Gå til innhold

Sende femåring alene 20 minutter lang busstur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere sjåføren godtar det? Ville du gjort det? Han blir fulgt til bussen og hentet på busstoppet. 

Jeg tok fly alene på den alderen til samvær med faren min, men vet ikke hvordan det er nå for tiden.

Anonymkode: b39e1...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort. på flyet "reiser jo barn alene" har noen som hjelper dem. 

Anonymkode: abc2e...30d

Skrevet

Det burde jo gå bra. 

Men er det mange stopp før han skal av? 

Anonymkode: f011f...c4a

Skrevet

Det er sånn "bygdebuss" med lite folk så det er sjelden mer enn 2-3 stopper på veien.

Anonymkode: b39e1...3b5

Skrevet

Det tror jeg at jeg kunne ha gjort greit med min seksåring. Hun er dog vant med å ta skolebuss alene om morgenen. Men tror jeg ville ha satt på henne smartklokka, så hun kunne ha ringt meg hvis det var noe. 

Skrevet

Eh - nei😱

Anonymkode: 0b2d8...cfd

Skrevet

Aldri i verden! 😲

Anonymkode: 7dfbe...3a9

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. 

Anonymkode: 8dada...b70

Skrevet

Nei, hadde ikke gjort det.

Skrevet

Det var ungt hvis det skulle skje noe på veien... Bilsyk, ulykke, mistet noe etc.

på fly har man flyvertinne som tar ansvar, det blir ikke det samme på buss. (Fløy selv alene til England noen ganger når jeg var 6-7år)

Anonymkode: d9b47...aa8

Skrevet

Det var ungt hvis det skulle skje noe på veien... Bilsyk, ulykke, mistet noe etc.

på fly har man flyvertinne som tar ansvar, det blir ikke det samme på buss. (Fløy selv alene til England noen ganger når jeg var 6-7år)

Anonymkode: d9b47...aa8

Skrevet

Nei, det hadde jeg virkelig ikke gjort!

Anonymkode: 3047e...507

Skrevet

Nei! Kunne gjort det nå med min 10 åring.

Anonymkode: 75da9...4f9

Skrevet

Det er jo normalt at de tar skolebuss fra 1.klasse så om barnet er komfortabel med det burde det være greit. Dere bør jo øve litt først, men så lenge det ikke involverer bytte av buss og barnet blør møtt på holdeplassen burde det gå fint.

Anonymkode: 4c590...ce7

Skrevet

Nei det kunne jeg aldri gjort med min 5 åring. 

Men barn er jo forskjellige. Min hadde aldri villet det selv heller.

Anonymkode: 86a52...b3e

Skrevet

Selv om jeg tok bussen alene til mormor som 4 åring, så har / hadde jeg ikke gjort det med mine. Den gangen var det fast sjåfør som hadde ruten og satt alltid foran med han. Mormor stod som avtalt ved endestasjonen :) Ikke skjønner jeg hvordan min mor turte dette, men verden var nok ikke så gal den gangen som nå?

Skrevet

Kunne gjort det med eldste, ikke med yngste. Det kommer så an på personligheten...

Tok buss alene fra jeg var 6 til vennene mine, helt på egenhånd uten at mamma visste det! :) Men jeg var ganske moden for alderen. Min yngste hadde aaaaaaaaaaaldri klart det! Han hadde garantert tryna i midtgangen bare fordi han hadde lyst å bytte plass eller noe

Anonymkode: e98d0...611

Skrevet

Fly kan jo ikke sammenlignes. Flyet stopper ikke mellom A og B. Det er en ansvarlig flyvertinne, og mottaker må vise dokumentasjon før man får overta barnet. Det er så trygt som det kan bli når barnet reiser alene.  

Bussen stopper flere ganger. Folk går av og på. Tenk om barnet ser en dame med «samme jakke som mormor», «ser huset til mormor» eller noe sånt, og går av bussen og blir stående alene på hvilket som helst busstopp på veien. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fly kan jo ikke sammenlignes. Flyet stopper ikke mellom A og B. Det er en ansvarlig flyvertinne, og mottaker må vise dokumentasjon før man får overta barnet. Det er så trygt som det kan bli når barnet reiser alene.  

Bussen stopper flere ganger. Folk går av og på. Tenk om barnet ser en dame med «samme jakke som mormor», «ser huset til mormor» eller noe sånt, og går av bussen og blir stående alene på hvilket som helst busstopp på veien. 

Det er derfor dere bør øve først. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor dere bør øve først. 

Det holder ikke å øve med en femåring altså. De kan ha tatt bussen med en voksen mange ganger og likevel gå av på feil busstopp, møte noen med dårlige hensikter, måtte på do og kanskje tisse på seg og mange andre ting. 

Man må gjerne øve, men frem til rundt åtte års alder holder det å øve, mener jeg. 

Er barnet selv trygg og klar så kan man kanskje ta de første alene-bussturene rundt åtte år. Med mobil, og «Finn iPhone» aktivert så går det fint for våre barn. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det holder ikke å øve med en femåring altså. De kan ha tatt bussen med en voksen mange ganger og likevel gå av på feil busstopp, møte noen med dårlige hensikter, måtte på do og kanskje tisse på seg og mange andre ting. 

Man må gjerne øve, men frem til rundt åtte års alder holder det å øve, mener jeg. 

Er barnet selv trygg og klar så kan man kanskje ta de første alene-bussturene rundt åtte år. Med mobil, og «Finn iPhone» aktivert så går det fint for våre barn. 

Hvordan tror du unger rundt i landet kommer seg frem og tilbake til skolen?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn tar også skolebuss hver dag. Det kan jo virkelig ikke sammenlignes. De kjenner medpassasjerene (klassekameratene) og ingen går av på ulike, tilfeldige stopp langs veien. Bussjåføren vet hvor barna skal, og stort sett vet han hvor alle bor også, i hvert fall her vi bor.

I tillegg er alle barna minst fem og et halvt år når de begynner å ta skolebussen, mange av dem er seks år. 

At man er klar til å ta skolebuss som seksåring tilsier ikke at man er klar til å ta rutebuss som femåring. Det er to helt ulike verdener. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterte, men det blir ikke det samme med skolebussen. Skal mye til for å gå av på feil stopp, De tar den hver dag sammen med mange andre elever og bussen stopper ved skolen hvor alle eleven går av sammen. 

Anonymkode: 3d75a...727

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterte, men det blir ikke det samme med skolebussen. Skal mye til for å gå av på feil stopp, De tar den hver dag sammen med mange andre elever og bussen stopper ved skolen hvor alle eleven går av sammen. 

Anonymkode: 3d75a...727

Hvordan skoleskyssordningen fungerer varierer fra sted til sted, akkurat som en busstur på 20 minutter er vanskeligere noen steder enn andre.

Svaret mitt var også til hun som mente de ikke burde ta bussen alene, selv om de ble fulgt til bussen og hentet på holdeplassen og de hadde øvd på forhånd, før de var 8. Det er noe normale unger som har blitt vist litt tillitt tidligere klarer helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...