Gå til innhold

Hjelp! tanna knakk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt istad og tygde på en sjokoladebit når plutselig en stor del av en indre tann bare knakk.. jeg fikk litt panikk og gikk rett ut på badet og så problemet.. og jeg mistet mer eller mindre halve tanna.. føler ingen smerte, men hva i alle dager skal jeg gjøre? må hele tanna trekkes eller er det mulig å få reparert den hos tannlegen?.

Anonymkode: c1749...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvsagt ikke mulig for meg å si med sikkerhet, men skadde tenner kan vanligvis reddes med en krone. Forferdelig dyrt, men man slipper å trekke. 

Anonymkode: 092b1...bd5

Skrevet

Kommer an på hva som har skjedd, hvilken tann det er og hva du er villig til å betale for det.

Men de aller fleste tenner kan reddes, noen ganger må du rotfylle før de bygger den opp igjen, men om du ikke føler noen smerte kan det hende du er "langt" unna nerven og slipper det.

Anonymkode: b336c...c99

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt ikke mulig for meg å si med sikkerhet, men skadde tenner kan vanligvis reddes med en krone. Forferdelig dyrt, men man slipper å trekke. 

Penger er ikke noe større problem, får bare håpe at jeg kan få reddet tanna.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på hva som har skjedd, hvilken tann det er og hva du er villig til å betale for det.

Men de aller fleste tenner kan reddes, noen ganger må du rotfylle før de bygger den opp igjen, men om du ikke føler noen smerte kan det hende du er "langt" unna nerven og slipper det.

Anonymkode: b336c...c99

Skaden kom på den andre tanna bakfra på høyresiden av kjevepartiet, jeg aner hva som kan være årsaken annet enn at nesten halve tanna plutselig bare smuldret opp under tygging.

Håper at tannlegene kan få reddet den og at jeg slipper og trekke tanna, jeg føler ingen form for smerter i tanna og alt føles "normalt" det eneste som jeg merker er at jeg mangler halve tanna.

Skrevet

Jeg mistet en bit av den fremste jekselen. Var hos tannlegen dagen etter (ringte tannlegevakta samme dag det skjedde og fikk beskjed om at jeg kunne begge ettersom det ikke var vondt), fikk satt på litt plasser og gikk ut igjen under en halvtime etterpå og betalte under 1000 kr. Det er antagelig en større jobb med tanna du knakk, men det trenger ikke å være en kjempejobb. 

Anonymkode: f47e6...c1d

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Penger er ikke noe større problem, får bare håpe at jeg kan få reddet tanna.

Hvis ikke pengene er et problem, ville jeg tatt dette helt med ro :-) Tannlegen fikser det så fint, setter på en krone eller noe, evt med rotfylling hvis det er nødvendig. Ta kontakt med tannlegen din på mandag - evt forhør deg med tannlegevakta i helga, men hvis dette ikke er smertefullt, får du holde ut til hverdagen. Det er som regel regninga jeg frykter når noe sånt skjer med tennene - ellers synes jeg tannlegen er kjempeflink til å fikse!

Anonymkode: 02b90...f8c

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Satt istad og tygde på en sjokoladebit når plutselig en stor del av en indre tann bare knakk.. jeg fikk litt panikk og gikk rett ut på badet og så problemet.. og jeg mistet mer eller mindre halve tanna.. føler ingen smerte, men hva i alle dager skal jeg gjøre? må hele tanna trekkes eller er det mulig å få reparert den hos tannlegen?.

Den kan ganske sikkert repareres. Tannlegen fikser det meste.

Anonymkode: 0ace3...5ac

Skrevet

Da jeg knakk en bit av en jeksel bygde tannlegen den opp igjen. Kostet ca 600 kr.

Anonymkode: 2f5f2...319

Skrevet

Mannen knakk en bit av tanna, fikk beskjed om å Ta den med, og den ble limt på. Holder enda ihvertfall. Minst 3-4 år siden.

Anonymkode: 28ea2...d7f

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Ikke sikkert det er nødvendig med krone. Kanskje mulig å bygge opp med komposittfylling.

Anonymkode: 0ace3...5ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...