Gå til innhold

Mekling, rus, foreldreansvar


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle flotte menn og kvinner!

Fy faen, beklager ordbruken, for et kaos mitt liv er blitt..

Jeg har 2 barn på 3 år og på 5 mnd. Far har bekjæret mekling på en dato som jeg ikke kan. Av den grunn at jeg har et barn fra tidligere forhold som er ferdig på skolen 15 min etter meklingen starter. Jeg har ikke SFO. Vi er nye i kommunen og jeg har ikke venner eller familie som kan hente barnet. Jeg har ikke fått flyttet inn i leiligheten i den nye kommunen når timen inntreffer så jeg må kjøre 40 mil til og fra skolen.

Jeg får beskjed om at timen ikke kan byttes? At det blir skrevet at jeg ikke kom til timen og bryter avtalen.

Hva gjør jeg med dette?

Far har skrevet over foreldreansvaret for eldste barnet til meg. Yngste barnet ble født med far tilstede men vi hadde ikke bodd sammen på et halvt år da.

Fikk beskjed om at far kan søke og kommer nok til å få tilbake foreldreansvaret. Stemmer dette? Så enkelt?

Far røyker hasj og marihuana hver eneste dag. Har gjort i mange år. Jeg har forsøkt å få en stopper for det. Han selger og kjøper i alt fra bruker doser til kilo!

Jeg har prøvd hasj før for flere år siden. Det skal far bruke mot meg. Jeg tar gjerne alle prøver de måtte ønske for jeg har ikke noe å skjule.

Hvordan fanken går jeg frem her? Far truer og skriver metervis med dritt meldinger hver eneste kveld.

Bare sliten av det hele...

Hva i alle dager gjør jeg??!?!?!!

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar barnet fri fra skolen den dagen og plasserer ham hos bestemor/din venninne/tante/onkel eller hvem som helst som barnet er trygg på. 

Så drar du på fvk i god tid, og godt forberedt, og taler barnas sak. 

Eller du kjøper en dag med SFO selv om han ikke går der. Det ordner du med et par telefoner til skolen. Det koster 100 for en ettermiddag i vår kommune. 

Anonymkode: c8b62...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å kjøpe en dag på sfo. Eller høre med læreren om å hente barnet ut av skolen tidligere den dagen og ha med barnet på megling (får sitte på et annet rom).

Du tar selvsagt også vare på alt av meldinger han sender deg om de bare inneholder dritt, dette kan brukes i mot han.

Anonymkode: f2b70...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ha med advokat. De anbefaler det vel ikke på familievernkontoret fordi det blir en ganske "kjølig" tone av det og noe av poenget er at dere som foreldre skal kommunisere, men du vet sikkert best hva som er mulig og ikke mulig og gjør det som passer best i deres situasjon.

Du kan dessuten selvfølgelig gjøre om timen om du har god nok grunn til det, men jeg regner med det går helt uproblematisk å kjøpe en ettermiddage på sfo. Du tar telefonene som kreves for å ordne dette i morgen.

Anonymkode: e3e3d...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du står fritt til å ha med advokat eller annen støtteperson. Men det kan virke mot sin hensikt. Ha heller med alt du har av bevis på rusbruk og ustabil atferd, og vær tydelig på hvordan dette påvirker barna dine negativt. 

I mekling skal dere i utgangspunktet bli enige. Hvis dere ikke blir enige kan dere ta saken til retten, og da med advokater. 

Anonymkode: c8b62...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp opp og pust :)

Har far noen gang blitt arrestert for narkotika. Du sier alt fra brukerdoser til kg. Da regner jeg med han kanskje er i politiets søkelys? 

Som andre sier, ta barnet fri tidligere fra skolen, og ta med. Eller kjøp en dag på Sfo. 

Ta vare på alle meldinger han sender deg. Dette kan brukes i en eventuell sak. 

Så er du rolig på møtet, lytter og svaret saklig. Hvis han ruser seg daglig så krever du eventuelt samvær med tilsyn. Kontakt barnevernet hvis ting blir vanskelig med far. Barn skal ikke vokse opp med rus. Hva du har gjort tidligere er helt irrelevant for absolutt alle. Ta om nødvendig prøver. Men stå på ditt. Ikke skriv over foreldreansvaret. Behold det selv. Dra han om så til retten 

Anonymkode: 04d59...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg nytt, hemmelig telefonnummer som du kun gir ut til de som må ha det, med klar beskjed om at far ikke skal ha det. Da går all kommunikasjon via mail og du kan velge selv når du vil lese oppgulpet. Det hjalp meg mest ift nattesøvnen, siden far her sendte som regel sms rett rundt leggetider. Da ble jeg liggende å tenke altfor mye. 

 

Anonymkode: 44507...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden familievernkontoret ikke har hurtig tid til et møte må vi til advokat for mekling. Derfor jeg lurte på om jeg kunne ha med advokat.

Jeg er ikke sikker på hva politiet vet og ikke. Jeg vet at noen av hans venner og de han kjøper/selger til er i søkelyset.

Jeg har vurdert å tipse politiet selv. Jeg vet hvor han er å gjør avtaler på kveldene om dette. Helt åpenlyst men likevel skjult.. burde jeg? Kan jeg gjøre det anonymt?

Jeg sitter å går igjennom meldinger i kveld. Jeg har rapport på at jeg anmeldte han for vold for to år siden. Jeg droppet så saken på grunn av frykt. Han satt i forvaring et døgn.

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

merkelig at det alltid er noe galt med far, har vel ikke så mye tro på det...

Anonymkode: ce9c1...887

Tro kan du gjøre i kirken. Din mening og kommentar er unødvendig.

Jeg har barn fra første ekteskap og delt samvær/ansvar. Ikke noe galt med far der.

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg melde fra til barnevernet? Vil det styrke eller svekke min sak?

Hva sier jeg evnt til politiet om jeg melder i fra? Jeg vet hvor avtaler og salg gjøres. Og navn på en som far selger og kjøper stort med, og hvor denne personen bor.

Far har også forfalsket en underskrift for å få adresse og opphold i Norge. Hva kan jeg gjøre med dette?

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Tro kan du gjøre i kirken. Din mening og kommentar er unødvendig.

Jeg har barn fra første ekteskap og delt samvær/ansvar. Ikke noe galt med far der.

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

håper far vinner, du fremstår som usympatisk

Anonymkode: ce9c1...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bør jeg melde fra til barnevernet? Vil det styrke eller svekke min sak?

Hva sier jeg evnt til politiet om jeg melder i fra? Jeg vet hvor avtaler og salg gjøres. Og navn på en som far selger og kjøper stort med, og hvor denne personen bor.

Far har også forfalsket en underskrift for å få adresse og opphold i Norge. Hva kan jeg gjøre med dette?

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Du ringer politiet og forteller det anonymt. Eller du skriver det ned og går inn på politistasjonen, leverer opplysningene i vakta og sier at dette er opplysninger du ønsker at de undersøker. Uten å oppgi navnet ditt. 

Anonymkode: c8b62...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeldelse av far i sammenheng/samtidig med barnefordeling har de nok sett før og kan slå tilbake på Hi. Ville forhørt meg med advokat først alene. Og tatt han (hennes!) råd med på FVK uten å opplyse om at du har vært i kontakt med advokat. Det er lurt å spille kortene sine godt.

Anonymkode: 0e1b5...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

håper far vinner, du fremstår som usympatisk

Anonymkode: ce9c1...887

Usympatisk? Far ruser seg og selger hasj i kilosblokker. Ja jeg har ingen sympati for salg av dop.

 

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anmeldelse av far i sammenheng/samtidig med barnefordeling har de nok sett før og kan slå tilbake på Hi. Ville forhørt meg med advokat først alene. Og tatt han (hennes!) råd med på FVK uten å opplyse om at du har vært i kontakt med advokat. Det er lurt å spille kortene sine godt.

Anonymkode: 0e1b5...dda

Jeg har vært i kontakt med FVK ved et par anledninger. Og jeg har i dag skrevet en lang mail til en advokat.

Aner ikke hva jeg skal legge frem ved mekling..

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎12‎.‎2018 den 21.29, Anonym bruker skrev:

Hei alle flotte menn og kvinner!

Fy faen, beklager ordbruken, for et kaos mitt liv er blitt..

Jeg har 2 barn på 3 år og på 5 mnd. Far har bekjæret mekling på en dato som jeg ikke kan. Av den grunn at jeg har et barn fra tidligere forhold som er ferdig på skolen 15 min etter meklingen starter. Jeg har ikke SFO. Vi er nye i kommunen og jeg har ikke venner eller familie som kan hente barnet. Jeg har ikke fått flyttet inn i leiligheten i den nye kommunen når timen inntreffer så jeg må kjøre 40 mil til og fra skolen.

Jeg får beskjed om at timen ikke kan byttes? At det blir skrevet at jeg ikke kom til timen og bryter avtalen.

Hva gjør jeg med dette?

Far har skrevet over foreldreansvaret for eldste barnet til meg. Yngste barnet ble født med far tilstede men vi hadde ikke bodd sammen på et halvt år da.

Fikk beskjed om at far kan søke og kommer nok til å få tilbake foreldreansvaret. Stemmer dette? Så enkelt?

Far røyker hasj og marihuana hver eneste dag. Har gjort i mange år. Jeg har forsøkt å få en stopper for det. Han selger og kjøper i alt fra bruker doser til kilo!

Jeg har prøvd hasj før for flere år siden. Det skal far bruke mot meg. Jeg tar gjerne alle prøver de måtte ønske for jeg har ikke noe å skjule.

Hvordan fanken går jeg frem her? Far truer og skriver metervis med dritt meldinger hver eneste kveld.

Bare sliten av det hele...

Hva i alle dager gjør jeg??!?!?!!

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Er det far som påstår at timen ikke kan flyttes?

Anonymkode: a4751...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får dem ikke mye uansett pga barnas alder 🙂 Maks annenhver helg og muligens en dag i uka? Kan du ta sikte på å få hovedomsorgen på mekling og deretter vurdere om du skal flytte lengte vekk? Hvis det er et alternativ for deg 🙂

Anonymkode: 0e1b5...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 17.46, Anonym bruker skrev:

Er det far som påstår at timen ikke kan flyttes?

Anonymkode: a4751...df5

Mekleren et en ekstern advokat, hun sier at timen ikke kan flyttes siden hun ikke har ledig på veldig lenge.

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2018 den 17.28, Anonym bruker skrev:

Hvor gammelt er barnet/barna?

Anonymkode: 0e1b5...dda

3 år og et spedbarn.

Hi

Anonymkode: 7ae0e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...