Gå til innhold

Pappa var ryddefreak, og det har ødelagt meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører nesten pappas sinte, misfornøyde, hånlige, stemme i hodet hvis jeg roter her hjemme. Jeg føler jeg sitter med et "evig opprør" mot ham, og noen ganger roter jeg bare på trass uten å se at det er barnslig. Jeg kan f.eks. tenke "nei, jeg gidder faktisk ikke å rydde opp det her", bare fordi jeg hele oppveksten har hørt på den masende, sutrende, sure stemmen til pappa bare jeg la fra meg et støvkorn på stuebordet. "Tenk hvis noen banker på døra og ser det rotet her!". Det var aldri rotete hjemme, hans definisjon på rot var at skolesekken min stod ved siden av spisestuebordet fordi jeg skulle gjøre lekser senere. Eller at skoene stod midt på gulvet i gangen. 

Han vokste opp med en far som aldri (ALDRI) rydda og som hadde samlemani, så han er nok ganske psyk og skada av det - men jeg har også blitt det! Jeg har ikke blitt ryddefreak eller ordensfreak, ikke i nærheten engang, og hvis jeg rydder er det kun for ungenes skyld. Jeg hører ofte den lille, slitsomme, provoserende stemmen til pappa. Han har vel sikkert OCD, men han klager også ofte på mamma som er sliten etter jobben og sover på sofaen. Hun står for størsteparten av inntekten til familien, og jobber tidlig og sent. Han er opptatt av å rydde, vaske og ha det plettfritt 24/7, og hater alle som ikke er som ham. Det viktigste i verden, for ham, er å ha orden. Fikse. Driver han ikke inne i huset, så driver han ute i hagen og rydder der. 

Men hvordan blir jeg kvitt dette her, denne slitsomme følelsen av å i voksen alder fortsatt kjenne et enormt behov for å gjøre opprør mot ham? 

Anonymkode: 115ff...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gå i terapi..? 

Anonymkode: 1d2fa...a9a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å gå i terapi..? 

Anonymkode: 1d2fa...a9a

Hva med at jeg har gjort det i 3 år? 

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva med at jeg har gjort det i 3 år? 

Hva sier terapeuten når du spør henne om det?

Anonymkode: ff176...fe9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier terapeuten når du spør henne om det?

Anonymkode: ff176...fe9

At jeg har hatt en dårlig oppvekst og at det påvirker meg. Hun har sagt seg ferdig med meg nå da, er der at jeg må klare meg selv.

Skrevet

Haha Hi, vil ikke le men du er meg. Jeg er så forbanna rotete og det var grunnen til at jeg logga meg inn i dag, for å be om hjelp. Petimetermor som kjefta og smelte og tidenes nest kaotiske far har visst gjort meg til genetisk enevarving i hans favør. Sjarmerende når du er 22, kanskje, 35, not. Jeg føler jeg rydder hele tiden og det vises ikke. Det er deitt over alt og jeg er den mest rotete personen jeg har møtt:/ Min mann er musiker (kanskje irrelevant men det er noe med typen) og mulig verre enn meg. Trenger hjelp. Hvordan lære å rydde. Vil ha er fint hjem. Og det er ikke bare «å begynne» for jeg innehar virkelig ikke kompetansen.

Anonymkode: cf112...e2d

Skrevet

Vet ikke hvordan du skal bli kvitt stemmen til din far men det kan gå over etterhvert. Må innrømme jeg ikke klarte å få min mors kritiske blikk fra meg før jeg var rundt 35. 

Men, om å rydde. Tror det beste man kan gjøre er å kvitte seg med alt man ikke trenger! Alt av kjøkkenutstyr, sengetøy, leker, klær, pyntegjenstander, sko osv osv, alt du ikke MÅ ha, eller elsker, skal ut av huset. Vi gjorde dette for ett år tilbake. Er SÅ mye lettere å rydde for tiden. 

Anonymkode: a1b25...5b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...