Gå til innhold

Tidlig barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har regnet ut at hvis vesla skal begynne i barnehage neste høst, er hun knapt 11 mnd gammel. Er det uforsvarlig å ha henne i barnehage så tidlig? 😕 Vil gjerne ta opp studiene igjen. Studiet har mye obligatorisk oppmøte, og det egner seg dårlig til å ha med barn i undervisningen... Er det mulig å få halv barnehageplass? Hvordan fungerer det i praksis? Søker man om halv i selve søknaden?

Anonymkode: f7644...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt hadde akkurat rukket å bli 11 mnd. Gikk greit det. Litt gråt i starten, men det gikk seg til fort.

Anonymkode: 8b349...c8e

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale halv plass til en så liten unge, da må han mer eller mindre bli kjent på nytt igjen hver gang og det kan ta mye lenger tid å bli trygg

Anonymkode: b4e09...601

Skrevet

Det går nok helt fint,men anbefaler at ungen har full plass og heler kortere dager om du kan.

Anonymkode: 75bf1...22d

Skrevet

To av mine tre begynte ved 11mnd og det har gått strålende! De er i dag lykkelige trygge barn!

jeg har også stått i andre enden å tatt imot mage på 11mnd ig har utelukkende posetiv erfaring.

Anonymkode: 0b4b8...4b5

Skrevet

Ikke mange barnehager tilbyr annet enn 100% plass lenger da det er vanskelig å fylle opp de siste 50% og da taper barnehagen penger. Går bra med mange som starter så tidlig men ville ha sjekket ut størrelse på barnegruppa og antall ansatte, kan bli voldsomt med for store grupper. 

Anonymkode: a3d77...de5

Skrevet

Det kommer nok helt an på barnet. Noen er mere klar en andre. Men uansett med lengre tilvenning og kortere dager den første tiden går det nok bra. 😊

Anonymkode: 3934a...af2

Skrevet

Det går fint, full plass og korte dager når du kan så går det fint. 

Skrevet

Det er så individuelt. Eldste begynte da hun var ett år. Hun var veldig trygg fra start og helt ukomplisert. Hun gråt selvsagt litt ved levering men hun trivdes godt. Yngste var 14 måneder, jeg valgte å utsette oppstart da hun ved tilvenning viste så tydelig at hun var utrygg og hun gråt masse. Heldigvis hadde jeg en jobb der det med litt justering lot seg gjøre at hun var hjemme fire måneder til, var en kabal med mannen, besteforeldre og meg for å få det til. Minste krabbet fortsatt da hun skulle begynne og jeg tror det var litt av årsaken, de andre barna gikk og var litt tøffere i trynet. Min satt på gulvet og var helt overveldet av alt sammen. 

Anonymkode: d154b...1f5

Skrevet

Som regel finnes det studentbarnehager og disse kan du hente og levere barna i nesten når det passer deg, pluss at dersom barnet ditt har oppkast/sykere enn det som vanligvis er lov og du har eksamen kan du likevel levere for å kunne avlegge eksamen (heldigvis aldri skjedd her, men dersom man har jobbet for eksamen og barnet er sykt så er det greit å ha muligheten). 

Pluss at de er som regel veldig studievennlige når det kommer til tid de åpner og stenger i forhold til undervisning. 

Anonymkode: 1802c...4a6

Skrevet

Søk full plass, mange barnehager sier nei til søkere som søker halv plass fordi de da må legge den kabalen... Lettere å i tilfelle si opp halve plassen senere og beholde halv plass. Men da får du faste dager fordi du jo deler plassen med noen andre, det vanlige er å ha to og tre faste dager annenhver uke.

Jeg personlig ville søkt full plass og hatt korte dager.

Anonymkode: 7fc27...c8d

Skrevet

Min var ikke fylt 11 måneder enda da hun begynte. Det gikk veldig, veldig fint! Over all forventning. Hun elska barnehagen fra første stund.

Men anbefaler full plass og korte dager i stedet. Så kan du jo ta fridager innimellom når det passer dere. 

Anonymkode: e320a...1f1

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har regnet ut at hvis vesla skal begynne i barnehage neste høst, er hun knapt 11 mnd gammel. Er det uforsvarlig å ha henne i barnehage så tidlig? 😕 Vil gjerne ta opp studiene igjen. Studiet har mye obligatorisk oppmøte, og det egner seg dårlig til å ha med barn i undervisningen... Er det mulig å få halv barnehageplass? Hvordan fungerer det i praksis? Søker man om halv i selve søknaden?

Vi søkte om halv plass til barnet på 11 mnd . Gjett om jeg glad for at det ikke gikk og vi fikk 100 prosent ! 😁 Barnet mitt hadde også større glede av å spise frokost sammen med de andre barna, slik at hun ikke kom midt i leken og ble utenfor. 

Anonymkode: ac346...4b9

Skrevet

Takk for mange svar. Godt å høre at det har gått greit for de fleste. Er så usikker, kjenner flere som mener at barn ikke bør gå i barnehage før de nærmer seg 2 år. Vil jo det beste for henne.. Skal sjekke om det finnes studentbarnehage her. Hva vil dere si er passende strl på barnegruppa og antall ansatte? 🙂

Og hva skjer hvis vi søker full plass, men så viser det seg i høst at hun ikke er klar? Må vi betale for barnehageplassen likevel, eller er det mulig å "si opp"?

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for mange svar. Godt å høre at det har gått greit for de fleste. Er så usikker, kjenner flere som mener at barn ikke bør gå i barnehage før de nærmer seg 2 år. Vil jo det beste for henne.. Skal sjekke om det finnes studentbarnehage her. Hva vil dere si er passende strl på barnegruppa og antall ansatte? 🙂

Og hva skjer hvis vi søker full plass, men så viser det seg i høst at hun ikke er klar? Må vi betale for barnehageplassen likevel, eller er det mulig å "si opp"?

HI

Det er gjerne en måneds oppsigelsestid, men noen steder er det to måneder.

Anonymkode: 7fc27...c8d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det er veldig vanlig å begynne før de er 2 år, vi har hatt unger ned i 8 mnd. I år består min gruppe av 16 barn født i 2017 og 2018, jeg synes det er for mange og hadde heller ønsket 12 barn og 4 voksne

Skrevet

Jeg måtte starte på studiene da eldste var 10 måneder. Det gikk kjempefint. Litt gråt var det jo, men ikke mer enn for søsknene som begynte noe senere. 

Jeg hadde ikke råd til å utsette barnehagestart med 6 mnd. Så da måtte det bli slik. I dag er han en blid og trygg ungdomsskolegutt med mange venner og som også er flink på skolen.

Ikke ha dårlig samvittighet. Det går helt fint. Jeg studerte medisin og hadde mye obiligatorisk undervisning, men kunne la ham få korte dager og så leste jeg på kvelden.

Anonymkode: 9bc1a...0e2

Skrevet

Det kommer nok mye an på barnet. Min eldste er forsiktig av seg, og hadde ikke klart bhg så tidlig. 

Det var en gutt som startet tidlig i hans avdeling i høst. Moden for alderen, men har aldri sett en så sliten unge om ettermiddagebe i bhg før. Litt hjerteskjærende. Han burde hatt kortere dager.. 

Anonymkode: 32cb1...85d

Skrevet

Hmm.. Jeg håper det går greit hvis vi satser på korte dager. Får hente henne med en gang undervisningen er slutt. 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm.. Jeg håper det går greit hvis vi satser på korte dager. Får hente henne med en gang undervisningen er slutt. 

HI

Det kommer nok til å gå helt fint, husk på at de ansatte er vant til å ta i mot de her små og deres litt smånervøse foreldre :)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok til å gå helt fint, husk på at de ansatte er vant til å ta i mot de her små og deres litt smånervøse foreldre :)

Takk! Vi får håpe det 😊

Skrevet
On 12/11/2018 at 10:36 PM, Anonym bruker said:

Min var bare 9mnd, noen ganger må man dessverre, her gikk han 60 % og besteforeldrene hadde han resten i nesten 2 år , nå har han nettopp blitt 3 og begynte i full plass fra høsten av

Anonymkode: 3d099...7d2

Skrevet

Min var også bare 9 mnd da hun begynte på 1/2 plass. Gikk strålende, og hun begynte på 60% da hun var 3 år. Barnehagen ønsket å ha henne mer der, og både vi og dem syntes det var for lite for henne de ukene hun bare var der 2 dager. Jeg jobbet turnus, så det passet meg best å ikke sende henne i barnehagen når jeg selv skulle på kveldsvakt. Hun er en trygg, sosial ungdomsskolejente i dag.

Anonymkode: c1c02...5ed

Skrevet
På 12.12.2018 den 22.22, Anonym bruker skrev:

HI

Hos oss går det ofte bedre med de yngste så lenge de har trygg tilknytning til foreldrene og er vant til å møte andre barn og voksne gjennom barselgrupper, venner og familie. Jeg synes det ideelle er 9 barn og 3 voksne, evt 12 barn og 4 voksne. 

Flere av «mine» barn (er ped.leder på 1-3 års avd med 9 barn) kommer mellom 7.15 og 8.00 og blir hentet mellom 14.30 og 15.30, sover 1-2 timer ca 11.30 til 13.00. Er uthvilte mesteparten av den våkne tiden og har det fint! 😊

Anonymkode: a3d77...de5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...