Gå til innhold

Hvorfor velger så mange å gi ferdigmat til "trengende"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I butikken her kan man ta med seg noen ekstra varer og legge dem i en vogn ved kassen og så gir en organisasjon varene videre til noen som trenger det.

Det er et fint tiltak og en måte mange liker å hjelpe på, men det forundrer meg at folk putrer så mye ferdigmat i vognen. 

Hadde det ikke vært bedre å gi melk og grattis enn ferdiggjort, mel, sukker,egg osv i istedenfor ferdige julekaker, grovt mel og gjær i steden for brød osv. På den måten kunne de jo fått så veldig mye mer.

Regner folk flest med at fattige mennesker ikke kan lage mat?

Anonymkode: d3795...1bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende de tenker at da har noen et fullverdig måltid og ikke bare ingredienser til det? Jeg ser absolutt poenget ditt, men tror folk tenker hva som er enkelt for andre.

Anonymkode: 8343d...dbe

Skrevet

det handler om holdbarhet også.

Anonymkode: b0bac...ab9

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I butikken her kan man ta med seg noen ekstra varer og legge dem i en vogn ved kassen og så gir en organisasjon varene videre til noen som trenger det.

Det er et fint tiltak og en måte mange liker å hjelpe på, men det forundrer meg at folk putrer så mye ferdigmat i vognen. 

Hadde det ikke vært bedre å gi melk og grattis enn ferdiggjort, mel, sukker,egg osv i istedenfor ferdige julekaker, grovt mel og gjær i steden for brød osv. På den måten kunne de jo fått så veldig mye mer.

De fleste fattige har råd til en pakke mel

Anonymkode: ed27b...5aa

Skrevet

Jeg legger gjerne opp noen ting som jeg tenker at er litt "luxus", ting som de kanskje ikke kan bruke penger på selv.

Anonymkode: 241e5...c69

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke legge egg, melk og gjær i de vognene. Ikke alle butikker som tar i mot kjølevarer som må stå på lageret

Skrevet

Kjølevarer har kort holdbarhet. Og man kan selvfølgelig ikke legge de i en kasse som står ute i en oppvarmet butikk. 

Tanken med å gi ingredienser høres fin ut men som mottakere er du da avhengig av å få ALLE ingrediensene til feks en brøddeig. Det hjelper jo ikke å få 2 kg hvetmel hvis du ikke får gjær, grovt mel, salt, krydder, egg osv. Og du bør ha bakebolle og brødform.....

Anonymkode: bbe47...6dc

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke legge egg, melk og gjær i de vognene. Ikke alle butikker som tar i mot kjølevarer som må stå på lageret

De har system for kjølevarer, festmat, frossenmat osv.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De har system for kjølevarer, festmat, frossenmat osv.

Ikke alle butikker tar i mot det nei

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange trengende er ikke bare fattige. De har et helt konglomerat av problemer som er grunnen til at de er fattige. F eks ubehandlet psykisk sykdom, rusmisbruk, lange skadehistorier fra vanskelig oppvekst under barnevernet, i institusjoner osv. Mange av de trengende bor smått og upraktisk, på steder der det ikke er gode muligheter for matlaging. Hybler, hospitser, vernaboliger osv.

Anonymkode: 113d0...84f

Skrevet

Man må gi ting med god holdbarhet, og ferdigmat har god holdbarhet. Det er også vanskelig å drive og dele ut enkeltingredienser for da må de jo ha de riktige ingrediensene for å kunne lage noe. Er meningsløst å gi dem gjær hvis de ikke har mel eller melk, osv, og da står de der enten med ingredienser de ikke kan bruke, eller så øker man arbeidsmengden med å dele ut mat til dem pga man må matche riktige ingredienser til hver person slik at færre som trenger hjelp faktisk får det.

Og ja, folk med lav inntekt har generelt mindre ressurser til å klare seg enn folk med høyere inntekt. De kan sikkert lage mat, man de har mindre tid å sette av til å lage gode, næringsrike måltider. Hvis mange av dem er aleneforsørgere for flere barn kan det å skulle måtte lage mat fra grunnen av bare øke stressmengden for dem siden de må takle krevende barn samtidig som de skal stå og bruke det lille de har av tid til å lage mat fra grunnen av.

Skrevet

Hvis man skal kjøpe et fullberdig måltid noen skal lage selv eller ingredienser til julekaker blir det jo kaos. Hvem skal sørge for at Kari får sirupssnipper, sukkeret, nelliken OG melet og at det ikke splittes ved levering? Ferdig brød i stedet for gjær, hvetemel, grovmel osv. 

Litt naivt å tro at de som deler ut har funnet ut hvilken oppskrift du ønsker de skal bruke til å lage mat. Da er det lettere med ferdigprodukter. Sleng evt oppi en pepperkakedeig og sats på at de har former selv.

Anonymkode: 8c74a...bdb

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle butikker tar i mot det nei

Her gjør de det.

Skrevet

Det beste hadde selvfølgelig vært å gi penge slik at de som trengte det kunne kjøpt inn det de selv trengte eller ønsket. Da kunne de som ønsket det fått pinnekjøtt og de som ønsket det fått ribbe for eksempel, men jeg forstår at det føles bedre å gi noe mer konkret. Givergleden til folk blir større på denne måten.

De fleste som mottar slik mathjelp er så vidt jeg vet ganske "vanlige" familier, bare at de har lite penger. De har hus/leilighet og kjøkken som som alle andre. Dette går i veldig liten grad til narkomane med knekk i knærne eller alkoholikere som bor under en bro.

Skrevet

Skikkelig smart å legge oppi ingredienser til en gryterett og så blir de fordelt mellom Johnny, Ronny, Lena, Mai og Kåre.... Ja de kan jo søke hverandre opp og samarbeide med hverandre så blur det middag etter noen dager. Men helt ærlig er det letter for nåde dem,m meg og de som fordeler maten og heller putte oppi Toro gryterett og la hver og en av dem gjøre som de vil.

Anonymkode: 402b3...fd6

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her gjør de det.

ikke her

Skrevet

Jeg legger oppi ting som er litt luksus.

Julemat er billig, og litt penger til mat har de fleste. Det er luksusen de ikke har råd til i jula, så en dyrere flaske saft, brus, kaker, julesjokolade, et juleblad, litt fine servietter osv er ting jeg har lagt i kurven.

Anonymkode: b9b8c...c63

Skrevet

Men hvordan vet de at folk er "trengende", må de levere fjoråret selvangivelse før de får mat? 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg legger oppi ting som er litt luksus.

Julemat er billig, og litt penger til mat har de fleste. Det er luksusen de ikke har råd til i jula, så en dyrere flaske saft, brus, kaker, julesjokolade, et juleblad, litt fine servietter osv er ting jeg har lagt i kurven.

Jeg tenker omvendt. Hvis de får basisvarene som de må ha, kan de bruke av de pengene de har på å kjøpe akkurat de luksusartiklene de ønsker seg.

Skrevet
13 minutter siden, Tøystykke skrev:

Men hvordan vet de at folk er "trengende", må de levere fjoråret selvangivelse før de får mat? 

Jeg tror ikke det blir kontrollert. De som føler de trenger det kan be om å bli satt på listen. Det er ikke så formelt som for offentlig støtte.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det blir kontrollert. De som føler de trenger det kan be om å bli satt på listen. Det er ikke så formelt som for offentlig støtte.

Med andre ord kan det lett misbrukes.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker omvendt. Hvis de får basisvarene som de må ha, kan de bruke av de pengene de har på å kjøpe akkurat de luksusartiklene de ønsker seg.

Men de gjør ikke det. Folk som virkelig sliter med økonomien unner seg ikke luksus selv om de får litt basisvarer, da bruker de pengene på noe annet de eller familien trenger eller betaler en regning de ellers ville utsatt. De unner seg ikke luksus i matbutikken.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste fattige har råd til en pakke mel

Anonymkode: ed27b...5aa

Jeg skjønner at du aldri har vært fattig. Og det skal du være glad for!

Hvis man virkelig sliter økonomisk har man faktisk ikke alltid råd til en pakke mel!

Anonymkode: 9cef7...d03

Skrevet
6 timer siden, Tøystykke skrev:

Med andre ord kan det lett misbrukes.

Dette går jo på ære og samvittighet. 

Jeg gir det jeg kan, og hvem som får det er egentlig irrelevant. Om noen vil lure til seg gratis ting på bekostning av virkelig fattige, så javel. Da er de likevel fattige mennesker, om enn ikke på kroner og øre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...