Gå til innhold

Hygiene hos frisør


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er normal behandling av kammer, børster og sakser hos frisør mellom hver kunde? 

Jeg var hos Cutter på Oslo Citty tidligere i uken. Når frisøren da skulle børste håret mitt tok han ene børsten fra vognen. Den var full i hår. Så da fant han en kam i en annen hylle han brukte til å fjerne verste hårene. Deretter dusjet han børsten med tre spray fra en flaske før han brukte den på meg. 

Når vi har hatt lus i hus så har vi hatt fullvoksne dyr før vi oppdaget de. Tenker at det kan kjapt skje at noen er hos en frisør uvitende om at de har lus. Eventuelt andre hårsykdommer (uten at jeg kjenner til noen).

Derfor lurer jeg på hvordan dette gjøres hygenisk sett?  

Anonymkode: 8f914...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frisører merker lus hos kunder så du trenger ikke ver redd for det. Børster og kammer blir desifisert mellom hver kunde. 

Hilsen frisør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset håret mye, spesielt i utlandet. Der er de nok ikke like nøye med ting men har aldri opplevd å få lus. 

Ser for meg at frisører legger merke til det, og tar ekstra grep for å unngå smitte på andre kunder.

Anonymkode: 964aa...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Frisører merker lus hos kunder så du trenger ikke ver redd for det. Børster og kammer blir desifisert mellom hver kunde. 

Hilsen frisør

I dette tilfellet såg det ikke ut som at noe ble sterilisert. På trillebordet som han hadde som arbeidsbord låg børsten full av hår. Denne brukte han en kam for å få bort verste håret med før han sprayet børsten kjapt med tre sprut fra en pumpkanne. Er det denne pumpekannen som er desinfiserende? 

Grunnen til at jeg stusser er at jeg har aldri opplevd frisøren gjøre slik før. Normalt har frisøren hentet utstyr fra glass/hyller med ferdigdesinfisert utstyr. 

Men, da skjønner jeg det slik at dette er normalt. 

Anonymkode: 8f914...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å lage seg problemer.

Anonymkode: 762f8...9bf

Problenet av hva? 

Jeg lot frisøren både klippe meg og børste håret mitt. Jeg betalte for jobben og takket for resultatet. For det var ingen ting galt med resultatet. Jeg stusset bare på det jeg føler var veldig uhygienisk. 

Men, nå sier frisørene over her at dette er normalt. Så da har jeg fått svar på det jeg lurte på 😊

Anonymkode: 8f914...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Frisører merker lus hos kunder så du trenger ikke ver redd for det. Børster og kammer blir desifisert mellom hver kunde. 

Hilsen frisør

Vel, jeg hadde med mitt barn til frisøren, og oppdaget bare dager etterpå at hun hadde lus. Frisøren oppdaget det ikke (regner med hun hadde sagt noe hvis det), og lusene var garantert der da. Ungen har langt tykt hår, mye å gjemme seg i for de ekle små krypa 🥺 

Anonymkode: 2d3aa...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I dette tilfellet såg det ikke ut som at noe ble sterilisert. På trillebordet som han hadde som arbeidsbord låg børsten full av hår. Denne brukte han en kam for å få bort verste håret med før han sprayet børsten kjapt med tre sprut fra en pumpkanne. Er det denne pumpekannen som er desinfiserende? 

Grunnen til at jeg stusser er at jeg har aldri opplevd frisøren gjøre slik før. Normalt har frisøren hentet utstyr fra glass/hyller med ferdigdesinfisert utstyr. 

Men, da skjønner jeg det slik at dette er normalt. 

Anonymkode: 8f914...aea

Jeg klippet meg (ikke cutters), og klødde som et helvete etterpå, klødde meg til blods, det var ikke lus. Så jeg tror ikke alle er like nøye på det desverre

Anonymkode: ed78e...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering er ofte virkon, og det skal det ligge i i minimum 10 min før det skylles av. Så tre sprut fra en flaske (uansett hva det var. Sprit kanskje?) er ikke bra nok for å få det skikkelig rent. 

Tror ikke du skal være så bekymret for at det ga deg lus, om børsten var "gredd igjennom", men hygiene var den du var hos ikke god på utfra hva du skriver. 

Det er lite du kan bli smittet av sånn sett. Det skal mye til å smittes av hepatitt og aids, selv om forrige kunde og du begge hadde hatt åpne sår i hodebunn. Men det er litt ekkel tanke at andre sine hud eller og fett fra huden overføres på deg. 

Hilsen tidligere frisør som nå jobber som hygienekontakt i helsevesenet. 

Anonymkode: f0f35...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sterilisering er ofte virkon, og det skal det ligge i i minimum 10 min før det skylles av. Så tre sprut fra en flaske (uansett hva det var. Sprit kanskje?) er ikke bra nok for å få det skikkelig rent. 

Tror ikke du skal være så bekymret for at det ga deg lus, om børsten var "gredd igjennom", men hygiene var den du var hos ikke god på utfra hva du skriver. 

Det er lite du kan bli smittet av sånn sett. Det skal mye til å smittes av hepatitt og aids, selv om forrige kunde og du begge hadde hatt åpne sår i hodebunn. Men det er litt ekkel tanke at andre sine hud eller og fett fra huden overføres på deg. 

Hilsen tidligere frisør som nå jobber som hygienekontakt i helsevesenet. 

Anonymkode: f0f35...e16

Det var vel dette jeg stusset litt over da jeg aldri har opplevd tilsvarendes hos frisører jeg har vært hos tidligere. 

Skjønt, jeg er ikke frisør så jeg aner ikke hva som er normalt å gjøre med utstyret. Derav spørsmålet mitt her. 

Uansett så skal det være ganske så krise før jeg benytter meg av Cutter igjen. 

Anonymkode: 8f914...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...