Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #1 Skrevet 13. desember 2018 Inspirert av annen tråd om bunad, spør jeg dere om innspill om hva som er best å gjøre med en bunad/folkedrakt jeg har arvet. Dette er en bunad som ble konstruert etter tradisjoner i bygda den kommer fra, og min bestemor hadde en av de første som ble laget på 30-tallet. Min mor arvet den, og jeg fikk senere også en slik bunad. Min mor har nå gått bort, og bunaden har blitt litt falmet av tidens tann, dessverre. Jeg har min, og jeg tror ikke andre i slekta er interessert i å overta den. Jeg tenker at den kunne fått evig liv om den doneres til bygda den kommer fra, som et minne om de første bunadene? Er dette en god idé, eller tråkker jeg på folks følelser og tradisjoner hvis jeg foreslår dette? Eller er det andre forslag til hva jeg bør gjøre? På forhånd takk for konstruktive svar hilsen bunadsbærta Anonymkode: eb93b...548
sug lut Skrevet 13. desember 2018 #2 Skrevet 13. desember 2018 Jeg synes det høres ut som en veldig god tanke, å kontakte det lokale husflidslaget eller museet og fortelle historien og høre om de kan ha lyst på den til en utstilling, til å kopiere gamle drakter, eller til draktforskning, men kun på utlån. For jeg ville hatt muligheten til å få den tilbake om jeg endret mening. Vi har gjort noe liknende, lånt ut noe som er av museal verdi til angjeldende museum, men med proviso om at det er et lån og ikke en gave.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2018 #3 Skrevet 13. desember 2018 Takk for svar Innerst inne føler jeg at det riktige er å gi den videre, så flere kan få glede av den. Det er for eksempel interessant å se på stoffkvalitet, osv. Men siden jeg har vanskelig å gi slipp, særlig siden det er arvegods, er det et godt forslag med lån 😊 Takk 😊 Anonymkode: eb93b...548
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #4 Skrevet 14. desember 2018 2 timer siden, sug lut skrev: Jeg synes det høres ut som en veldig god tanke, å kontakte det lokale husflidslaget eller museet og fortelle historien og høre om de kan ha lyst på den til en utstilling, til å kopiere gamle drakter, eller til draktforskning, men kun på utlån. For jeg ville hatt muligheten til å få den tilbake om jeg endret mening. Vi har gjort noe liknende, lånt ut noe som er av museal verdi til angjeldende museum, men med proviso om at det er et lån og ikke en gave. Det gjorde vi også med en gjenstand. Stort og anerkjent museum. Fem år etter finner de den ikke igjen (!). Anonymkode: 8286e...029
gale damen Skrevet 14. desember 2018 #5 Skrevet 14. desember 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde vi også med en gjenstand. Stort og anerkjent museum. Fem år etter finner de den ikke igjen (!). Anonymkode: 8286e...029 Er det mulig ?!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2018 #6 Skrevet 14. desember 2018 2 timer siden, gale damen skrev: Er det mulig ?! Ja, den ble borte under «restaurering». Gjenstanden hadde verdi, men de erstatter den ikke da det var et «kulturminne» og de skal ikke være i privat eie. Var jo også derfor vi leverte den fra oss, samtidig som vi sa at dersom den ikke skulle bevares av dem for ettertiden ville vi ha den tilbake. Anonymkode: 8286e...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå