Gå til innhold

50% ufør, finner ikke mye info...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Noen her som er 50% ufør og jobber 50%? Hvordan fungerer det i praksis? Kan du tjene så mye du vil på de 50% du jobber? 

Jeg tjener ca 500.000 nå, vil jeg tape mye penger? Og hvordan fungerer det når jeg har uføreforsikring?

Leter og leter, men finner ikke svar. 

Anonymkode: 8e1af...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uføreforsikringen har ingen betydning for hva du får i uføretrygd.

Dersom du får uføretrygd blir den inntekten du har på uføretidspunktet lagt til grunn ved beregning av hva du kan tjene. Helt enkelt kan du ved 50% uføretrygd tjene halvparten av den inntekten du hadde på uføretidspunktet, oppjustert til det til en hver tid gjeldende grunnbeløpet. I tillegg kan du tjene 0,4 ganger grunnbeløpet før uføretrygden blir redusert.

NAV-dama

Anonymkode: 44eea...bb4

Skrevet

Nei, du kan ikke tjene så mye du vil. De regner utfra hva du kunne tjent om du var i 100% jobb også kan du tjene halvparten av det. Du får en sum i vedtaket ditt fra nav, tjener du over den summen må du bare melde det inn på Mitt nav også får du fratrekk i trygden.

Du vil tape en del penger, uføretrygd er ca 66% av lønnen din. Så du må dele lønnen din på to, halvparten blir jo som den er i dag om du jobber 50%, mens den andre halvparten vil du få trygd for og det er 66%

Hva du får fra forsikringen må du nesten sjekke vilkårene dine der for å finne ut av. Der er det forskjellig fra forsikring til forsikring, men de fleste gir vel utbetaling om man er 50% eller mer ufør?

Anonymkode: 257d5...22c

Skrevet

Takk for svar!

HI

Anonymkode: 8e1af...44c

Skrevet

Jeg får 100% utbetaling på forsikringen min selv om jeg er 50% ufør. Må passe på å holde meg under inntektsgrensen som nav har satt ellers blir forsikringen avkortet.

Ellers kan man i praksis jobbe og tjene så mye man vil når man er ufør, men uføretrygden reduseres når man tjener over inntektsgrensen.

Jeg har mer utbetalt i lønn, forsikring og uføretrygd enn det jeg ville fått i en 100% stilling.

Anonymkode: 3595d...8c9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får 100% utbetaling på forsikringen min selv om jeg er 50% ufør. Må passe på å holde meg under inntektsgrensen som nav har satt ellers blir forsikringen avkortet.

Ellers kan man i praksis jobbe og tjene så mye man vil når man er ufør, men uføretrygden reduseres når man tjener over inntektsgrensen.

Jeg har mer utbetalt i lønn, forsikring og uføretrygd enn det jeg ville fått i en 100% stilling.

Anonymkode: 3595d...8c9

Det er jo veldig urimelig, men skjønner at forsikringen utbetales uavhengig av hva man mottar av stønader. 

Anonymkode: 6a711...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...