Gå til innhold

Flere med seksåringer som ikke er så fan av skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi trives ikke. Jeg tror hun liker læreren og de andre barna, men hun har liksom mistet friheten sin og er meget frustrert over det. Hun sier at til og med når de går på tur må de telle steiner og lete etter bokstaver. Hun vil bare leke, se på insekter og klatre i trærne. 

Hun er veldig interessert i bokstavene og kan gjerne lese/se i mange bøker og «skrive» i dagboka si. Hun leser korte ord på skilt når vi er ute og kjører osv., men leseleksa den orker hun ikke, for læreren har sagt at hun MÅ lese den tre ganger og at hun må gjøre det selv om hun er sliten og trøtt. Leseboka går derfor veggimellom ofte. I dag måtte jeg sende henne gråtende på skolen. 😓 Noen tips? Jeg er ikke bekymret for henne faglig sett. Hun er kvikk og interessert. 

Anonymkode: 8d4e3...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jenta mi trives ikke. Jeg tror hun liker læreren og de andre barna, men hun har liksom mistet friheten sin og er meget frustrert over det. Hun sier at til og med når de går på tur må de telle steiner og lete etter bokstaver. Hun vil bare leke, se på insekter og klatre i trærne. 

Hun er veldig interessert i bokstavene og kan gjerne lese/se i mange bøker og «skrive» i dagboka si. Hun leser korte ord på skilt når vi er ute og kjører osv., men leseleksa den orker hun ikke, for læreren har sagt at hun MÅ lese den tre ganger og at hun må gjøre det selv om hun er sliten og trøtt. Leseboka går derfor veggimellom ofte. I dag måtte jeg sende henne gråtende på skolen. 😓 Noen tips? Jeg er ikke bekymret for henne faglig sett. Hun er kvikk og interessert. 

Anonymkode: 8d4e3...de2

Går hun på SFO ? Der leker de masse og bestemmer mye selv 😊 nesten som bhg 😊

Anonymkode: 15d2b...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går hun på SFO ? Der leker de masse og bestemmer mye selv 😊 nesten som bhg 😊

Anonymkode: 15d2b...667

Jada, hun går på SFO. Liker seg godt der. 😊

Anonymkode: 8d4e3...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Konsentrasjonsvansker, ADHD/ADD???

Anonymkode: b9d65...ae6

Nå må folk slutte å sykeliggjøre alt som ikke er perfekt.

Fokuser på det som e positivt og morsomt når dere snakker om skolen. Om vennene, leken, det som er hyggelig. Datteren min liker heller ikke skolen, men har avfunnet seg med at det er noe hun må. Jeg vurderer å få henne inn på en skole med høyere grad av frihet for å se om det hjelper på motivasjonen. Men min datter går i 6 klasse og vi har forsøkt i mange år og få henne til å trives bedre på skolen, uten særlig hell.

Anonymkode: 1b958...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn i 3.klasse som aldri har likt skolen. Han liker læreren og har mange å leke med. Er relativt populær. Han har normale kognitive forutsetninger, men store konsentrasjonsvansker og mye uro, både fysisk og psykisk. For han har det hjulpet å få tilpassede lekser og tur med en annen elev og lærer tre ganger i uken. Hvis jenta de har lært seg å lese, kan du høre med lærer om hun kan lese noe annet en leksen om det er mer motiverende for henne.

Eventuelt hadde kanskje en annen type skole vært bedre for henne. Steiner og Montesorri for eksempel. 

Endret av Blondzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn elsker skolen, han begynte i høst, broren som nå går i 4 klasse er et mareritt og få på skolen, og det har vert slik siden første, selvom han har mange venner og liker lærerne og er flink på skolen

Anonymkode: 4cb20...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har et enormt konkurranseinstinkt og har prestasjonsangst på skolen. Han har utviklet fobi mot å skrive og løse matteoppgaver (til tross for normale evner). Det hjelper nok ikke at det er en fådelt skole, så fra første dag i 1.klasse har han målt seg opp mot faglig sterke 2.klassinger. Ikke sunt. 

Anonymkode: 234ad...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...