Gå til innhold

Er du en fan av de nye touch-skjermene til McDonalds?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange restauranter i McDonaldskjeden har begynt med touchsskjermer så kundene kan taste inn hva de bestiller, betale med kort og få en lapp med et bestillingsnummer på, og så og vente på maten slik man står og venter på sin tur på postkontoret. Ikke bare viser det seg at de fleste kundene synes det er slitsomt og mer jobb, og tar lenger tid, enn å fortelle hun/han som står i kassa hva man ønsker å bestille av mat, men: 

Det ble tatt prøver av skjermer i 8 forskjellige McDonalds-restauranter i England, og alle de 8 restaurantene hadde bæsj på skjermene sine. Dét til tross for at McDonalds hevder å vaske skjermene jevnlig, som det står i artikkelen - de vasker åpenbart ikke godt nok.

"Traces of faeces have been found on every single McDonald’s touchscreen swabbed in an investigation by metro.co.uk. Samples were taken from the new machines that have been rolled out at restaurants across the country – every one of them had coliforms. Senior lecturer in microbiology at London Metropolitan University Dr Paul Matewele said: ‘We were all surprised how much gut and faecal bacteria there was on the touchscreen machines. These cause the kind of infections that people pick up in hospitals.

‘For instance Enterococcus faecalis is part of the flora of gastrointestinal tracts of healthy humans and other mammals. It is notorious in hospitals for causing hospital acquired infections.’ Unsuspecting diners choose their food on the touchscreens then head to the server to pick up their burgers more often than not without washing their hands.

https://metro.co.uk/2018/11/28/poo-found-on-every-mcdonalds-touchscreen-tested-8178486/

 

Så hvis du bruker en av skjermene på McDonalds, så vask for all del hendene dine godt før du spiser! Ikke bare ta med posen med mat, og sett deg i bilen og ét.

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er tydeligvis veldig ofte på McDonalds siden dette er en aktuell problemstilling...?

Anonymkode: 852d5...403

Tydeligvis? Altså, jeg vet at veldig mange er på McDonalds, de gangene jeg er innom (1 gang i måneden?) så er det smekkfullt der. Så det er en aktuell problemstilling, ja, for alle som er innom McDonalds. Det holder jo at du drar dit én gang for å bli forgiftet.

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Elsker de skjermene, og selvbetjeningsløsninger generelt!!

Anonymkode: 3225e...21c

Bare husk å vaske hendene før du spiser :)

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er det garantert på samtlige betalingsterminaler, minibanker, selvbetjeningskasser på matbutikken osv osv også. Håndhygiene før mat kan jo være greit, uansett om det er hjemme eller på McDonalds. Syns for øvrig det var et genialt konsept. De har ikke det her vi bor, men den vi stopper innom på tur over fjellet har. Mye enklere å stå der og lure på hva man skal ha med 3 unger enn i kassa :)

Anonymkode: 02492...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri på McD. Selv blir jeg dårlig i magen av maten, mens ungene liker ingenting der utenom pommes frittesen.

-Men det hi viser til overrasker jo ikke. Husk at dette gjelder ALLE betalingsautomater også...på matbutikk, restaurant, apotek(!) osv. (Og ikke glem mobiltlf din, nøklene og håndvesken)

Så moralen er igrun å alltid vaske hendene før man spiser, uansett ;) 

Her er det fast rutine å komme inn døra, ta av sko/jakker, så rett inn og vaske hendene før noe som helst annet i huset røres :) 

Anonymkode: 955ad...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tydeligvis? Altså, jeg vet at veldig mange er på McDonalds, de gangene jeg er innom (1 gang i måneden?) så er det smekkfullt der. Så det er en aktuell problemstilling, ja, for alle som er innom McDonalds. Det holder jo at du drar dit én gang for å bli forgiftet.

Anonymkode: beb63...ab7

En gang i måneden er ofte for meg!

Anonymkode: 852d5...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er det garantert på samtlige betalingsterminaler, minibanker, selvbetjeningskasser på matbutikken osv osv også. Håndhygiene før mat kan jo være greit, uansett om det er hjemme eller på McDonalds. Syns for øvrig det var et genialt konsept. De har ikke det her vi bor, men den vi stopper innom på tur over fjellet har. Mye enklere å stå der og lure på hva man skal ha med 3 unger enn i kassa :)

Anonymkode: 02492...d5b

Forskjellen på matbutikk, minibank etc. er at du ikke går rett og spiser etter å ha tatt på dem. Jeg vet ikke hvorfor jeg må presisere og understreke det, men hele poenget var at veldig mange går og tar på skjermen, for så å ta på maten sin uten å vaske hendene. Det er derfor det i det hele tatt blir skrevet om det  :P

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En gang i måneden er ofte for meg!

Anonymkode: 852d5...403

Ja, det er kanskje det? Jeg vet om mange som er innom hver uke :) Og da bør de vaske hendene :P

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser aldri på McD. Selv blir jeg dårlig i magen av maten, mens ungene liker ingenting der utenom pommes frittesen.

-Men det hi viser til overrasker jo ikke. Husk at dette gjelder ALLE betalingsautomater også...på matbutikk, restaurant, apotek(!) osv. (Og ikke glem mobiltlf din, nøklene og håndvesken)

Så moralen er igrun å alltid vaske hendene før man spiser, uansett ;) 

Her er det fast rutine å komme inn døra, ta av sko/jakker, så rett inn og vaske hendene før noe som helst annet i huset røres :) 

Anonymkode: 955ad...53c

Men går du på apoteket og kjøper mat der, og spiser den rett etterpå? Du gjør jo ikke det, derfor er det en ikke-sak. Derfor kan det ikke sammenlignes :)

Jeg har ikke smittsomme bakterieinfeksjoner, så at jeg tar på min egen mobil finner jeg ikke problematisk. Som det står i artikkelen, så handler det om at tusenvis av mennesker tar på skjermen hver dag, for så å gå og spise rett etterpå. Noen vasker heldigvis sikkert hendene, men langt ifra alle, og der har vi en smittebombe. At folk går på apoteket, kjøper seg nesespray, drar hjem og vasker hendene/spiser mat hjemme er ikke det det handler om.

 

Det handler om en "matstasjon" som er en smittebombe, på grunn av touchsskjermene, de serverer ikke fastfood på apoteket (enda?).

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen på matbutikk, minibank etc. er at du ikke går rett og spiser etter å ha tatt på dem. Jeg vet ikke hvorfor jeg må presisere og understreke det, men hele poenget var at veldig mange går og tar på skjermen, for så å ta på maten sin uten å vaske hendene. Det er derfor det i det hele tatt blir skrevet om det  :P

Anonymkode: beb63...ab7

Har du aldri raska med deg ei koljekake fra meny og hivd innpå i bilen? Eller kjøpt ei pølse på bensinstasjon?

Anonymkode: 02492...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du aldri raska med deg ei koljekake fra meny og hivd innpå i bilen? Eller kjøpt ei pølse på bensinstasjon?

Anonymkode: 02492...d5b

Nei, jeg har ikke det. Enten spiser jeg på restaurant, eller så spiser jeg hjemme. 

Det høres ikke fullstendig hygienisk ut å spise uten å vaske hendene først, uansett hvor du spiser. Men pølse på bensinstasjonen var et særs dårlig eksempel da de ofte kommer innpakket i papir. 

Alle vet jo at håndvaskeregelen gjelder overalt, før du skal spise, poenget er at folk tenker at touchskjermer kanskje er rene, eller de tenker ikke over det i det hele tatt, og så glemmer de seg kanskje litt bort. Bestiller på den, står og venter, får maten og har en unge på 5 år som skriker i ørene om at han er sulten, så eter hele gjengen da. Med bæsj og sykehusbakterier på hendene :P Det kan skje, derfor er det viktig at folk husker å vaske hendene, aller helst før de tar på touchsskjermen, men åpenbart ikke siden det er bæsj på samtlige.

Anonymkode: beb63...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke det. Enten spiser jeg på restaurant, eller så spiser jeg hjemme. 

Det høres ikke fullstendig hygienisk ut å spise uten å vaske hendene først, uansett hvor du spiser. Men pølse på bensinstasjonen var et særs dårlig eksempel da de ofte kommer innpakket i papir. 

Alle vet jo at håndvaskeregelen gjelder overalt, før du skal spise, poenget er at folk tenker at touchskjermer kanskje er rene, eller de tenker ikke over det i det hele tatt, og så glemmer de seg kanskje litt bort. Bestiller på den, står og venter, får maten og har en unge på 5 år som skriker i ørene om at han er sulten, så eter hele gjengen da. Med bæsj og sykehusbakterier på hendene :P Det kan skje, derfor er det viktig at folk husker å vaske hendene, aller helst før de tar på touchsskjermen, men åpenbart ikke siden det er bæsj på samtlige.

Anonymkode: beb63...ab7

Poenget var jo at du har betalt med kort, trykka på betalingsterminalen, og så spiser pølsa. Og om du tror de bak kassa på Statoil er så innmari nøye med hygiena så må du tro om igjen. De klædder på maten og er borti pølser og brød med fingrene støtt. Tror ikke vi skal være så hysteriske, jeg. Dette kommer også til å gå bra!

Funfact; på videregående hadde vi et prosjekt som gikk ut på å dyrke bakterier, så vi var rundt overalt og tok prøver. Det var flere bakterier på brusautomaten, og på henda til kantinedama, enn det var på doskåla. Så uansett om man spiser med skitne hender eller ei så finner bakteriene en vei. Man tar seg jo ganske mye i fjeset i løpet av dagen, f.eks...

 

Anonymkode: 02492...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går du på apoteket og kjøper mat der, og spiser den rett etterpå? Du gjør jo ikke det, derfor er det en ikke-sak. Derfor kan det ikke sammenlignes :)

Jeg har ikke smittsomme bakterieinfeksjoner, så at jeg tar på min egen mobil finner jeg ikke problematisk. Som det står i artikkelen, så handler det om at tusenvis av mennesker tar på skjermen hver dag, for så å gå og spise rett etterpå. Noen vasker heldigvis sikkert hendene, men langt ifra alle, og der har vi en smittebombe. At folk går på apoteket, kjøper seg nesespray, drar hjem og vasker hendene/spiser mat hjemme er ikke det det handler om.

 

Det handler om en "matstasjon" som er en smittebombe, på grunn av touchsskjermene, de serverer ikke fastfood på apoteket (enda?).

Anonymkode: beb63...ab7

Haff... Må jeg forklare i detalj altså.

Mange gjør disse tingene beskrevet over, så setter de seg kanskje på kafé og spiser, kjøper seg noe i matbutikken å spise på farten osv.

Også så veldig i forsvar vi gikk også da, på et innlegg som faktisk er helt enig med deg. Du virker jo bare kranglete, som ikke evner å se når folk er enige engang. 

Anonymkode: 955ad...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går du på apoteket og kjøper mat der, og spiser den rett etterpå? Du gjør jo ikke det, derfor er det en ikke-sak. Derfor kan det ikke sammenlignes :)

Jeg har ikke smittsomme bakterieinfeksjoner, så at jeg tar på min egen mobil finner jeg ikke problematisk. Som det står i artikkelen, så handler det om at tusenvis av mennesker tar på skjermen hver dag, for så å gå og spise rett etterpå. Noen vasker heldigvis sikkert hendene, men langt ifra alle, og der har vi en smittebombe. At folk går på apoteket, kjøper seg nesespray, drar hjem og vasker hendene/spiser mat hjemme er ikke det det handler om.

 

Det handler om en "matstasjon" som er en smittebombe, på grunn av touchsskjermene, de serverer ikke fastfood på apoteket (enda?).

Anonymkode: beb63...ab7

Og forresten... når du tar på disse tingene, så på mobilen din så kommer det på den også -uavhengig av hvor mye bakterielle infeksjoner du har.

nei, som sagt over, du mangler litt vidsyn. 

Jeg, og flere over, var enig med deg men du bare krangler. 😂

 

Anonymkode: 955ad...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de vasker jevnlig, holder det med at én gris som ikke har vasket hendene kladder på skjermen. Man har det samme på handlevogner/-kurver, betalingsautomater og dørhåndtak. Vasker eller spriter alltid hendene før jeg spiser uansett så jeg ser ikke på det som et stort problem for min del at de stedene er bakteriebomber.

For øvrig mener jeg at hygiene må inn i undervisningen i skolen. Man må starte mens de er små. Voksne mennesker er ikke alltid like lett å lære god hygiene.

Anonymkode: a9588...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt at det er kommet 17 svar i denne tråden uten at noen tar opp ansatte. Bruker du disse selvbetjente kassene er du med på å bygge ned arbeidsstokken. Mulig du selv ikke har ønske om å jobbe på kiosk, fastfoodrestauranter eller i butikker, men det er mange som mister jobb grunnet disse. Ta et aktivt valg å still deg i kø! 

Anonymkode: 7e739...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å ordne bestillingen selv! Går mye raskere 😁 mindre stress 😁 vasker alltid hendene før jeg spiser. 0 problem.

Anonymkode: 2bbc8...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skummelt at det er kommet 17 svar i denne tråden uten at noen tar opp ansatte. Bruker du disse selvbetjente kassene er du med på å bygge ned arbeidsstokken. Mulig du selv ikke har ønske om å jobbe på kiosk, fastfoodrestauranter eller i butikker, men det er mange som mister jobb grunnet disse. Ta et aktivt valg å still deg i kø! 

Anonymkode: 7e739...cb8

Akkurat det er bare positivt. Da kan de overflødige gjøre nyttigere jobber og butikken eller spisestedet har råd til å betale mer skatt.

Anonymkode: 233e3...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det er bare positivt. Da kan de overflødige gjøre nyttigere jobber og butikken eller spisestedet har råd til å betale mer skatt.

Anonymkode: 233e3...86e

Oi! Du er virkelig lite realistisk. 

Anonymkode: 7e739...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utstyrt med et godt immunforsvar, men selvsagt er det en grei regel å vaske hender før man spiser. Jeg følger ikke alltid den, men har kun en eneste gang i mitt lange liv blitt dårlig av mat. Grunnen var hermetikk, og hermetikk skal jo være rimelig trygt. Minst 25 år siden. 

Anonymkode: dfbf3...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...