Gå til innhold

Noen som har betalt konfirmanten for å slippe å holde konfirmasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt litt furt på mine foreldre. De gadd ikke ha konfirmasjonfest. Ble lovet fest, jeg sa okey. Det ble aldri noe av festen heller og 0 gaver. 😑 Hadde ikke råd til mopedlappen eller noe. Foreldrene mine kjøpte smykker til mine venninner. 

Lurer på hvorfor du ikke skal ha fest? 

Jeg er kronisk syk. Her blir de konfirmert.

Anonymkode: 4c149...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er døpt, men valgte ikke å konfirmere meg. Foreldrene mine holdt bursdagsfest for meg i stedet, med familie tilstede (besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn), som en vanlig konfirmasjon ellers ville vært. Vi hadde det hjemme og serverte koldtbord. Brødrene mine gjorde det samme da det var deres tur. Vi var alle sikre i vår sak om hvorfor vi ikke ville konfirmeres (ulike begrunnelser) og ble da ikke "straffet" for valgene våre. Fikk like mye i bursdagsgaver fra besteforeldre som søskenbarn fikk i konfirmasjonsgaver. Våre barn får velge helt fritt selv hva de ønsker, og jeg synes det er flott at du, HI, tar hensyn til ditt barn og dets behov fremfor hva andre tenker og sier. Skulle vært flere som deg! 😘 En konfirmasjon bekrefter dåpen, samt at man har trådt inn i de voksnes rekker, men det finnes flere grunner til hvorfor man velger noe bort. Man trenger ikke forklare seg om et valg!

Anonymkode: b8702...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg synes det er flott at du, HI, tar hensyn til ditt barn og dets behov fremfor hva andre tenker og sier. Skulle vært flere som deg!

Hva er det du tror hi tar hensyn til, hva er det hun gjør som du mener er så flott at flere skulle vært som henne?

Anonymkode: e9230...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bursdagsfest da? Eller hva kalles den festen? Gavefest for ungdommen?

Anonymkode: f3659...7de

Har ikke tenkt noe over hva dagen skal kalles og det spiller liten rolle. Dagen skal vi ha og gaver og fest skal det bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal han få gaver, når han ikke konfirmerer seg??

Anonymkode: d47d4...fff

Fordi vi feirer han likevel. Slik vi velger å gjøre det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du tror hi tar hensyn til, hva er det hun gjør som du mener er så flott at flere skulle vært som henne?

Anonymkode: e9230...fa2

Hun tar hensyn til et barn med sterk angst som sannsynligvis ønsker å slippe unna feiringen. Ved å bla gjennom tråden finner du flere eksempler på hvordan man nærmest skal tvinges til å gjennomføre dersom man ønsker gaver. Synes det er flott at hun tar tak i situasjonen og ikke verken nekter gaver eller uansett utfall må tvinge barnet gjennom et rituale for at han skal få noe. Hun ser barnet, ser situasjonen og tar hensyn. Tenk om flere gjorde akkurat det! 

Anonymkode: b8702...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun tar hensyn til et barn med sterk angst som sannsynligvis ønsker å slippe unna feiringen. Ved å bla gjennom tråden finner du flere eksempler på hvordan man nærmest skal tvinges til å gjennomføre dersom man ønsker gaver. Synes det er flott at hun tar tak i situasjonen og ikke verken nekter gaver eller uansett utfall må tvinge barnet gjennom et rituale for at han skal få noe. Hun ser barnet, ser situasjonen og tar hensyn. Tenk om flere gjorde akkurat det! 

Anonymkode: b8702...467

Hi har ikke skrevet et ord om hvorfor hun vik betale konfirmanten for det. Vet ikke hvilket innlegg du har lest

Anonymkode: e9230...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et barn som ikke ville konfirmere seg. Han hadde god grunn til å ikke ville konfirmere seg. Han fikk likevel ingen gaver og ingen fest. Gavene og festen er en del av det å konfirmere seg. Å ikke konfirmere seg ga den konsekvensen at mitt barn ikke fikk gaver og fest. Det er ikke en straff, som jeg ser at noen mener. Hadde jeg den gang visst det jeg vet i dag, at mitt barn har autisme, hadde jeg stått på mitt. Skal han ha gaver og fest, skal han konfirmere seg, men jeg hadde sørget for tilrettelagt opplegg. 

Anonymkode: 6ccc8...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi har ikke skrevet et ord om hvorfor hun vik betale konfirmanten for det. Vet ikke hvilket innlegg du har lest

Anonymkode: e9230...fa2

Mulig jeg blandet anonymkoder. Det var til hun som hadde barn med angst. 

Anonymkode: b8702...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Har ikke tenkt noe over hva dagen skal kalles og det spiller liten rolle. Dagen skal vi ha og gaver og fest skal det bli. 

Gir du gaver (lik summen av en bryllupsgave) til ugifte venner som inviterer til en fest? Har du en spesiell alder du gir disse? Slik st det blir likt for venner som gifter seg og de som ikke gidder? 

Anonymkode: f3659...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gir du gaver (lik summen av en bryllupsgave) til ugifte venner som inviterer til en fest? Har du en spesiell alder du gir disse? Slik st det blir likt for venner som gifter seg og de som ikke gidder? 

Anonymkode: f3659...7de

Nå er det heldigvis slik at våre nærmeste har full forståelse for vårt valg og alle er enige om at han vil få akkurat det samme som lillebror ( dersom lillebror ønsker å konfirmere seg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det heldigvis slik at våre nærmeste har full forståelse for vårt valg og alle er enige om at han vil få akkurat det samme som lillebror ( dersom lillebror ønsker å konfirmere seg). 

Er det virkelig Ok å lære barn at de får det de vil uten å gjøre noe for det? Du vil ikke gjøre lekser? Neivel, da slipper du. Du vil ikke konfirmere deg men vil ha godene? Javel, da får du det? Du vil tjene penger til hus og bil men ikke jobbe? Javel, da skal du få penger uten noen innsats... osv. 

Hva slags mennesker blir dette??

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det heldigvis slik at våre nærmeste har full forståelse for vårt valg og alle er enige om at han vil få akkurat det samme som lillebror ( dersom lillebror ønsker å konfirmere seg). 

Hvordan vet du at han ikke egentlig har lyst til å konfirmere seg når den tid kommer? Det er jo uansett et par år til det blir en aktuell problemstilling.

Anonymkode: cde3c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at han ikke egentlig har lyst til å konfirmere seg når den tid kommer? Det er jo uansett et par år til det blir en aktuell problemstilling.

Anonymkode: cde3c...174

Det er helt riktig . Hvis han ønsker det når vi er der så gjør han det. Vi har bare en plan A og en plan B 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig Ok å lære barn at de får det de vil uten å gjøre noe for det? Du vil ikke gjøre lekser? Neivel, da slipper du. Du vil ikke konfirmere deg men vil ha godene? Javel, da får du det? Du vil tjene penger til hus og bil men ikke jobbe? Javel, da skal du få penger uten noen innsats... osv. 

Hva slags mennesker blir dette??

Anonymkode: a5adc...848

Nå er heldigvis ikke verden like « svart-hvit» som det du sier her. Vi er sikre på at han blir den beste utgaven av seg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er heldigvis ikke verden like « svart-hvit» som det du sier her. Vi er sikre på at han blir den beste utgaven av seg selv 

Det virker som dere tror denne beste utgaven ikke er så bra? Hvertfall det dere legger opp til?

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det virker som dere tror denne beste utgaven ikke er så bra? Hvertfall det dere legger opp til?

Anonymkode: a5adc...848

Den beste utgaven av mine barn vil alltid være fantastisk . Ingen kan være bedre enn den beste utgaven av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Den beste utgaven av mine barn vil alltid være fantastisk . Ingen kan være bedre enn den beste utgaven av seg selv

Alle er seg selv, men de færreste er så gode som de ut fra medfødte evner kunne vært. Det er jeg helt sikker på at gjelder din sønn også.

Anonymkode: cde3c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle er seg selv, men de færreste er så gode som de ut fra medfødte evner kunne vært. Det er jeg helt sikker på at gjelder din sønn også.

Anonymkode: cde3c...174

Som mor gjør man alltid det man kan for at barna skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Er det noe som trengs å diskutere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Den beste utgaven av mine barn vil alltid være fantastisk . Ingen kan være bedre enn den beste utgaven av seg selv

Ja, vi har jo alle fantastiske barn. Men poenget, som du sikkert forstod, er jo at vår jobb som foreldre er jo å gjøre barna til selvstendige personer som kan klare seg selv ute i den store verden. Men det er ikke målet ditt? 

Anonymkode: a5adc...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi har jo alle fantastiske barn. Men poenget, som du sikkert forstod, er jo at vår jobb som foreldre er jo å gjøre barna til selvstendige personer som kan klare seg selv ute i den store verden. Men det er ikke målet ditt? 

Anonymkode: a5adc...848

For et gnål du er! Vi er alle ulike med ulike forutsetninger, og de fleste av oss gjør hva vi kan for oss selv og dem rundt oss. Om noen velger annerledes enn deg, trenger det å være galt? 

Anonymkode: b8702...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer vel at ungdommen nesten er voksen og på vei ut av barndommen? Før var dette utelukkende et religiøst ritual, nå kan man vel selv velge hvordan skal foregå? En ungdomsfest med slekt og gaver er da ikke å sy puter under armene på noen? Eller er hele konfirmasjonen en ren handel i noens øyne? Noko for noko? 

Derimot synes jeg det virkelig høres trist ut å avlyse selskapet for at ungen skal få pengene (hvis det ikke er sykdom e.l. involvert). Hvor er familiesamholdet og hyggen i det? Da er det virkelig ren handel. 

Anonymkode: 75cc0...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Som mor gjør man alltid det man kan for at barna skal bli den aller beste utgaven av seg selv. Er det noe som trengs å diskutere ?

Det er du som begynner med å poengtere at han kommer til å bli den beste utgaven av seg selv. Hvis det er en så stor selvfølge at alle blir, hvorfor skrive det da?

Gal oppdragelse, oppfølging og miljø har ødelagt mange mennesker som kunne blitt flotte folk. Det kan skje med din sønn også.

Anonymkode: cde3c...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som begynner med å poengtere at han kommer til å bli den beste utgaven av seg selv. Hvis det er en så stor selvfølge at alle blir, hvorfor skrive det da?

Gal oppdragelse, oppfølging og miljø har ødelagt mange mennesker som kunne blitt flotte folk. Det kan skje med din sønn også.

Anonymkode: cde3c...174

Selvsagt kan ALLE bli ødelagt av det du nevner. Det vi som foreldre ønsker er å ruste barna våre så godt vi kan . Vi er de beste foreldrene vi kan være for barna våre og oppdrar de sånn som det passer for det enkelte barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...