Gå til innhold

TV i skuletida

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulen til guten min sett på barne-TV i spisetida både på skule og på SFO. Kvar dag året rundt. Er det berre meg som er konservativ og utgått på dato eller er det OK å ta det opp med læraren og spørje om kvifor dei gjer dette, underforstått at eg håpar dei sluttar med det... Kva skjedde med å bruke den tida til å snakke saman eller lese ei bok høgt? 

Anonymkode: 61cd2...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han går i 2.klasse.

Ts

Skrevet

Hva er det som settes på da? Er det noe ungene kan lære av så hvorfor ikke? Vet at mange skoler ser supernytt, og det er jo genialt sånn at man får oppdatert ungene litt på hva som skjer i verden på en egnet måte. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kva skjedde med å bruke den tida til å snakke saman eller lese ei bok høgt? 

Han går i 2. Han har samme lærer hele dagen stort sett. Hele dagen gir hun av seg selv, bruker seg selv og er tilgjengelig for dine barn. Om hun setter på litt tv i matpausa kan hun faktisk få en liten pause. For om hun er heldig har hun inspeksjon også så hun jobber i ett hele dagen. 

Skrevet

Det gjør de her også. Men det jeg ser de gangene jeg rekker å hente under spising er at det er «nyttig» -som feks en lydbok. Ikke bare fjas.

...mulig vi vokste opp forskjellig, men læreren vår hadde ikke tid til høytlesning i spisefri, da var vi på egenhånd. Ellers så minnes jeg lett de gangene vi trillet inn det store TV-stativet når de titt og ofte ikke hadde fått inn vikar lærer. 😅 Det ble da folk (med høy utdanning tilogmed) av oss også.

Skrevet

Her ser de på supernytt i spisefri. Akkurat nå ser de på julekalenderen (en dag på etterskudd)

Anonymkode: 89b7a...3ec

Skrevet
7 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Han går i 2. Han har samme lærer hele dagen stort sett. Hele dagen gir hun av seg selv, bruker seg selv og er tilgjengelig for dine barn. Om hun setter på litt tv i matpausa kan hun faktisk få en liten pause. For om hun er heldig har hun inspeksjon også så hun jobber i ett hele dagen. 

Jeg synes godt de kan se litt tv så lenge det er programmer de lærer av. Men jeg må også gi av meg selv i min jobb, og den varer fra 0800-1600 med 30 min. lunsj om jeg er heldig. Mens en lærer må gi av seg selv fra 0830-1300 (med litt lokale variasjoner). Er veldig takknemlig for jobben de gjør, men ikke fremstill det slik at de har en mye mer sammenhengende eller slitsom arbeidsdag enn andre. Spør en sykepleier..... 

Anonymkode: e58d1...7e6

Skrevet

Det er da ikke et problem. Barna våre vokser opp i en digital verden, og digitale verktøy er selvsagt en del av læringen. 

Alle mine barn ser TV som del av skoledagen.  Førsteklassingen ser blant annet lesekorpset og tellekorpset mens de spiser, mens lærerne leser bøker for dem andre dager. Tredjeklassingen ser blant annet newton-episoder tilknyttet undervisningen. Sjuendeklassingen ser lik meg og supernytt. I tillegg har de ulike julekalendere. 

Hva er galt med TV i skoledagen? Brukt riktig både øker det forståelse og læring, og det engasjerer barna. 

Anonymkode: 99519...84c

Skrevet

Senk skuldrene og pust med magen!! Det går bra! Og spisestunden blir rolig.

I mange klasserom er det fullstendig Texas når de «bare skal sitte og prate» fordi mange unger er totalt rabiate og herjer. Det er IKKE skolens oppgave å oppdra disse barna!

Anonymkode: bff81...982

Skrevet

De gjør det samme i min sønns klasse,og jeg liker det ikke. Det er en form for passifisering av barna,og de tar vekk det sosiale rundt måltidet slik jeg ser det. De får ikke lov å snakke under måltidet. Vet flere av barna også glemmer å spise. Vi er flerr som har tatt det opp,men til ingen nytte. Det samme gjelder på SFO,tven går på,og bsrns får beskjed om å være stille

Anonymkode: accc6...2ff

Skrevet

De klarer jo fint å få barn til å sitte stille under måltider i barnehagen. Der er det jo også større alderspenn i gruppene. Hvs er det de gjør som ikke skolen klarer?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes godt de kan se litt tv så lenge det er programmer de lærer av. Men jeg må også gi av meg selv i min jobb, og den varer fra 0800-1600 med 30 min. lunsj om jeg er heldig. Mens en lærer må gi av seg selv fra 0830-1300 (med litt lokale variasjoner). Er veldig takknemlig for jobben de gjør, men ikke fremstill det slik at de har en mye mer sammenhengende eller slitsom arbeidsdag enn andre. Spør en sykepleier..... 

Anonymkode: e58d1...7e6

Har ikke tenkt å diskutere om verst jobb. Men å si at en lærer er ferdig 13 går jeg ikke med på. Arbeidstiden til lærere  i småskolen er til halv fire. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De klarer jo fint å få barn til å sitte stille under måltider i barnehagen. Der er det jo også større alderspenn i gruppene. Hvs er det de gjør som ikke skolen klarer?

Kan voksentetthet ha noe med det tro?

Skrevet

Bruk av tv handler nok, som sagt over her, om lav voksentetthet og behov for å frigjøre tid til andre oppgaver. Med TV i spisingen kan læreren f.eks. rette leksebøker. Jeg har stor forståelse for behovet. 

Samtidig syns jeg absolutt du kan fremme ønske om høytlesing, det er helt greit å spørre! Særlig på sfo har jeg vondt for å forstå at de absolutt må se på TV. Her ønsket vi oss lesing, og ble hørt. 

Skrevet
2 minutter siden, Leverpostei skrev:

Bruk av tv handler nok, som sagt over her, om lav voksentetthet og behov for å frigjøre tid til andre oppgaver. Med TV i spisingen kan læreren f.eks. rette leksebøker. Jeg har stor forståelse for behovet. 

Samtidig syns jeg absolutt du kan fremme ønske om høytlesing, det er helt greit å spørre! Særlig på sfo har jeg vondt for å forstå at de absolutt må se på TV. Her ønsket vi oss lesing, og ble hørt. 

Læreren må jo ikke lese høyt heller. Lydbok er populært i de fleste alderstrinn. Det kan læreren fint sette på mens leksebøker rettes. Det må ikke være lyd OG bilde. Variasjon er fint, både TV, musikk, lydbok, småprat og annet, og det har jeg inntrykk av at lærerne er flinke til. I hvert fall er det slik på vår skole. 

Anonymkode: 99519...84c

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gruppene er større i klasserommet, barn er ulike og ta deg en tur både i barnehage og spesielt skole. Du ville ikke tro hva du opplever når du ser enkelte barn.

Når det er sagt, det er jammen ikke alle avd i bhg som klarer å roe barna under spising. Tro meg. Min eldste sønn gikk i en slik avd

Anonymkode: bff81...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...