Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #1 Skrevet 11. desember 2018 Hei, dere med erfaring đ kan man merke bedring i mage bare fĂ„ dager etter eliminering av gluten? Vi tester ut glutenfritt til datteren vĂ„r, og hun har blitt merkbart bedre. Nen det kan bare vĂŠre tilfeldig regner jeg med? Det ser for meg ut som om at man mĂ„ vente lang tid fĂžr tegn til bedring? Det mente ogsĂ„ spesialisten.. Anonymkode: bb303...200
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #2 Skrevet 11. desember 2018 Hvis hun reagerer allergisk (sjelden) eller pÄ "glutenintoleranse"/ikke-cÞliakisk glutenintoleranse eller pÄ irritabel tarm-vis kan jo bedringen komme fort Det kan jo definitivt ogsÄ vÊre tilfeldig eller placebo, sÄ kan vÊre dere mÄ provosere-eliminere i flere runder og eventuelt dobbelt-blindet for Ä finne ut hva det er. NÄr man eliminerer gluten sÄ endrer man jo kostholdet, og det vil i seg selv kunne pÄvirke magen uten at det egentlig er fravÊret av gluten som gir bedringen. Anonymkode: 1a12b...2bd
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #3 Skrevet 11. desember 2018 Jeg har irritabel tarm og jeg merker det med en gang, tar bare et dÞgn fÞr jeg er bedre. Men det er ikke gluten jeg reagerer pÄ da, det er hvete. SÄ jeg kan fint spise havre, knekkebrÞd av rug osv, men spiser jeg hvetemel blir jeg oppblÄst, romlete, lÞs i magen osv med en gang. Anonymkode: 5c7fc...300
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #4 Skrevet 11. desember 2018 Her tok det et par mÄneder (cÞliaki), ham ble faktisk litt verre fÞrst. Men jeg hÄper datteren din er blitt undersÞkt med blodprÞve og ev. gastroskopi? Det er veldig viktig Ä IKKE begynne pÄ glutenfritt kosthold fÞr f.eks. cÞliaki er blitt pÄvist. Anonymkode: 9590f...cdc
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #5 Skrevet 11. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her tok det et par mÄneder (cÞliaki), ham ble faktisk litt verre fÞrst. Men jeg hÄper datteren din er blitt undersÞkt med blodprÞve og ev. gastroskopi? Det er veldig viktig Ä IKKE begynne pÄ glutenfritt kosthold fÞr f.eks. cÞliaki er blitt pÄvist. Anonymkode: 9590f...cdc Vi mistenker IBS. Ikke klar diagnose, men fulgt opp av spesialist pÄ halt etter Ärsaken. Har nettopp tatt nye blodprÞver. I fÞlge vÄr lege er det ikke skadelig Ä teste ut glutenfri kost sÄ lenge hun spiser variert og med frukt og grÞnnsaker somgir mye fiber. HI Anonymkode: bb303...200
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #6 Skrevet 11. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi mistenker IBS. Ikke klar diagnose, men fulgt opp av spesialist pÄ halt etter Ärsaken. Har nettopp tatt nye blodprÞver. I fÞlge vÄr lege er det ikke skadelig Ä teste ut glutenfri kost sÄ lenge hun spiser variert og med frukt og grÞnnsaker somgir mye fiber. HI Anonymkode: bb303...200 Neida, det er ikke skadelig Ä prÞve glutenfritt om dere er sikre pÄ at det ikke er cÞliaki. Problemet med cÞliaki er at tarmen blir frisk igjen nÄr hun unngÄr gluten, derfor vil diagnosen vÊre vanskelig Ä stille etter Ä ha spist glutenfritt (og da gÄr dere glipp av stÞtten fra nav dere kan fÄ ved cÞliaki). Men siden dere blir fulgt opp av spesialist regner jeg med cÞliaki er utelukket for lenge siden og da er det helt uproblematisk Ä forsÞke uten gluten en periode for Ä se om det hjelper. Anonymkode: 5c7fc...300
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Neida, det er ikke skadelig Ä prÞve glutenfritt om dere er sikre pÄ at det ikke er cÞliaki. Problemet med cÞliaki er at tarmen blir frisk igjen nÄr hun unngÄr gluten, derfor vil diagnosen vÊre vanskelig Ä stille etter Ä ha spist glutenfritt (og da gÄr dere glipp av stÞtten fra nav dere kan fÄ ved cÞliaki). Men siden dere blir fulgt opp av spesialist regner jeg med cÞliaki er utelukket for lenge siden og da er det helt uproblematisk Ä forsÞke uten gluten en periode for Ä se om det hjelper. Anonymkode: 5c7fc...300 Aha! SÄnn ja.. Det visste jeg ikke. Hun kuttet gluten dagen fÞr nye blodprÞver som blant annet skulle teste for CÞliaki. Da vil det vel uansett vÊre spor nok til Ä fange opp CÞliaki vil jeg tro? HI Anonymkode: bb303...200
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #8 Skrevet 11. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Aha! SÄnn ja.. Det visste jeg ikke. Hun kuttet gluten dagen fÞr nye blodprÞver som blant annet skulle teste for CÞliaki. Da vil det vel uansett vÊre spor nok til Ä fange opp CÞliaki vil jeg tro? HI Anonymkode: bb303...200 Ja, det stemmer, men det er ikke alltid cÞliaki slÄr ut pÄ blodprÞver. Noen ganger mÄ man ta gastroskopi for Ä vÊre sikker. Men dersom dere blir fulgt opp av spesialist vil jeg tro vedkommende vet dette og har sine grunner til Ä utelukke cÞliaki. Hun har ikke mangel pÄ jern, folat el? Anonymkode: 9590f...cdc
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #9 Skrevet 11. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det stemmer, men det er ikke alltid cÞliaki slÄr ut pÄ blodprÞver. Noen ganger mÄ man ta gastroskopi for Ä vÊre sikker. Men dersom dere blir fulgt opp av spesialist vil jeg tro vedkommende vet dette og har sine grunner til Ä utelukke cÞliaki. Hun har ikke mangel pÄ jern, folat el? Anonymkode: 9590f...cdc Hun har ikke hatt mangler tidligere. Det har heller ikke blitt oppdaget cÞliaki ved tidligere blodprÞver. Hun har heller ikke tatt gastroskopi. Ble bare litt overrasket over at alle symptomer forsvant over natten nÄr vi kuttet gluten. Tviler pÄ at det kan vÊre placeboeffekt, men det kan jo vÊre andre tilfeldigheter.. HI Anonymkode: bb303...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ