Gå til innhold

Når ett barn vinner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ene barnet og jeg var syk og mannen tok med et flakslodd til hver av oss som en hyggelig (men nok ikke helt gjennomtenkt) gest. Barnet vant 25 kr og byttet inn i nytt lodd. Denne gangen vant han derimot 500 kr og ble selvsagt kjempeglad. Problemet er at når summen blir så "stor", er det litt urettferdig overfor søsken. Det var tross alt litt tilfeldig at han var syk og fikk et lodd. Hva er best å gjøre nå? Han har tre søsken, og de er alle i alderen 9-16 år, så alle forstår både verdien av summen og urettferdigheten i at bare han fikk et lodd. 

Anonymkode: 1caf7...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, livet er ikke rettferdig. Han vant summen. Er det rettferdig at han må dele da? Vant samme summen på et FLAX lodd da jeg var på samme alder. Selvsagt fikk jeg hele premien selv. Hadde skjønt det om det var snakk om 25 mill. Har selv barn i alderen 8 til 21 år. Om 8 åringen hadde vunnet 500 kr. hadde ikke resten av ungene furtet for det altså ;)

Anonymkode: 19e48...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodd vi kjøper går til familien AS uansett hvem som vinner. Men minner selvfølgelig alle på det før vi åpner. Smågevinster på 17.mai er selvfølgelig et unntak.

Anonymkode: a2eb3...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sagt at premier opp til 1000 kr beholdes av vinneren, premier over den summen deles med søsken.

Men det er jo en grunn til at det er 18-års grense på alle pengespill, også flaxlodd, for det kan bli betent dette om man ikke har regler for det.

 

Anonymkode: 67d64...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal barnet beholde pengene. Det er ikke urettferdig i det hele tatt.  Hadde det vært snakk om en diger gevinst, hadde det vært noe annet kanskje. Vi har også regelen om at gevinster over 1000 kroner skal deles, alt under tilfaller den som vinner. Uansett om det er voksne eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi sagt at premier opp til 1000 kr beholdes av vinneren, premier over den summen deles med søsken.

Men det er jo en grunn til at det er 18-års grense på alle pengespill, også flaxlodd, for det kan bli betent dette om man ikke har regler for det.

 

Anonymkode: 67d64...c2e

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/5/2018 at 9:18 AM, Anonym bruker said:

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

barn har godt og lære seg a det ikke alltid er likt... tenker jeg

Anonymkode: e890c...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ville jeg tenkt at en så "liten" sum ville den som skraper beholde. Men samtidig, de andre søsknene fikk jo ikke flax-lodd en gang, så det er jo ikke bare det at vinneren hadde flaks og de andre uflaks. Det er forskjellsbehandling. Ville enten kjøpt lodd til de andre søsknene også, delt premien eller bedt dem bli enige om noe å kjøpe. Et felles spill f.eks. 

Anonymkode: e44a9...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

Nei, det er ikke ok. Et såpass lite beløp tilfaller vinneren. Må du kompensere de andre får de hvert sitt lodd, de også.

Anonymkode: c8e2a...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanligvis ville jeg tenkt at en så "liten" sum ville den som skraper beholde. Men samtidig, de andre søsknene fikk jo ikke flax-lodd en gang, så det er jo ikke bare det at vinneren hadde flaks og de andre uflaks. Det er forskjellsbehandling. Ville enten kjøpt lodd til de andre søsknene også, delt premien eller bedt dem bli enige om noe å kjøpe. Et felles spill f.eks. 

Anonymkode: e44a9...7ab

Nei, det synes jeg ikke er ok. Han fikk loddet, han vant, og de andre har ikke vondt av å lære seg at verden ikke er helt rettferdig. Å skulle kompensere de andre ungene med halparten av summen er bare tull. Så får dere heller tenke hva dere skal gjøre en annen gang dere gir lodd. Jeg synes at 500 kr er en sum barnet skal få beholde alene

Anonymkode: 00d4f...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 8.42, Anonym bruker skrev:

Ene barnet og jeg var syk og mannen tok med et flakslodd til hver av oss som en hyggelig (men nok ikke helt gjennomtenkt) gest. Barnet vant 25 kr og byttet inn i nytt lodd. Denne gangen vant han derimot 500 kr og ble selvsagt kjempeglad. Problemet er at når summen blir så "stor", er det litt urettferdig overfor søsken. Det var tross alt litt tilfeldig at han var syk og fikk et lodd. Hva er best å gjøre nå? Han har tre søsken, og de er alle i alderen 9-16 år, så alle forstår både verdien av summen og urettferdigheten i at bare han fikk et lodd. 

Anonymkode: 1caf7...1ea

Det dummeste man gir bort til barn er flaxlodd. Når det ble som det ble, gi 200 til hver av de andre barna. Også har dere lært til neste gang. 

Hadde jeg vært en av de andre søskene hadde jeg blitt sur. Fikk ikke sjanse til å vinne. 

Anonymkode: a6e97...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎12‎.‎2018 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

Kjære vene. Ikke dikk og dull med søsknene på den måten! De må tåle at broren har vunnet noe de ikke har. Vinneren beholder det han har vunnet.

 

 

Anonymkode: a2587...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.12.2018 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

Er du seriøs? Tåler virkelig ikke søsknene at en har vunnet 500kr? Ved å gi de «plaster på såret» (hvilket sår? de har da ikke mistet noe?) gjør det enda verre. Slutt med den dullinga, og lær ungene hvordan verden fungerer i det virkelige liv.

Anonymkode: ba80f...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 9.18, Anonym bruker skrev:

Vi pleier ikke å gi til barna, dette var første gangen. Ellers skraper de for oss. Som nevnt var det ikke helt gjennomtenkt. Jeg vurderer å la vinneren beholde summen selv, mens søsken kan få halvparten av oss som plaster på såret. Deretter unnfører vi mer tydelige regler 😉 Høres det ok ut?

 

HI

Anonymkode: 1caf7...1ea

Tar dere aldri lodd andre steder? F.eks på skolen, idrettslaget, julemesser, loddboder på kjøpesenter osv? Hva gjør dere hvis en vinner da, kjøper gave til de andre søskene og?

Anonymkode: 00d4f...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet beholde. Guttungen her valgte flax kalender i år, han liker ikke godteri og er for stor for ferdigkalenderene. I dag vant han 200,- og selvsagt beholder han de selv. Storebror sa bare det var gøy han vant. Eldste vant også 500 en gang, ingen sure miner for det😃Vi avtalte på forhånd at vinner han store summer går det til familien og så klart litt ekstra til han. Alt fra 1000 og ned beholder han selvsagt selv. 

Anonymkode: 89e8b...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

barn har godt og lære seg a det ikke alltid er likt... tenker jeg

Anonymkode: e890c...0aa

Jeg er helt uenig. Fins andre måter å lære dette på . Jeg syns det er urettferdig . 

Anonymkode: a6e97...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du seriøs? Tåler virkelig ikke søsknene at en har vunnet 500kr? Ved å gi de «plaster på såret» (hvilket sår? de har da ikke mistet noe?) gjør det enda verre. Slutt med den dullinga, og lær ungene hvordan verden fungerer i det virkelige liv.

Anonymkode: ba80f...7bf

Jo, de mistet retten til å prøve å vinne selv 

Anonymkode: a6e97...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barnet beholde pengepremien og gi et flaxlodd hver til de andre barna neste gang de er syke. Da blir det rettferdig. 

Anonymkode: 3c8c5...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 1000kr beholdes av vinner, frem til 10000 deles med ssøskn og over det må vi finne ut av som familie. Begge vet de egentlig ikke er gamlenok til flaxlodd, så vi har ikke hatt noen diskusjon på hvorfor. Ene barnet vant 1000kr på flax, de koste hun seg med selv. Det ble heller ingn sure miner hos lillesøster. 

Anonymkode: 56911...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at man kan lage et problem av så lite. Lær heller barna at livet ikke alltid er rettferdig. Vinneren får premien. 

Anonymkode: a112e...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt vant han bare 25 kroner på det loddet han fikk, og så kjøpte han det loddet som ga ham 500-kronersgevinsten.

Så hva som blir rettferdig? De andre kan jo få hvert sitt lodd også, eller 25 kroner som var verdien av det loddet han fikk, men vet ikke om det løser noe som helst siden pengespillets natur er at de fleste ikke vinner. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi som foreldre må forberede barna på at livet ikke alltid vil være rettferdig.

Hva skal du gjøre HI, når et av barna vinner penger i en konkurranse, får en mulighet som innebærer penger eller arver av en fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt de andre andre barna hvert sittt flax-lodd.Det holder.Og innført 1000 krs «regelen».Barnet hadde fått beholde 500-lappen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er helt uenig. Fins andre måter å lære dette på . Jeg syns det er urettferdig . 

Anonymkode: a6e97...eb7

da er vi uenig da

Anonymkode: e890c...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...