Gå til innhold

Når cøliaki ødelegger familien..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har cøliaki. Dette blir værre og værre å leve med, da han finner opp stadig strengere regler for «smuleregime» Han lever som om han har IgE-cøliaki, men det har han altså ikke.. 

Han har egen benk, eget utstyr til matlaging, egen matboks, men han stoler likevel ikke på at jeg lager glutenfri (nok) mat, og han dobbelt og trippelsjekker alt jeg lager. Han kan ikke kysse meg, drikke av samme kopp/flaske som meg, steke i samme ovn som vår mat, han kaster ikke brød som muggler (han nekter å ta i vår mat, så den muggler hvis vi ikke er hjemme) 

Vi har ikke vanlig mel i vårt hus, kun glutenfritt. Og hvis jeg ikke tørker av benken før jeg legger mat (med emballasjen på) der, klikker han og sier jeg ikke er nøye nok. 

Dette går ikke an å ta opp med han, for da mener han at jeg ikke bryr meg, at jeg ikke respekterer han, at jeg har blitt mindre forsiktig, at jeg ikke bryr meg om at han blir syk. 

Feks; Hvis noen sender embalerte tacolefser, som ligger på et fat, over tacokjøttet, påstår han at han da ikke kan spise mer kjøttdeig. I fall det har ramlet en smule i kjøttet..

Sånn holdt han ikke på før. Men dette blir værre og værre og det dukker opp stadig nye regler og restriksjoner.. 

Jeg har lest meg grundig opp på cøliaki og vi har vært sammen i hele mitt voksne liv. Vi krangler mer og mer om dette, og hele samlivet er i ferd med å gå i oppløsning. Aldri et kyss.. han vrir seg unna eller dytter meg bort. 

Hva gjør jeg!? 

Anonymkode: e4039...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Mannen har cøliaki. Dette blir værre og værre å leve med, da han finner opp stadig strengere regler for «smuleregime» Han lever som om han har IgE-cøliaki, men det har han altså ikke.. 

Han har egen benk, eget utstyr til matlaging, egen matboks, men han stoler likevel ikke på at jeg lager glutenfri (nok) mat, og han dobbelt og trippelsjekker alt jeg lager. Han kan ikke kysse meg, drikke av samme kopp/flaske som meg, steke i samme ovn som vår mat, han kaster ikke brød som muggler (han nekter å ta i vår mat, så den muggler hvis vi ikke er hjemme) 

Vi har ikke vanlig mel i vårt hus, kun glutenfritt. Og hvis jeg ikke tørker av benken før jeg legger mat (med emballasjen på) der, klikker han og sier jeg ikke er nøye nok. 

Dette går ikke an å ta opp med han, for da mener han at jeg ikke bryr meg, at jeg ikke respekterer han, at jeg har blitt mindre forsiktig, at jeg ikke bryr meg om at han blir syk. 

Feks; Hvis noen sender embalerte tacolefser, som ligger på et fat, over tacokjøttet, påstår han at han da ikke kan spise mer kjøttdeig. I fall det har ramlet en smule i kjøttet..

Sånn holdt han ikke på før. Men dette blir værre og værre og det dukker opp stadig nye regler og restriksjoner.. 

Jeg har lest meg grundig opp på cøliaki og vi har vært sammen i hele mitt voksne liv. Vi krangler mer og mer om dette, og hele samlivet er i ferd med å gå i oppløsning. Aldri et kyss.. han vrir seg unna eller dytter meg bort. 

Hva gjør jeg!? 

Virker som om det er på høy tid med litt terapi for mannen din... 

Skrevet

Han er jo rett og slett blitt psykisk syk av det!! Det trenger ikke være SÅ nøye!! Ikke kysse deg? 

Han får ta seg en tur til psykolog, for dette er ikke normalt!!

Hilsen en med cøliaki som lager mye mat med gluten i til barnet mitt!! Har aldri tatt skade av det!

Anonymkode: d483a...f02

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han er jo rett og slett blitt psykisk syk av det!! Det trenger ikke være SÅ nøye!! Ikke kysse deg? 

Han får ta seg en tur til psykolog, for dette er ikke normalt!!

Hilsen en med cøliaki som lager mye mat med gluten i til barnet mitt!! Har aldri tatt skade av det!

Anonymkode: d483a...f02

Kyss kan faktisk være alvorlig hvis man har nøtteallergi og kysser en som har spist nøtter. Hvorfor så sjokkert? 

Anonymkode: 163e1...a6c

Skrevet

Jøss. dette har jo blitt sykelig på en psykisk måte for han.

Jeg har selv en venninne med cøliaki, og datteren min har også en venninne med cøliaki, og i tillegg har vi en inngiftet svigerinne med cøliaki. Så vi er slett ikke uvant med å håndtere dette. Men det regimet du beskriver har tippet helt over.

Ja, selvfølgelig må man være streng og skille ting det kan komme smuler i og ting det ikke kan komme smuler i, så å ha to smør osv er en selvfølge, men det kommer ikke smuler i kjøttdeigen fordi noen har løftet et fat med lefser over altså.

Jeg stemmer også for terapi, mannen din har det ikke godt og det har ikke dere heller.

Anonymkode: bcf37...170

Skrevet

Hva er IgE-cøliaki ?

Han høres unormalt opphengt ut, høres ut som om det har tippet litt over psykisk. Tenker han trenger noen å snakke med

Anonymkode: b1c18...56e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kyss kan faktisk være alvorlig hvis man har nøtteallergi og kysser en som har spist nøtter. Hvorfor så sjokkert? 

Det er ikke snakk om alvorlig nøtteallergi, det er snakk om en tarmsykdom hvor man ikke tåler gluten... Det er en viss forskjell.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå gjelder ikke dette nøtteallergi da

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er IgE-cøliaki ?

Han høres unormalt opphengt ut, høres ut som om det har tippet litt over psykisk. Tenker han trenger noen å snakke med

Ved IgE-cøliaki kan man få akutt og voldsom reaksjon på gluten, som allergisk sjokk. Det er uhyre sjeldent. 

Skrevet

Han mener bestemt at det må være så strengt fordi han påstår at slurv kan føre til at han kan få tarmkreft. 

Jeg skal bestille time til ernæringsfysiolog til han. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør jeg!? 

Oi jeg blir målløs😳 Vi hsr også cøliaki i huset så kan veldig mye om det, og det mannen din driver med er jo hysteri langt utenfor normalen.

jeg ville forlangt en samtale med spesialist eller lege for å kartlegge dette mens dere begge hører på, for han kan ikke ha det bra med seg selv. Og jeg skjønner godt at dette er ødeleggende! Jeg hadde blitt helt oppgitt 🤨 og ikke klart å ta han seriøst dessverre. Dette er langt utenfor normalen. 

Anonymkode: 714fd...62b

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg, vet du hva cøliaki er i det hele tatt? Det kan da ikke sammenlignes med ekstrem nøtteallergi.

Kyss er ikke farlig ved vanlig cøliaki. 

Anonymkode: 714fd...62b

Skrevet (endret)
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved IgE-cøliaki kan man få akutt og voldsom reaksjon på gluten, som allergisk sjokk. Det er uhyre sjeldent. 

Har du noen linker til dette? Har en cøliaker i huset og har aldri hørt om en slik reaksjon, så dette ble jeg litt nysgjerrig på.

Når det gjelder problemet deres har han tydeligvis utviklet en eller annen psykisk reaksjon på den somatiske sykdommen. Ja det er viktig å være nøye, men dette er å ta renslighet og nøyaktighet til det syklige. Han bør inne til veiledning slik at han kan få et normalt og balansert forhold til sykdommen.

Endret av HvittHus
Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han mener bestemt at det må være så strengt fordi han påstår at slurv kan føre til at han kan få tarmkreft. 

Psykolog er nok mer riktig. Evt.begge delene.

Anonymkode: 1329f...3b8

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel bevist at det er en viss økt sjanse for kreft om man har cøliaki, særlig om man ikke lever glutenfritt. Men den økte sjansen er jo ikke stor, særlig ikke når han lever glutenfritt.

Han har sykeliggjort dette veldig og trenger nok hjelp til å komme ut av dette. Dette minner om folk som har angst for basiller osv, de er syke....

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel bevist at det er en viss økt sjanse for kreft om man har cøliaki, særlig om man ikke lever glutenfritt. Men den økte sjansen er jo ikke stor, særlig ikke når han lever glutenfritt.

Han har sykeliggjort dette veldig og trenger nok hjelp til å komme ut av dette. Dette minner om folk som har angst for basiller osv, de er syke....

Det er bevist at dess lengere man lever med cøliaki uten å spiser glutenfritt, dess større er risikoen for tarmkreft. Episodevise uhell med smuler øker ikke sjangse for kreft. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...