Gå til innhold

Aroma/mais

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har maisallergi, det er vsbligerevenn du tror. Jeg reagerer til og med på stoffer som er utvunnet fra mais. I tillegg til å bli gørrdårlig av mais i seg selv, så har jeg hatt flere episoder der jeg har blitt syk og virkelig ikke forstått hva jeg har reagert på før det har stått "aroma" på ingredienslisten, og jeg har spurt produsenten, og det har vist seg å være mais. Det er også mais i enkelte spekemattyper, viste det seg (hvem skulle trodd det). Etter de episodene unngår jeg alt med mais i, fordi jeg blir syk, men det er så forferdelig vanskelig. Og før noen spør, mais har slått endel ut på meg på Ullevål da de tok allergitester av meg. Så de har også rådet meg til å unngå det, hovedsakelig basert på hvordan kroppen min reagerer på mais. 

Jeg vet det er flere der ute som ikke tåler mais, men vi er ikke like mange som f.eksm gluten-/og melkeallergikere, så føler vi ikke er så viktige. Produsentene synes det er helt ok å kamuflere ingrediensene på produktene sine til det ugjenkjennelige, og det går utover oss som reagerer på det. Det kan også være potensielt farlig. 

Synes du de bør ha en fullstendig liste over ingredienser bakpå et produkt, så allergikere kan unngå de stoffene de ikke tåler? Mais er ikke på mattilsynets allergenliste, så matvareprodusentene har absolutt lov til å ikke opplyse om det. Jeg synes dog det burde vært på en liste da det ikke er en allergi jeg er alene om å ha.

Anonymkode: 2c3b4...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig. Jeg er allergisk mot persille. Ikke veldig vanlig det heller, og det finnes i masse, ofte kamuflert som "urter" eller "krydder".

Anonymkode: 5f665...c78

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig. Jeg er allergisk mot persille. Ikke veldig vanlig det heller, og det finnes i masse, ofte kamuflert som "urter" eller "krydder".

Anonymkode: 5f665...c78

Ja, det gjør det. Og persille er jo også relativt vanlig.

Jeg synes det er veldig merkelig at produsentene ikke plikter å oppgi en fullstendig liste over ingredienser når se selger et produkt. Det er tungvint å sende mailer og vente på svar i 3 uker før man får svar, på den ene varen. 

Anonymkode: 2c3b4...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...