Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 A young boy and his father are on their way home from soccer practice when a distracted driver crosses the center line and hits them head-on. The father dies at the scene of this horrible car accident, but the boy is still alive when the emergency medical technicians arrive. The injured boy is transported in an ambulance to the hospital, where's he taken immediately into surgery. However, the awaiting surgeon steps out of the operating room and says, "Call Dr. Baker stat to the operating room. I can't operate on this boy. He's my son!" The question: Who is the surgeon? Anonymkode: 476fa...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #2 Skrevet 7. desember 2018 Kirurgen er mor Anonymkode: efd15...b99
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #3 Skrevet 7. desember 2018 Dette var vel en gåte som faktisk var en gåte for ganske mange år siden? Nå er det vel ganske naturlig å skjønne umiddelbart at kirurgen er moren? Det er liksom ikke sååå utenkelig at kvinner kan bli kirurger lenger 😂🙈 Anonymkode: 115a5...373
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #4 Skrevet 7. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dette var vel en gåte som faktisk var en gåte for ganske mange år siden? Nå er det vel ganske naturlig å skjønne umiddelbart at kirurgen er moren? Det er liksom ikke sååå utenkelig at kvinner kan bli kirurger lenger 😂🙈 Anonymkode: 115a5...373 Ja, den er kanskje noen år? Jeg har hørt den for en stund siden, og lette den opp nå. Men poenget er at det faktisk er en gåte som ikke stammer fra 50 tallet, men nyere tid Fant den omtalt på nettstedet verywellheath: When Good Morning America approached random people on the streets of New York City with this riddle, the great majority could not come up with the right answer. But when the producers asked a group of fifth graders from a Manhattan school the same riddle, most of the kids got the answer right. And those who didn't came up with unique answers, answers none of the grown-ups came up with. For instance, they suggested the surgeon might have been boy's stepfather, or perhaps his "other dad"—on the theory the boy's parents were a gay couple. Whether they figured out the riddle or not, most of the kids' answers revealed that unlike adults, they had no pre-formed ideas about what kind of person a surgeon should be: a straight male. Which brings us to the right answer: The surgeon was the boy's mother. Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette er at jeg flere ganger har opplevd at folk går ut fra at legen / tannlegen / lederen er en mann, eller at de i alle fall omtaler personen som han. For eksempel hvis jeg sier: "Jeg var hos legen i dag" så kommer spørsmålet: "Hva sa han?" Eller om jeg snakker om jobben og de sier: "Sjefen, hvordan er han" Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vi er helt kvitt "kjønns stereotypen" HI Anonymkode: 476fa...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #5 Skrevet 7. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, den er kanskje noen år? Jeg har hørt den for en stund siden, og lette den opp nå. Men poenget er at det faktisk er en gåte som ikke stammer fra 50 tallet, men nyere tid Fant den omtalt på nettstedet verywellheath: When Good Morning America approached random people on the streets of New York City with this riddle, the great majority could not come up with the right answer. But when the producers asked a group of fifth graders from a Manhattan school the same riddle, most of the kids got the answer right. And those who didn't came up with unique answers, answers none of the grown-ups came up with. For instance, they suggested the surgeon might have been boy's stepfather, or perhaps his "other dad"—on the theory the boy's parents were a gay couple. Whether they figured out the riddle or not, most of the kids' answers revealed that unlike adults, they had no pre-formed ideas about what kind of person a surgeon should be: a straight male. Which brings us to the right answer: The surgeon was the boy's mother. Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette er at jeg flere ganger har opplevd at folk går ut fra at legen / tannlegen / lederen er en mann, eller at de i alle fall omtaler personen som han. For eksempel hvis jeg sier: "Jeg var hos legen i dag" så kommer spørsmålet: "Hva sa han?" Eller om jeg snakker om jobben og de sier: "Sjefen, hvordan er han" Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vi er helt kvitt "kjønns stereotypen" HI Anonymkode: 476fa...6d4 Det er vi dessverre ikke. Denne ble tatt på forbipasserende av et TV-program senest i vinter, og 90% skjønte det ikke. Det er derimot ofte lettere for mange å se løsninger på gåter når de blir skrevet ned, man rekker å tenke mer når man leser underveis. Anonymkode: c821d...150
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #6 Skrevet 7. desember 2018 Det finnes et annet svar også. Et homofilt par som har en sønn sammen. En av fedrene dør i ulykken, den andre er kirurgen. Anonymkode: 17b31...47f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #7 Skrevet 7. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er vi dessverre ikke. Denne ble tatt på forbipasserende av et TV-program senest i vinter, og 90% skjønte det ikke. Det er derimot ofte lettere for mange å se løsninger på gåter når de blir skrevet ned, man rekker å tenke mer når man leser underveis. Anonymkode: c821d...150 Må legge til at de som ikke tok den og så fikk svaret ble åpenlyst flaue av seg selv og sa «oh my god, of course, how did I not think of that», så det er heldigvis ofte slik at folk ikke VIL aha disse fordommene i det minste.. Anonymkode: c821d...150
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #8 Skrevet 7. desember 2018 10 minutes ago, Anonym bruker said: Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette er at jeg flere ganger har opplevd at folk går ut fra at legen / tannlegen / lederen er en mann, eller at de i alle fall omtaler personen som han. For eksempel hvis jeg sier: "Jeg var hos legen i dag" så kommer spørsmålet: "Hva sa han?" Eller om jeg snakker om jobben og de sier: "Sjefen, hvordan er han" Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vi er helt kvitt "kjønns stereotypen" Jeg ser det samme. Jeg skriver og sier konsekvent hun eller henne hvis ikke annet er spesifisert. Som en liten motvekt statistisk så er det snart en kjempeovervekt av kvinnelige leger Anonymkode: 4cf11...6db
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #9 Skrevet 7. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vi dessverre ikke. Denne ble tatt på forbipasserende av et TV-program senest i vinter, og 90% skjønte det ikke. Det er derimot ofte lettere for mange å se løsninger på gåter når de blir skrevet ned, man rekker å tenke mer når man leser underveis. Anonymkode: c821d...150 Det er sant. Og selvfølgelig når den første skriver at kirurgen er morgen, så er det jo ikke mystisk lengre Utrolig fascinerende og også trist. Så bra at du kunne tidfeste når den var brukt.. HI Anonymkode: 476fa...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #10 Skrevet 7. desember 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det finnes et annet svar også. Et homofilt par som har en sønn sammen. En av fedrene dør i ulykken, den andre er kirurgen. Anonymkode: 17b31...47f Det var flere av barna som kom med den løsningen - men de voksne tenkte hovedsakelig heterofilt par hvor mannen var kirurg.. HI Anonymkode: 476fa...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #11 Skrevet 7. desember 2018 Nå kan også orsaken være at lege, sjef, kirurg tilhører gruppen hannkjønn. Forteller du eksempelvis om en bil, spør man hvordan går han. «Se et helikopter! Hvor er det?» Bruker man ord som sykepleier spørres det ofte hvordan var han. Selv om sjansen er større for at det er en hun. Anonymkode: efd15...b99
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #12 Skrevet 7. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, den er kanskje noen år? Jeg har hørt den for en stund siden, og lette den opp nå. Men poenget er at det faktisk er en gåte som ikke stammer fra 50 tallet, men nyere tid Fant den omtalt på nettstedet verywellheath: When Good Morning America approached random people on the streets of New York City with this riddle, the great majority could not come up with the right answer. But when the producers asked a group of fifth graders from a Manhattan school the same riddle, most of the kids got the answer right. And those who didn't came up with unique answers, answers none of the grown-ups came up with. For instance, they suggested the surgeon might have been boy's stepfather, or perhaps his "other dad"—on the theory the boy's parents were a gay couple. Whether they figured out the riddle or not, most of the kids' answers revealed that unlike adults, they had no pre-formed ideas about what kind of person a surgeon should be: a straight male. Which brings us to the right answer: The surgeon was the boy's mother. Grunnen til at jeg kom til å tenke på dette er at jeg flere ganger har opplevd at folk går ut fra at legen / tannlegen / lederen er en mann, eller at de i alle fall omtaler personen som han. For eksempel hvis jeg sier: "Jeg var hos legen i dag" så kommer spørsmålet: "Hva sa han?" Eller om jeg snakker om jobben og de sier: "Sjefen, hvordan er han" Jeg stiller meg derfor spørsmålet om vi er helt kvitt "kjønns stereotypen" HI Anonymkode: 476fa...6d4 Står det noe der om når gåten stammer fra? Jeg hørte den i alle fall for ca 30 år siden. Anonymkode: 3dc94...59f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 Gåten var også brukt på ett tv-show som er fra 70-tallet. Anonymkode: bc1b2...188
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #14 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå kan også orsaken være at lege, sjef, kirurg tilhører gruppen hannkjønn. Forteller du eksempelvis om en bil, spør man hvordan går han. «Se et helikopter! Hvor er det?» Bruker man ord som sykepleier spørres det ofte hvordan var han. Selv om sjansen er større for at det er en hun. Anonymkode: efd15...b99 Sykepleier blir oftest omtalt som hun.. i alle fall er det min erfaring.. HI Anonymkode: 476fa...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #15 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå kan også orsaken være at lege, sjef, kirurg tilhører gruppen hannkjønn. Forteller du eksempelvis om en bil, spør man hvordan går han. «Se et helikopter! Hvor er det?» Bruker man ord som sykepleier spørres det ofte hvordan var han. Selv om sjansen er større for at det er en hun. Anonymkode: efd15...b99 "Årsaken". På bokmål vil pronomenet som erstatter "bilen" være "den", ikke "han". "Han" brukes kun om mennesker. "Den" brukes om hankjønns- og hunkjønnsord i bestemt entall som IKKE er mennesker, "det" brukes om intetkjønn. En sykepleier vil nok av de aller fleste bli referert til som "hun", fordi det er et tradisjonelt kvinneyrke - selv om substantivet er et hankjønnsord. Anonymkode: 3dc94...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå