Gå til innhold

Huseier vil kjøpe lite kjøleskap😬


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ordlegger jeg meg på en grei måte for å få frem at kjøleskapet hun har sett på er litt lite for mitt behov som leietaker? Jeg har ingen forventning om at hun skal kjøpe kjøleskap i det hele tatt, men det er hennes som er brukt til nå. Jeg setter jo pris på at hun vil kjøpe nytt når det gamle nå har sluttet å virke og vil gjerne ha frem det også, men det er overhodet ingen forventning fra min side. Når det nye også vil bli noe mindre enn det gamle som var i minste laget skulle jeg gjerne ha fått sagt det på en fin måte.

 

Hilsen utakknemlig😬🙈

Anonymkode: c6ff8...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du leier en leilighet hvis jeg forstår deg riktig? Huseier må da kjøpe et kjøleskap som er av lik størrelse som når du var på befaring. 

Det er som om du flytter inn i en møblert leilighet hvo det er en dobbelseng. Utleier kan ikke bytte den ut med en enkelseng etter du har flyttet inn. 

Anonymkode: 7ff99...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pen måte er vanskelig.. uten at det menes utakknemlig, men kommer helt an på dama. Du kan tilby deg å betale mellomlegget for at hun skal kjøpe et i vanlig størrelse. Eller tilby å se etter tilbud?

Anonymkode: e67e0...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du leier en leilighet hvis jeg forstår deg riktig? Huseier må da kjøpe et kjøleskap som er av lik størrelse som når du var på befaring. 

Det er som om du flytter inn i en møblert leilighet hvo det er en dobbelseng. Utleier kan ikke bytte den ut med en enkelseng etter du har flyttet inn. 

Anonymkode: 7ff99...ee8

Dette.

Anonymkode: 7f98a...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du leier en leilighet hvis jeg forstår deg riktig? Huseier må da kjøpe et kjøleskap som er av lik størrelse som når du var på befaring. 

Det er som om du flytter inn i en møblert leilighet hvo det er en dobbelseng. Utleier kan ikke bytte den ut med en enkelseng etter du har flyttet inn. 

Anonymkode: 7ff99...ee8

Jepp, dette stemmer. Hvor stort er kjøleskapet som står der nå? Og hvor stort kjøleskap er det ev. plass til? Du har krav på et like stort som det du har nå, men hvis det er plass til et enda større, kan du f.eks. foreslå å betale halvparten av mellomlegget (spesielt hvis du planlegger å bli boende en stund).

Anonymkode: a39cc...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke noen klar avtale på at hun skulle kjøpe nytt, og da komfyren røk kjøpte hun ikke ny, ettersom jeg hadde en fra før som jeg kunne bruke. Jeg har ikke noen problem med å kjøpe nytt kjøleskap heller, men da er det mitt, og jeg tar det med meg når jeg flytter. Har bodd der noen år nå, men regner med å flytte i løpet av et par år. Huseieren er veldig lettvind og grei, så jeg ønsker ikke å fremstå som vanskelig og utakknemlig. 

 

Anonymkode: c6ff8...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde ikke noen klar avtale på at hun skulle kjøpe nytt, og da komfyren røk kjøpte hun ikke ny, ettersom jeg hadde en fra før som jeg kunne bruke. Jeg har ikke noen problem med å kjøpe nytt kjøleskap heller, men da er det mitt, og jeg tar det med meg når jeg flytter. Har bodd der noen år nå, men regner med å flytte i løpet av et par år. Huseieren er veldig lettvind og grei, så jeg ønsker ikke å fremstå som vanskelig og utakknemlig. 

 

Anonymkode: c6ff8...226

Om det er møblert leilighet du leier, er utleier pliktig å kjøpe nytt, ref husleieloven. Hvorfor skal du betale et mellomlegg på et kjøleskap som ikke er ditt? Skal du ta halve skapet med deg når du flytter? Utleier er nok fullt klar over hva hun er ansvarlig for. 

Anonymkode: 7ff99...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier er nok forståelsesfull hvis du ringer og sier det rett ut. 

At du gjerne kjøper er kjøleskap selv, men da har du deg med deg vidre. At du ikke ønsker å virke utakknemlig men du ønsker samtidig å være ærlig. For et lite kjøleskap blir for lite for deg da det blir mye mer kostnader for mat når du har lite plass i fryser osv... 

ville eventuelt tilbud å se på b-varer for utleier også sånn at begge får det de ønsker til en grei pris. 

Men jeg ville ikke betalt mellomlegget for så å legge igjen kjøleskapet.

Anonymkode: dd517...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde ikke noen klar avtale på at hun skulle kjøpe nytt, og da komfyren røk kjøpte hun ikke ny, ettersom jeg hadde en fra før som jeg kunne bruke. Jeg har ikke noen problem med å kjøpe nytt kjøleskap heller, men da er det mitt, og jeg tar det med meg når jeg flytter. Har bodd der noen år nå, men regner med å flytte i løpet av et par år. Huseieren er veldig lettvind og grei, så jeg ønsker ikke å fremstå som vanskelig og utakknemlig. 

 

Anonymkode: c6ff8...226

«Hei, jeg kunne tenke meg et stort kjøleskap. Ok om jeg kjøper et selv jeg tar med meg når jeg flytter?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten er delvis møblert, fordi det var mest praktisk å bare la de få møblene som stod her få stå. Jeg kunne bruke dem, og huseier slapp å flytte dem. 

Nå endte det opp med at jeg kjøpte et selv, og huseier uttrykte takknemlighet for at jeg bare hadde ordna opp.😅

 

Takk for innspill, selv om jeg ikke brukte dem🙈

Anonymkode: c6ff8...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...