Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Er det da den som ikke jobber turnus/skift som må ta alle morgener utenom skiftene slik at den med turnus/skift får sovet ut? Eller må den som jobber slik selv sørge for å legge seg tidlig nok å få nok søvn rundt jobben? Anonymkode: 325bf...2f9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Man må vel snakke seg frem til en løsning som fungerer for familien. Det spiller jo lidt inn når partneren skal møte på jobb osv. Men alle mennesker trenger å sove ut i alle fall en gang i blant. Anonymkode: 21b70...41c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Det må vurderes ut fra ansvaret hjemme. Jeg har dagvakter, men barna sover ikke. På grunn av det forventer jeg hjelp av min mann. Anonymkode: 4a8f7...9a4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Det går ikke an å gi et fasitsvar på det, for folk er forskjellig og familier er forskjellig. Dere må finne den løsningen som passer deres familie best. Her i huset er mannen skikkelig A-menneske, så selv om han jobber skift sitter han neste alltid klar og venter på barna når de våkner. Han er alltid oppe grytidlig og sitter med kaffe og avis når barna står opp. Jeg kaller meg A-menneske selv jeg, men det betyr at jeg står opp i åtte-halv ni tiden når jeg sover lenge Her i huset er det derfor alltid mannen som tar barna om morgenen. Men det er jo sånn at vi er sammen om morgenstellet på hverdagen da, og det er alltid jeg som leverer i barnehage/skole, også er det heller han som henter når han jobber dag for da slutter han før meg. Anonymkode: 7c068...37c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Nei, der synes jeg ikke. Her må man jo finne ut hva som fungerer for familien, men jeg tenker at man trenger ikke automatisk sove lenge bare fordi man har ettermiddagsvakt. Anonymkode: ade2d...70e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 Man må dele på det. Den som jobber turnus har jo fri på dagtid og sikkert fridager innimellom som kan brukes til så mangt. Anonymkode: 65d94...8cf
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 Når ungene var små forlangte mannen at jeg sto opp Sammen med han og ungene hver eneste morgen jeg hadde fri og seinvakt, fordi han skulle dusje og spise frokost. Så måtte jeg stelle de, pakke sekkene og smøre matpakkene. Sånn ble det til unge var 9-10 år. Blodig urettferdig, siden han skulle opp og avgårde på jobb uansett, og han hadde 30 min etter at ungene var gått til skolen. Altså ikke travelt i det hele tatt. Anonymkode: 9a007...662
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 Nå er ikke all turnus lik heller. Jeg jobber todelt, dvs 12t. Da begynner jeg på jobb 07 eller 19 Når jeg jobber netter så er det en selvfølge at jeg skal få sovet ut på dagtid, akkurat som at jeg tar nattevåk med baby når han skal jobbe og ikke jeg. I helgene (jeg har fri) bytter vi på. Men for oss handler det også om kommunikasjon. Vi har jo begge perioder med mer eller mindre overskudd, og om han er ekstra sliten så lar jeg han få hvile selv om jeg er i en jobb periode, akkurat som han drar lasset litt ekstra når jeg er sliten. -vi har en på 6år og en på et år, så her er det "unntakstilstand" et par år til 😉 Anonymkode: 350bb...e92
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når ungene var små forlangte mannen at jeg sto opp Sammen med han og ungene hver eneste morgen jeg hadde fri og seinvakt, fordi han skulle dusje og spise frokost. Så måtte jeg stelle de, pakke sekkene og smøre matpakkene. Sånn ble det til unge var 9-10 år. Blodig urettferdig, siden han skulle opp og avgårde på jobb uansett, og han hadde 30 min etter at ungene var gått til skolen. Altså ikke travelt i det hele tatt. Anonymkode: 9a007...662 Hæ? Han krevde det, derfor gjorde du det i ti år? I stedet for å si at du var uenig og diskutere dere frem til et kompromiss? Her tar vi hensyn til hverandre, gir og tar begge to. Jeg kan godt stå opp og ta morgenstellet med ungene på en fridag, så han rekker en treningsøkt før jobb. Eller han kan slå av vekkerklokken min og ta morgenstellet uten å vekke meg hvis han vet jeg er sliten. Vi deler på det meste! Anonymkode: 801b0...7fd
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hæ? Han krevde det, derfor gjorde du det i ti år? I stedet for å si at du var uenig og diskutere dere frem til et kompromiss? Her tar vi hensyn til hverandre, gir og tar begge to. Jeg kan godt stå opp og ta morgenstellet med ungene på en fridag, så han rekker en treningsøkt før jobb. Eller han kan slå av vekkerklokken min og ta morgenstellet uten å vekke meg hvis han vet jeg er sliten. Vi deler på det meste! Anonymkode: 801b0...7fd Jeg gjorde det fordi han ble så jævla sur ellers. Han brukte det for alt det var verdt; hvis jeg skulle ut med venner var det greit «hvis du står opp sammen med oss i morgen», så vi film på kveldens var det kun «hvis du står opp ilag med oss i morgentidlig» Til og med når jeg var syk og hadde feber kom han inn og ba meg stå opp sammen med de. For jeg kunne jo bare legge meg igjen etterpå.. Anonymkode: 9a007...662
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Skrevet 9. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjorde det fordi han ble så jævla sur ellers. Han brukte det for alt det var verdt; hvis jeg skulle ut med venner var det greit «hvis du står opp sammen med oss i morgen», så vi film på kveldens var det kun «hvis du står opp ilag med oss i morgentidlig» Til og med når jeg var syk og hadde feber kom han inn og ba meg stå opp sammen med de. For jeg kunne jo bare legge meg igjen etterpå.. Anonymkode: 9a007...662 Er du sammen med han enda? Håper virkelig du har kvittet deg med denne forvokste guttungen Anonymkode: 08e82...a10
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 Jeg jobber natt og de nettene jeg jobber står mannen opp med ungen. De nettene jeg har fri så står jeg opp med ungen og sender på skolen. Synes det er helt greit. Det er også jeg som stort sett står opp først i helgene. Anonymkode: ed19a...76f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 Det kommer jo ann på hva som fungerer best for dere. jeg og min tidligere samboer gjorde det slik at jeg ordnet de morgenene han jobbet natt, så kjørte han de på skolen. De hadde ikke mange meter til skolen, men da rakk han å si hei og hade til de. Hadde de gått hadde akkurat ikke sett hverandre. Når han ikke jobbet ordnet han sine unger om morran og jeg mine, han ville stå opp slik at han fikk snudd døgnet igjen. Han var veldig på at det var mine og dine barn på noen områder, men vips så var det jeg som måtte ordne alt. Ble aldri helt klok der. Min søster og svoger har begge jobbet turnus, hun dag og kveld, han bare natt + ekstravakter på dagtid. Han har alltid vekt unger og ordnet de om morran. Når han har hatt nattevakt er han hjemme til ungene skal vekkes, så han syns det er fint å ordne de, få de på skole og barnehage før han legger seg. Da har min søster fått sove lenge om hun ikke skal på jobb, hun er også den som har tatt slt om natta med de. Nå sover han minimalt uansett om han jobber eller ikke, så han kan vekke unger, hente de på skole og barnehage selv om han holder på med nattevakter. Han trenger bare en halvtime på øyet hver ettermiddag, det er han mest viktige tid hver dag om han skal fungere. Anonymkode: 61dcb...429
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når ungene var små forlangte mannen at jeg sto opp Sammen med han og ungene hver eneste morgen jeg hadde fri og seinvakt, fordi han skulle dusje og spise frokost. Så måtte jeg stelle de, pakke sekkene og smøre matpakkene. Sånn ble det til unge var 9-10 år. Blodig urettferdig, siden han skulle opp og avgårde på jobb uansett, og han hadde 30 min etter at ungene var gått til skolen. Altså ikke travelt i det hele tatt. Anonymkode: 9a007...662 Beklager, men skjønner ikke hvorfor det var blodig urettferdig med mindre du hadde jobbet natt og nettopp lagt deg.. Han sto jo opp hver morgen han også? Og hadde dem alene mens du jobbet? Skulle ikke du være hjemme alene og gjøre hva fu ville ALENE resten av dagen? Når hadde mannen din alenetid? Hilsen hun som har jobbet turnus i mange mange år og har nytt godt av fridager før og etter.. Anonymkode: d35dc...5bc
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #15 Skrevet 10. desember 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Beklager, men skjønner ikke hvorfor det var blodig urettferdig med mindre du hadde jobbet natt og nettopp lagt deg.. Han sto jo opp hver morgen han også? Og hadde dem alene mens du jobbet? Skulle ikke du være hjemme alene og gjøre hva fu ville ALENE resten av dagen? Når hadde mannen din alenetid? Hilsen hun som har jobbet turnus i mange mange år og har nytt godt av fridager før og etter.. Anonymkode: d35dc...5bc Jeg jobber tredelt turnus, og jeg måtte stå opp og ordne enten jeg kom hjem fra natt eller ikke. Aldri sove ut på morgenen er urettferdig når han uansett skulle stå opp. Og når han hadde aftenvaktsuke hver 4.uke sto ikke han opp for å hjelpe meg.. Forøvrig kunne jeg ikke bruke formiddager og fridager til hva jeg ville, da det kun er jeg som vasker, handler, rydder og fikser praktiske ting i huset. Når han har aftenvakt sover han lenge, spiser han frokost, løper/går tur, setter på en maskin med klær. Også drar han på jobb.. Anonymkode: 9a007...662
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber tredelt turnus, og jeg måtte stå opp og ordne enten jeg kom hjem fra natt eller ikke. Aldri sove ut på morgenen er urettferdig når han uansett skulle stå opp. Og når han hadde aftenvaktsuke hver 4.uke sto ikke han opp for å hjelpe meg.. Forøvrig kunne jeg ikke bruke formiddager og fridager til hva jeg ville, da det kun er jeg som vasker, handler, rydder og fikser praktiske ting i huset. Når han har aftenvakt sover han lenge, spiser han frokost, løper/går tur, setter på en maskin med klær. Også drar han på jobb.. Anonymkode: 9a007...662 Du er passe teit om du lar deg hersje med på den måten. Mannen høres jo gal ut Anonymkode: 65d94...8cf
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 Her jobber vi turnus begge to - og har skolebarn. Stort sett står begge opp tidlig hverdagene uavhengig av kveldsvakter, når man har kveldsvakt er jo den korte stunden om morgenen eneste mulighet til å se barna. Den som har kveldsvakt kan da legge seg igjen etterpå. Av og til sover en av oss ut. Dere må finne løsninger som passer dere. Og det kommer jo an på hva dere mener med turnus. Tenker at en som har 14-21 fint kan stå opp tidlig neste morgen. Annerledes om vakta går til 1 om natta eller er nattevakt, f.eks. Anonymkode: 8e35c...017
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 Her jobber vi turnus begge to - og har skolebarn. Stort sett står begge opp tidlig hverdagene uavhengig av kveldsvakter, når man har kveldsvakt er jo den korte stunden om morgenen eneste mulighet til å se barna. Den som har kveldsvakt kan da legge seg igjen etterpå. Av og til sover en av oss ut. Dere må finne løsninger som passer dere. Og det kommer jo an på hva dere mener med turnus. Tenker at en som har 14-21 fint kan stå opp tidlig neste morgen. Annerledes om vakta går til 1 om natta eller er nattevakt, f.eks. Anonymkode: 8e35c...017
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #19 Skrevet 10. desember 2018 Dette er et ømtålig tema, har en som jobber turnus her og jeg som har relativt normale arbeidstider synes det er vansklig . Jeg føler at jobben alltid kommer først. Jobber han natt så sover han jo hele tiden , Jobber han kveld så sover han 2 til 3 timer før jobb og jobber han dagen er han jo sliten etter jobb (som alle andre) Jeg føler at jeg er alene foreldre for det er jeg som sitter med det meste av husarbeid, oppfølgning på skole og fritid. Ja han får gjort noe husarbeid men kun det daglige oppvask maskin etc men ikke dybde arbeidet som også må gjøres. Anonymkode: b31d7...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå