Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #26 Skrevet 11. desember 2018 18 minutter siden, HeiteH skrev: Lykke til med å gjøre et veloppdragent, anstendig menneske ut av henne. Og hvorfor det? Jeg vet ingenting om hun som svarte dette utover at hun sannsynligvis har greit med penger, vet du noe mer? Barna våre får mange gaver til jul, også noen dyre, men ikke så mange fra oss. Vi har stor familie. Kanskje vedkommende ikke har noen andre som gir noe og derfor overkompenserer? At barn får dyre og mange gaver til jul er ikke det samme som at de garantert blir uempatisk eller bortskjemt og ekkel. Det er hverdagene som teller, ikke den ene dagen i året. Anonymkode: f640f...790
HeiteH Skrevet 11. desember 2018 #27 Skrevet 11. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er både veloppdragen, empatisk og anstendig så det trenger du ikke bekymre deg over. Anonymkode: 15175...da8 Men hun leker fortsatt med lego, så det blir mer krevende å oppdra etterhvert. Hva skal du gi henne den julen hun er 18? En bil? Og hvordan skal hun lære seg å forsørge seg selv når hun tilegner seg et forbruksmønster som ikke er oppnåelig i egen etableringsfase? Eller skal du fortsette å forsørge henne som voksen.?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #28 Skrevet 11. desember 2018 22 minutter siden, HeiteH skrev: Men hun leker fortsatt med lego, så det blir mer krevende å oppdra etterhvert. Hva skal du gi henne den julen hun er 18? En bil? Og hvordan skal hun lære seg å forsørge seg selv når hun tilegner seg et forbruksmønster som ikke er oppnåelig i egen etableringsfase? Eller skal du fortsette å forsørge henne som voksen.? Jeg har vokst opp i en familie med "gamle" penger og fikk dyre og flotte gaver til jul og bursdag, men samtidig lærte jeg godt verdien av penger og å forvalte pengene jeg hadde tilgang til. Akkurat den samme oppdragelsen får min datter og jeg er svært lite bekymret for at hun ikke skal bli et godt menneske når hun blir stor. Når det kommer til om hun skal få bil til sin 18 års dag eller ikke er ikke det noe jeg har tatt stilling til, men rent pengemessig så er det ingen problem for meg å innfri. Jeg selv fikk spranghest til min 18 års dag og den kostet mer enn en vanlig bil, men til tross for det er jeg en god samfunnsborger som har tatt høyere utdannelse og jobber som CFO i et stort privateid selskap, samt styremedlem i familieselskapet. Når det gjelder at min datter skal forsørge seg selv i en oppstartsfase så er jeg heller ikke bekymret for det da det er avsatt et fond til henne basert på hennes tippoldefars testamente, og det fondet samt aksjer hun fikk når hennes oldefar døde vil være nok til å la henne leve i luksus all sin levetid. Men igjen så er jeg et levende bevis på at til tross for penger, fond og alle muligheter så har min oppdragelse gjort meg bevisst på verdien av en utdannelse og en jobb jeg trives i, og ikke minst viktigheten av å være ydmyk for den heldige situasjonen jeg har pga min families "gamle" penger. Mao uansett om du prøver å male fanden på veggen og omtrent har bestemt at min datter blir bortskjemt og ingen oppdragelse fordi hun får dette i presang til jul så deler jeg ikke dine bekymringer. Anonymkode: 15175...da8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #29 Skrevet 11. desember 2018 Har kjøpt til 30 personer, i snitt 500 til hver vil jeg tippe. Så ca 15 000,- til sammen. Anonymkode: 17f0c...5df
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #30 Skrevet 11. desember 2018 Har ikke laget noe budsjett, men tipper vi kjøper for ca 4 - 5000 totalt. Anonymkode: 806b7...aac
HeiteH Skrevet 11. desember 2018 #31 Skrevet 11. desember 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vokst opp i en familie med "gamle" penger og fikk dyre og flotte gaver til jul og bursdag, men samtidig lærte jeg godt verdien av penger og å forvalte pengene jeg hadde tilgang til. Akkurat den samme oppdragelsen får min datter og jeg er svært lite bekymret for at hun ikke skal bli et godt menneske når hun blir stor. Når det kommer til om hun skal få bil til sin 18 års dag eller ikke er ikke det noe jeg har tatt stilling til, men rent pengemessig så er det ingen problem for meg å innfri. Jeg selv fikk spranghest til min 18 års dag og den kostet mer enn en vanlig bil, men til tross for det er jeg en god samfunnsborger som har tatt høyere utdannelse og jobber som CFO i et stort privateid selskap, samt styremedlem i familieselskapet. Når det gjelder at min datter skal forsørge seg selv i en oppstartsfase så er jeg heller ikke bekymret for det da det er avsatt et fond til henne basert på hennes tippoldefars testamente, og det fondet samt aksjer hun fikk når hennes oldefar døde vil være nok til å la henne leve i luksus all sin levetid. Men igjen så er jeg et levende bevis på at til tross for penger, fond og alle muligheter så har min oppdragelse gjort meg bevisst på verdien av en utdannelse og en jobb jeg trives i, og ikke minst viktigheten av å være ydmyk for den heldige situasjonen jeg har pga min families "gamle" penger. Mao uansett om du prøver å male fanden på veggen og omtrent har bestemt at min datter blir bortskjemt og ingen oppdragelse fordi hun får dette i presang til jul så deler jeg ikke dine bekymringer. Anonymkode: 15175...da8 Man er ikke ydmyk for «den heldige situasjonen» når man kjøper julegaver til et barn under 10 (?) for 18.000 kr. Det er bare smakløst.
Mandala Skrevet 11. desember 2018 #32 Skrevet 11. desember 2018 Da må jeg tenke litt. Tror det blir ca 8000 kr til 12 personer.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #33 Skrevet 11. desember 2018 20 hours ago, Anonym bruker said: Og hvor mange ca kjøper du gave til? Anonymkode: 45975...124 kjøper til 24 stk. bruker ca 20-30000 kr, dette med julematen Anonymkode: f8990...475
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #34 Skrevet 11. desember 2018 To egne barn: til sammen ca 3500. Kjøper også til 20 andre a ca 400 = 8.000 Så ca 11500 totalt. Oi. Har ikke tenkt over at det er så mye før nå. Anonymkode: 8f1e7...3b7
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2018 #35 Skrevet 11. desember 2018 Var hyggelig å lese denne tråden. Folk bruker ikke så mye som jeg fryktet ☺️ Vi ligger på rundt 15 000 tipper jeg. Er mest gavene jeg og mannen gir hverandre til jul som er dyre. Blir ofte sånne gaver vi kunne kjøpt resten av året, men som er fine å kjøpe til jul, som støvsugere og elektronikk og lignende. Anonymkode: 39389...556
~Kiwi~ Skrevet 11. desember 2018 #36 Skrevet 11. desember 2018 Gaven til mannen koster 3000 kr. Jenta vår får en "nyttig" gave til 300-400 kr (ho er bare et par mnd). Så går ca 6000 kr til resten av familien og venner: besteforeldre, foreldre, søsken, nieser/nevøer samt venninner osv. Omtrent 9500 kr totalt. Der ryker studentstipendet ja...
sug lut Skrevet 11. desember 2018 #37 Skrevet 11. desember 2018 Har ikke noe budsjett. Handler så lenge det er penger. Aldri regnet på hvor mye jeg bruker. Men fremdeles ikke i gjeldsfengsel så det går nok fint i år også.
HeiteH Skrevet 11. desember 2018 #38 Skrevet 11. desember 2018 4 minutter siden, sug lut skrev: Har ikke noe budsjett. Handler så lenge det er penger. Aldri regnet på hvor mye jeg bruker. Men fremdeles ikke i gjeldsfengsel så det går nok fint i år også. Gjeldsfengsel ble opphevet i Norge i 1874, så blir ikke enkelt å havne der 😆
sug lut Skrevet 11. desember 2018 #39 Skrevet 11. desember 2018 13 minutter siden, HeiteH skrev: Gjeldsfengsel ble opphevet i Norge i 1874, så blir ikke enkelt å havne der 😆 Nettopp. Rull inn jula!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå