Gå til innhold

ALLE SIER FEIL OM HER VI BOR! JEG KLIKKER!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen irriterer seg over folk som sier "østfold-L". Andre irriterer seg over folk som ikke kan si kjede. Jeg har t.o.m sett noen skrive barneskjoler, det irriterte meg faktisk, men ellers ser jeg lett forbi sånne ting.

Men det som irriterer meg! Noe grenseløst! Er folk som sier "vi bor PÅ". 

Nei, vi bor ikke PÅ! Vi bor I! 

Kommunen, og stedet vi bor, har "lidd" under invasjon fra blant annet Oslo, og flere steder rundt omkring i landet, og INGEN AV DEM vet hvordan man skal snakke. Jeg mener, det heter ikke PÅ. Vi bor ikke På Oslo... Vi bor ikke PÅ Bergen. Vi bor heller ikke PÅ Tønsberg. 

Vi bor i! 

Noen steder i landet bor de "på", men det gjelder aldeles ikke her. Vi har alltid bodd "i" og det gjør vi enda. Og jeg vet VIRKELIG IKKE hvorfor, men jeg blir så j.vlig provosert av at byfolka som kommer hit og skal ødelegge bygda ved å leke hillbillies og "vi-bor- nå-på-landet-tullinger" ikke engang greier å lære seg og snakke riktig. 

Hey, til og med ORDFØREREN, som er fra hvem i huleste vet hvor her i landet, sier PÅ. Hold kjeft! De ødelegger plassen vi bor på, og så skal de ødelegge språket også. Nei, dra dere tilbake der dere kom fra (stort sett Oslo.. PÅ OSLO..)

Dette er skrevet i vilt raseri! (Eller ikke, les med en klype humor, men det er en liten alvorlig tone bak - jeg hater at folk sier "på" om her vi bor). 

Anonymkode: 9e9e4...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Broren min bor PÅ Kløfta, søsteren min bor PÅ Jessheim, men jeg bor I Lørenskog.

Det er nok ikke alltid så lett å vite for de som kommer andre steder fra altså, du kan jo bare lære dem ;)

 

Anonymkode: 2feff...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dette, da? 

Det du beskriver har skjedd flere steder, og joda, det er en smule irriterende. 

Anonymkode: d6e96...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På foran stedsnsvn er mer vanlig når stedet er et gammelt gårdsnavn. Men det fins også land med 'på' foran - eks. Cuba. Bydeler har også ofte 'på' foran - på Grønland. 

Ellers har de fleste stedsnavn, og land, i foran 

Det er ikke alltid lett å vite om det er i eller på

Anonymkode: 58bea...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men nå lo jeg høyt :) Jeg har en skikkelig drittdag, men ditt innlegg fikk meg til å smile.

Anonymkode: 3c79a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hun kan vel ikke være fra Hamar, det har vel aldri hett ‘i Hamar’..?

Man sier vel ofte ‘i byen’ og ‘på landet’, og så blir det diskusjon rundt hva som er by og land. En øy som Cuba vil også være på - på en øy - eller på (ekte og uekte) Grønland. Men ‘i Australia’, siden det i tillegg til å være øy er et helt kontinent.

Her hvor jeg bor sier de som bor i byen ‘på’ om nabokommunen, mens nabokommunen selv sier ‘i’, så hvem har rett...?

Anonymkode: 1d3bf...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmålsforbundet skriver: 

«Hvilken preposisjon man skal benytte, er bestemt av to forhold: 1) Hva stedsnavnet er navn på, dreier det seg f.eks. om en by, en gård, en øy eller et land? 2) Hvilket substantiv navnet eventuelt består av. Her er forutsetningen selvfølgelig at stedsnavnet faller helt eller delvis sammen et vanlig substantiv, jf. nes og Nes, odde og Notodden.

Man bruker i ved navn på:
– land: i Norge, i Frankrike, i Italia
– byer: i London, i Paris, i New York
i Oslo, i Bergen, i Trondheim
Det skal være i ved alle utenlandske byer og ved alle større byer i Norge. Ved mindre norske byer, og mange tettsteder, benyttes imidlertid på, jf. på Hamar, på Gjøvik, på Grinder.
– kommuner: i Vågå, i Grue, i Rygge
– fylker: i Sør-Trøndelag, i Hedmark, i Østfold

Der stedsnavnet inneholder et substantiv som det er vanlig å bruke i ved, jf. bl.a. bygd, dal og fjord, skal også stedsnavnet ha i, f.eks.: i Dalsbygda, i Rendalen, i Sandefjord

På benyttes ved navn på:
– øyer: på Tjøme, på Grønland, på Kypros
I ”Moderne norsk” (s. 133) sier Finn-Erik Vinje: ”Slik bør ordbruken også være i
forbindelse med Island, slik det har vært gjort fra gammelt av. Altså på Island.”
– gårder: på Kongshov, på Røed, på Oppset
– himmellegemer: på Jorden, på Mars, på Solen

Der stedsnavnet inneholder et substantiv som det er vanlig å bruke på ved, jf. bl.a. nes, haug, berg, skal også stedsnavnet ha på, f.eks.: på Nes, på Storhaug, på Kongsberg.

De ovenstående momentene er retningslinjer, det er ikke alltid preposisjonsbruken stemmer med det som her er sagt; dessuten endrer den seg, f.eks. blir i ved bynavn brukt mer nå enn tidligere.»

Jeg tror jeg bor i Son, men hører mange eldre sier på Son🤔

Anonymkode: 1e069...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du bor i Elverum? 
Samme problematikken gjelder der. Bortsett fra det med Oslo-folk, kanskje...? (Er derfra, men har ikke bodd der på en stund.)

Anonymkode: d305c...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe av samme problem. Jeg er fra Asker. Her betyr "Jeg er i Asker" at jeg er et eller annet sted i kommunen, mens "Jeg er på Asker" betyr at jeg er i sentrum. Det er det nesten ingen innflyttere som er riktig og jeg tror minst 90% av innbyggerne er innflyttere.

Anonymkode: 851a0...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har noe av samme problem. Jeg er fra Asker. Her betyr "Jeg er i Asker" at jeg er et eller annet sted i kommunen, mens "Jeg er på Asker" betyr at jeg er i sentrum. Det er det nesten ingen innflyttere som er riktig og jeg tror minst 90% av innbyggerne er innflyttere.

Anonymkode: 851a0...f41

Jeg bor i nabokommunen, Lier, og vi sier alltid at vi er i Asker, uavhengig om det er i sentrum eller utenfor. Som regel er vi PÅ Trekanten siden det ikke er så mye annet å gjøre i Asker 😛

Anonymkode: c7cd0...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i nabokommunen, Lier, og vi sier alltid at vi er i Asker, uavhengig om det er i sentrum eller utenfor. Som regel er vi PÅ Trekanten siden det ikke er så mye annet å gjøre i Asker 😛

Anonymkode: c7cd0...b5e

Det er  jo riktig at dere er i Asker, men når dere sier "i" får dere ikke frem at det er sentrum det dreier seg om.

Anonymkode: 851a0...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

På foran stedsnsvn er mer vanlig når stedet er et gammelt gårdsnavn. Men det fins også land med 'på' foran - eks. Cuba.

Hvorfor heter det Cuba, Island, Fiji, men i Japan?

Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: d8a09...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikroperspektiv: Før vi fikk gateadresse var adressen vår "utsikten". Jeg og min bedre halvdel ble aldri enige om hvorvidt vi bodde I eller PÅ utsikten. Det var først og fremst et problem når vi signerte pakkelappene til jul, og løste seg egentlig relativt lite elegant ved at vi fikk en idiotisk gateadresse i stedet. Men jeg lurer fortsatt av og til på om jeg hadde rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Roheryn skrev:

Mikroperspektiv: Før vi fikk gateadresse var adressen vår "utsikten". Jeg og min bedre halvdel ble aldri enige om hvorvidt vi bodde I eller PÅ utsikten. Det var først og fremst et problem når vi signerte pakkelappene til jul, og løste seg egentlig relativt lite elegant ved at vi fikk en idiotisk gateadresse i stedet. Men jeg lurer fortsatt av og til på om jeg hadde rett...

Vi også! Bodde inntil nylig PÅ «stedsnavn», selv om noen tok feil og sa I.🙄

 Men nå skal visst alle få gateadresse og husnummer, så nå bor vi I kjedelige og upersonlige «xxveien 32». 

 

Anonymkode: 52618...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er  jo riktig at dere er i Asker, men når dere sier "i" får dere ikke frem at det er sentrum det dreier seg om.

Anonymkode: 851a0...f41

Er ikke helt enig her. Jeg er født og oppvokst i Asker, og har aldri sagt PÅ Asker. Mine foreldre derimot sier som deg, PÅ Asker, om de skal til sentrum. "I Asker" betyr at jeg er i sentrum. Befinner jeg meg andre steder i kommunen så bruker jeg jo stedsnavn. Det er vel sjeldent behov for å oppgi at man befinner seg i kommunen Asker dersom man er lokalkjent? Mulig det er forskjell på generasjonene da. 

Anonymkode: 35f90...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor heter det Cuba, Island, Fiji, men i Japan?

Det har jeg alltid lurt på.

Anonymkode: d8a09...8dd

Fordi landet Japan består av flere øyer, og ingen av dem heter Japan. Dermed er du i landet Japan, ikke på øya Japan.

Anonymkode: 099f6...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi landet Japan består av flere øyer, og ingen av dem heter Japan. Dermed er du i landet Japan, ikke på øya Japan.

Anonymkode: 099f6...db6

Fiji består også av flere øyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 18.32, Anonym bruker skrev:

Noen irriterer seg over folk som sier "østfold-L". Andre irriterer seg over folk som ikke kan si kjede. Jeg har t.o.m sett noen skrive barneskjoler, det irriterte meg faktisk, men ellers ser jeg lett forbi sånne ting.

Men det som irriterer meg! Noe grenseløst! Er folk som sier "vi bor PÅ". 

Nei, vi bor ikke PÅ! Vi bor I! 

Kommunen, og stedet vi bor, har "lidd" under invasjon fra blant annet Oslo, og flere steder rundt omkring i landet, og INGEN AV DEM vet hvordan man skal snakke. Jeg mener, det heter ikke PÅ. Vi bor ikke På Oslo... Vi bor ikke PÅ Bergen. Vi bor heller ikke PÅ Tønsberg. 

Vi bor i! 

Noen steder i landet bor de "på", men det gjelder aldeles ikke her. Vi har alltid bodd "i" og det gjør vi enda. Og jeg vet VIRKELIG IKKE hvorfor, men jeg blir så j.vlig provosert av at byfolka som kommer hit og skal ødelegge bygda ved å leke hillbillies og "vi-bor- nå-på-landet-tullinger" ikke engang greier å lære seg og snakke riktig. 

Hey, til og med ORDFØREREN, som er fra hvem i huleste vet hvor her i landet, sier PÅ. Hold kjeft! De ødelegger plassen vi bor på, og så skal de ødelegge språket også. Nei, dra dere tilbake der dere kom fra (stort sett Oslo.. PÅ OSLO..)

Dette er skrevet i vilt raseri! (Eller ikke, les med en klype humor, men det er en liten alvorlig tone bak - jeg hater at folk sier "på" om her vi bor). 

Anonymkode: 9e9e4...d9b

Jeg underviser i norsk som andrespråk. Noe av det som frustrerer utlendinger som lærer seg norsk mest (ved siden av trekjønnssystemet) er måten vi bruker "i" og "på". Det finnes ofte ikke noen fasit på hva som er riktig. Het er det "i butikken" eller "på butikken"? "I fritida" eller "på fritida"? Hvorfor heter det "på Hamar" (i følge min kollega som er derfra) men "i Lillehammer"? "I stua" men "på kjøkkenet"? Sitter du på sofaen eller i sofaen? Er du i soverommet eller på soverommet? Dette finnes det ikke fasiter på, men talenormen vil være ulik fra sted til sted. Dette gjelder også mange andre preposisjoner. Min venninne i Stavanger sier for eksempel at barnet hennes er "full i sand" etter å ha lekt ute, men i mine ører gir det ingen mening - man er full AV sand!

Anonymkode: 13ff0...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mrs. Dramy skrev:

Fiji består også av flere øyer.

Filippinene også. Man er på Filippinene.

Anonymkode: 13ff0...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke helt enig her. Jeg er født og oppvokst i Asker, og har aldri sagt PÅ Asker. Mine foreldre derimot sier som deg, PÅ Asker, om de skal til sentrum. "I Asker" betyr at jeg er i sentrum. Befinner jeg meg andre steder i kommunen så bruker jeg jo stedsnavn. Det er vel sjeldent behov for å oppgi at man befinner seg i kommunen Asker dersom man er lokalkjent? Mulig det er forskjell på generasjonene da. 

Anonymkode: 35f90...228

Du er nok sterkt preget av alle innvandrerne. Det er vanskelig å holde på tradisjoner og særpreg når man oversvømmes av folk med andre dialekter, tradisjoner og kultur.

Anonymkode: 851a0...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Jeg har irritert meg over dette mysteriet i flere år. Jeg har også diskutert dette spørsmålet ved flere anledninger. Ingen diskusjoner har ført til oppklaring av dette "fenomenet", hittil.  

Ikke enkelt for utlendinger å skille disse begrepene når vi nordmenn mangler regelverk. Synes å ha lest om regelverk tidligere i tråden men det stemmer dårlig med min erfaring. Jeg vil gjerne ha forklart hvorfor det heter:

 

I Oslo

I Bergen

På Grønland (verdens største øy) - På storbrittania? eller blir det siste feil?

I USA

I alpene (man sier ikke "på") - Er det mulig å være i en alpe?

På Matterhorn (også en alpe) - ja, man står på toppen

"På byen" da vet alle at man er ute og drikker

"I byen" julehandel?

"På pub" - er det mulig å være i en pub? Uttrykk: Jeg er i en pub, høres feil ut, men er absolutt mulig å være inne i en pub. 

 

 

Språkfenomen!

Finnes uttalige eksempler

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...