GÃ¥ til innhold

Glutenfritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dere med erfaring 😊

kan man merke bedring i mage bare få dager etter eliminering av gluten? 

Vi tester ut glutenfritt til datteren vår, og hun har blitt merkbart bedre. Nen det kan bare være tilfeldig regner jeg med? Det ser for meg ut som om at man må vente lang tid før tegn til bedring? Det mente også spesialisten.. 

Anonymkode: bb303...200

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun reagerer allergisk (sjelden) eller på "glutenintoleranse"/ikke-cøliakisk glutenintoleranse eller på irritabel tarm-vis kan jo bedringen komme fort :)

Det kan jo definitivt også være tilfeldig eller placebo, så kan være dere må provosere-eliminere i flere runder og eventuelt dobbelt-blindet for å finne ut hva det er. 

Når man eliminerer gluten så endrer man jo kostholdet, og det vil i seg selv kunne påvirke magen uten at det egentlig er fraværet av gluten som gir bedringen. 

Anonymkode: 1a12b...2bd

Skrevet

Jeg har irritabel tarm og jeg merker det med en gang, tar bare et døgn før jeg er bedre.

Men det er ikke gluten jeg reagerer på da, det er hvete. Så jeg kan fint spise havre, knekkebrød av rug osv, men spiser jeg hvetemel blir jeg oppblåst, romlete, løs i magen osv med en gang.

Anonymkode: 5c7fc...300

Skrevet

Her tok det et par måneder (cøliaki), ham ble faktisk litt verre først. Men jeg håper datteren din er blitt undersøkt med blodprøve og ev. gastroskopi? Det er veldig viktig å IKKE begynne på glutenfritt kosthold før f.eks. cøliaki er blitt påvist.

Anonymkode: 9590f...cdc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her tok det et par måneder (cøliaki), ham ble faktisk litt verre først. Men jeg håper datteren din er blitt undersøkt med blodprøve og ev. gastroskopi? Det er veldig viktig å IKKE begynne på glutenfritt kosthold før f.eks. cøliaki er blitt påvist.

Vi mistenker IBS. Ikke klar diagnose, men fulgt opp av spesialist på halt etter årsaken. Har nettopp tatt nye blodprøver.

I følge vår lege er det ikke skadelig å teste ut glutenfri kost så lenge hun spiser variert og med frukt og grønnsaker somgir mye fiber.

HI

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi mistenker IBS. Ikke klar diagnose, men fulgt opp av spesialist på halt etter årsaken. Har nettopp tatt nye blodprøver.

I følge vår lege er det ikke skadelig å teste ut glutenfri kost så lenge hun spiser variert og med frukt og grønnsaker somgir mye fiber.

HI

Neida, det er ikke skadelig å prøve glutenfritt om dere er sikre på at det ikke er cøliaki. Problemet med cøliaki er at tarmen blir frisk igjen når hun unngår gluten, derfor vil diagnosen være vanskelig å stille etter å ha spist glutenfritt (og da går dere glipp av støtten fra nav dere kan få ved cøliaki).

Men siden dere blir fulgt opp av spesialist regner jeg med cøliaki er utelukket for lenge siden og da er det helt uproblematisk å forsøke uten gluten en periode for å se om det hjelper.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det er ikke skadelig å prøve glutenfritt om dere er sikre på at det ikke er cøliaki. Problemet med cøliaki er at tarmen blir frisk igjen når hun unngår gluten, derfor vil diagnosen være vanskelig å stille etter å ha spist glutenfritt (og da går dere glipp av støtten fra nav dere kan få ved cøliaki).

Men siden dere blir fulgt opp av spesialist regner jeg med cøliaki er utelukket for lenge siden og da er det helt uproblematisk å forsøke uten gluten en periode for å se om det hjelper.

Aha! Sånn ja.. Det visste jeg ikke. Hun kuttet gluten dagen før nye blodprøver som blant annet skulle teste for Cøliaki. Da vil det vel uansett være spor nok til å fange opp Cøliaki vil jeg tro? 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Aha! Sånn ja.. Det visste jeg ikke. Hun kuttet gluten dagen før nye blodprøver som blant annet skulle teste for Cøliaki. Da vil det vel uansett være spor nok til å fange opp Cøliaki vil jeg tro? 

HI

Ja, det stemmer, men det er ikke alltid cøliaki slår ut på blodprøver. Noen ganger må man ta gastroskopi for å være sikker. Men dersom dere blir fulgt opp av spesialist vil jeg tro vedkommende vet dette og har sine grunner til å utelukke cøliaki. Hun har ikke mangel på jern, folat el?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer, men det er ikke alltid cøliaki slår ut på blodprøver. Noen ganger må man ta gastroskopi for å være sikker. Men dersom dere blir fulgt opp av spesialist vil jeg tro vedkommende vet dette og har sine grunner til å utelukke cøliaki. Hun har ikke mangel på jern, folat el?

Hun har ikke hatt mangler tidligere.

Det har heller ikke blitt oppdaget cøliaki ved tidligere blodprøver. Hun har heller ikke tatt gastroskopi.

Ble bare litt overrasket over at alle symptomer forsvant over natten når vi kuttet gluten. Tviler på at det kan være placeboeffekt, men det kan jo være andre tilfeldigheter.. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...