Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Jeg og min mann gjennom 5 år går gjennom en knalltøff krise i forholdet. Vi har to barn sammen på 6 og 4 år. Vi eier en enebolig sammen. Nå er vi inne i vår 3. måned med separasjon og jeg begynner ærlig talt på å lure på om vi noen gang klarer å finne sammen igjen..💔 Derfor lurer jeg på (rent praktisk slik at jeg er litt mentalt forberedt) på hvordan man fordeler felles eiendeler,løsøre,møbler osv. Hjemme hos oss er det jeg som står for omtrent 100% av all dekor,småmøblering, kopper,kar,nips,tekstiler osv. De større møblene har enten han eller vi sammen kjøpt. Ettersom jeg kjøpt så og si alt av dette, har jeg da førsteretten? Og hva med gaver vi har fått fra andre til f.eks jul og bryllup? Jeg har det ikke lett om dagen og veksler mellom optimiste og blytung pessimisme med tanke på forholdet, men håper noen av dere kan gi meg noen gode praktiske råd med på ferden. På forhånd mange tusen takk❤️ Anonymkode: 3453e...7d7
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Vi delte gaver etter hvem de kom fra. Var de fra min side fikk jeg dem og omvent. Ting anskaffet før vi flyttet sammen tilhørte den opprinnelige eieren. Resten delte vi etter en ca verdi så det ble omtrent likt. Fast eiendom må enten selges eller den ene må kjøpe den andre ut, så da må man gå ut fra en offisiell takst. Anonymkode: c676a...d54
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Vi gjorde det enkelt: Jeg fikk alt av innbo siden jeg skulle bli boende. (Kjøpte ham ut av huset selvsagt.) Han tok kun med seg personlige ting og småting som hadde affeksjonsverdi for ham. Han fikk bilen siden jeg ikke har lappen. Vi regnet ut at det utgjorde omtrent det samme i verdi. Anonymkode: f94bc...00c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Om dere er gift er alt dere har skaffet i løpet av ekteskapet felleseie. Alt dere hadde med inn i ekteskapet tar dere også med ut. Så selv om du har kjøpt tingene regnes de som felleseie og må deles likt etter verdi. Anonymkode: e68b7...3f8
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Det som deres ikke tok med inn i forholdet må deles. Gå inn i hvert rom med hver deres post-IT lapp. (Forskjellige farger) marker det dere vil ha. Når dere er ferdig, så kan dere bli enige om hvilke dere kan gi bort for å få en annen din. Dialog og litt snillhet så funker det utmerket. Anonymkode: 6f8e7...249
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 7 hours ago, Anonym bruker said: Jeg og min mann gjennom 5 år går gjennom en knalltøff krise i forholdet. Vi har to barn sammen på 6 og 4 år. Vi eier en enebolig sammen. Nå er vi inne i vår 3. måned med separasjon og jeg begynner ærlig talt på å lure på om vi noen gang klarer å finne sammen igjen..💔 Derfor lurer jeg på (rent praktisk slik at jeg er litt mentalt forberedt) på hvordan man fordeler felles eiendeler,løsøre,møbler osv. Hjemme hos oss er det jeg som står for omtrent 100% av all dekor,småmøblering, kopper,kar,nips,tekstiler osv. De større møblene har enten han eller vi sammen kjøpt. Ettersom jeg kjøpt så og si alt av dette, har jeg da førsteretten? Og hva med gaver vi har fått fra andre til f.eks jul og bryllup? Jeg har det ikke lett om dagen og veksler mellom optimiste og blytung pessimisme med tanke på forholdet, men håper noen av dere kan gi meg noen gode praktiske råd med på ferden. På forhånd mange tusen takk❤️ Anonymkode: 3453e...7d7 derfor er det viktig med samboerkontrakt,det hadde jeg og min eks, og saken var da han fikk det han hadde meg seg + gaver fra hans familie, jeg beholdt resten Anonymkode: b20c7...51c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: derfor er det viktig med samboerkontrakt,det hadde jeg og min eks, og saken var da han fikk det han hadde meg seg + gaver fra hans familie, jeg beholdt resten Anonymkode: b20c7...51c Det står at de er gift.... Anonymkode: e68b7...3f8
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: Det står at de er gift.... Anonymkode: e68b7...3f8 og? gjelder like mye gifte . var gift selv Anonymkode: b20c7...51c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: og? gjelder like mye gifte . var gift selv Anonymkode: b20c7...51c Da trenger man jo ikke samboerkontrakt? Anonymkode: 253aa...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå