Gå til innhold

Hva skjer, økonomisk, om jeg blir enke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent mistet nettopp mannen sin helt uventet, og det fikk meg til å tenke over at jeg egentlig ikke vet om jeg f.eks. ville klare å sitte med huset alene ol. om mannen min skulle falle fra. Sorgen hadde jo selvsagt vært det verste, men nå lurer jeg litt på økonomien i det hele. F.eks. livsforsikringen, er det noe som blir utbetalt automatisk til den som sitter igjen? Er det noen støtteordninger som slår inn? Vi har fire barn/tenåringer, og jeg har ok inntekt selv. Hva med aksjer i hans navn? Hva/hvordan blir barna sin arv? Er faktisk helt grønn på dette feltet, og håper at det aldri blir aktuelt å måtte finne ut alt, men greit å lære seg litt kanskje.

Anonymkode: 8ffc9...01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg be enke for noen år siden. Mannen min hadde livsforsikring to steder, en gjennom jobben og en privat.

"Heldigvis" visste han også at han kom til å dø noen få måender før det skjedde, så han fikk ordnet alt med bedriften han eide, så jeg kom inn i styret der osv.

Da han døde ble alle hans bankkontoer stengt og jeg fikk ingen tilgang. Man må sende inn dødsattest for å få det gjenåpnet. 
Livsforsikringen ble (heldigvis) utbetalt nesten med det samme. Jeg har ganske lav inntekt (han hadde høy), så det var bra.
Jeg sitter i uskiftet bo, så jeg står nå som eier av firmaet og arvet huset og det han hadde i banken. En venn som er advokat ordnet alt det praktiske som hadde med arv og sånt å gjøre. Barna måtte også få en verge, så min manns bestevenn ble oppnevnt som det (på mitt forslag) Han har ikke hatt noe praktisk å foreta seg i den forbindelsen, de er bare for å sikre at jeg ikke sløser bort alt så barna ikke får noe når jeg dør eller vi eventuelt skifter boet,

Å miste mannen var helt forferdelig, tusen millioner ganger verre enn du forestiller deg, samme hvor fælt du tror det er. Særlig når man ha tre barn som også skal ivaretas etter at verden har gått under også for dem.
Derfor var det en enorm befrielse at alt det økonomiske var i orden, dels fordi min mann var forutseende og dels fordi snille og kompetente venner hjalp til.

Man tror jo aldri at en selv eller de man elsker skal dø - det skjer jo bare alle andre. Jeg trodde det jo nesten ikke selv, ikke engang da legene ga ham dødsdommen. Sånt skjer bare ikke, verden er ikke så ond - med oss går det alltid bra til slutt.
Vel, det gjør ikke alltid det, men det økonomiske var i hvert fall ikke en ekstra stein til byrden, så det er ikke så dumt å tenke litt på det - i tilfelle det verste skulle skje.

Anonymkode: 37cda...06e

Skrevet

Jeg er også enke og det er godt å tenke på oppi alt at økonomien ikke er noen bekymring.

Dere har vel livsforsikring? Ha minst utbetaligssum så høy at dere ikke er nedlesset i gjeld iallefall.

Når man er enke får man: etterlattepensjon (om man var gift), barnepensjon, barnetrygd for ett ekstra barn, særfradrag som enslig forsørger.

Jeg sitter også i uskiftet bo. Har lav inntekt med verdier i huset så har ikke råd til å foreta et skifte enda.

Det er veldig greit å tenke over slike ting. Man vet aldri hva som skjer ❤

Anonymkode: dcf15...217

Skrevet

Hvem som får livsforsikringene bestemmer den som tar opp forsikringen, så om den ble tatt opp etter at dere ble sammen er det nok du som står som begunstiget. Men ble den tatt opp før din tid kan andre stå, f.eks hans foreldre eller barn om han hadde det fra før. Det bør sjekkes opp.

Om dere bare har felles barn kan du sitte i uskiftet bo, men om dere har særkullsbarn er historien litt annerledes, da vil hans barn ha krav på sin farsarv med en gang siden de ikke senere skal arve deg.

Det er mange regler å sette seg inn i, f.eks kan du bare sitte i uskiftet bo frem til du finner en ny partner, da må boet fra forrige mann gjøres opp før du evt gifter deg med en ny en. Det er også mulig å sitte i uskiftet bo med særkullsbarn om disse er over 18 år og skriver under på at det er ok.

Som allerede nevnt her så får du litt støtte fra staten, og barna får litt støtte, det er faktisk litt man får i etterlattepensjon og barnepensjon når dere har fire barn.

Anonymkode: 60c54...05b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg be enke for noen år siden. Mannen min hadde livsforsikring to steder, en gjennom jobben og en privat.

"Heldigvis" visste han også at han kom til å dø noen få måender før det skjedde, så han fikk ordnet alt med bedriften han eide, så jeg kom inn i styret der osv.

Da han døde ble alle hans bankkontoer stengt og jeg fikk ingen tilgang. Man må sende inn dødsattest for å få det gjenåpnet. 
Livsforsikringen ble (heldigvis) utbetalt nesten med det samme. Jeg har ganske lav inntekt (han hadde høy), så det var bra.
Jeg sitter i uskiftet bo, så jeg står nå som eier av firmaet og arvet huset og det han hadde i banken. En venn som er advokat ordnet alt det praktiske som hadde med arv og sånt å gjøre. Barna måtte også få en verge, så min manns bestevenn ble oppnevnt som det (på mitt forslag) Han har ikke hatt noe praktisk å foreta seg i den forbindelsen, de er bare for å sikre at jeg ikke sløser bort alt så barna ikke får noe når jeg dør eller vi eventuelt skifter boet,

Å miste mannen var helt forferdelig, tusen millioner ganger verre enn du forestiller deg, samme hvor fælt du tror det er. Særlig når man ha tre barn som også skal ivaretas etter at verden har gått under også for dem.
Derfor var det en enorm befrielse at alt det økonomiske var i orden, dels fordi min mann var forutseende og dels fordi snille og kompetente venner hjalp til.

Man tror jo aldri at en selv eller de man elsker skal dø - det skjer jo bare alle andre. Jeg trodde det jo nesten ikke selv, ikke engang da legene ga ham dødsdommen. Sånt skjer bare ikke, verden er ikke så ond - med oss går det alltid bra til slutt.
Vel, det gjør ikke alltid det, men det økonomiske var i hvert fall ikke en ekstra stein til byrden, så det er ikke så dumt å tenke litt på det - i tilfelle det verste skulle skje.

Anonymkode: 37cda...06e

Så trist å høre om mannen din❤️ Hva er uskiftet bo?

Anonymkode: d5ea3...d2a

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så trist å høre om mannen din❤️ Hva er uskiftet bo?

Anonymkode: d5ea3...d2a

Det betyr at arv ikke er utbetalt til arvingene. 

Skrevet

Om du og mannen er gift og kun har felles barn kan du sitte i uskiftet bo. Det betyr at arven til barna ikke gjøres opp, men utsettes til du dør(eller skifter ved senere ekteskap) 

Dette er en veldig viktig rettighet og er beregnet på de litt voksne enkene og enkemennene som ikke nødvendigvis kommer til å inngå nytt ekteskap. Det gjør at du ikke må selge huset for å betale ut fars eller morsarven. Samtidig får du full råderett over boet, du arver egentlig alt, men kan ikke gi bort fast eiendom eller rote bort arven. det er altså noen begrensninger.

Skrevet

Vi har huslånforsikring begge veier, dvs at den som evt blir igjen alene får huslån på ca 1,2 mill på huset med verdi på 5 millioner. 

Anonymkode: d5fe4...e01

Skrevet

Vi har forsikring via jobben, samt privat livsforsikring som dekker nesten hele huslånet dersom en av oss skulle falle fra. 

Anonymkode: dae63...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...