GÃ¥ til innhold

Spare i fond, noen som vil forklare..💰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet å lest endel informasjon om å spare i fond. Likevell klarer jeg ikke å forstå hvordan dette fungerer. Noen som vil forklare for en dumming? Tenkte investere i ett fond i DnB og spare ca 1000-1500kr/mnd. Tenkte spare langsiktig. Hvis jeg sparer 12000kr/år i 10 år= 120 000kr, er det stor fare for at jeg taper alle sparepengene? Kan jeg tape mer enn jeg har investert, at jeg får gjeld liksom? 

Hvor mye har du spart? Hvor lenge og hvor mye har du tjent?

Anonymkode: 3bf37...af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke tape mer enn du har investert (kan ikke ende opp med gjeld). Men klart du kan tape. Dog er fond med langtidssparing mye mindre risiko for å tape alt, men man kan ende med tap.

Jeg kjøpte fond fra DNB i 6 år. I begynnelsen gikk jeg med litt tap, men jeg hadde is i magen (som man skal ha på de lagtidsfondene) og endte opp med å ha kjøpt for 120000 ca og på det tjente jeg 30000. Dette skulle jeg egentlig fortsette med, men måtte ta de ut for å ha til egenkapital da jeg ble alene. 

Husk at man må betale skatt (tror det er 24%) av det man har tjent, i mitt tilfelle 30000.

Anonymkode: 69f03...8dc

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke tape mer enn du har investert (kan ikke ende opp med gjeld). Men klart du kan tape. Dog er fond med langtidssparing mye mindre risiko for å tape alt, men man kan ende med tap.

Jeg kjøpte fond fra DNB i 6 år. I begynnelsen gikk jeg med litt tap, men jeg hadde is i magen (som man skal ha på de lagtidsfondene) og endte opp med å ha kjøpt for 120000 ca og på det tjente jeg 30000. Dette skulle jeg egentlig fortsette med, men måtte ta de ut for å ha til egenkapital da jeg ble alene. 

Husk at man må betale skatt (tror det er 24%) av det man har tjent, i mitt tilfelle 30000.

Vil det si at du da tok ut 150 000?

Ikke hi

Anonymkode: 94e33...65a

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil det si at du da tok ut 150 000?

Ikke hi

Anonymkode: 94e33...65a

Ja jeg tok ut 150000. Tallene er ikke helt nøyaktig men ca.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...