Gå til innhold

Hjelp, hva gjør jeg nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tok en kollega, som også er min venninne, på fersken i å stjele på jobben. Det var varer for omtrent 1000-lappen. Hun bedyrer at det aldri har skjedd før, og jeg tror henne. Hun har nylig blitt dumpet av mannen som stakk av med en annen dame, og jeg vet hun sliter økonomisk for tiden. Selvfølgelig trygler hun meg om å ikke si noe til sjefen. 

Jeg er så i tvil om jeg skal si noe. Jeg vet hva det riktige er å gjøre, men da mister jeg en nær venninne. Og jeg har jo vondt av henne! 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 8a08d...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bedt henne selv gå til sjefen, og tilbydt meg å bli med henne for å støtte henne.

Be henne gå til sjefen, legge alle kort på bordet og betale tilbake det hun har stjålet for. Bli med henne, både for å støtte henne, men også for å sikre at hun faktisk gjør det.

Hvis hun ikke gjør det, men slipper unna med dette er det dessverre en risiko for at hun gjør det igjen, og da kan det også senere komme opp at du har visst om dette, Hi, og da risikerer også du å få store problemer - fordi din arbeidsgiver da ser tydelig at din lojalitet ligger i venner, at du er villig til å skjule lovbrudd mot din arbeidsgiver uten at du gjør noe med det.

For deres begges del - krev at hun legger kortene på bordet, og at du får bli med slik at du sikrer at det faktisk blir gjort, og også kan vise at du ikke aksepterer dette, selv om dere er venner.

 

Anonymkode: 1660d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det helt klart var et engangstilfelle, hun fikk en «wake up call», varene er satt tilbake i butikken, og du føler deg trygg på at det ikke vil skje igjen, da ville jeg prioritert vennskapet og sagt at du skal la være å si noe, men det må aldri skje igjen.

Hvis du er i tvil om noe av det som er nevnt ovenfor, da ville jeg oppfordrer venninnen til å si ifra selv, tilbudt meg å bli med som støtte, og sagt at hvis ikke er du nødt til å melde fra, da det er din plikt som ansatt. 

Anonymkode: 8e909...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på det ikke har skjedd før, da hun var gift hadde de god økonomi. Og varene hun tok var typisk varer hun og ungene trenger av mat. Det er det som gjør det så vanskelig synes jeg 🙁 Hun er virkelig en god venninne, og jeg vet det er kun desperasjon som kunne drive henne til dette. Samtidig sliter jeg med samvittigheten min, fordi jeg vet at jeg burde si i fra til sjefen. Det hadde jeg gjort uten å tenke meg om det var en annen. Og som en annen nevner over her, tenk om jeg selv kommer i trøbbel senere hvis det kommer for en dag at jeg har visst om dette uten å si noe.

Anonymkode: 8a08d...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er rimelig sikker på det ikke har skjedd før, da hun var gift hadde de god økonomi. Og varene hun tok var typisk varer hun og ungene trenger av mat. Det er det som gjør det så vanskelig synes jeg 🙁 Hun er virkelig en god venninne, og jeg vet det er kun desperasjon som kunne drive henne til dette. Samtidig sliter jeg med samvittigheten min, fordi jeg vet at jeg burde si i fra til sjefen. Det hadde jeg gjort uten å tenke meg om det var en annen. Og som en annen nevner over her, tenk om jeg selv kommer i trøbbel senere hvis det kommer for en dag at jeg har visst om dette uten å si noe.

Anonymkode: 8a08d...25c

Din venninnes problemer forsvinner ikke av seg selv, og når du viser henne at hun helt greit kan slippe unna med det er dette trolig ikke siste gangen det skjer. Og når noen andre tar henne på fersken og det blir oppdaget, eller at sjefen blir oppmerksom på svinnet, da vil det få langt større problemer.

Gjør du og hun som jeg beskrev over settes en stopper for det og din venninne lærer og du slipper fremtidige problemer. I verste fall kan det å skjule hennes lovbrudd koste deg jobben, eller i hvert fall sørge for at du ikke får noen referanser du kan bruke senere - fordi du ved å skjule din venninnes handlinger viser at heller ikke du er til å stole på.

Du hjelper din venninne om du hjelper henne til å legge alle kort på bordet. Så kan du heller gi henne et midlertidig lån til å betale sjefen tilbake, om du kan (og har muligheten til det), hvis hennes situasjon er så prekær. Deretter må hun jo selv ta grep for å endre sin økonomiske situasjon.

Anonymkode: 1660d...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå mot strømmen å si at jeg hadde ikke fortalt noe til sjefen. Men jeg hadde krevd at dere to kan sette dere ned å prate skikkelig om dette og hun må forsikre deg om at det ikke skjer igjen. Hadde det vært klær, noe overflødig noe. Men herrefred det er mat til henne og barna, jeg får ufattelig vondt bare av å lese dette å tenke på hvor langt nede hun må være for å stjele mat til barna sine. 

Legger ved wiki-link til Kohlbergs «Heinz dilemma». Når krysser moralitet over grensen til det umoralske? Jeg sier ikke at det er greit å stjele, men i noen tilfeller kan omfanget på skaden bli større som følge av at noen skal spille moralens vokter. Du risikerer vennskapet, jobben hennes, barnas jul, fremtidig inntekt og sikkerhet. Vil hun få seg ny jobb med dette på lasset? Neppe. Det er bare noen matvarer, det skjer verre ting. Ta en skikkelig prat med henne til magefølelsen din sier at hun har forstått alvoret og la det fare.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heinz_dilemma

Anonymkode: c0369...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal gå mot strømmen å si at jeg hadde ikke fortalt noe til sjefen. Men jeg hadde krevd at dere to kan sette dere ned å prate skikkelig om dette og hun må forsikre deg om at det ikke skjer igjen. Hadde det vært klær, noe overflødig noe. Men herrefred det er mat til henne og barna, jeg får ufattelig vondt bare av å lese dette å tenke på hvor langt nede hun må være for å stjele mat til barna sine. 

Legger ved wiki-link til Kohlbergs «Heinz dilemma». Når krysser moralitet over grensen til det umoralske? Jeg sier ikke at det er greit å stjele, men i noen tilfeller kan omfanget på skaden bli større som følge av at noen skal spille moralens vokter. Du risikerer vennskapet, jobben hennes, barnas jul, fremtidig inntekt og sikkerhet. Vil hun få seg ny jobb med dette på lasset? Neppe. Det er bare noen matvarer, det skjer verre ting. Ta en skikkelig prat med henne til magefølelsen din sier at hun har forstått alvoret og la det fare.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Heinz_dilemma

Anonymkode: c0369...909

Men hi kan risikere sin egen jobb, ved å ikke si noe

Anonymkode: 65209...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latet som ingenting og ikke sagt noe. Du trenger ikke leke sjefens yndling eller verdens beste venninne. Men jeg føler at man ikke trenger å stille nesa si oppi alt mulig rart. Tydeligvis så var dette mat, man vet aldri hvordan hun har det. 

Jeg ville latt være med å si noe som helst og bare sagt til min venninne, jeg så ingenting nå snakker ikke vi mer om det. Ikke gjenta det og trenger du hjelp med noe si ifra.

Anonymkode: 05302...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Men hi kan risikere sin egen jobb, ved å ikke si noe

Anonymkode: 65209...11f

Ja, og hun må vurdere alle risikoer før hun tar et valg. Jeg sier bare hva jeg ville ha gjort. 

Jeg hadde ikke fortalt dette til sjefen bare for å kunne føle meg moralsk overlegen. 

Men mitt syn er veldig forankret ved at det var matvarer som ble tatt. Hadde det vært penger eller andre artikler kunne ikke HI like pålitelig vært forsikret om at dette var for å brødfø barna. Og hvis HI opplever en mistanke om at det kan gjenta seg så må hun ta det grundig med i vurderingen. 

Anonymkode: c0369...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette hadde vært min bestevenninne ville jeg faktisk ikke sagt noe, hvor enn umoralsk det er. Hadde derimot sagt at jeg kunne hjelpe henne med mat, nav og opprydning i økonomien slik at hun slapp å holde på med sånt tull. 

 

Anonymkode: 90909...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt det til sjefen. Jeg hadde også sagt til henne at jeg desverre ikke har noe valg, og må fortelle det til sjefen. Hun kan gjøre ganske mye annet enn å stjele, om hun står i en vanskelig situasjon. Du risikerer jobben din, om du dekker over for henne. Det er en vanskelig situasjon. Jeg har vært der selv, og trodde på min venninne, som viste seg å ha begått underslag i lengre tid. Karrieren min er viktigere enn å skjule "venners" lovbrudd.

Anonymkode: ea422...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Bjørneboe skrev en gang at en sann venn var en du kunne banke på vinduet hos midt på natten og be hjelpe deg med å grave ned et lik, og vedkommende ville gjøre det og aldri igjen nevne det med et ord. 

Ovenstående var min første tanke da jeg leste innlegget ditt. Selvfølgelig skal du ikke angi en blakk alenemor som stjeler mat til barna sine, hva er du for et menneske som overhodet vurderer det? Du er da vel ingen angiver? Sørg for at tingene blir satt tilbake og hjelp venninnen din med mat eller penger en overgang, til hun kommer seg ovenpå igjen. 

Grøsser av hun over som skriver: "Karrieren min er viktigere enn å skjule venners lovbrudd." Snakk om mangel på empati og medmenneskelighet. 

Anonymkode: 930c9...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler ikke empati, men har ingen respekt for mennesker som stjeler. Uansett så er ikke det greit. Hadde hjulpet henne, gitt henne penger/ mat og det hun trengte, men ikke risikert jobben min for hennes lovbrudd. 

Anonymkode: ea422...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mangler ikke empati, men har ingen respekt for mennesker som stjeler. Uansett så er ikke det greit. Hadde hjulpet henne, gitt henne penger/ mat og det hun trengte, men ikke risikert jobben min for hennes lovbrudd. 

Anonymkode: ea422...093

Ingen respekt for mennesker som stjeler -uansett? Formidlende omstendigheter finnes ikke i din verden? Du har ingen forståelse for at folk i desperasjon kan bli drevet til ting de ikke ville drømme om å gjøre under andre omstendigheter? 

Anonymkode: 930c9...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ingen respekt for folk som stjeler..i Norge. Her finnes det alltid andre løsninger. Eneste må være om det er alvorlig psykisk sykdom. 

 Si at HI dekker over for kollegaen og mister jobben. Siden hun henger her, regner jeg med at hun har et forsørgeransvar. Blir ikke lett å få ny jobb igjen, om hun mistet den forrige ved å skjule underslag. Da setter hun sin egen familie i knipe. 

Anonymkode: ea422...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selvsagt ikke tystet på venninnen min. 

Hun hadde selvsagt fått seg en støkk og aldri gjort noe slik igjen. Og hvordan skal sjefen ev få vite at hi har visst noe? Venninnen vil jo aldri si noe. 

Mitt svar er basert på at mine venninner er gode og fornuftige damer som har en veldig klar oppfatning av hva som er greit og ikke. 

Anonymkode: d5b5e...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...