Gå til innhold

Når man får vite om overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

To år langt overgrep av en tenåring. Har man varslingsplikt selv om tenåringen ikke ønsker å anmelde? Altså varsle om overgrepet til pliti, helsetjeneste, mor etc? Er det forskjell på om man får vite om dette når man er på jobb (feks lærer) eller om man får vite om dette som privatperson? Har læreren varslingsplikt på tross av elevens ønske om å ikke anmelde fordi hun (med rette) er redd for konsekvendene? Hvordan ivaretar man tenåringen ebst i en sånn situasjon, er det hennes beste å bevare hemmeligheten sammen med henne eller tenke at en selv er voksen og hun ikke myndig og at hun er behandlingstrengende selv om hun ikke føler hun er det?

Anonymkode: e8d65...52c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvenssenteret i hjernen på tenåringer er ikke ferdig utviklet, så her må man som voksen ta ansvar. Jeg ville sagt ifra både til hennes foreldre og til politi og barnevern. 

Hun kommer til å trenge hjelp, for selvom hun kanskje ikke opplever så mye traumer rundt det nå vil det mest sannsynlig komme. Det finnes noen få som ikke får noen reaksjoner, men å ta sjansen på at det gjelder henne er jo dumt.

Ville også rådet henne til å ta kontakt med Dixie senteret i Oslo, de har gode tilbud til både den utsatte og til pårørende.

Anonymkode: bb5d2...b41

Skrevet

Du tar kontakt med din overordnede. NÅ. 

Så ringer han/dere politiet. MED DET SAMME. 

Det er retningslinjene. 

Anonymkode: ee72c...a6b

Skrevet

Hvor finner jeg retningslinjene formidlet? Vil gjøre HELT rett i alle ledd. I forhold til nåtid og fremtid for tenåringen det angår. Jeg har ingen overordnet (lærer var en eksemplifisering).

Skrevet

Da ringer du politiet. 

Skrevet

Jeg kjenner flere voksne som sliter psykisk pga overgrep som skjedde da de var barn/unge. 

Det er ikke sånn at ungdom selv skjønner hva som vil være ødeleggende på sikt... 

Det viktigste er at hun blir trodd og tatt på alvor i dag, og at personen som har begått ugjerningen blir meldt. 

Du må ta ansvar her og melde ifra 

Anonymkode: c71eb...78b

Skrevet

Én ting er jo om man skal ta hensyn til tenåringens ønsker og IKKE anmelde, men hva om denne overgriperen har flere ofre? Som ikke tør å melde fra til trygge voksne? Evt forgriper seg på noen i fremtiden? Vil du ta den sjansen..? 

Anonymkode: 88aa7...331

Skrevet

Snakk med barnet og overtal. Fortell at det kan være mange andre som er utsatt for det samme og at dette barnet kan redde de alle fra et helvete. 

Melder du fra, kan du risikere at barnet nekter og sier at det bare var oppspinn, nekter å snakke med deg, nekter å sette en stopper for det. 

Det rette vil selvsagt være å melde fra, men det beste er å ha barnet på laget

Anonymkode: 63072...23c

Gjest Marihønne
Skrevet

Som lærer har du taushetsplikt og forstår det er vanskelig å føle at du eventuelt må bryte med den tilliten du har fått fra denne personen, men så lenge vedkommendes beste velvære står i fare har du også plikt til å varsle barnevern, politi og foresatte.. Kan tenke seg at vedkommende reagerer med sinne, men om noen år kommer nok vedkommende til å takke deg for at du gjorde noe. Slike ting ødelegger et menneske hvis man skal gå rundt å bære på det uten å få hjelp. 

Skrevet
6 minutter siden, Marihønne skrev:

Som lærer har du taushetsplikt og forstår det er vanskelig å føle at du eventuelt må bryte med den tilliten du har fått fra denne personen, men så lenge vedkommendes beste velvære står i fare har du også plikt til å varsle barnevern, politi og foresatte.. Kan tenke seg at vedkommende reagerer med sinne, men om noen år kommer nok vedkommende til å takke deg for at du gjorde noe. Slike ting ødelegger et menneske hvis man skal gå rundt å bære på det uten å få hjelp. 

Hun er ikke lærer

Anonymkode: 63072...23c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

To år langt overgrep av en tenåring. Har man varslingsplikt selv om tenåringen ikke ønsker å anmelde? Altså varsle om overgrepet til pliti, helsetjeneste, mor etc? Er det forskjell på om man får vite om dette når man er på jobb (feks lærer) eller om man får vite om dette som privatperson? Har læreren varslingsplikt på tross av elevens ønske om å ikke anmelde fordi hun (med rette) er redd for konsekvendene? Hvordan ivaretar man tenåringen ebst i en sånn situasjon, er det hennes beste å bevare hemmeligheten sammen med henne eller tenke at en selv er voksen og hun ikke myndig og at hun er behandlingstrengende selv om hun ikke føler hun er det?

Er du på jobb har du plikt til å melde fra til rette instanser (hør m ledelsen), privat har du ikke dette (men jeg vil likevel si du har en moralsk plikt). 

Behandling kan ingen pålegge henne, det må hun ønske selv.

Anonymkode: 41811...981

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor finner jeg retningslinjene formidlet? Vil gjøre HELT rett i alle ledd. I forhold til nåtid og fremtid for tenåringen det angår. Jeg har ingen overordnet (lærer var en eksemplifisering).

Riktig meldevei kommer helt an på hvem som har begått overgrepet, om offeret nå er over eller under 16 år, og hvor du jobber. 

Her hadde jeg søkt råd hos politi evt barnevern.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Riktig meldevei kommer helt an på hvem som har begått overgrepet, om offeret nå er over eller under 16 år, og hvor du jobber. 

Her hadde jeg søkt råd hos politi evt barnevern.

Hvis overgriper er et familiemedlem, så tar du feks ikke uten videre kontakt med foreldre for å melde fra, da må du være varsom

Skrevet

Du bør ringe til barnevern for rådgivning! De rådene du får her er ikke nødvendigvis riktig 

Anonymkode: f2b71...e8b

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. Du må lese tråden gjennom.

Det er IKKE feil. Plikten er moralsk for privatpersoner og lovpålagt for helsepersonell, lærere, lærerasssistenter, barnehageassistenter - alle som jobber med folk. Det samme gjelder avvergingsplikten.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du på jobb har du plikt til å melde fra til rette instanser (hør m ledelsen), privat har du ikke dette (men jeg vil likevel si du har en moralsk plikt). 

Behandling kan ingen pålegge henne, det må hun ønske selv.

I jobben har du plikt til å melde fra, uavhengig av hva sjefen mener også. Ikke bare moralsk plikt. Dette er viktig

Skrevet

Du er nødt til å ringe barnevernet for RÅDGIVNING om hva du skal gjøre. Det gjør du anonymt.

Rådene her tar ikke høyde for HVEM som har utført overgrep. Er det en jevnaldrende er det helt andre regler enn hvis det er en voksen. Også er det igjen andre regler for hvis det er feks foreldre.

Men igjen, ring anonymt og legg ut detaljer anonymt om hva du vet. Så gir de deg råd om hva du bør gjøre videre 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er nødt til å ringe barnevernet for RÅDGIVNING om hva du skal gjøre. Det gjør du anonymt.

Rådene her tar ikke høyde for HVEM som har utført overgrep. Er det en jevnaldrende er det helt andre regler enn hvis det er en voksen. Også er det igjen andre regler for hvis det er feks foreldre.

Men igjen, ring anonymt og legg ut detaljer anonymt om hva du vet. Så gir de deg råd om hva du bør gjøre videre 

Nei, man ringer ikke barnevernet først.

Man ringer politiet som så tar kontakt med barnevernet. Politiet først fordi det er de som kan sikre spor og avhøre på en slik måte at det får størst rettslig vekt. 

Barnevernet blir koblet inn uansett men politiet er rette instans for å melde om overgrep!! 

Skrevet
28 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, man ringer ikke barnevernet først.

Man ringer politiet som så tar kontakt med barnevernet. Politiet først fordi det er de som kan sikre spor og avhøre på en slik måte at det får størst rettslig vekt. 

Barnevernet blir koblet inn uansett men politiet er rette instans for å melde om overgrep!! 

Les hva jeg skriver da, i uthevet skrift.

Det er altfor mange viktige detaljer som mangler her til at noen kan gi så bastante råd som du gir

Skrevet

Ser ut til, etter videre søk, at retningslinjene tilsier at barnevernstjenesten skal kontaktes for videre rådgivning. 

Takk.

Hi

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Ser ut til, etter videre søk, at retningslinjene tilsier at barnevernstjenesten skal kontaktes for videre rådgivning. 

Takk.

Hi

Ja, gjør det. I første omgang kan du be om å drøfte det helt anonymt

Skrevet

Jeg ville ringt politiet med en gang. Dette er fordi de faktisk jobber med den type kriminalitet. Og som nevnt i denne tråden, så burde det ikke vært et sprsmål om hva man skal gjøre. Alle bør vite hva man gjør i en slik situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...