Gå til innhold

Felles gave fra foreldre til barnehage ansatte - hjelp!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet en innsamlingsaksjon hvor vi barnehageforeldre går sammen om innkjøp av gave. Endel av foreldrene ønsket å gi svært lavt beløp per barn mens andre foreldre vil gi mer. Jeg besluttet at alle måtte betale kr 100 per barn og jeg opplyste tidlig at jeg skriver på kortet hvem gaven er fra. Ga frist til 13. desember om innbetaling og jeg har fått inn beløp fra 11 av 18 barn. Jeg vet ikke om de siste 7 barna kjøper egen gave eller om de rett og slett ikke har råd. Skal jeg skrive at gaven er fra alle barna (jeg har tidligere sagt jeg skal skrive inn hvem gaven kommer fra) og jeg er nå uskker på om de foreldre som nå har betalt inn, godtar at gaven er fra alle foreldrene, eller om jeg må overholde det jeg selv har sagt??? Isåfall må jeg skrive inn alle navnene som har betalt inn og utelukke de som ikke har betalt inn. Dette ble mer arbeid enn jeg hadde forestilt meg. 

Anonymkode: 8551b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send en høflig påminnelse til de andre og avvent en dag eller to, så får du snakke med de andre 11 og se hva de mener og syns. 

Du burde kanskje satt beløpet på 50kr per pers da jeg selv personlig ikke ville betalt mer enn det. Og vi har god råd.

Anonymkode: 9196c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, du bare bestemte at det skulle betales 100 kr, det burde jo blitt bestemt et beløp som alle var komfortabel med. Å skrive inn på kortet hvem gaven er fra, er bare dumt, når du på egenhånd har gjort sånn at flere kanskje synes det er litt mye.

Anonymkode: 0f4e2...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Send en høflig påminnelse til de andre og avvent en dag eller to, så får du snakke med de andre 11 og se hva de mener og syns. 

Du burde kanskje satt beløpet på 50kr per pers da jeg selv personlig ikke ville betalt mer enn det. Og vi har god råd.

Anonymkode: 9196c...7f0

Kr 50 ville ha gitt disse ansatte kr 12,50 i gave til hver. Er det ok da? 

Anonymkode: 8551b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kr 50 ville ha gitt disse ansatte kr 12,50 i gave til hver. Er det ok da? 

Anonymkode: 8551b...5e6

De kunne fått en samlet gave alle sammen som de kunne kost seg med den siste dagen eventuelt?

Anonymkode: 9196c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 pr person burde vore nok, du treng heller ikkje skrive navn på kortet... Bare skriv fra barn fra den og den avdelingen. 

Det er ikkje alle so he mulighet til å betale, men blir for dumt å utelukke dei på kortet r.det blir for smålig.... 

Anonymkode: 1a88b...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kr 50 ville ha gitt disse ansatte kr 12,50 i gave til hver. Er det ok da? 

Anonymkode: 8551b...5e6

12,50? Hvor mange ansatte er det på denne avdelingen med 18 barn? 18 barn hadde gitt 900 kr, hvis det var 50 kr hver

Anonymkode: 0f4e2...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

12,50? Hvor mange ansatte er det på denne avdelingen med 18 barn? 18 barn hadde gitt 900 kr, hvis det var 50 kr hver

Anonymkode: 0f4e2...707

3 ansatte og en vikar. Det blir kr 900 fordelt på 4 personer = 225,- per ansatt. Jeg hadde tenkt å kjøpe til dem fra min søsters konsept men det strekker ikke lengre til, ettersom det ville ha krevd at alle bidro. Jeg har ikke lengre ønske om å påta meg denne oppgaven og lurer på om jeg kan vippse pengene tilbake og be dem finne på noe selv?

Anonymkode: 8551b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

3 ansatte og en vikar. Det blir kr 900 fordelt på 4 personer = 225,- per ansatt. Jeg hadde tenkt å kjøpe til dem fra min søsters konsept men det strekker ikke lengre til, ettersom det ville ha krevd at alle bidro. Jeg har ikke lengre ønske om å påta meg denne oppgaven og lurer på om jeg kan vippse pengene tilbake og be dem finne på noe selv?

Anonymkode: 8551b...5e6

Nå skjønner jeg hva du mente med de 12,50. Men 225 kr pr ansatt er mer enn fin nok gave altså. Jeg aner ikke hva min søsters konsept er for noe, men det må da være mulig å finne på noe annet

Forventet du virkelig at alle kom til å bidra når du satt en sum som var høyere en det flere ønsket? . Du kan ikke bare nærmest forlange at alle skal være med

Anonymkode: 0f4e2...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3 ansatte og en vikar. Det blir kr 900 fordelt på 4 personer = 225,- per ansatt. Jeg hadde tenkt å kjøpe til dem fra min søsters konsept men det strekker ikke lengre til, ettersom det ville ha krevd at alle bidro. Jeg har ikke lengre ønske om å påta meg denne oppgaven og lurer på om jeg kan vippse pengene tilbake og be dem finne på noe selv?

Anonymkode: 8551b...5e6

Du kan ikke trekke deg nå uten å virke tåpelig. Da vil gjerne folk prate om det. For da virker det som om du ville at din søster skulle tjene på det, siden det ikke skjedde så gadd du ikke allikevel. 

 

Da bør du finne på noe annet, de har gaveposer selv i matbutikker til 150kr stykk. Også vipser du tilbake resten. Også lar du vær neste år.

 

Anonymkode: 9196c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke trekke deg nå uten å virke tåpelig. Da vil gjerne folk prate om det. For da virker det som om du ville at din søster skulle tjene på det, siden det ikke skjedde så gadd du ikke allikevel. 

 

Da bør du finne på noe annet, de har gaveposer selv i matbutikker til 150kr stykk. Også vipser du tilbake resten. Også lar du vær neste år.

 

Anonymkode: 9196c...7f0

Ok, jeg finner noe annet. Men er det ok å utelukke de siste? Jeg mottok følgende melding:

"Ingen skolebarn er pålagt å betale inn og det er heller ikke lov til å utelukke noen i gaveordninger/innsamlinger." 

Jeg blé bare oppgitt. Stemmer dettte?

 

Hilsen rådløs Hi

Anonymkode: 8551b...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg finner noe annet. Men er det ok å utelukke de siste? Jeg mottok følgende melding:

"Ingen skolebarn er pålagt å betale inn og det er heller ikke lov til å utelukke noen i gaveordninger/innsamlinger." 

Jeg blé bare oppgitt. Stemmer dettte?

 

Hilsen rådløs Hi

Anonymkode: 8551b...5e6

Ingen er tvunget til å gi nei. Du kan bare si at det var kunn for å påminne de som ville og har muligheten til å gi. 

Jeg vet ikke om punkt nummer to stemmer men, jeg syns ikke at noen skal få noe gratis på andres bekostning.  Det blir urettferdig ovenfor de som har betalt. 

Men du prøver å gjøre noe hyggelig som jeg heller kanskje ikke hadde kommet på i første omgang heller.  Så jeg tørr nesten ikke si noe mer enn at det det er utrolig kjedelig at noen gjør det vanskelig for deg. 

 

Anonymkode: 9196c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg finner noe annet. Men er det ok å utelukke de siste? Jeg mottok følgende melding:

"Ingen skolebarn er pålagt å betale inn og det er heller ikke lov til å utelukke noen i gaveordninger/innsamlinger." 

Jeg blé bare oppgitt. Stemmer dettte?

 

Hilsen rådløs Hi

Anonymkode: 8551b...5e6

Det er smålig å utelukke folk når det ikke har vært enighet om summen.

Anonymkode: 0f4e2...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette en 1 avdelings barnehage eller kjøper du kun til en avdeling av en større barnehage?

 

mulig du heller bør overlate jobben til fau i barnehagen? Viss det er en stor barnehage så hør hvordan de andre avdelingene gjør dette.

 

hva hadde du tenkt å kjøpe fra din søsters konsept? 

Anonymkode: 7101e...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bomma litt i utgangspunktet, men jeg skjønner at tanken er bare god ❤️ Du kan ikke forvente at alle betaler, beklager men det kan du ikke. De som ønsker å gi er med. Pengene du har fått inn til nå ville jeg kjøpt en felles kurv med julegodt el. Til pauserommet. Selvfølgelig hilsen alle barna. La SU/FAU stå for slike innsamlinger. Drøft det på foreldremøte ved neste anledning 😊👍🏻

Anonymkode: 54bef...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100,- ?! Er du spinnvill, det kan du virkelig ikke kreve at folk skal være med på. Og så utelukke de som ikke har råd. Naming and shaming. 

Dette trur jeg faktisk er trolling, men om det ikke er det har du lært en lekse til en annen gang. 

 

Anonymkode: 59d44...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen skolebarn er pålagt å betale inn og det er heller ikke lov til å utelukke noen i gaveordninger/innsamlinger." 

Ja. Sånn er det. Og med litt empati i tillegg.. så ser man hvorfor det er sånn. En sum må man enes om. Og til og med der er det allerede vanskelig, siden disse enighetene ofte kommer på plass under et foreldremøte, der det må oppleves veldig vanskelig å si høyt at man ikke har råd.. Selvsagt skriver du fra alle barna på kortet, jula handler om raushet! 

 

Be the better person, forklar de andre foreldrene at du har fått til en fin gave, at nesten alle hadde anledning til å bidra og at du dermed skrev fra alle på kortet. 

 

PS. Hvorfor ikke kjøpe en fin kurv m snacks til bordet på pauserommet? I stedet for en liten ting til hver. 

Anonymkode: b794b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen er tvunget til å gi nei. Du kan bare si at det var kunn for å påminne de som ville og har muligheten til å gi. 

Jeg vet ikke om punkt nummer to stemmer men, jeg syns ikke at noen skal få noe gratis på andres bekostning.  Det blir urettferdig ovenfor de som har betalt. 

Men du prøver å gjøre noe hyggelig som jeg heller kanskje ikke hadde kommet på i første omgang heller.  Så jeg tørr nesten ikke si noe mer enn at det det er utrolig kjedelig at noen gjør det vanskelig for deg. 

 

Anonymkode: 9196c...7f0

Eg synst det er smålig å utelukke dei andre, ja det kan hende det er nokon som bare ikkje vil betale og at det blir uretferdig for dei som har betalt. 

 

Men det er og garantert nokon som rett og slett ikkje har 100 kr å avsjå og at det rett og slett blir vondt for dei at dei ikkje kjem med på kortet.. 

Viss dei so allerede har betalt skal bry seg så masse med om det står på kortet at det er fra alle så har dei ikkje opplevd mykje vondt her i livet. 

 

Det er ein bagatell 

Anonymkode: 1a88b...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først har du bare bestemt sum, så er du sur fordi ikke alle blir med og vil utelate dem fra kortet, så vil du trekke deg fordi du ikke kan kjøpe akkurat det du tenkte. At man ikke kan tvinges til å betale, stemmer. Her kommer det årlig oppfordring fra klassekontaktene at 50(!)kr kan vippses til klassekassen hvis man har mulighet. Ingen purring eller klaging på lite penger i kassa. 100 kr er mer enn det mange bruker på egne familiemedlemmer, så det var også voldsomt.

Det kan også være andre grunner enn dårlig råd som er begrunnelsen for enkelte. Noen mener at det ikke er foreldrenes ansvar å gi ansatte oppmerksomhet, men ledelsen. Ingen ansatte i butikker forventer oppmerksomhet fra kundene, feks. Personlig mener jeg at det er tull å gi en blomst til hver lærer både sommer og jul. Sommer kunne de fått en liten hilsen hver, til jul kunne de fått noe felles til pauserommet, siden vi absolutt må gi noe hvert halvår. Men jeg betaler og holder kjeft.

Du skal i hvertfall ikke utelukke enkelte barn på kortet, om grunnen er glemsel, dårlig råd eller meninger om pengebruk, er ikke din sak. Du kjøper en gave, og skriver avdelingen eller alle navn på barna på kortet.

Anonymkode: b39cf...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg ble fattig alenemor pleide jeg å gjøre det slik: hei, jeg har lystt til å ordne noe fra oss foreldrene, hvis du har lyst til p bidra så kan du vipse til meg. Bidra med det du kan og vil. 

Da har jeg fått alt fra 20-150kr og alle får blitt med. 

Nå er det jeg som gir 20kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at det blir samlet inn mer enn 50 kr, ofte er det snakk om en 20-kroning. 

Synes du satte beløpet veldig høyt... 

Det er snakk om at de ansatte skal få en liten ting fra barnegruppa, en blomst e.l, ikke en stor og dyr gave 

Selvfølgelig setter du på kortet at gaven er fra hele gruppa selv om ikke alle har betalt 

Det vil alltid være noen som ikke betaler, det må du bare regne med 

Anonymkode: 5a508...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik innsamling som du driver med er ikke lov i skole og barnehage. Siden det ligger et gratisprinsipp i bunn skal alle bidrag til «klassekasse» være frivillige. Og gaver til avdelingen tas fra klassekasse. På starten av året samles det gjerne inn 100 pr forelder, frivillig, som lærere kan bruke på ting som barnehage/skole ikke dekker, som is på turdag, busstur til et eller annet+++

Jeg har tre barn, nå er alle skolebarn, men jeg har 11 år som barnehageforelder bak meg. Vanlig sum pr. barn til jul- og sommeravslutning er 50 kroner, det gis frivillig og anonymt, og det dekker gave til ansatte OG utgifter til jule/sommeravslutning. Gaven er selvsagt fra alle barna på avdelingen, og overskuddet fra innsamlingen går til klassekassa. Det er vanlig å gi de ansatte en blomst, eller en gavepose med god kaffe o.l. oppi. Hvis jeg var deg ville jeg sendt en fellesmelding med beklagelse om at du ikke kjente til regelverk rundt en slik innsamling, og spurt om det er i orden for alle givere at du skriver «fra barna på avdelingen» på kortet. 

Anonymkode: e5932...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100,- til barnehage, penger til klasselærer, til fotballtrener, til hun som fikk baby på jobb, til den andre klassekontakten osv. Pengene flyr og den totale summen blir stor. 

Jeg har ok inntekt, men 100 til barnehagen hadde blitt for mye for meg. Jeg har flere barn og det er mange som skal ha nå før jul. 

Anonymkode: 01888...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er en fin måte å komme i julekalenderen på??? 100 kr? På skolen har vi 30 kr pr elev,  og det holder i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...