Gå til innhold

Frustrert kjøper, posten gjør ikke jobben sin - hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sendte en pakke for snart en måned siden, med sporing, kosta 145 + varens verdi som var lavere enn portoen. Emballasje, drivstoff for å kjøre til posten, samt annet småtteri spanderte jeg/vi. 

Pakken nådde frem til mottakerens postkontor, men postkontoret sendte ikke ut hentemelding verken på sms, på mail eller i mottakerens postkasse. Han fikk på ingen måte vite om at pakken var nådd frem og var klar for henting, det er det han sier. 

Derfor ble pakken sendt i retur til meg, og i går fikk jeg en lapp i postkassen om at jeg kan hente en retur på postkontoret. 

Jeg tok kontakt med vedkommende og skrev at han ikke har hentet pakken sin, og at jeg derfor har fått en retur. Han ble irritert og legger ansvar over på meg, og skyld over på meg, men rettslig vet jeg at i det sekundet jeg slipper pakken på postkontoret og den ansees som innlevert/sendt er pakken faktisk mottakers ansvar. Ikke mitt. 

Det jeg skal gjøre er å gå på postkontoret og fortelle hva som har hendt, og spørre om de kan fikse det. Siden det høres ut som de ikke har gjort jobben sin, med tanke på at de visstnok ikke har varslet mottakeren av pakken om at pakken kan hentes. Det er mottakers ord, jeg vet ikke hva som har skjedd. 

Men det virker som mottaker legger skyld på meg og vil ha tilbake den fulle summen, dvs portopengene og varens verdi. Varens verdi er lav, derfor tilbød jeg ham (for å være grei, og dersom posten ikke vil ordne opp i dette) å betale tilbake varens verdi. Men han klager på at da har han tapt 145 kroner, men jeg synes ikke det er rett at jeg skal tape på det? Pakken er ikke/har ikke vært mitt ansvar annet enn å pakke den forsvarlig og sende den - noe jeg har gjort. Mitt postkontor har gjort jobben strålende, det er hans postkontor som ikke har gjort jobben sin. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: fd3aa...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tilleggsopplysning:

Det første han skrev var: Dette har hendt mange ganger før. Det er altså langt fra første gangen, likevel har han ikke stukket innom postkontoret og spurt regelmessig (da han visste han ventet på en pakke) om det var en pakke til ham der og da jeg spurte greide han ikke å svare på hvilke tiltak han har gjort idligere for å fikse opp i dette som tydeligvis er et vedvarende problem han har visst om da han bestilte noe av meg og ba om det sendt. 

Anonymkode: fd3aa...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med posten for å finne ut hva de har gjort for å informere mottaker om at pakken har kommet. Dersom de si de har sendt ut beskjed og det viser seg at mottaker ikke har oppdatert sine opplysninger hos Posten kan han ikke kreve refusjon for mer enn selve varen. Ha Posten ikke gjort det de skal vi de sende pakken igjen uten kostnader for deg.

 

Anonymkode: 37d57...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav du ham ikke sporingsnummeret? Da kunne han jo bare fulgt med på app eller nettside, og hentet pakken så snart han så at den var ankommet. 

Dette er i hvert fall kjøpers ansvar, ikke ditt. 

Anonymkode: eec3b...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd mange ganger før... høres tvilsomt ut. Det ville jeg faktisk ha tatt kontakt med posten om og gitt beskjed om at ved det "postkontoret" er det mange ganger at det ikke blir sendt ut melding om at pakker har kommet, så der må posten ta noen grep. Det er sikkert ikke bare han som opplever det. Jeg er sikker på at posten setter pris på å få beskjed om avdelinger som ikke gjør jobben sin......

Det er ikke ditt ansvar selvfølgelig. Du skal ikke betale ham noe som helst, han må sende klage til posten. Det er ikke ditt ansvar at du får pakken i retur.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor du ikke har gitt ham beskjed om at pakken har kommet fram når du ser at den ligger på postkontoret og ikke blir hentet. Ikke fordi det nødvendigvis er ditt ansvar, men fordi det er praktisk og en ekstra sikkerhet når man sender pakker.

Men som sagt, dette er en sak mellom ham og posten og det slurvete postutdelingsstedet han tydeligvis tilhører.

 

Endret av Yellow Brick Road
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Sendte en pakke for snart en måned siden, med sporing, kosta 145 + varens verdi som var lavere enn portoen. Emballasje, drivstoff for å kjøre til posten, samt annet småtteri spanderte jeg/vi. 

Pakken nådde frem til mottakerens postkontor, men postkontoret sendte ikke ut hentemelding verken på sms, på mail eller i mottakerens postkasse. Han fikk på ingen måte vite om at pakken var nådd frem og var klar for henting, det er det han sier. 

Derfor ble pakken sendt i retur til meg, og i går fikk jeg en lapp i postkassen om at jeg kan hente en retur på postkontoret. 

Jeg tok kontakt med vedkommende og skrev at han ikke har hentet pakken sin, og at jeg derfor har fått en retur. Han ble irritert og legger ansvar over på meg, og skyld over på meg, men rettslig vet jeg at i det sekundet jeg slipper pakken på postkontoret og den ansees som innlevert/sendt er pakken faktisk mottakers ansvar. Ikke mitt. 

Det jeg skal gjøre er å gå på postkontoret og fortelle hva som har hendt, og spørre om de kan fikse det. Siden det høres ut som de ikke har gjort jobben sin, med tanke på at de visstnok ikke har varslet mottakeren av pakken om at pakken kan hentes. Det er mottakers ord, jeg vet ikke hva som har skjedd. 

Men det virker som mottaker legger skyld på meg og vil ha tilbake den fulle summen, dvs portopengene og varens verdi. Varens verdi er lav, derfor tilbød jeg ham (for å være grei, og dersom posten ikke vil ordne opp i dette) å betale tilbake varens verdi. Men han klager på at da har han tapt 145 kroner, men jeg synes ikke det er rett at jeg skal tape på det? Pakken er ikke/har ikke vært mitt ansvar annet enn å pakke den forsvarlig og sende den - noe jeg har gjort. Mitt postkontor har gjort jobben strålende, det er hans postkontor som ikke har gjort jobben sin. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: fd3aa...3e0

Jeg tenker at dette er kjøpers ansvar. Han burde ha undersøkt hvorfor pakken ikke var kommet frem.

Anonymkode: 8ec01...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgte du med på sporingen og så at den var ankommet mottakers postkontor?

Før idet en pakke scannes som mottat på hentepunktet går det automatisk ut en hentemelding til mottaker. Varslingen er ikke noe som gjøres manuelt. En pakke må også være scannet inn i systemet for at utleveringssted skal få beskjed om at den har nå ligget over tiden og må sendes i retur.

Så mottaker juger og bruker det for å komme seg unna handelen.

Anonymkode: fdccc...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakt Postens kundeservice om du ønsker å få penger igjen. De på postkkontoret kan kun levere ut pakken til deg, mot gebyr du sendte pakken for. Du kjøpte en lapp på nettet, der skulle du ha lagt inn mobilnr og kundeservice kan se om mottaker har fått mld eller ikke. Dette kan også postkontoret gjøre, men dette kan ikke alle som jobber der så i disse juletider og eksttrabemanning er det tvilsomt om de vet. 

Om du skal ha ett håp om å ikke betale masse så ringr du kundeservice og tar det opp med de, men tviler på at du kommer så langt. 

Anonymkode: 2987b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om posten til mottaker blir levert eller ikke er en sak mellom mottaker og posten og har ikke noe med deg å gjøre. Hvis posten hans ikke blir levert, så må han klage til posten og be de om erstatning og ikke deg

Anonymkode: ba18a...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må kontakt Postens kundeservice om du ønsker å få penger igjen. De på postkkontoret kan kun levere ut pakken til deg, mot gebyr du sendte pakken for. Du kjøpte en lapp på nettet, der skulle du ha lagt inn mobilnr og kundeservice kan se om mottaker har fått mld eller ikke. Dette kan også postkontoret gjøre, men dette kan ikke alle som jobber der så i disse juletider og eksttrabemanning er det tvilsomt om de vet. 

Om du skal ha ett håp om å ikke betale masse så ringr du kundeservice og tar det opp med de, men tviler på at du kommer så langt. 

Anonymkode: 2987b...abd

Dette må du forklare nærmere. Hva er det du mener at HI skal betale? Og hvorfor skal hun betale gebyr på en pakke som kommer i retur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fulgte du med på sporingen og så at den var ankommet mottakers postkontor?

Før idet en pakke scannes som mottat på hentepunktet går det automatisk ut en hentemelding til mottaker. Varslingen er ikke noe som gjøres manuelt. En pakke må også være scannet inn i systemet for at utleveringssted skal få beskjed om at den har nå ligget over tiden og må sendes i retur.

Så mottaker juger og bruker det for å komme seg unna handelen.

Anonymkode: fdccc...b9c

Dette ⬆️👍

Anonymkode: f181b...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Dette må du forklare nærmere. Hva er det du mener at HI skal betale? Og hvorfor skal hun betale gebyr på en pakke som kommer i retur?

Kopier fra posten sin side der du kjøper pakkelappen: Når mottaker ikke henter pakken innen fristen, blir pakken returnert til avsender, som da betaler samme pris som for en tilsvarende ny pakke.

Anonymkode: 2987b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke sporingsnummeret? Du kan selv gå inn og følge pakkens reise. Det pleier å stå når den har ankommet postkontoret og det har blitt sendt ut hentemelding. 

Hvis du har skrevet inn feil telefonnummer på mottaker, så er det mulig han ikke har fått varsel. Hvis ikke så tror jeg det bare er oppspinn. Han fikk vel sporingsnummeret og kunne følge med selv? 

Anonymkode: a05e5...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...