Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har dessverre rotet meg oppi økonomisk rot som jeg ikke kommer ut av ettersom jeg har veldig dårlig betalt jobb og er alenemamma,men jeg betaler så mye jeg har mulighet til.Nå fikk jeg brev om at jeg kan risikere fengsel om jeg ikke betaler det jeg skylder :O Er noen her som har hatt mye gjeld å som har fått fengsel som straff? Kjenner jeg ble livredd her nå,sønnen min har bare meg. Anonymkode: 731bf...6d7
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Fengsel?? Har hatt store økonomiske problemer jeg også, mistet nesten leiligheten. Men kanskje du ikke eier noe? De kan ikke ta noe fra deg? Kanskje derfor de truer med fengsel? Alenemor jeg også, dårlig lønn, høye boutgifter og en eks som ikke betaler bidrag... det er et helvete å slite økonomisk. Føler virkelig med deg ❤️ Anonymkode: c75e6...3bf
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Samboeren til søsteren min er akkurat ferdig med å sone 2mnd fengsel pga en ubetalt gjeld. Det var snakk om 25 000kr Anonymkode: 71557...59a
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fengsel?? Har hatt store økonomiske problemer jeg også, mistet nesten leiligheten. Men kanskje du ikke eier noe? De kan ikke ta noe fra deg? Kanskje derfor de truer med fengsel? Alenemor jeg også, dårlig lønn, høye boutgifter og en eks som ikke betaler bidrag... det er et helvete å slite økonomisk. Føler virkelig med deg ❤️ Anonymkode: c75e6...3bf Eier verken leilighet,bil eller noe annet av verdi.Vi leier leilighet og tar buss til jobb/skole. Anonymkode: 731bf...6d7
me_87 Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Sitat fra en advokatside på nettet : " Vi har ikke lenger gjeldsfengsel i Norge. Det betyr at du ikke kan komme i fengsel, kun fordi du ikke betaler gjelden din. Det kan imidlertid være problematisk å ta opp lån, som ikke kan betales tilbake. Med vennlig hilsen Advokat Christian Grahl-Madsen
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Samboeren til søsteren min er akkurat ferdig med å sone 2mnd fengsel pga en ubetalt gjeld. Det var snakk om 25 000kr Anonymkode: 71557...59a Må ha vært bøter han ikke betalte. Er ikke straffbart å ikke betjene gjeld. Anonymkode: fed01...c78
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 Du havner ikke i fengsel pga gjeld med mindre det er bøter. Anonymkode: 695cc...baf
Nyttårs barn Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge HI. For å komme i fengsel må du gjøre noe som strider mot en lov, dette kalles legalitetsprinsippet og det er noe av grunnlaget for rettsstaten vår. Det som kan medføre fengselsstraff er å få bøter du ikke kan betale, økonomisk utroskap, underslag osv..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 De eneste jeg vet om som har kommet i fengsel på grunn av økonomiske problemer er personer som ikke har betalt barnebidrag. Men det er visst ikke vanlig, bare litt over 100 personer i hele Norge til enhver tid. Anonymkode: 599b8...36c
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har ingen bøter.Det er gamle mobilregninger,strømregning der jeg bodde før og ting jeg har vært dum å kjøpt på avbetaling.Prøver å få til nedbetalingsordning men mange som ikke vil være med på det. Anonymkode: 731bf...6d7
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har dessverre rotet meg oppi økonomisk rot som jeg ikke kommer ut av ettersom jeg har veldig dårlig betalt jobb og er alenemamma,men jeg betaler så mye jeg har mulighet til.Nå fikk jeg brev om at jeg kan risikere fengsel om jeg ikke betaler det jeg skylder 😮 Er noen her som har hatt mye gjeld å som har fått fengsel som straff? Kjenner jeg ble livredd her nå,sønnen min har bare meg. Anonymkode: 731bf...6d7 Den eneste formen for gjeld du kan havne i fengsel for dersom du ikke betaler er bøter (trafikkbøter f.eks), ingenting annet. Dersom det gjelder annen gjeld, så er det straffbart å true med fengsel. Anonymkode: ccf8a...0eb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #12 Skrevet 6. desember 2018 Klag dem inn for inkassoklagenemda. Anonymkode: ccf8a...0eb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #13 Skrevet 6. desember 2018 Hvis det er bøter så kan de kreve at du skal sone i steden for å betale ( det vil også stå i rullebladet ditt senere) jeg hadde en bot en gang fra politiet, betalte en fast sum hver måned å vips var den betalt ned på få måneder. Anonymkode: 0e726...309
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #14 Skrevet 6. desember 2018 Hvis du skylder penger til Lånekassen, banker osv, så tror jeg neppe du må i fengsel fordi du ikke klarer å gjøre opp for deg. I så fall er noe nytt. Anonymkode: 0e726...309
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #15 Skrevet 6. desember 2018 Hva med å søke om gjeldsordning? Anonymkode: c75e6...3bf
Gjest Marihønne Skrevet 6. desember 2018 #16 Skrevet 6. desember 2018 (endret) Kommer neppe i fengsel for gjeld, men prøv å oppsøk en sakkyndig så fort som mulig er nok kun trafikkbøter som har dette. Tviler sterkt på at du kommer i fengsel grunnet statlig gjeld som bolig lån, lånekassen, strøm osv Endret 6. desember 2018 av Marihønne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå