Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Kan man bli tvangsinnlagt når man har en spiseforstyrrelse og ikke går opp i vekt og i praksis er undervektig? Og blir barnevernet varslet? Ser ikke helt relevansen for barnevernet ettersom ting har en tendens til å bli litt (mye) enklere å håndtere når jeg ikke er gravid og opplever ukontrollert vektøkning. Og JA, jeg vet at jeg har et problem og har forsøkt å gjøre noe med det, men ting virker litt uoverkommelig å jobbe mot nå og behandling har egentlig bare fungert mot sin hensikt og skapt et enda større forsvar. Trenger ikke kommentarer på at jeg er en dårlig mamma og uansvarlig gravid etc. Lurer bare på det praktiske om hva de har lov til når det gjelder barnevern og bruk av tvang. Anonymkode: 63892...8c4
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har en kusine som har vært tvangsinnlagt noen ganger pga spiseforstyrrelse. Om barnevernet har vært inne i bildet da, vet jeg ikke. Anonymkode: 9c3d8...afe
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Det går ikke an å gi et fasitsvar på dette, for alt avhenger av din omsorgsevne. Om du ikke klarer å ta til deg nok næring kan du tvangsinnlegges og "fores" intravenøst for at babyen i magen skal få næringen den trenger, akkurat som de kan tvangsinnlegge rusmisbrukere for å holde de unna rus mens de går gravide. Er det bekymring om din omsorgsevne vil barnevernet bli kontaktet. Anonymkode: e45c3...a37
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Edit: viktg tillegsopplysning.. Er gravid.. Ts... Anonymkode: 63892...8c4
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har en kusine som har vært tvangsinnlagt noen ganger pga spiseforstyrrelse. Om barnevernet har vært inne i bildet da, vet jeg ikke. Anonymkode: 9c3d8...afe Beklager jeg koblet ikke helt her. Ser nå at du er gravid, jeg kan ikke huske om hun ble tvangsinnlagt når hun var gravid Anonymkode: 9c3d8...afe
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 Du er gravid nå og sliter fordi du legger på deg? Tror du ikke da at det å bli innlagt og sørge for at fosteret får den næringen det trenger er en god ide? Du vet jo at tankene dine om vektøkningen ikke er gode? Anonymkode: 4f58a...20a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 Er du gravid? Spiseforstyrrelser er alvorlig, men om barnevernet blir involvert kommer an på flere faktorer. Du mister IKKE barnet ditt på grunn av sykdom. Men kanskje må du ha litt hjelp for å komme deg dit du bør være for å ta deg av det. Har du en mann som kan ta seg av barnet mens du er innlagt feks? Anonymkode: 1d070...8b0
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 Barneverntjenesten har ikke myndighet til å tvangsinnleggelser deg hvis det er det du mener. Men legen din kan kanskje det. Da er det også mulig at det vil sendes en bekymringsmelding til barneverntjenesten, da vil det vurderes om det opprettes en undersøkelse når barnet er født. Anonymkode: 00341...430
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du gravid? Spiseforstyrrelser er alvorlig, men om barnevernet blir involvert kommer an på flere faktorer. Du mister IKKE barnet ditt på grunn av sykdom. Men kanskje må du ha litt hjelp for å komme deg dit du bør være for å ta deg av det. Har du en mann som kan ta seg av barnet mens du er innlagt feks? Anonymkode: 1d070...8b0 Poenget er jo at hun evt tvangsinnlegges fordi hun ikke går opp i vekt. Det er babyen i magen de er bekymret for sånn som jeg forstår hovedinnlegget. Anonymkode: 60c72...fab
Iiiiik Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 Ja, det er klart tvangsinnleggelse kan vurderes hvis man mener det er viktig for fosterets utvikling. Det er jo et annet klinisk grunnlag enn hva som er produktivt for din spiseforstyrrelse. Intravenøs næring er sjelden en lykkelig vei til helbredelse av spiseforstyrrelser, bortsett fra at man nok fungerer bedre kognitivt når man ikke er alvorlig underernært. Om barnevernet blir involvert hvis du blir tvangsinnlagt avhenger jo av hva faren kan bistå med. Er han oppegående og kan ivareta barna du har fra før, vil de ikke bli institusjonsplassert selv om du mottar nødvendig helsehjelp.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #11 Skrevet 11. desember 2018 Viss du skader barnet i magen med å ikke få i deg nok næring så blir barnevernet innblandet. Du viser dårlig omsorgsevne og at du setter egne behov langt foran barnet i magen sine. Barnevernet vil nok sette igang tiltak for å sjekke deg, mulig de vil omplassere barnet også dersom far ikke viser at han kan ta vare på det etterpå siden du mishandler det i magen og ikke gir det næringen det trenger. barnevernet vil selvsagt sjekke hvordan Evt andre barn hos dere har det. Får de nok mat, går de nok opp i vekt i forhold til alder, blir deres behov sett osv. Anonymkode: 30f0c...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå