Gå til innhold

"Min kropp, mitt valg"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen baby

Anonymkode: 1d5c9...121

Når blir det en baby?

Anonymkode: 3e7a9...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når blir det en baby?

Anonymkode: 3e7a9...61a

Når den er født

Anonymkode: 1d5c9...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når blir det en baby?

Anonymkode: 3e7a9...61a

Pr definisjon etter levedyktighet. I Norge er det uke 23/24

Anonymkode: 4e27e...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når blir det en baby?

Anonymkode: 3e7a9...61a

Ikke før uke 12 ihvertfall, for jeg regner med det er selvbestemt abort du snakker om?

Anonymkode: 22dff...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en baby da. Fram til uke 8 er det et embryo, deretter et foster. Verken embryo eller foster har noen rettigheter utover at de fleste er beskyttet mot å bli abortert etter 12 fullgåtte svangerskapsuker. Mor kan ellers behandle embryoet/fosteret som hun måtte ønske. Hun kan velge å ta vare på det og legge til rette for at det skal ha det optimalt, hun kan forgifte og ruse det ved å røyke, drikke eller liknende, eller noe midt i mellom. Hun kan også argumentere for å fjerne det etter uke 12, eller faktisk fjerne det selv ved å enten reise til et annet land eller innta midler som vil drepe det. Det er mors valg fordi det foregår i mors kropp. 

Når fosteret blir født, blir det automatisk en baby, og DA utløses en rekke rettigheter i forhold til å bli ivaretatt som et selvstendig individ.

Om man skal diskutere hva en kvinne kan gjøre med sin egen kropp mens hun er gravid, er man straks ute på svært tynn is. Hvor skal grensen gå? Ved abort? Når? Ved mishandling? Hvordan skal det overholdes? Og hvor gjennomtenkt er i så fall konsekvensene for en innstramming? Kvinner har tatt abort i alle år, men før var det en risikosport, nå er det trygt. 

Rent personlig tenker jeg at det må settes inn mye mer ressurser på å forbygge aborter. Bedre seksualundervisning i skolen, flere helsesøstre og skoleleger med lav terskel for å dele ut prevensjon (gratis!), gratis prevensjon til og med 25 år, gratis ultralyd for alle i uke 11-12 (for å få ned tallet på senarborter), et skreddersydd opplegg for å bli ivaretatt både økonomisk og med tanke på behandlinger og avlastning for alle som velger å føde barn som krever noe ekstra, uten at en selv må bruke energi på å lete opp hva en egentlig har rett på osv.

Anonymkode: a50aa...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen baby

Anonymkode: 1d5c9...121

Beklager. Et menneskeliv, var det bedre?

Flere navn på det:

Et menneske

Et liv

Et barn

Ditt avkom

Sønnen din/datteren din

 

Anonymkode: 4074c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pr definisjon etter levedyktighet. I Norge er det uke 23/24

Anonymkode: 4e27e...b3c

Så hvis en kvinne føder et barn, uke 39, som ikke er levedyktig (dvs som har hjertefeil som må hasteopereres ellers dør barnet), så bør barnet dø? Jaha!

Så umoralsk. Levedyktighet er levedyktighet. Uke 23 er det ingen som er levedyktige, og de fleste 2-åringer er heller ikke levedyktige - de trenger 100% hjelp av foreldrene til å leve. Akkurat som et foster.

 

Men det er noen ateister som har skjønt akkurat det også, mange foreslår å endre abortloven slik at man kan abortere 2-åringer også. 

Anonymkode: 4074c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager. Et menneskeliv, var det bedre?

Flere navn på det:

Et menneske

Et liv

Et barn

Ditt avkom

Sønnen din/datteren din

 

Anonymkode: 4074c...5dc

Den korrekte betegnelsen er embryo og foster. 

Men det klinger ikke like dramatisk, kanskje? 

Anonymkode: c6c9a...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis en kvinne føder et barn, uke 39, som ikke er levedyktig (dvs som har hjertefeil som må hasteopereres ellers dør barnet), så bør barnet dø? Jaha!

Så umoralsk. Levedyktighet er levedyktighet. Uke 23 er det ingen som er levedyktige, og de fleste 2-åringer er heller ikke levedyktige - de trenger 100% hjelp av foreldrene til å leve. Akkurat som et foster.

 

Men det er noen ateister som har skjønt akkurat det også, mange foreslår å endre abortloven slik at man kan abortere 2-åringer også. 

Anonymkode: 4074c...5dc

Man kan jo ikke diskutere med deg på slike premisser? 

Har du ikke sterk nok sak til å diskutere de faktiske forholdene? 

Anonymkode: c6c9a...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir fosteret et menneske?

Levedyktighet fluktuerer mellom land og teknologi, så det er et dårlig holdepunkt.

Foster, baby, barn, menneske.. Dette er bare betegnelser, og betyr svært lite for det levende individet inni magen. Ingenting drastisk skjer i hjernen til barnet fra det er inni magen til øyeblikket det kommer ut. Det sensoriske nervesystemet er like utviklet inni magen som når det kommer ut, avhengig av når det er født. Fosteret sparker, svelger, sover, er våken, suger på tommelen, reagerer på omgivelsene. Det reagerer på om moren er i bevegelse eller ligger i ro, på trykk, på stemmer og musikk. 

Når barnet er født er det påvirket av livet i magen til mor. Det gjenkjenner stemmer og musikk som det hørte mens det var i magen. Barnet har altså minner fra livet før det ble født, og det er knyttet følelser til dette. 

Anonymkode: 3e7a9...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Men det er noen ateister som har skjønt akkurat det også, mange foreslår å endre abortloven slik at man kan abortere 2-åringer også. 

Anonymkode: 4074c...5dc

Hvordan er det å være inni hodet ditt?

Anonymkode: ac17e...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager. Et menneskeliv, var det bedre?

Flere navn på det:

Et menneske

Et liv

Et barn

Ditt avkom

Sønnen din/datteren din

 

Anonymkode: 4074c...5dc

Det er ikke et menneske

det er ikke et levedyktig liv

det er ikke mitt avkom 

det er ikke min sønn/datter. 

Jeg har fjernet hele 3 foster. Ingen av de var det du kaller det.

Anonymkode: 1d5c9...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et menneske

det er ikke et levedyktig liv

det er ikke mitt avkom 

det er ikke min sønn/datter. 

Jeg har fjernet hele 3 foster. Ingen av de var det du kaller det.

Anonymkode: 1d5c9...121

Dømmer deg ikke, men er nysgjerrig:

Når blir et foster et menneske, eller ditt avkom eller sønn/datter? I sekundet det fødes? Hva var det da i sekundet før det ble født, og som det har minner fra? Når skjer det magiske øyeblikket der et foster blir til et menneske? 

Anonymkode: 3e7a9...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dømmer deg ikke, men er nysgjerrig:

Når blir et foster et menneske, eller ditt avkom eller sønn/datter? I sekundet det fødes? Hva var det da i sekundet før det ble født, og som det har minner fra? Når skjer det magiske øyeblikket der et foster blir til et menneske? 

Anonymkode: 3e7a9...61a

Mine barn ble mine sønner/døtre i det de ble født. Jeg visste jo ikke kjønn på barna før de ble født. På ordinær ultralyd anså jeg heller ikke barna som mennesker. De var foster i mors liv som var på vei til å bli menneskebarn fordi jeg hadde tillatt det. Et ufødt barn har ingen rettigheter i følge norsk lov, så da er det et menneske først etter fødsel. 

Anonymkode: 1d5c9...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 5.12.2018 den 9.29, Anonym bruker skrev:

Den korrekte betegnelsen er embryo og foster. 

Men det klinger ikke like dramatisk, kanskje? 

Anonymkode: c6c9a...dd6

Om du så vil kalle det et embryo/foster så er det fremdeles ikke en del av kvinnens kropp? "Mitt kropp, mitt valg" er ifølge meg et tynt argument. Det er snakk om et selvstendig liv som bæres i kvinnens kropp, ikke om kvinnens hånd, fot eller hårfrisyre. 

Anonymkode: 20e14...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - det er en belastning for kroppen å gå gjennom svangerskap og fødsel, men det er vel en mye verre påkjenning for fosteret å bli abortert?

Anonymkode: 20e14...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Om du så vil kalle det et embryo/foster så er det fremdeles ikke en del av kvinnens kropp? "Mitt kropp, mitt valg" er ifølge meg et tynt argument. Det er snakk om et selvstendig liv som bæres i kvinnens kropp, ikke om kvinnens hånd, fot eller hårfrisyre. 

Anonymkode: 20e14...0bc

Har du noen gang sett et foster på 12, 13, 14 uker som kan leve uten at mor er «vertsdyr»? Hvis ja- det er et selvstendig liv. Hvis nei-det er ikke selvstendig.

Anonymkode: 1d5c9...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man unnskylder rett og slett det å ta et liv ved å kalle det embryo for så å kalle det et foster, for da blir det liksom greit. Det Er akkuratt den samme skapningen som man aborterer bort i uke 9, som kan være levedyktig helt ned 14 uker senere. Verden vil bedras er det noe som heter. Kall en spade for en spade erru grei! 

Anonymkode: b755a...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn ble mine sønner/døtre i det de ble født. Jeg visste jo ikke kjønn på barna før de ble født. På ordinær ultralyd anså jeg heller ikke barna som mennesker. De var foster i mors liv som var på vei til å bli menneskebarn fordi jeg hadde tillatt det. Et ufødt barn har ingen rettigheter i følge norsk lov, så da er det et menneske først etter fødsel. 

Anonymkode: 1d5c9...121

Så da er det egentlig fritt fram å ta abort i uke 36 da, etter dine påstander. For en kynisk og kald tankegang...

Anonymkode: b755a...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da er det egentlig fritt fram å ta abort i uke 36 da, etter dine påstander. For en kynisk og kald tankegang...

Anonymkode: b755a...05e

Det er rart, men det er jo det hun sier. Det er ikke et menneske i livmoren, heller ikke når det er på vei ut fødekanalen, men når det har fått hodet ut er det kanskje et menneske? Eller så må hele kroppen ut, og kanskje navlestrengen kuttes før det blir et menneske? At barn kan huske opplevelser fra tiden i livmoren (musikk og stemmer) blir jo da et aktuelt spørsmål, ettersom de ikke var mennesker enda, den tiden de har minner fra. Eller kanskje hun tenker nervesystemet og hjernen, kropp og sinn på mystisk vis kobles sammen og starter å fungere først akkurat i øyeblikket babyen fødes? 

Det er jo utvilsomt et interessant spørsmål, hvilket øyeblikk et foster blir til et menneske. Hvis man skal tenke fra det er mulig å redde ved for tidlig fødsel, slik som flere her gjør, så har jo grensen for når et foster blir et menneske kortet ned med årene. Det som var et foster for 20 år siden, er nå et menneske. Om det er et foster eller menneske avhenger altså av hvor langt legevitenskapen er utviklet? Ble barnet plutselig et bevisst vesen det øyeblikket legevitenskpen klarer å redde det?

 

Anonymkode: 3e7a9...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man unnskylder rett og slett det å ta et liv ved å kalle det embryo for så å kalle det et foster, for da blir det liksom greit. Det Er akkuratt den samme skapningen som man aborterer bort i uke 9, som kan være levedyktig helt ned 14 uker senere. Verden vil bedras er det noe som heter. Kall en spade for en spade erru grei! 

Anonymkode: b755a...05e

Jeg har mistet i uke 11, uke 16 og nyfødt baby. Det å abortere i uke 11 kan altså ikke sammenlignes med å miste en nyfødt baby. Hverken for foster, baby eller mor. 

Anonymkode: c6c9a...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "noe" som har mulighet til å få et liv og bli et fullverdig menneske. Den muligheten fratas. Noen mener det er helt ok og uproblematisk, andre ser på det som drap. 

Anonymkode: 74cec...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen gang sett et foster på 12, 13, 14 uker som kan leve uten at mor er «vertsdyr»? Hvis ja- det er et selvstendig liv. Hvis nei-det er ikke selvstendig.

Anonymkode: 1d5c9...121

Jeg bruker ikke "selvstendig" som i uavhengig. Ja, fosteret er avhengig av moren sin både ved uke 12 og når babyen har blitt født. Men det er et selvstendig liv i den forstand at det er et eget, unikt liv i seg selv, og ikke bare en del av moren.

Anonymkode: 20e14...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...