Gå til innhold

Mannen min er langtidssykmeldt - når får han penger fra nav?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har hatt en hjerneblødning og vært sykmeldt i flere uker nå. Da lønn fra jobben kom, manglet det én ukes lønn. Arbeidsgiver sa at resterende skulle komme fra nav. Ikke fått noe fra nav ennå da dette sikkert er under behandling. Men sånn fremover - kommer alle betalinger fra nav istedenfor arbeidsgiver nå da? Hvilken dato utbetales det? Han kommer ikke til å være i arbeid på noen måneder.

Anonymkode: 054ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må logge inn på mitt nav og godkjenne sykemeldingen, det kommer ingen penger før det er gjort...

Nav har utbetaling den 20. hver måned.

God bedring til mannen.

Anonymkode: 300c0...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må logge inn på mitt nav og godkjenne sykemeldingen, det kommer ingen penger før det er gjort...

Nav har utbetaling den 20. hver måned.

God bedring til mannen.

Anonymkode: 300c0...646

Takk for svar :) 

Anonymkode: 054ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste arbeidsgivere forskutterer pengene og får det refundert av nav. Men ellers kommer pengene den 20. i hver mnd, etter at saksbehandlingen er unnagjort. 

Anonymkode: 35b4b...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste arbeidsgivere forskutterer pengene og får det refundert av nav. Men ellers kommer pengene den 20. i hver mnd, etter at saksbehandlingen er unnagjort. 

Anonymkode: 35b4b...c1d

Det er svæææææært mange arbeidsgivere som ikke forskutterer sykepenger. 

Anonymkode: 41e86...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har hatt en hjerneblødning og vært sykmeldt i flere uker nå. Da lønn fra jobben kom, manglet det én ukes lønn. Arbeidsgiver sa at resterende skulle komme fra nav. Ikke fått noe fra nav ennå da dette sikkert er under behandling. Men sånn fremover - kommer alle betalinger fra nav istedenfor arbeidsgiver nå da? Hvilken dato utbetales det? Han kommer ikke til å være i arbeid på noen måneder.

Anonymkode: 054ba...560

her tok det 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Tøystykke skrev:

her tok det 3 mnd

3 mnd???

Vi er avhengig av hans inntekt for å betale lån 😳 hva gjør man da??

Anonymkode: 054ba...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3 mnd???

Vi er avhengig av hans inntekt for å betale lån 😳 hva gjør man da??

Anonymkode: 054ba...560

Har dere ikke snakket med nav om hvorfor pengene ikke er kommet? Det er det første jeg ville ha gjort, så jeg var sikker på at de hadde alle opplysninger de skulle ha, nav kan rote utrolig mye. Hørt om flere som venter i flere måneder, mens andre får pengene med en gang. Vær på de og mas

Anonymkode: b816a...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3 mnd???

Vi er avhengig av hans inntekt for å betale lån 😳 hva gjør man da??

Anonymkode: 054ba...560

Sjekk med Nav om de har fått alle papirene de trenger, sjekk også med arbeidsgiver om at de har sendt inn det de skal. Hvis sykemeldingen er elektronisk, så sørg for at mannen din logger seg på og krysser av det han skal. Er sykemeldingen på papir, lever korrekt del til arbeidsgiver. Hør med banken om dere kan få noen måneder uten avdrag, det burde ikke være noe problem i denne situasjonen.

Anonymkode: cbde5...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 20.41, Anonym bruker skrev:

3 mnd???

Vi er avhengig av hans inntekt for å betale lån 😳 hva gjør man da??

Anonymkode: 054ba...560

JA, 3 måneder. For oss ble det økonomisk krise da han står for den største inntekten. Ikke at det har så mye å si, han tjener ikke særlig bra. 

Det du gjør er at du går til NAV og får sosialpenger til å betale regninger. Hvis ikke du har familie å låne penger av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøystykke skrev:

JA, 3 måneder. For oss ble det økonomisk krise da han står for den største inntekten. Ikke at det har så mye å si, han tjener ikke særlig bra. 

Det du gjør er at du går til NAV og får sosialpenger til å betale regninger. Hvis ikke du har familie å låne penger av. 

Man får ikke sosialpenger til å betale lån

Anonymkode: b816a...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye systemet deres er helt håpløst. Man får en dato man kan søke om sykepengene på (slik jeg gar forstått det på min samboer). Når den er sendt inn tar det ca 5 virkedager før pengene kommer dersom alt er i orden. Her satte de datoene til dette med 6-7 ukers mellomrom, så det gikk 2 mnd mellom hver utbetaling. Måtte ta opp forbrukslån for å betale regninger i starten. Bedritent system.

Anonymkode: 8f25e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det nye systemet deres er helt håpløst. Man får en dato man kan søke om sykepengene på (slik jeg gar forstått det på min samboer). Når den er sendt inn tar det ca 5 virkedager før pengene kommer dersom alt er i orden. Her satte de datoene til dette med 6-7 ukers mellomrom, så det gikk 2 mnd mellom hver utbetaling. Måtte ta opp forbrukslån for å betale regninger i starten. Bedritent system.

Anonymkode: 8f25e...0ea

Det er helt forferdelig at man skal bli ståendes med gjeld fordi man ikke får penger man har rett på :(

Anonymkode: b816a...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt forferdelig at man skal bli ståendes med gjeld fordi man ikke får penger man har rett på :(

Anonymkode: b816a...ec1

Ja, men det er nytteløst å forsøke å forklare de dette. De brukte månedsvis på å behandle den første sykemeldingen, så da røyk bufferen. Så når de endelig hadde fått papirene for 3 gang og innvilget sykepenger så ble datoen satt 7 uker frem og dermed måtte han ta opp lån til regningene. Det er lite mennenskelighet igjen hos nav per 2018. Og verre vil det nok bli.

Anonymkode: 8f25e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det nesten 5 mnd, før jeg fikk sykepenger. Men siden jeg var enslig mor, så anbefalte Nav meg, og søke om sosialstønad, da det kunne ta lang tid å få sykepenger. Vet ikke hvor mange ganger jeg måtte ringe både Nav, og arbeidsgiver.

Anonymkode: 543f4...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mann ble sykemeldt pga kreftbehandling tror jeg det tok ca 4 -5 mnd før han fikk noe fra NAV. Heldigvis hadde vi en grei buffer. 

Anonymkode: 2ce78...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble sykemeldt i siste svangerskapet fikk jeg pengene rimelig kjapt, men husker ikke eksakt hvor mange dager/uker. (Etter de første 16 dagene der jeg ikke får noe grunnet eget firma). 

Anonymkode: ae07c...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det nye systemet deres er helt håpløst. Man får en dato man kan søke om sykepengene på (slik jeg gar forstått det på min samboer). Når den er sendt inn tar det ca 5 virkedager før pengene kommer dersom alt er i orden. Her satte de datoene til dette med 6-7 ukers mellomrom, så det gikk 2 mnd mellom hver utbetaling. Måtte ta opp forbrukslån for å betale regninger i starten. Bedritent system.

Anonymkode: 8f25e...0ea

Det handler vel om hvor lange sykemeldinger han får? Du kan først søke sykepenger for perioden du har vært sykemeldt når den er over, for du skal melde fra om du har hatt ferie, jobbet noe osv. Om legen da sykemelder i 6 uker, så går det vel 6 uker mellom hver gang du kan søke om sykepenger. 

Anonymkode: c903d...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...