Gå til innhold

Hun St. Lucia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var etter hva jeg har forstått en dame som lovet jomfrudommen sin til Gud og av den grunn nektet å gifte seg, som i sin tur førte til at den tiltenkte ektemannen i sinne rev ut øynene hennes og gjorde henne blind. 

Hvorfor toger alle nordens barn med hvite skjorter og lys og baker snurreboller i den forbindelse? 

Anonymkode: 4e891...462

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du ikke å søke på Internett selv? :)

I Norge blir hun representert som en dame i en hvit dress. Den hvite kjolen/skjorten er et kristent symbol på dåpskjolen, rødt bånd representerer at hun var en martyr (blod). 

I Norge/Norden symboliserer lysene man bærer at kristendommen bringer lys inn i mørket. Og det symboliserer at flammene nektet å ta fyr på henne. 

Bollene aner jeg ikke hvorfor folk baker. 

Anonymkode: b7ae3...d02

Skrevet

Ble ikke hun brent levende?  Derfor lys. Hun ble "accused of heresy", for å si det på godt norsk.

Anonymkode: 7487a...adb

Skrevet

Hun snek inn mat til fanger i fengsel og fattige. Hun viet sitt liv til å hjelpe de som ikke hadde mat fordi hun var heldig å ha nok. Hun kom med lys i mørke

Anonymkode: 2c5ee...456

Skrevet

Dette husket jeg ikke i det hele tatt. Jeg er ikke kristen, men synes bakgrunnen til Luciafeiring var utrolig koselig.

trenger ikke bare være religiøst. En beskjed til folk at man hjelper de i nød, de som ikke har så mye. Og bringe lys i mørket 😄👍

Anonymkode: 7591e...999

Skrevet

Jeg var på Lucia-forestilling på skolen i går.

Der var historien:

Lucia var fra en rik og kristen familie. Moren ble syk, og Lucia lovte å gi Gud alt hvis moren overlevde. Det gjorde moren, og Lucia ville holde løftet og begynte å gi mat til de fattige. Hun besøkte også folk i fengsel for å gi dem håp. 

Forloveden til Lucia var ikke glad for at medgiften ble brukt opp på de fattige. Han var heller ikke kristen. Forloveden anga Lucia til keiseren som ikke likte at folk var kristne. Lucia ble henrettet.

Anonymkode: 9c2f0...aec

Skrevet

Luciafeiringen er blandet sammen med våre hedenske skikker også, for før Jesus kom til orde så feiret man Lussi Langnatt den 13 demeber. Da måtte mann ikke la ilden gå ut av noe ildsted for ellers kom åsgårdsreia og laget helvete i hus, stall og fjøs. Man skulle også være ferdig med de store gjøremålene til jul. 

https://forskning.no/kulturhistorie-jul-overtro/2010/12/lussi-langnatt-den-farligste-natten-i-aret

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble ikke hun brent levende?  Derfor lys. Hun ble "accused of heresy", for å si det på godt norsk.

Anonymkode: 7487a...adb

Ikke så mye norsk over den beskrivelsen 😂😂

Anonymkode: 9b1d2...3a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...