Gå til innhold

Kjøper du gaver til søsken som ikke har barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere ikke gir gaver mellom voksne i familien, søsken gir gaver til dine barn, gir dere da gave til søsken som selv ikke har barn?

Anonymkode: 6a46f...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi gir gaver til alle, så barnløse søsken får selvfølgelig.  Hadde det vært klare regler på at voksne ikke får ( som jeg synes er litt synd, en liten gave trenger ikke sprenge banken) hadde ingen voksne fått. Heller ikke søsken. 

Når det er sagt, folk må gjerne la være å gi meg gaver, men jeg forbeholder meg retten til å gi til hvem jeg vil. Så om svoger og svigerinne ikke vil gi til meg får det være deres sak. De får gave uansett. 

Endret av amandine
Skrevet

Vi hadde et år da vi ga bare til barna. Men d kjøpte jeg likevel gave til broren min som ikke har barn. Føler det blir feil at han kjøper gave til barna mine også får han ingenting tilbake. 

Anonymkode: 578df...a93

Skrevet

Ja selvfølgelig, de gir jo gave til mine barn.

Anonymkode: fbb6a...ac0

Skrevet
15 minutes ago, sug lut said:

For en merkelig problemstilling.

Hvorfor er det merkelig?

Skrevet

Å gi gaver bare til barna høres så rart ut at jeg har vanskelig for å forstå problemstillingen.

Logisk sett burde du jo ikke gi til noen voksne og ikke andre ut fra hvor mange barn de har.  Skal det være retferdig så vil jo broren sansynlig vis få barn senere. Da gir du til dem og får ingenting tilbake.

Anonymkode: e3962...326

Skrevet

I mannens familie er det bare barna som får gaver, i min familie kjøper vi til voksne og barn. Før mannens søster fikk barn kjøpte vi gave til henne, og hun til våre barn. Nå har både mine og mannens søsken barn, så nå er det ikke en problemstilling. 

Anonymkode: 33640...0e6

Skrevet

Selvsagt får de gave.

Anonymkode: 89608...e4c

Skrevet

Ja, det er klart jeg gir gaver til søsken uten barn. Hvis de får seg kjæreste gir jeg til den også. Om de blir samboere får de gave sammen og om de får barn gir jeg gave til både barn og søsken. Jeg har ikke god råd, men jeg synes det er hyggelig å gi gaver. I år har min bror kjæreste og da får hun også gave. En selvfølge i min verden. Julaften og gaver er ikke bare for barna, for min del er det like mye for de voksne.

Men jeg forventer ikke gave tilbake og det er helt greit om de ikke har råd eller ikke kan gi.

Skrevet

Vi gir til foreldre, samt de voksne vi feirer sammen med. 

Anonymkode: 19aae...8c8

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det merkelig?

Fordi jeg kjøper gaver etter lyst og ønske om å glede, ikke avtaler om hvem det er "lov" å kjøpe til.

Skrevet

Jeg har 3 barnløse søsken og vi er nære og gode venner. Selvfølgelig får de gave av meg ❤ både de og kjæreste/samboer får. Hadde de hatt barn så hadde de også fått. Kutter ikke ut å gi selv om de er voksne.

Anonymkode: 6333d...d45

Skrevet
3 minutter siden, Rabbenreka skrev:

Ja, det er klart jeg gir gaver til søsken uten barn. Hvis de får seg kjæreste gir jeg til den også. Om de blir samboere får de gave sammen og om de får barn gir jeg gave til både barn og søsken. Jeg har ikke god råd, men jeg synes det er hyggelig å gi gaver. I år har min bror kjæreste og da får hun også gave. En selvfølge i min verden. Julaften og gaver er ikke bare for barna, for min del er det like mye for de voksne.

Men jeg forventer ikke gave tilbake og det er helt greit om de ikke har råd eller ikke kan gi.

Nettopp. Det er til og med greit om de ikke har lyst. Jeg trenger ikke få, men jeg vil jaggu gi.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Nettopp. Det er til og med greit om de ikke har lyst. Jeg trenger ikke få, men jeg vil jaggu gi.

Ikke sant, samme tenker jeg. Min bror ringte meg når kjæresten hans fant ut at jeg skulle kjøpe gave til henne for å si at da følte hun at hun måtte gi til meg også. Og det synes jeg er trist. Jeg vil jo ikke at noen skal kjøpe gave av tvang bare fordi jeg kjøper til de. 

Jeg prøvde å forklare han det, men han sto fast på at hun følte hun måtte kjøpe til meg siden jeg kjøpte til henne.

Julen handler ikke om tvang, men om glede 😊

Skrevet
10 minutes ago, sug lut said:

Fordi jeg kjøper gaver etter lyst og ønske om å glede, ikke avtaler om hvem det er "lov" å kjøpe til.

Poenget er at vi ikke gir gave mellom voksne innad i familien.

Skrevet (endret)

Familien min laga ein slik avtale om å berre gje til barna då eg framleis var barnlaus.  Det var dritkjipt å gje frå seg posar fulle av pakkar, og få ingenting attende!

-No når eg sjølv har ungar synes eg det er ei grei avtale.

Endret av soleia
.
Skrevet
24 minutes ago, Anonym bruker said:

Å gi gaver bare til barna høres så rart ut at jeg har vanskelig for å forstå problemstillingen.

Hvorfor det? Mange som har kuttet ut gaver mellom voksne. 

Skrevet

Her er de uten barn, ofte single i tillegg, så hvis de ikke får gave av søsken, så vil de ikke få en eneste gave på julaften, det er trist det

Anonymkode: fbb6a...ac0

Skrevet

For meg høres det helt merkelig ut at de voksne skal sitte på julaften og se på at barna åpner gaver, uten å få noe selv....

Hva er det egentlig man lærer ungene ved å lage slike regler? 

Mine unger synes gavene vi voksne får er minst like gøy som det de får selv, hva fikk du mamma osv. Man trenger overhodet ikke sprenge noe budsjett, små gaver som ikke koster så mye er minst like koselig som kostbare ting. Fakta er at vi voksne stort sett kjøper de kostbare tingene selv, så gavene blir søte små ting som betyr noe, en pocketbok, en håndkrem, et krus med en spesiell tekst osv, ting som har fått giveren til å tenke akkurat på deg. Det er superkoselig. Og folk som ikke gidder å legge så mye i det gir en sjokolade e.l. og det er koselig det også ;)

Så selvfølgelig får min barnløse søster gave, hun gir jo til barna mine, og til meg, selvføgelig skal hun ha noe igjen.

Anonymkode: a914c...d85

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at vi ikke gir gave mellom voksne innad i familien.

Hvilket jeg synes er poengløst.

Skrevet

Ja her får alle😊 julen er både for store og små. Og som noen skriver så trenger det ikke være mye. Jeg strikker votter til tanter og onkler der garnet koster 20,- pr nøste og to nøster pr par. Ja det går tid å strikke, men tid har jeg.

Anonymkode: 318df...fa2

Skrevet

Det er så feil som det går ann å bli å bare gi gaver til barna. Dagens barn vokser opp i den tro at de er verdens midtpunkt og samtlige barn har godt av å se at de voksne får fokus og gaver også.

Anonymkode: 978a5...764

Skrevet

Jeg gir til søsken som har barn, så selvsagt hadde de fått om de var barnløse også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...