det er null stress, og julematen er da virkelig den enkleste maten jeg serverer gjester i løpet av hele året. Ribbe gjør seg sjøl, medisterkaker lages på forhånd, samme med surkål, poteter koker uten innsats fra noen og ribba står nå der i ovnen. De færreste tilter av å piske krem. Jeg fatter ikke hva HI bråker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haddesrlvsagt invitert alle til jul dette året. Så hadde jeg alt nå gitt beskjed st neste år skal vi feire med svigerfamilien, og jeg synes det er mange nok, så tenker vi fra nå av feirer med dere annenhvert år! 

 

Neste år hadde jeg startet tidlig med å gi beskjed til de at dette året må de feire uten dere.

Anonymkode: ba600...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...