Gå til innhold

Rhesus negativ og gravid


Nusse18

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg fikk vite i uke 12(er 26+5 nå) at jeg er rhesus negativ. Jeg har hatt to aborter tidligere men aldri vist blodtypen min og da aldri fått noe sprøyte som jeg har forstått jeg egentlig skulle.

Jeg syns det er utrolig lite kunnskap om dette å være rhesus negativ og gravid der ute. Både hos lege og jordmor. Legen har vært ærlig på At hun kan svært lite om dette men skulle høre med en kollega.Nå er jeg i uke 26+5. Jeg var hos legen min i uke 24 å tok blodprøver, spør da legen min hva de kan finne ut av denne blodprøven. Er det kun om det er dannet antistoffer eller får man vite blodtypen til babyen også? Nei det viste hun egentlig ikke. Så vi fikk bare vente på svar som kom fra sykehuset så sto det sikkert noe der. Hun ringer meg denne uken og sier at blodprøven ser fin ut og ingenting mer. Jeg har lest på både helsenorge.no,Nhi.no og sykehuset sine nettsider at dersom fosteret er rhesus positiv skal det gis en «vaksine» i uke 28. Dette har min lege aldri hørt om og kan heller ikke gi meg noe svar på blodtypen til baby. Jeg blir veldig forvirret og litt engstelig når det legen har så lite kunnskap om dette og Internett sier noe annet. 

 

Noen i samme situasjon som kan hjelpe meg med litt info her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rhesus negativ. De sjekker hvilke blodtype barnet er nårdetkommer ut. Første min var pluss, så da fikk jeg en sprøyte i sete. For å forebygge antistoffe som kan føre til at man støterfra seg et barn i seinere svangerskap. Ved seinabort bør det ha vært sjekket hva man er slik at man kan få spøryte, men fikk vite at en dannet ikke antistofferr før så så langt ut i et svangerskap.

Anonymkode: 59474...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at i Danmark gir de den sprøyten i uke 28 eller hva det er.

Jeg er selv negativ og har to positive barn. Ingen av gangene har det vært snakk om noe ut over en ekstra blodprøve eller to underveis, og så test av barnets blodtype med påfølgende sprøyte til meg etter fødslen. 

Anonymkode: 22bd8...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rh - og jeg fikk sprøyte i rumpa sånn ca rundt 6mnd på vei, husker ikke helt nøyaktig. De testet ikke blodtypen til barnet før etter fødsel, men baby var også negativ, så slapp å ta ny sprøte (forstod det sånn at jeg måtte ta sprøyte igjen om baby var rh+.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Okei.. har dere vært gravide nå nylig eller er det noen år siden? Leser jo dette fra nhi og her virker det som det skal bli tatt en sprøyte i uke 28:s veg også at dette var anderledes for noen år tilbake..  https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Nusse18 skrev:

Hmm.. Okei.. har dere vært gravide nå nylig eller er det noen år siden? Leser jo dette fra nhi og her virker det som det skal bli tatt en sprøyte i uke 28:s veg også at dette var anderledes for noen år tilbake..  https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/

Jeg er gravid i uke 29nå. Har ikke ikke hørt at det har endret seg siden forrige fødsel, da tok de som sagt en prøve for å sjekke hva barnet er etter fødselen. Det er bare et par år siden sist.

Anonymkode: 59474...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også rhesus negativ. Vi skal ha sprøyter på sykehuset to ganger ila svangerskapet. Det er en ny ordning nå,  sist jeg var gravid i 2014 var det ikke slik ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MammaentilMini skrev:

Jeg er også rhesus negativ. Vi skal ha sprøyter på sykehuset to ganger ila svangerskapet. Det er en ny ordning nå,  sist jeg var gravid i 2014 var det ikke slik ☺️ 

Obs! Sprøytene skal kun settes om barnet er positivt! Det glemte jeg å skrive. De sjekker barnets blodtype nå i den nye ordningen. Så hvis barnet er rhesus negativ blir det ikke sprøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MammaentilMini skrev:

Obs! Sprøytene skal kun settes om barnet er positivt! Det glemte jeg å skrive. De sjekker barnets blodtype nå i den nye ordningen. Så hvis barnet er rhesus negativ blir det ikke sprøyter.

Okei. Men legen skal da ha funnet ut av de blodprøvene jeg tok i uke 24 hvilke blodtype babyen har ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bare blitt følgt opp med blodprøver under svangerskapet og eventuelt fått sprøyte rett etter fødsel for å hindre antistoffer ved neste svangerskap.. Men har kun fått viss barnet ikkje hadde negativ blod? 🤔

Siste barnet mitt blei født 2014..

 

Mistet ein i 12 veke no i år, og då fekk eg og sprøyte når dei hadde tatt ut den døde spira for dei var ikkje sikker på kas blod han hadde 

Anonymkode: 3de20...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nusse18 skrev:

Okei. Men legen skal da ha funnet ut av de blodprøvene jeg tok i uke 24 hvilke blodtype babyen har ikke sant?

Det ville jeg ringt legen å spurt om! Men siden du ikke har hørt noe om sprøyter hadde jeg gått ut fra at babyen hadde samme blodtype, og at det er grunn til videre henvisning. Men synes uansett det er dårlig av legen å ikke informere- så jeg ville absolutt sjekket dette opp ☺️ Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg har bare blitt følgt opp med blodprøver under svangerskapet og eventuelt fått sprøyte rett etter fødsel for å hindre antistoffer ved neste svangerskap.. Men har kun fått viss barnet ikkje hadde negativ blod? 🤔

Siste barnet mitt blei født 2014..

 

Mistet ein i 12 veke no i år, og då fekk eg og sprøyte når dei hadde tatt ut den døde spira for dei var ikkje sikker på kas blod han hadde 

Anonymkode: 3de20...a28

Akkurat slik var det når jeg fikk barn i 2014 også, men det er et helt nytt «program» for dette nå, fikk full informasjon av min lege på kontroll. Nå tar de blodprøve å tester barnets blodtype, og om barnet har ulik type får man sprøyter to ganger ila graviditeten, samt etter fødsel ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, MammaentilMini skrev:

Det ville jeg ringt legen å spurt om! Men siden du ikke har hørt noe om sprøyter hadde jeg gått ut fra at babyen hadde samme blodtype, og at det er grunn til videre henvisning. Men synes uansett det er dårlig av legen å ikke informere- så jeg ville absolutt sjekket dette opp ☺️ Lykke til!

Problemet her er jo at legen vet svært lite om dette. Og det er grunnen til at jeg spør her. Er veldig lite kunnskap rundt dette temaet på legekontoret jeg går hos. Men tror jeg ringer sykehuset i morgen å prater med de 😊 Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nusse18 skrev:

Problemet her er jo at legen vet svært lite om dette. Og det er grunnen til at jeg spør her. Er veldig lite kunnskap rundt dette temaet på legekontoret jeg går hos. Men tror jeg ringer sykehuset i morgen å prater med de 😊 Takk!

Legen skal ha informasjon om dette da det kan få fatale konsekvenser å ikke bli fulgt opp slik man skal, så det hadde jeg rett og slett forventet at legen sjekket opp. Men absolutt- ring sykehuset, da kan du hvertfall føle deg trygg ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...