Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Hvor lenge gjør det vondt egentlig? Her har det gått i smertestillende og minimalt med søvn i 3 uker. Smertene har avtatt noe, men fortsatt er det vondt. Gråter i søvne om natten og våkner i 3-4 tiden og vi er nå utslitte. Har vært i kontakt med lege flere ganger. Fått paralgin forte og tar dette før leggetid. Klarer ikke gå i trapper, bakker og lengre avstander. Alle soverom er i 2. Etasje og jeg må bære opp og ned trapper. Jeg er sliten, hun er sliten. Legen sier at det ikke er noe annet de kan gjøre enn å gi smertestillende. Man skal være i aktivitet etter smerteterskel og egentlig ikke ta det spesielt rolig. Men smertene stopper en del aktivitet. nå er det gått 3 uker uten treninger, uten utelek, uten nok søvn og vi er helt på felgen. Jeg fikk laget noen julekaker i helgen, men for det meste dupper jeg av på sofaen så snart jeg setter meg og hun sovner en time her og en time der. Vi er fullstendig ute av rytme. Skolen klager på at hun har mye vondt og skulle heller vært hjemme, men jeg kan ikke holde henne hjemme i flere uker. Dessuten vil hun på skolen. Har fått taxi til og fra skolen i 6 uker, mulig det kan forlenges, men kan det ta så lang tid? Legen kan ikke svare på når smertene skal avta. Jeg er skeptisk til all den smertestillende jeg gir. Men smertestillende innabords, er hun mer aktiv og så kommer smellen i det virkningen er over og så er det mer grining og mer smerter og mindre søvn. Nå har jeg nettopp gitt smertestillende og hun ligger på sofaen og gråter. Litt pga smerter, litt pga mangel på søvn (tror jeg) og litt fordi hun er dritt lei av å ha vondt. Hun er 10 år og vil bare være et barn, men klarer ikke så mye annet enn å halvligge (sitte på ryggen som jo ikke er bra) ligge på ryggen, gå rolig omkring og ligge på siden. Ingen lek i snøen eller noe slikt. Noen som har hatt brudd selv eller hatt barn som har hatt det? Anonymkode: 98bdd...61d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Punkt én: Kjøp såkalt smultringpute! Vi kjøpte først på apotek, siden har vi kjøpt en på Enklere Liv, den er den beste. Lei for å si det, men dette kan bli plagsomt for henne i årevis. Anonymkode: 5b7e9...8a2
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Sønnen her hadde bare en brist, og det var ille nok.. Han var litt eldre da, var vel siste året på barneskolen det skjedde, men det tok mange uker før han var smertefri. Her sa de også at han var tydelig smertepreget på skolen, men det gikk da på et vis. Kjøpte sånn nakkepute som former seg etter deg som han satt på, en sånn rund en, for da fikk halebenet hvile når han satt. Her hjemme lå han mest.... Er vel to år siden dette, så jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, men du må nok regne med enda noen uker hvor det gradvis blir bedre. Anonymkode: a03e2...7f4
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Punkt én: Kjøp såkalt smultringpute! Vi kjøpte først på apotek, siden har vi kjøpt en på Enklere Liv, den er den beste. Lei for å si det, men dette kan bli plagsomt for henne i årevis. Anonymkode: 5b7e9...8a2 Jeg har kjøpt det, men hun sier den ikke hjelper så mye. At hun kan være plaget i lang tid er jeg forberedt på, men smertene er konstante fortsatt. Anonymkode: 98bdd...61d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Jeg sliter med mitt ennå, på 7.året! Det er vondt lenge, alt er vondt, sitte-ligge-gå..Avlastning hjelper litt, ofte er det best å stå, men det tar tid før det blir bedre dessverre. I de tilfellene det hemmer for mye, kan de operere og fjerne halebeinet, men har forstått at det skal endel til. Grunnen til at det tar sånn tid er fordi området aldri får fred lenge nok til at det gror, det blir alltid belastet og beveget. Anonymkode: 2aaed...09e
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Stakkars liten. Jeg har knakk halebeinet første gang under fødsel. Det tok ca 3 mnd før jeg kunne sitte uten ring. Jeg hadde store smerter lenge. Jeg brakk det opp igjen noen år senere. Denne gangen gjorde det mindre vondt og varte ikke like lenge. Er 15 år siden jeg brakk det første gang. Har fremdeles smerter hvis jeg sitter for lenge. Har hun tatt røntgen? Bekkenet mitt ble også litt skadet da jeg brakk halebeinet (begge gangene). Da hjalp det med fysioterapi og kiropraktor. Anonymkode: 8ad0a...dab
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stakkars liten. Jeg har knakk halebeinet første gang under fødsel. Det tok ca 3 mnd før jeg kunne sitte uten ring. Jeg hadde store smerter lenge. Jeg brakk det opp igjen noen år senere. Denne gangen gjorde det mindre vondt og varte ikke like lenge. Er 15 år siden jeg brakk det første gang. Har fremdeles smerter hvis jeg sitter for lenge. Har hun tatt røntgen? Bekkenet mitt ble også litt skadet da jeg brakk halebeinet (begge gangene). Da hjalp det med fysioterapi og kiropraktor. Anonymkode: 8ad0a...dab Røntgen er tatt og brutt tvert av. Ofte er det sånn at det gror lettere og er mindre smertefullt hos barn, men det virker jo ikke sånn da. Har gitt paralgin forte til en 10-åring i snart 3 uker og det er bare en svak endring Anonymkode: 98bdd...61d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 Jeg hadde vondt og deretter plager i nærmere fire år. Brukte sittering og smertestillende mye i begynnelsen og etter hvert mye tid på ikke å fokusere på smertene, ved feks å jobbe, lese bøker, se film, holde på med håndarbeid osv. Det tok ikke vekk smertene, men hjalp meg å ikke tenke på det og kjenne på det hele tiden, om det gir mening. Anonymkode: c0292...cf7
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde vondt og deretter plager i nærmere fire år. Brukte sittering og smertestillende mye i begynnelsen og etter hvert mye tid på ikke å fokusere på smertene, ved feks å jobbe, lese bøker, se film, holde på med håndarbeid osv. Det tok ikke vekk smertene, men hjalp meg å ikke tenke på det og kjenne på det hele tiden, om det gir mening. Anonymkode: c0292...cf7 Det gir mye mening, derfor er det også viktig at hun er på skolen. Får noe annet å tenke på i stedet for å «være alene med smertene» Anonymkode: 98bdd...61d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #10 Skrevet 11. desember 2018 Hun har jo et brudd, og det tar tid før det gror. Smertene er veldig individuelle, det er derfor legene ikke kan si så mye om hvor lenge det kommer til å vare. Ville regnet med hvertfall 5-6 uker, og tatt det derfra. Siden hun har så mye vondt, gir du nok smertestillende? Spesielt på natt? Er jo ikke alt som kan lindres, men er dumt hvis hun lider unødvendig når dere har mer å gå på. Eventuelt prøve andre smertestillende? Det er en del som ikke har effekt av paralgin forte fordi kroppen ikke omdanner kodeinet slik den skal. Anonymkode: f6954...278
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå